Gå til innhold

Flytte på hybel: handleliste.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg flytter på hybel om noen dager. Har ikke bodd borte før, så jeg vet ikke helt hva man trenger. Tenkte å kjøpe inn litt før jeg flytter siden jeg skal ha med flyttelass, slik at jeg slipper å bære tungt fra butikken og hjem, siden butikken er et stykke unna hybelen.

Så jeg lurte på om dere kg-damer (og menn) kan komme med tips på hva jeg bør ha med!

Her er listen så langt:

Dopapir

Zalo (salo?) (sånn oppvaskmiddel)

OMO white (har alt annet av vaskemiddel osv fra før)

Hvetemel

Sukker

Melis

Kakaopulver

Brødposer

Matpapir

Matfolie

Peanutsmør

Knekkebrød

Anonym poster: 64e6984733e81938de928afae0ac5c74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppvaskbørste og dobørste! Ostehøvel kanskje?:) Hermetisk mat som fiskeboller og lapskaus om du liker sånn mat. Hmm, det jeg kommer på i farta:)

Skrevet

Krydder, salt, tannkrem, pasta, ris, har du fryser der du bor er det jo lurt å handle inn litt som du kan fryse ned, jiff spray, boksåpner, grønnsåpe (hvis du ikke bruker støvsuger), flaskeåpner, skjærefjøl.. tja, kommer ikke på mer i farta :)

Skrevet

Oppvaskbørste og dobørste! Ostehøvel kanskje? :) Hermetisk mat som fiskeboller og lapskaus om du liker sånn mat. Hmm, det jeg kommer på i farta:)

Oppvaskbørste og dobørste kjøper jeg på andre butikker. Takk for tips! :)

Skrevet

Krydder, salt, tannkrem, pasta, ris, har du fryser der du bor er det jo lurt å handle inn litt som du kan fryse ned, jiff spray, boksåpner, grønnsåpe (hvis du ikke bruker støvsuger), flaskeåpner, skjærefjøl.. tja, kommer ikke på mer i farta :)

Tusen hjertelig! Kan ikke vaske med grønnsåpe, da jeg ikke har ubehandlet tregulv (blir så stygt), så da bruker jeg heller sånn annet middel som jeg ikke kommer på hva heter.

Takk for svar! :)

Skrevet

Jeg kunne ikke unngå å se at du har glemt "korketrekker". Rødvinsglassene glimrer også ved sitt fravær.

• Liker 9
Skrevet

Kjøkkenkluter.

Oppvask-stativ er greit å ha.

Pizzakutter. :fnise:

Skrevet

Nå sier du ikke om du disponerer kjøkken og bad alene, men hvis du deler kjøleskap kan det være greit med bokser der du legger din mat. Så er ingen i tvil om at det faktisk er du som eier den.

Ellers mangler du

*krydder

*olje

*eddik

*smør/margarin

*tørrgjær

*vaniljesukker

*bakepulver

*kaffe/te (hvis du bruker det)

*servietter

*tørkerull

Sikkert andre ting også, men de over er greie å ha.

Lykke til med hybellivet!

:heks:

Skrevet (endret)

Håndsåpe, og såper generelt kanskje!

Saks er alltid kjekt å ha! :jepp:

Endret av Sissa
Skrevet

Kjøp ting etter behov. Du kommer neppe til å få bruk for alt det der av krydder og bakestæsj uansett.

Kjøp inn masse kylling, karbonadedeig, villris/brunris, rotgrønnsaker, egg, cottagesheese, kesam osv. :)

Nudler, pasta og posemat = En gylden vei til student-som-bor-for-seg-selv-for-første-gang-kiloene.

Skrevet

Jeg bor på hybel selv så kan komme meg noen innspill.

- Saks er lurt og teip er veldig lurt. Dette glemte jeg å investere i når jeg bodde på hybel i fjord, og hvor mange ganger var jeg ikke frustrert når jeg trengte saks eller teip.. I tillegg bodde jeg enormt langt unna butikken. Huff.

- Om du finner noe billig på nett, kjøp deg en stavmikser/håndmikser/blender på nett. Ganske koselig å ha når man plutselig finner ut at man må vil ha milkshake eller kake! Tror man kan få en stavmikser til godt under 200,- på Elkjøp nå.

- Bestikk, så klart. Kniv, gafler, skeier, t-skeier, øser, steikespade, visp osv. Potetskreller eventuelt om du spiser mye poteter!

- En lighter/fyrstikker er godt å ha, i tilfelle du skal tenne kubbelyse/stearinlys/telys en kveld for kosen sin skyld. Fyrstikker kan også plutselig være nyttig i andre tilfeller.

- Kubbelys og telys er obligatorisk for meg.. MÅ ha skikkelig kveldskos på hybelen engang i blant! Telys og duftlys slik at hybelen lukter godt, fyller hele hybelen med slike duftpinner og duftlys også. Men husk for all del å slukke lysene før du legger deg, hehe.

- Hyller/korger/skap til oppbevaring av forskjellige ting. Selv hadde jeg ikke hyller eller små skap/kommoder på hybelen i fjord og det endte med mye rot overalt, visste ikke hvor jeg skulle legge tingene mine.

- Grytekluter og oppvaskkluter.

- Tegnestifter er også kjekt å ha.

- Varmeovn og koseteppe!

- Røreboller og eventuelt ildfast form til matlaging.

- Hårføner!

- En skikkelig vekkerklokke. Er ikke alltid mobilen er til og stole på, ikke her i gården iallefall.

- Om du eller noen venner av deg røyker, så er askebeger lurt å ha stående i tilfelle de kommer på besøk, slik at det ikke blir liggende røykestumper utenfor hybelen din osv.

Det var det jeg kom på i farten.. Så, når det gjelder mat!

- "Standard" matvarer er veldig lurt å ha. Ris, pasta (spagetti, makaroni), nudler, potetmos m/melk, margarin/melange/smør, knekkebrød, rett i koppen supper osv.

- Kakaopulver/rett i koppen kakao. Eventuelt kaffepulver om du drikker det.

- Sukker er også godt å ha stående. Diverse krydder også, som for eksempel grillkrydder, pomfrikrydder, paprika, hvitløkspulver +++.

- Frukt. Frukt holder seg lenge i kjøleskap har jeg funnet ut, jeg kjøpte appelsiner engang i februar og de holdt seg helt til begynnelsen av juni.. HELT vilt, men de var fullt spisende etter flere uker!! Vet ikke om det bare er mitt kjøleskap som er sinnssykt eller om frukt faktisk holder seg så lenge i kjøleskap, haha..

- Om du har fryser, så er det lurt å kjøpe inn mye kjøttdeig og annet godt og fryse ned når det er på tilbud.

- Isbitposer til å lage isbiter om du har fryser.

- Dette er sikkert fy-fy, men... En grandiosa er veldig, veldig greit å ha liggende.. Plutselig er du sliten og trøtt og orker ikke å lage mat, og da er en ferdigpizza midt i blinken. Eventuelt sånne små pizzaer.

- Andre alternativer er også boksmat om du liker det. Har alltid stående leverpostei og makrell i tomat, samt spagetti la capri eller hva det heter, noen ganger joikaboller osv.

- Ketchup!!!!!

Litt av min handleliste iallefall. :) Lykke til!

Anonym poster: b3b97ab26e0718c7444e1c9ead334178

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere.

Lurer egentlig bare på hva jeg trenger å kjøpe på matbutikken, da jeg har ALT annet, men det er jo fint at folk kommer med tips likevel, så takk for det! :)

Hilsen TS

Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Istede for grandiosa kan det være lurt å stikke på prix om man vil ha pizza. De har en som heter capricosa eller noe slikt til kun ti kr. Ellers syntes jeg det var veldig greit å alltid ha sausposer, noen gryteretter, Lasagnemiks, kjøttdeig, grønnsaksmikser osv liggende. Pluss salt, pepper, kanel og grillkrydder. H selvfølgelig ost.

Skrevet (endret)

Tenker tilbake til da jeg flyttet, og hva jeg tenkte på da!:)

Dopapir

Salt

Pepper

Andre varierte krydder du liker, f.eks curry, provence, allroundkrydder, rosmarin

Buljongterninger

Rømme

Posesuppe

Brødbakemiks m. Tørrgjær (glemte ofte å kjøpe brød, greit å ha dn slik i bakhånd da!)

