Gjest Cevita Skrevet 12. august 2012 #1 Skrevet 12. august 2012 Kjenner at begeret begynner å bli litt fullt her, så jeg tenkte bare å komme med en liten utblåsning. Og selvfølgelig er det lov for andre hundeeiere og komme med utblåsninger og kommentarer dersom de skulle trenge det! Men altså, jeg og min to år gamle malamutetispe var ute i skogen i dag for å lete etter blåbær. På veien dit møter vi en gigantisk rottweiler (like stor som tispa mi) som står løs på en sideveg. Jeg kan ikke se noe som ligner på en eier i nærheten og får rett og slett litt panikk. Tispa mi har nemlig løpetid (heldigvis helt i sluttfasen), og jeg er meget lite lysten på å ta opp kampen med en løs, stor hund som jeg absolutt ikke kjenner. Heldigvis gikk det bra. Rottisen prøvde å snuse litt på tispa mi, men hu sa vennlig men bestemt i fra at det ikke var aktuelt. Og jeg klarte å få rottisen så langt unna at jeg kunne gå videre uten at den fulgte etter. Så det var frustrasjonsutblåsing nr 1: Løse hunder uten eier til stede. Selvfølgelig kan man være uheldig og ei bikkje kan rømme innimellom, så jeg kan se litt igjennom fingrene på den. Men det var ekkelt nok, og om dette hadde vært for 3 dager siden ta tispa var midt i brunsten, det tørr jeg ikke tenke på. Vi går litt videre og nærmer oss skogkanten. I et av de siste husene i boligfeltet kommer det to pudler løpende når jeg og tispa mi kommer gående. De skulle selvfølgelig hilse og snuse og var i utgangspunktet løse på gårdsplasen sin. Jeg og tispa kommer oss ikke unna, hadde vi gått videre så hadde de fulgt etter, så etter noen minutter kommer eier og jeg spør pent om han ikke kan ta med seg pudlene sine? Tispa mi har nemlig løpetid så det hadde vært fint om han passet på de. Eieren tok med seg bikkjene og vi kommer oss endelig inn i skogen. Etter en halvtimes turgåing og blåbærplukking kommer den ene puddelen luskende bak oss. Han hadde selvfølgelig fulgt etter tispa mi. Så vi prøver jo å fortsette turen, men må bare gi opp. Vi klarer ikke å bli kvitt bikkja, og snur og går tilbake med den uvedkommende i hælene. Vel hjemme der den egentlig bor blir vi møtt med et tomt blikk fra hundeeieren. Han kunne ikke brydd seg mindre om at hans bikkje ble med oss på skogstur på den måten der. Jeg hadde utrolig lyst til å gi et lite foredrag om at det ikke er lov å hunder løs når man ikke har kontroll, men siden det var masse unger der da så gikk jeg bare videre hjemover. Så det var frustrasjon nr 2: Eiere som åpenbart ikke har kontroll over sine hunder og som driter i det! Takk og lov for at bikkja mi ikke har noe imot andre hunder, men det er jo skummelt nok når løse, ukjente hunder kommer bort alikevel. Så var det frustrasjon nr 3. Jeg og tispa mi er nesten hjemme og går forbi et hus hvor det står to rotweilere i en hundegård. (Ikke de samme som jeg møtte på tidligere). Eieren til hundene driver akkurat da og prøver å ta de ut av hundegården og inn i huset, eller et eller anna, når tispa mi går pent forbi uten å ofre rottweilerne så mye som et blikk, blir de helt gærne og boffer og hopper sånn noen hunder kan finne på å gjøre når andre hunder går forbi. Eieren blir kjempesint og begynner å skjelle ut meg og bikkja mi når vi tusler forbi. Tror aldri jeg har hørt så mange banneord og drittslenging på så kort tid på en god stund. Nå har jeg akkurat flyttet inn i dette området, så har aldri pratet med denne eieren før eller noe, så hun kan da ikke ha noe annet mot meg enn at jeg gikk forbi på veien forbi huset hennes. Utrolig hyggelig! (jeg trodde jo først at det var hundene sine hu banna til når de ikke klarte å oppføre seg, men fikk høre fra noen andre naboer etterpå at det var jeg som var problemet siden jeg hadde gått forbi der) Så frustrasjon nr 3: Hundeeiere som ikke klarer å holde kustus på hundene sine og kjefter ned hundeeiere som faktisk klarer det (og som faktisk mosjonerer bikkjene litt innimellom istedenfor å la de stå og råtne i en hundegård hele dagen). Skal ikke si at jeg er den perfekte hundeeier selv altså, men disse tre punktene er da i det minste på plass! 8
Lucid Skrevet 12. august 2012 #2 Skrevet 12. august 2012 Huff! Føler med deg.. Har hatt noen episoder selv, f.eks den ene gangen en fyr sperra oss inne i inngangspartiet når bikkja mi hadde løpetid. Han hadde jo hannhund, og stirra bare dumt på meg når jeg spurte om han ikke kunne flytte seg slik at vi kom ut, fordi bikkja hadde løpetid. I stedet slapp han båndet på bikkja si. Skal love deg at han fikk høre det når vi endelig fikk "kontroll" på situasjonen. Jeg kjefta så at naboene krøp sammen bak gardina - det viser seg i ettertid at den mannen der er så gal at selv hans egen mor er redd'n. Var ikke så høy i hatten når jeg fikk vite det.
