AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #1 Skrevet 12. august 2012 Hei! Hvorfor tror dere at det er mange flere menn enn kvinner som tar livet sitt? Hvilke årsaker kan det være? Ifølge denne artikkelen så er det i underkant av 400 menn som tar livet sitt hvert år og 150 kvinner som tar livet sitt hvert år.. http://www.fhi.no/ew...1:6043:23:::0:0 Fant denne ved å søke på google, statistikk.. Anonym poster: b714216baaebb86507bfc340797ee1a0 Anonym poster: b714216baaebb86507bfc340797ee1a0
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2012 #2 Skrevet 12. august 2012 Samlivsbrudd er en utløsende faktor -> http://www.nrk.no/ny...norge/1.7323370
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2012 #3 Skrevet 12. august 2012 Menn holder probleme tett til brystet helt til klimaks. Klimakset kan i visste tilfeller være selvmord. Kvinner er mer åpne. Tror det er litt av årsaken.
Gjest Wanderlust Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Menn holder probleme tett til brystet helt til klimaks. Klimakset kan i visste tilfeller være selvmord. Kvinner er mer åpne. Tror det er litt av årsaken. Enig med deg. Kvinner er gjerne mer åpne og får utløp for følelser og dermed har vi lettere tilgang til hjelp. Menn skal ofte holde maska og ikke vise at de er sårbare, og det sier jo seg selv at om man holder noe inne for lenge vil det til slutt bli for mye. 7
Alice123 Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Fordi kvinner lettere ber om hjelp. Samlivsbrudd. Jeg tror også at en grunn er at samfunnet krever mer av en mann. Om jeg gifter meg etter avbrutt VGS, får barn og jobber 30-50% på Rema/ufaglært helsearbeider så tenker "ingen" over det. Om en mann gjør det samme blir det større reaksjoner. 5
Gjest Badabing Skrevet 12. august 2012 #7 Skrevet 12. august 2012 Menn blir sett på som en mer sårbar gruppe fordi de har vanskeligere for å søke hjelp. 3
yes2yes Skrevet 12. august 2012 #8 Skrevet 12. august 2012 Det vet jeg sannelig ikke, men det kan selvsagt ha noe med det de over meg har nevnt. Om jeg skal anta ting helt i farta, sä kan presset som er pä menn til ä vaere 'beskyttere' före til tragiske utfall. Ikke sjeldent har for eksempel en hjemkommet soldat mistet gleden til ä leve, og ikke sjeldent har jeg hört om fedre som tar sitt eget liv dersom deres barn led noe som ledet til döden, og hvor far föler at han kanskje kunne utredet en forskjell. Mödre opplever selvsagt en heilt enorm sorg de og etter et slikt dödsfall, men som de over her sier sä har de större mulighet til ä vise akuratt hvor mye de lider og ta tiden til hjelp, hvorav en sorgfull mann kanskje ikke fär bearbeidet sorgen tiltrekkelig nok. Forövrig har jeg hört at mange selvmord skjer pä impuls(bevisst eller ubevisst om resultatet) när vedkommene fra naturens side er spurten og impulsiv, og mister sin rasjonelle tankegang ved ä drikke eller ta dop. Da skjer det lettere tragiske utfall, og ofte er det jo dessvere menn som kommer i en ond sirkel av rusmisbruk. Noe slikt kan kanskje gi grunnlag for höyere dödstall blandt menn enn kvinner, men det er kun antakelser fra min side. 2
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2012 #9 Skrevet 12. august 2012 http://www.forskning...p=1232443453186 http://www.bt.no/nyh...ap-2452846.html http://www.vg.no/hel...?artid=10017092 http://www.side2.no/...icle2330515.ece Som dere ser er det et tema som har stor betydning for menns helse. Burde ikke de rette mynigheter ta grep har og gjøre noe? Det er fokus på kvinners ve og vel hele tiden. En hører ikke om annet i media og det er populært valgflesk. Er så drittlei snakk om brystkreft og mammografi ol, dette er noe som er politisk overdrevent da der flere kvinner som har lungekreft enn brystkreft. Det er mange som lider i det skjulte og aldri sier et ord om sin tilstand da det er belemmet med skam i samfunnet. 60-70 prosent av de som ar selv mord har vært i kontakt med helsevesent den siste uken før det skjer uten at dette blir fanget opp.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2012 #10 Skrevet 12. august 2012 Fordi kvinner stort sett er for puslete og svake til å ta sitt eget liv. Det er ca. 3 ganger flere kvinner enn menn som utfører selvmordsforsøk, men de "lykkes" langt sjeldnere.
OPIgirl Skrevet 13. august 2012 #11 Skrevet 13. august 2012 Fordi kvinner stort sett er for puslete og svake til å ta sitt eget liv. Det er ca. 3 ganger flere kvinner enn menn som utfører selvmordsforsøk, men de "lykkes" langt sjeldnere. Dette må vel være det mest idiotiske svaret jeg har lest på lenge. 12
kareen Skrevet 13. august 2012 #12 Skrevet 13. august 2012 Har lest en del om dette i psykologifaget. En annen viktig faktor enn det nevnt tidligere er visstnok at menn oftere tyr til mer dødelige metoder for å ta selvmord. Som å skyte seg selv, henging, bilkrasj etc., mens kvinner velger "lettere" metoder som overdose og kutting, som lettere kan reddes. Det er ca. like mange selvmordsforsøk for begge kjønn, men menn lykkes oftere. 2
Hapa Skrevet 13. august 2012 #13 Skrevet 13. august 2012 Dette må vel være det mest idiotiske svaret jeg har lest på lenge. Svaret du siterer er nok ikke utdypende nok, men det er ikke usant. Det er flere kvinner enn menn som "forsøker" å ta sitt eget liv, men det er flere menn som faktisk "klarer" det. Man regner med at mange kvinner i større grad bruker et selvmordsforsøk som et rop om hjelp. De ønsker ikke egentlig å ta sitt eget liv, men de er så desperate, redde og maktesløsesløse at de ikke vet om noen annen utvei for å få hjelp. Menn, på den annen side, har i større grad bestemt seg for å faktisk gjennomføre selvmordet. Dette ser man også på metodene som blir brukt av de to kjønnene. Menn bruker gjerne metoder som ikke tillater noen mulighet til overlevelse, som skytevåpen og kollisjoner med bil. Kvinner bruker mykere metoder og håper oftere at de overlever og at selvmodsforsøket fører til at de blir hørt og får hjelp. Dette er selvsagt litt generaliserende, det er kvinner som ønsker å ta livet sitt og det er menn som forsøker som et siste rop om hjelp. Men generellt så ser man at trenden er som jeg har beskrevet ovenfor. Uansett så må det være forferdelig å ha det så vondt at man ikke ser noen annen utvei enn å ta livet sitt!! 1
super-s Skrevet 13. august 2012 #15 Skrevet 13. august 2012 Jeg tror det handler om at menn (særlig middelaldrede menn) ofte vil klare seg selv uten å søke hjelp.. Så går det for langt og de greier ikke mer. Statistikken på hvor mange menn i forhold til kvinner som sliter har jeg hørt (har ikke sjekket selv) at viser at det er flere kvinner som sliter. De statistikkene utfyller hverandre, da det ser ut til at flere kvinner sliter fordi de søker hjelp, og flere menn dør fordi de ikke mottar hjelp. 1
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2012 #16 Skrevet 13. august 2012 Fordi menn er det svake kjønn. Ja, den er jo trøstende... særlig når man tenker på familiekonflikter der gubben skyter hodet av alle familiemedlemmene får han blåser av sin egen knoll.
Gjest Anne Skrevet 13. august 2012 #17 Skrevet 13. august 2012 Dette må vel være det mest idiotiske svaret jeg har lest på lenge. Kanskje du synes det, men det er fakta.
Gjest white tiger Skrevet 13. august 2012 #18 Skrevet 13. august 2012 Hvis jeg skal generalisere: Kanskje det har noe med at kvinner tenker for mye. Vi tenker oss helt blå på ting rett og slett, i alle fall mange av oss, meg inkludert. Vi vurderer alle alternativer, alle tenkelige utfall, konsekvenser av ditten og datten, and the list goes on.. Menn er flinkere på gjennomføring. De er ikke så glad i å planlegge og vurdere alt mulig, de gjør det isteden. I tillegg er kvinner veldig flinke til å se fremover (fortsatt generalisering). Og det kan jo være positivt hvis livet på nåværende tidspunkt suger, så er man fortsatt nysgjerrig på fremtiden og ønsker å se hva som skjer. Menn lever mer her og nå, og hvis her og nå suger og man ikke er så flink til å se fremover, så kan utfallet bli dystert. 3
OPIgirl Skrevet 13. august 2012 #19 Skrevet 13. august 2012 Kanskje du synes det, men det er fakta. Har du en link å vise til? At kvinner er mere puslete når det kommer til selvmord? Jeg anser kvinner( og de menn) som søker hjelp for sterke. 3
waco Skrevet 13. august 2012 #20 Skrevet 13. august 2012 Menn blir sett på som en mer sårbar gruppe fordi de har vanskeligere for å søke hjelp. Hvorfor var det like mange kvinner som menn som tok selvmord før første verdenskrig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå