Gå til innhold

Dere som ansetter sekretærer o.l. ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... hva ser dere etter?

Er det erfaring eller utdanning som teller mest? Holder det med kontormedarbeider-utdannelser fra f eks Treider eller Folkeuniversitetet? Eller er det nok å rett og slett være egnet i form av personlige egenskaper osv? Veldig nysgjerrig på dette, så håper noen kan gi meg noen flotte, utfyllende svar! ;D

Anonym poster: b8c18a28a35b9893fa8f3f0039493024

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det holder ikke med "personlige egenskaper".

Referanser og erfaring teller mest.

Skrevet

At folk er såpass interessert at de har gidda å ta kontormedarbeiderutdanning er fint det, men vi kan alltids lære folk det de trenger. Erfaring og referanser er viktigere, ja. Man får ikke gode referanser uten å ha de personlige egenskapene som trengs.

For å lirke seg i gang med å opparbeide erfaring og skaffe seg referanser er vikarbyrå veien å gå. Viser man dem at man er entusiastisk, strukturert og arbeidsvillig får man slike oppdrag.

Skrevet

Hos oss er den største mangelen hurtighet. Vi får stadig nye folk som har gode referanser, er hyggelige og oppegående, men tastaturfingre/øyne-koordinasjonen og multitaskingen går utrolig treigt. Folk som kan vise til at de faktisk kan opprettholde et bra arbeidstempo har gode sjanser. En gang jeg søkte et vikariat fikk jeg den gamle sjefen min til å først og fremst fokusere på at jeg var så effektiv at det nesten ikke var til å tro.

Anonym poster: c942f466375310fb27511e0d9c4ceb11

Gjest Fairydust
Skrevet

Jeg har bare erfaring fra private selskaper, og der går det mye på trynefaktor etter hva jeg forstår. Hvordan man fremstår på intervjuet, om man kjenner noen som jobber i selskapet som kan legge inn et godt ord, om man har gode referanser og om man generelt fremstår som hyggelig og effektiv. Mange arbeidsgivere ser også etter en person som kan passe inn i miljøet på arbeidsplassen. Særlig i mindre private selskaper er det et poeng at man ser etter en arbeidstaker som kan jobbe i et team, være en god lagspiller og ikke minst er sosial og imøtekommende. En sekretær er kanskje det første ansiktet en kunde møter på arbeidsplassen, og det er viktig at det ansiktet utstråler noe positivt. Og den kvaliteten bør komme i første rekke, før eventuell utdanning (som forøvrig er en stor bonus også, selvfølgelig).

Skrevet

Som flere skriver, så er erfaring langt viktigere enn utdannelse. Hos oss har det vært viktig å kunne vise til litt varierte oppgaver for å vise at man takler å gjøre flere ting på en gang. En blid og positiv utstråling er også viktig. Gode PC-kunnskaper er nok den viktigste kunnskapen du kan ha. Dette er den eneste jeg vil anbefale å ta utdanning for, dersom du føler at du ikke helt har det som trengs.

Jeg har selv jobbet meg oppover fra sentralbord, uten utdannelse, og her er mine tips:

* Kontakt vikarbyråene for å skaffe deg erfaring. Takk ja til (nesten) alle jobber, også korte vikariater.

* Når du først har begynt å jobbe, pass på å vær så hjelpsom som mulig. Jo flere folk du hjelper, jo flere vil få et positivt inntrykk av deg, men viktigere er det å få variert erfaring. Har du lite å gjøre, så stikk hode innom et kontor og spør om de trenger noe (men pass på å ikke bli utnyttet). Neste gang du er på jobbintervju kan du svare at du har gjort X, eller ihvertfall har vært borti det.

* List opp oppgavene dine på CVen. Ikke bare skriv resepsjonist, men skriv at du tok imot besøkende, svarte på kundehenvendelser, sorterte post, arkiverte osv.

Skrevet

TS her. Takk for gode svar! :)

Jeg har da ingen erfaring som sekretær, bortsett fra at jeg har tatt telefonen, laget tilbud og sendt ut regninger osv i butikkjobben jeg har hatt i ca 5 år.

Lurer på å ta et høyskole-kurs i lønn og administrasjon i håp om å komme inn på "markedet". Jeg er 25 år og har bare jobbet i butikk og som vaskehjelp tidligere. Har jeg noen sjans til å få en slik jobb tror dere? :)

Anonym poster: b8c18a28a35b9893fa8f3f0039493024

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...