Gå til innhold

Katten min klarer ikke tisse!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kastrert hankatt på 4 år. Jeg har vært borte det siste døgnet og når jeg kom hjem nå i kveld la jeg merke til blod dråper på baderomsgulvet. Han går i kassa, prøver å tisse uten at det kommer noe. Jeg har googlet nå og det kan være symptomer på steiner eller sånne krystall saker. Katta viser NULL smerte eller noe utenom det vanlige, har prøvd å trykke på magen hans men får null respons. Jeg tenkte å ringe dyreklinikken i morgen tidlig, men lurer på om dette er noe som haster enda mer? Burde jeg ringe sånn nått åpen vakt sak? Kan dette være noe som går over seg selv?

Uff, er ikke greit å være en beskymret mor :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du skal ringe vaktvetrinæren. Med en gang.

Anonym poster: 57e03d72f8f56d820f64c3c475318a76

• Liker 3
Gjest Minde09
Skrevet

Jeg hadde en kastrert hannkatt som tisset blod. Han hadde urinveisinfeksjon. Det kan også være som AB over her sier. Ta å ringe veterinærvakta for da får du vite helt sikkert hva du bør gjøre. I verste fall er det over et døgn siden sist han tisset.

God bedring til katten din.

Skrevet

Min ene pus (hunnkatt) presset og ut blod en periode, men var ellers fin. Jeg dro til dyrelegen, og det viste seg at hun hadde irritert tarm (mye luft!!) og tette analkjertler. Hun ble tømt og måtte gå på et fiberfor og måtte ta en fibersprøyte i 10 dager. Hun fikk ett tilbakefall litt senere, samme prosedyre, men nå er hun i tipp topp form!:)

Skrevet (endret)

Var hos vetrinæren i dag tidlig, han trudde det var uringrus eller noe og infeksjon. fikk ett par sprøyter og ny mat.

GUD så redd man blir når det kommer blod ut av "ungen" din!!

Endret av bazinga88
Skrevet

Bare være oppmerksom på problemet fremover. Stopper det helt opp p.g.a grus kan det ha dødelig utfall hvis han ikke kommer raskt til veterinær for å få tømt blæra. Det er vanlig at det kommer litt blod om det 'bare' er en infeksjon, men da kommer det også litt urin. Vær kjempenøye med å kun bruke det nye foret! Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Ja etter disse sprøytene klarte han å tisse mer, ikke masse, men mer. Ikke noe blod lenger, men dro tilbake i dag for at dyrlegen kunne se på'n igjen. Tok ett nytt røngtenbilde (fytti for noen priser) og fant ut at blæra hans var tom ihvertfall, så fikk han to n ye sprøyter for å bli kvitt mer infeksjon (nok engang, for noen priser :P ) ... apropo de SJUKE prisene de tar for en sjekk, 4 sprøyer og to bilder, har du noe erfaring med forsikring på katter? På bildene så ser det ut som at katta har klart å få i seg noe ståltråd lignende saker (ca 2cm) den hadde ikke gått ut av seg selv iløpet av disse to dagene, så skal tilbake om ett par uker for å se om det har kommet ut den naturlige veien, ellers må han opereres, noe jeg er meget sikker på at blir dyrt for i følge dyrlegens egne ord var dette " en stor operasjon" .. hadde vært greit å forsikre han før dene eventuelle operasjonen. er det mulig å gjøre dette når jeg er klar over at det muligens blir en stor operasjon?

wooooutsh, mye mas og krøll her :P

Skrevet

Jeg tror regelen er at katten må være frisk når den forsikres, og at forsikring ikke dekker allerede kjente sykdommer/plager? Correct me if I'm wrong.

Håper det går bra med pus!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror regelen er at katten må være frisk når den forsikres, og at forsikring ikke dekker allerede kjente sykdommer/plager? Correct me if I'm wrong.

Håper det går bra med pus!

Au, var det jeg var redd for :S hvor dyrt kan det bli med en operasojn der de må jerne noe fra magesekken? :O

Skrevet

åh, det der så jeg på dyrevenn i går! der var en katt hos dyrlegen for den ikke klarte å tisse. og det mistenktes blærekatarr. men det var det altså ikke. Og de tok også noen prøver i tilfelle det kunne være stein som blokka siden den katten hadde såpass liten åpning der urinen kom ut. Men jeg husker ikke hva de kom fram til, men katten ble hvert fall helt frisk igjen etter besøk hos dyrlegen.

Skrevet (endret)

På Agria sine sider står det ca. pris på fremmedlegeme i tarm: 7000 kr. Det varierer selvsagt fra sted til sted. Og kanskje på den operasjonen. Du kan jo spørre dyrlegen i morgen? :)

Endret av ninuska_
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg skulle anta du bør sette av i underkant av 10.000,- for denne typen kirurgisk inngrep.

Da har jeg tatt høyde for antibiotika etter operasjon, eventuelt spesialfor og oppfølging hos vetrinæren.

Du slipper kanskje litt 'rimeligere' unna, - la oss håpe det.

Lykke til for dere begge, her krysses fingre og 12 poter for dere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk folkens :) herlig at dere bryr dere. Glemte helt å si at katten er frisk som en fisk nå, og den ståltråd saken kastet han opp dagen etter. så da sparte jeg de pengene på operasjon :P

Skrevet

Takk folkens :) herlig at dere bryr dere. Glemte helt å si at katten er frisk som en fisk nå, og den ståltråd saken kastet han opp dagen etter. så da sparte jeg de pengene på operasjon :P

Godt å høre! Men håper du likevel vurderer å forsikre katten, nå som han er frisk, så slipper du i hvert fall de økonomiske bekymringene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anta at det er krystaller i urinen som skaper blodproblemet, det er veldig vanlig på kastrerte katter. Det er dog viktig med ett for som har et næringsinnhold tilpasset kastrete katter, og at den ikke får ting som inneholder salt og feil mineralinnhold

Skrevet

Jeg vil anta at det er krystaller i urinen som skaper blodproblemet, det er veldig vanlig på kastrerte katter. Det er dog viktig med ett for som har et næringsinnhold tilpasset kastrete katter, og at den ikke får ting som inneholder salt og feil mineralinnhold

Ja, nå spiser han kun mat fra dyrlegen, og tunfisk innimellom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...