Betty2 Skrevet 12. august 2012 #3 Skrevet 12. august 2012 Jeg ser nesten hver dag jeg lufter hunden, så ligger det hundelort i veikant, sti kant osv, hender ofte at jeg får beskjed fra tilfeldig forbi passerende, husk å plukke opp etter hunden din. selv i situasjoner der vi bare har spasert side om side og hunden ikke en gang har vist tegn til å snuse eller skulle på do. Utblåsning: Hundeiere plukk opp lorten etter hundene deres, jeg er lei av å få skyld for at dere har dårlig folkeskikk. 2
Hoppetaujenta Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 Stort pluss til trådstarter. "Folk flest" tar vare på hundene sine, men de som virkelig trenger en oppstrammer i hundehold, gir blaffen i normal oppførsel. Jeg har irritert meg over de samme tingene jeg også. Humrff!
Gjest Cevita Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Ja, hundebæsj er utrolig irriterende. Jeg pleier å få tilsnakk når tispa setter seg ned for å tisse, og jeg går videre uten å plukke opp. Ikke alle som ser forskjell på om ei tispe gjør nr 1 eller nr 2 Men jeg plukker alltid opp etter meg når det er noe å plukke opp :-) Jeg ser nesten hver dag jeg lufter hunden, så ligger det hundelort i veikant, sti kant osv, hender ofte at jeg får beskjed fra tilfeldig forbi passerende, husk å plukke opp etter hunden din. selv i situasjoner der vi bare har spasert side om side og hunden ikke en gang har vist tegn til å snuse eller skulle på do. Utblåsning: Hundeiere plukk opp lorten etter hundene deres, jeg er lei av å få skyld for at dere har dårlig folkeskikk. 2
Lucid Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Ja, hundebæsj er utrolig irriterende. Jeg pleier å få tilsnakk når tispa setter seg ned for å tisse, og jeg går videre uten å plukke opp. Ikke alle som ser forskjell på om ei tispe gjør nr 1 eller nr 2 Men jeg plukker alltid opp etter meg når det er noe å plukke opp :-) Haha.. fikk dritkjeft av en nabo fordi bikkja gjorde i fra seg på plena hennes. Lurte veldig på hvordan hun mente at jeg skulle plukke opp urinen.. Så jeg bare gikk midt i salven. 3
Gjest Fairydust Skrevet 12. august 2012 #7 Skrevet 12. august 2012 Det finnes mange uansvarlige hundeeiere, ja. Har hatt mange episoder med løse hunder. Det er like grusomt skremmende hver gang når en svær løs hund kommer løpende mot den lille hunden min, og jeg vet at jeg ikke kan vite om hunden bare skal hilse eller om den er aggressiv og skal angripe.