Kakemiks på pose av noe slag

Te/kaffe/kakao

Hermetiserte tomater

Egg

Gulost

Pålegg

Linser og bønner

Hvitløk

Løk

Ingefær (fersk el.pulver)

Bacon

Fullkornspasta

Utvalg grønnsaker du liker med litt holdbarhet

Litt frosne grønnsaker

Kjøttdeig

Poteter

Frossen kyllingfilet

Kokosmelk

Ris

Bordsmør

Stekesmør

Olivenolje

Solsikkeolje

Lyspærer (sjekk sokkel, kjekt å ha reserve i skuffen)

Hygieneartikler

Ting man får på matbutikken, men kanskje heller kjøper på europris:

Mellomleggspapir

Telys og andre lys

Bakepapir

Aluminiumsfolie

Brødposer

Tørkerull

Håndsåpe til bad og kjøkken

Vaskemidler: til gulv, kjøkkenspray, klor, blå spray til speil og glassflater.

Oppvaskkost

Dokost

Kjøkkenkluter

Tørkehåndkle

Klesklyper

Vaskebøtte

Mopp el langkost+ noe å vaske med disse med

Endret av kaprifolen
  • Liker 1
Skrevet

kjøp med deg fryseposer/brødposer og frysebokser. Greit å posjonere maten litt. Jeg pleier fks å kjøpe meg en kjøttpudding, så deler jeg den i skiver, og legger 3-4 skiver i hver sin pose også fryser jeg det ned. så slipper jeg å tine samme greia hele tida, og jeg slipper å spise kjøttpudding hver dag i fare for at den skal mugne! Gjør det samme med mange andre varer også!

Har du rester er det greit å posjonere det i frysebokser også:) gryteretter, pasta og sånn!

Jeg har gått til innkjøp av en del slike plastikk-kurver som den selger på noen matbutikker. Greit å oppbevare småting i. Ledninger, krydder, sminke, smykker osv... har de både på soverommet, badet og kjøkkenet :P Greit når man ikke har så super plass!

• Liker 1
Skrevet

IKEA ziplock poser å greie å ha. :)

Skrevet

Vet du, jeg har brent meg flere ganger på å handle inn stort med en gang jeg flyttet inn et nytt sted - og endt opp med masse mat i skapene som jeg aldri bruker. Og jeg får en følelse av at du skal flytte hjemmefra for første gang og dermed kanskje ikke er helt sikker på hva slags mat du kommer til å spise mye av enda?

Mitt forslag er at du ikke kjøper alt for mye første gangen (selv om du har bil), det går fort å fylle opp kjøkkenskapene hvis du kjøper det du trenger når du trenger det også. :)

Noen ting er det selvfølgelig greit å ha uansett:

- Vaskemidler av ulike slag - både til klær, oppvask og husvask. Oppvaskkost og skrubb.

- Såpe til håndvask, evt shampoo osv hvis du kjøper det på butikken

- Dopapir, evt tørkerull til kjøkkenet

- Plastposer, bakepapir, plastfolie, aluminiumsfolie etc - det du er vant til å bruke hjemmefra

- Jeg ville ikke kjøpt hele krydderhylla med en gang, det er ikke noe tungt å bære en ekstra krydder når du trenger det. Men de vanligste krydderne kan du jo kjøpe med en gang; salt, pepper og annet krydder du er vant til å bruke (for meg hadde det vært basilikum, oregano, chili og hvitløkspulver).

- Knekkebrød ser jeg du har på lista di :)

- Pasta/ris spiser vel de fleste og det er greie tørrvarer å ha i hus

- Olje til steking

Så ville jeg kjøpt alt jeg trengte til frokost og middag for noen dager fremover, og så bare tatt det derfra. Ingen vits i å kjøpe matvarer du ikke er helt sikker på at du kommer til å trenge.

Lykke til på hybel! :)

• Liker 2
Skrevet

Hvor skal TS tørke klær, er ikke det en ide med et tørkestativ?

Skrevet

Hvor skal TS tørke klær, er ikke det en ide med et tørkestativ?

Får man kjøpt tørkestativ på matbutikken?

Skrevet

Får man kjøpt tørkestativ på matbutikken?

Tror ikke det, jeg kjøpte mitt på Nille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...