Gå til innhold

Usikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere

Her kommer (kanskje) et standard spørsmål;

Jeg er invitert i bryllup til en venninne den 29. juni. Vi skal være tilstede i kirken og til kaffe senere, men ikke under selve middagen.

På innbydelsen står det at vi skal ha på oss smoking/mørk dress.

Kan jeg ha på meg en knelang kjole med stropper som er sort med stor røde/grønne blomster på? (hørtes kanskje ikke så fin ut, men den er det!)

Har lært at smoking betyr lang kjole, men det står jo mørk dress også. Dessuten er kanskje ikke sort fargen å gå med i bryllup. Men den er jo ikke helt sort, da.

Hjelp meg.

Anette

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som vil svare meg her???

Skrevet

Gi nå folk litt tid da! icon_smile.gif

Jeg vil tro at det kan være et greit antrekk til din venninnes bryllup, som du sier er ikke kjolen helt svart. Høres ut som om den likner en kjole prinsessen har brukt tidligere?

Om du klarer å vente et par timer, kanskje til kvelden, så vil du nok kunne få flere svar her! icon_smile.gif

Skrevet

Kan du ikke bare spørre da?

Jeg har brukt sort kjole i bryllup. Jeg spurte venninnen min først og hun sa det at "alle" bruker jo sort i dag allikevel så det gjorde ikke henne noe. Hun ble mest "fornærmet" over tanten som kom i sort bukse og sort bluse uten noe pynt.

Jeg vil ikke reagere i det hele tatt om noen kommer i sort kjole i mitt bryllup! icon_smile.gif

Skrevet

ogjeg tenket ikke over om folk går i sort. Tenkte mer på knelang kjole, den bør i mine øyne være veldig pyntekjole med flott stæsj for at jeg ville brukt det i bryllup. Men forresten, du er jo veninne som kommer itl kaffe, da er det nok kanskje greit.

Gjest Anonymous
Skrevet

Unnskyld hvis jeg virket stresset, er ikke det, altså icon_smile.gif

Takk for svar forresten!

Tror jeg skal ringe venninnen min for sikkerhets skyld, men jeg kommer nok til å bruke den, sammen med noe pent tilbehør.

Kjolen ligner litt på en Martha har brukt tidligere, men det er tulipaner og litt svakere farge på min.

Anette

Skrevet

Jeg synes godt du kan ta på deg den kjolen. Den høres fin ut, og hvis du selv liker den så synes jeg du skal ta på deg den :)

Gjest Snorkfrøken
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg ville ha brukt den kjolen når det er smoking/mørk dress. Det er jo en ganske "streng" kleskode, og man bør derfor bruke lang kjole. Men det med sort kjole må du spørre bruden om. Som tidligere sagt så er det jo veldig vanlig for tiden (men kanskje ikke i sommerbryllup?) Jeg liker ikke sånne strenge kleskoder, derfor brukte jeg et tips jeg fikk her inne på våre egne invitasjoner: "Det fineste du har". Synes det er koselig - da trenger man ikke å gå til innkjøp av en ny kjole.

12

Skrevet

Snorkfrøken: Nå er jeg ikke sikker, men mener det var Perser som brukte dette med "Det fineste du har" og for hennes del var det jo ikke så veldig vellykket, da søsteren ville komme i sin egen brudekjole(!). I andre sammenhenger kan det også være litt vanskelig for gjestene å få en slik antrekks-oppfordring. For noen har kjole-og-hvitt, gallakjoler osv som sitt fineste antrekk, mens andre kanskje har en dress eller kort sommerkjole som SITT fineste antrekk.

Dette kan være litt ubehagelig både for de som er mest og de som er minst pyntet, så en VISS peil på antrekket er det mange gjestes som vil sette pris på.

Men samtidig er det ikke så lett for mange å "kreve" en bestemt kleskode, og i vårt tilfelle skrev vi "Festantrekk". Dette er heller ikke presist, og man får gjerne samme problemstilling, og jeg vet at i alle fall min mor fikk spørsmål om hva som var korrekt, en VELDIG pyntet lang kjole, eller en annen, så jeg ser at dette kan gi gjestene mer usikkerhet rundt antrekksvalget, enn om man bruker de kodene som de fleste vet hva innebærer.

Ingen enkel sak dette her - særlig når det ikke er så viktig for brudeparet hva gjestene kommer i, men gjestene lett kan føle seg over-/underpyntet om de skiller seg for mye fra øvrige gjester på "finhetsskalaen". icon_wink.gif

Gjest Snorkfrøken
Skrevet

Niso: Det jeg føler at jeg har gitt uttrykk for med den kleskoden er at det ikke er et formelt bryllup. Gå med det dere har og som dere føler dere vel i! Og jeg har jo selvfølgelig snakket med gjestene også - og sier at de kan bruke det de vil. Synes det er litt ekkelt med kleskoder som Smoking. Da må man jo faktisk ha en super-fin kjole og mennene må ha smoking - det er det ikke mange som har i dag.

12

Skrevet

Hei Anette

Kjolen høres helt flott ut. Tror nok fint du kan bruke den.

Dette med stropper er jeg ikke noen særlig "fan" av, føler at det blir litt for bart, men det kan jo løses så enkelt som å ha et sjal/sjerf på seg. I og med at det er blomster på kjolen kan du jo velge noe i en av fargene, fest den med en brosje/spenne og så har du virkelig pyntet deg.

Har selv brukt en helt enkel svart ermeløs kjole i flere bryllup. Vekslet på sjal/sjerf-fargen alt ettersom hvilken tid på året det er, og har bare fått positive tilbakemeldinger, også fra brudeparet.

Lykke til i bryllupet, håper du finner ut av det icon_smile.gif12

Skrevet

Hei igjen

Takk for flotte svar alle sammen!

Har snakket med venninnen min (bruden), og hun synes det var helt greit at jeg hadde på meg kjolen. Det viktigste var at vi kom, sa hun. Det var jo pent sagt.

Jeg vet at bryllup er veldig spesielt, men noen er jo "strengere" enn andre når det gjelder antrekk. Likte forresten utsagnet "det fineste du har" men forstår at noen kan føle seg over/underpyntet da.

Uansett gleder jeg meg kjempemye til bryllupet - hun er den første av venninnene som gifter seg!

Anette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...