Gå til innhold

Klor forgiftet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vasket badet ofte for 2-3 uker siden med klor, etter det har jeg hatt tung pust. Kan det være det? Eller kan jeg ikke ha symptomer så lenge?

"De første symptomer omfatter irritasjon av slimhinner i øyne, nese og hals. Deretter sees vanligvis hoste med økende pustebesvær, og det kan opptre lungeødem (væskeutsiving i lungeblærene). Pustebesvær kan komme fra få minutter til noen timer etter innåndingen, avhengig av konsentrasjon. Høyere konsentrasjoner av klor virker også etsende på huden."

"Undersøkelser har vist at langvarig inhalasjon av klorkonsentrasjoner på 5 ppm har ført til sykelige tilstander i bronkiene og 0,8-1 ppm kan føre til permanent, om enn moderat, nedsettelse av pulmonal funksjon (4)."

Hva betyr 5ppm?

Videoannonse
Annonse
Gjest Morteno
Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Parts_per_million

http://www.helsebiblioteket.no/Forgiftninger/Alle+anbefalinger/Klorgass+-+behandlingsanbefaling+ved+forgiftning.4764.cms

Symptomer og kliniske tegn

• Irritasjon av slimhinner i øyne, nese og hals er første symptomer. Etterhvert kommer smerter som sprer seg nedover i luftveier og bryst.
  • Bronkospasmer kan være et typisk tegn i en del tilfeller (5).
  • Intens hoste, smerter i brystet og brekninger. Brekningene kan være blodige på grunn av skader i slimhinnene.
  • Det kan videre utvikle seg lungeskader med lungeødem (6).
  • Andre symptomer kan være hodepine og uro.
  • Se også "Irriterende gasser - behandlingsanbefaling ved forgiftning".

etc. etc.

Skrevet

http://no.wikipedia....rts_per_million

http://www.helsebibl...ftning.4764.cms

Symptomer og kliniske tegn

• Irritasjon av slimhinner i øyne, nese og hals er første symptomer. Etterhvert kommer smerter som sprer seg nedover i luftveier og bryst.
  • Bronkospasmer kan være et typisk tegn i en del tilfeller (5).
  • Intens hoste, smerter i brystet og brekninger. Brekningene kan være blodige på grunn av skader i slimhinnene.
  • Det kan videre utvikle seg lungeskader med lungeødem (6).
  • Andre symptomer kan være hodepine og uro.
  • Se også "Irriterende gasser - behandlingsanbefaling ved forgiftning".

etc. etc.

Vet det. Men kan du ha symptomer på det så lenge? Kan du plutselig dø av det? :P

Gjest Morteno
Skrevet

Vet det. Men kan du ha symptomer på det så lenge? Kan du plutselig dø av det? :P

Så vidt jeg vet så pleier det å gå over i løpet av noen timer eller dager. Hvis du har hatt tung pust i en stund kan det være noe helt annet, allergier, forkjølelse, osv. Hvis du er plaget av det i lang tid burde du uansett spørre legen for sikkerhets skyld.

Tror ikke du kommer til å dø med det første nei :-P

Skrevet

Er det sånn at du må jobbe med klor, løsemiddel osv for å få skikkelig skader av det? Å være oppi det heeele tiden. ?

Skrevet

Er det sånn at du må jobbe med klor, løsemiddel osv for å få skikkelig skader av det? Å være oppi det heeele tiden. ?

.

Skrevet

Når jeg flyttet tidligere i år så vasket jeg hele leiligheten min alene, det ble brukt en del klor og salmiakk (ikke sammen fordi det er farlig), og jeg pustet tydeligvis inn en del fordi neste dag våknet jeg opp meg veldig sår hals og hoste. Jeg har aldri hatt en samme type sår hals før eller siden, så trur ikke at det var en vanlig forkjølelse men det er hva jeg trur. Det var bare sånn i noen dager, husker ikke akkurat hvor lenge men maks en uke.

Hva 5ppm betyr vet jeg ikke. Men hvis det er klor som gjør at du har blitt tung i pusten så vil jeg tru at du har brukt ekstremt MYE klor, men at du plutselig dør nå skjer neppe. Er du utrygg så ring legekontoret ditt eller giftsentralen 22 59 13 00 :)

Anonym poster: 0b9c2bb56b214582ebe03ecbbd885429

Skrevet

Når jeg flyttet tidligere i år så vasket jeg hele leiligheten min alene, det ble brukt en del klor og salmiakk (ikke sammen fordi det er farlig), og jeg pustet tydeligvis inn en del fordi neste dag våknet jeg opp meg veldig sår hals og hoste. Jeg har aldri hatt en samme type sår hals før eller siden, så trur ikke at det var en vanlig forkjølelse men det er hva jeg trur. Det var bare sånn i noen dager, husker ikke akkurat hvor lenge men maks en uke.

Hva 5ppm betyr vet jeg ikke. Men hvis det er klor som gjør at du har blitt tung i pusten så vil jeg tru at du har brukt ekstremt MYE klor, men at du plutselig dør nå skjer neppe. Er du utrygg så ring legekontoret ditt eller giftsentralen 22 59 13 00 :)

Anonym poster: 0b9c2bb56b214582ebe03ecbbd885429

Jeg vasket bade til kjæresten med klor 2-3 ganger og da brukte jeg mye klor for å gjør alt rent ( skittent) Glemte å åpne vindue skikkelig...

Så har jeg vasket bade mitt med klor sånn av og til bare.

Spørte legen, me hun sa liksom ingenting på det. At det ikke var så gale. at klor du kjøper på butikken ikker er SÅÅ farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...