Gjest Cevita Skrevet 12. august 2012 #8 Skrevet 12. august 2012 Kom på en til. Et par mil opp i skogen fra her jeg bor bor det mange som driver med hundekjøring og har store husky/malamute-spann. Det er ikke alle de som er like gira på lufte hundene, så noen slipper rett og slett hundene ut i skogen (de kommer visst ned til boligfeltet her innimellom). En kompis var på tur i skogen med sin unge husky, da de plutselig ble omringet av en 6-7 løse husky/mutter. Heldigvis var huskyen til kompisen min veldig underdanig så han bare la seg ned og sa at de andre var sjefen, så det gikk greit til slutt (vet ikke helt hvordan han fikk de unna), men jeg er seriøst livredd for at noe sånt skal skje meg. Hva kan jeg egentlig gjøre da? Ringe snuten?
Sulosi Skrevet 13. august 2012 #9 Skrevet 13. august 2012 Frustrasjon 1 her: Hundeeiere i sentrum med fleksibånd som synes deres hund skal få hilse på andre så mye den vil. Var i sentrum men min hund og en eldre mann kommer med sin hund. Uten å kikke på meg slipper han fleksien og lar hunden komme bort. Vi står inntil ett gjærde mellom to salgsboder og har ingen vei bort uten å gå forbi hunden. Eieren står på fem meters avstand mens hunden "hilser" på vår, plutselig begynner denne hunden å glefse gjentatte ganger etter min. Heldigvis kommer fem jenter (venner av datteren min) bort til oss så mannen tar inn hunden og går. Jeg prater litt med jentene og de er ganske overrasket over hvordan denne hunden glefset etter vår og eierens ikke eksisterende holdning til det hele (han enset det ikke). Så går vi videre og stopper utenfor en annen butikk. 50% på Diesel klær må man jo undersøke så jeg og datteren stopper og kikker på stativet. Og jaggu kommer ikke mannen og hunden igjen. Mannen stiller seg på andre siden av gaten (gågate) og slipper hunden bort til oss igjen og ja, det første hunden gjør er å glefse. Jeg kunne valgt å si noe og det var nære på at jeg ikke serverte noen gloser. Hva er det med folk som tar slikt som en selvfølge?? Det er da naturlig å spørre om der er greitt å hilse og i så fall stå nerme nok til at man har kontroll på bikkja. Å hale inn en illsint hund på 10 meters fleksibånd går ikke på sekundet. Håper virkelig ikke jeg møter på dette mennesket igjen. 1
Frua Skrevet 14. august 2012 #10 Skrevet 14. august 2012 Det som irriterer meg aller mest er hundeeiere som ikke respekterer båndtvangen. I sommer møtte jeg en hoppende glad Labrador som hadde tatt seg et realt gjørmebad. Hunden var kjempeskjønn og sikkert veldig snill. Da den var ferdig med å uttrykke sin iver etter å ha møtt meg og min hund så hadde vi også gjørme fra topp til tå. Eieren synes det hele var veldig komisk og humret og lo da hun passerte oss. Jeg ble rett og slett målløs og klarte ikke få fram et ord. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 14. august 2012 #11 Skrevet 14. august 2012 (endret) Føler med deg! Er mange idiotiske hundeeiere der ute. Skjønner at du ble frustrert! Jeg er dessverre så impulsiv og frimodig at jeg hadde snakket tilbake og kjeftet som et uvær tilbake til kjerringa jeg. Har opplevd å bli jaget av hunder, at noen hadde bikkja si løs så den angrep min, at folk bare slipper bikkjene (og flexibåndet) bort til oss. Osv. Jeg har sett meg lei på at folk bare gjør akkurat som de ønsker, så har kort lunte når det kommer til sånt. Sier ifra. Synes jeg det er for gæli, og helt på trynet det de holder på med (f. eks har en aggressiv hund løs så den angriper min), kjefter jeg som bare det og lar de skjønne at det absolutt ikke er greit. Da det skjedde, måtte jeg moderere meg litt, fordi det var en unge som stod og så på, men tror de skjønte poenget ganske bra. Var jo båndtvang også. Endret 14. august 2012 av Badebuksa
Gjest Uanonymbruker Skrevet 14. august 2012 #12 Skrevet 14. august 2012 hundeeiere som sender den gedigne hunden sin ut på tur med ungen på 9. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 14. august 2012 #13 Skrevet 14. august 2012 Dette er noen av grunnene for at jeg ikke orker å ha hund igjen. Det å alltids måtte plages av andre sin uansvarlighet. Det at hunden min flere ganger ble angrepet av løshunder - selv under båndtvangen. Det å vasse i andre hunders dritt. Det å høre på våset til halvgale hundeeiere. Orker ikke det mer. 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 14. august 2012 #14 Skrevet 14. august 2012 Dette er noen av grunnene for at jeg ikke orker å ha hund igjen. Det å alltids måtte plages av andre sin uansvarlighet. Det at hunden min flere ganger ble angrepet av løshunder - selv under båndtvangen. Det å vasse i andre hunders dritt. Det å høre på våset til halvgale hundeeiere. Orker ikke det mer. jeg kommer nok heller ikke til å ha flere etter min nå, med mindre jeg flytter møkkøde til. De siste tre årene har vi vært hos dyrlegen 7 ganger på grunn av hunder andre eiere ikke har kontroll på.
Gjest Badebuksa Skrevet 14. august 2012 #15 Skrevet 14. august 2012 jeg kommer nok heller ikke til å ha flere etter min nå, med mindre jeg flytter møkkøde til. De siste tre årene har vi vært hos dyrlegen 7 ganger på grunn av hunder andre eiere ikke har kontroll på. Så forferdelig!! Hvor bor dere hen? Midt i byen? Håper det i allefall var de andre hundeeierne som betalte!
Gjest Fairydust Skrevet 14. august 2012 #16 Skrevet 14. august 2012 hundeeiere som sender den gedigne hunden sin ut på tur med ungen på 9. Hundeeiere som sender ut hunden (uansett størrelse) på tur alene med et barn, punktum. Jeg ser det stadig vekk, og jeg blir like irritert hver eneste gang. Jeg har ingenting imot at barn holder båndet på tur, når foreldrene er i umiddelbar nærhet, men ofte er det en unge som har ansvar for å gå tur med familiens hund alene, og det er ikke akseptabelt. Verken store eller små hunder.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 14. august 2012 #17 Skrevet 14. august 2012 Hundeeiere som sender ut hunden (uansett størrelse) på tur alene med et barn, punktum. Jeg ser det stadig vekk, og jeg blir like irritert hver eneste gang. Jeg har ingenting imot at barn holder båndet på tur, når foreldrene er i umiddelbar nærhet, men ofte er det en unge som har ansvar for å gå tur med familiens hund alene, og det er ikke akseptabelt. Verken store eller små hunder. Jada helt enig. Skrev bare stor hund fordi jeg og pelsen kom nettopp inn etter å ha sett en niåring henge som et slips etter rottisen "sin" med mora 15 meter bak. Så forferdelig!! Hvor bor dere hen? Midt i byen? Håper det i allefall var de andre hundeeierne som betalte! Nei jeg bor halvveis inni skogen jeg. Folk tror visst båndtvang og sånn ikke gjelder her hvor det er så øde I mitt "felt" er det 15 hunder, tre av hundene inkludert min egen har bånd på på tur. Den rottisen over her pleier heller ikke ha bånd når den blir gått tur med, så jo hvorfor i dag da ungen flaksa som en vimpel halvveis oppi lufta i andre enden av båndet.
Gjest Badebuksa Skrevet 14. august 2012 #18 Skrevet 14. august 2012 Du får vifte med reglene, og fortelle at de kan få 5000 kr i bot om du nevner til mattilsynet/politi at de bryter båndtvangen gang på gang
Gjest Uanonymbruker Skrevet 14. august 2012 #19 Skrevet 14. august 2012 Du får vifte med reglene, og fortelle at de kan få 5000 kr i bot om du nevner til mattilsynet/politi at de bryter båndtvangen gang på gang gjør det ofte, har til og med hengt opp lapp på informasjonstavlen i boligfeltet. En barnefamilie som bor rett ved her sier også ifra hele tiden, spesielt om rottisen siden den ALLTID er innom hagen dems for å pule på tispa der.
Gjest Badebuksa Skrevet 14. august 2012 #20 Skrevet 14. august 2012 Da får det bli alvor, og du får sende en beskjed til mattilsynet! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå