Gå til innhold

Får ungdom forsyne seg fritt av all mat i kjøleskap/kjøkkenskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset forsyner ungdommen seg av alt mulig i kjøkkenskap og i kjøleskap. Brus, sjokolade, potetgull, nudler, vaniljesaus osv får ikke stå i fred uansett hva vi sier...

Vurderer snart hengelås!?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt og kjøp slik type mat?

• Liker 19
Skrevet

Som MilleLille sa, ikke kjøp den maten da. Det enkleste er ofte det beste ;)

• Liker 5
Skrevet

Hos oss kan ungdommen ta det de vil av vanlig mat. De må gi beskjed dersom de tar slutten på noe. Det heter seg at de skal spørmom å få ta sjokolade chips osv, men gjør det bare av og til. Vi har uansett ikke mye sånn type mat i kjøleskapet, og ungene liker ikke det samme type snop som oss, så det løser seg på en måte av seg selv

Jeg syns du skal slutte å kjøpe det de ikke får forsyne seg av, det er uansett en dårlig vane å spise mye snop.

Skrevet

Da jeg var ungdom fikk jeg ta det jeg ville, dersom det var noe jeg ikke skulle ta fikk jeg beskjed om det. Si til dem hva de ikke får ta, og om de tar likevel så bruk ukepengene dems på å kjøpe nytt. Da lærer de nok.

Anonym poster: 655c4b755ce852fa3cef46396bd0c5c7

• Liker 6
Skrevet

Vi kjøper inn snop og til lørdagskvelden og vet sånn ca hvor mye det går. Er det noe igjen på søndagen er det bare å spise det da. Vi har ikke mat i skapet som de ikke får ta. Hvis vi kjøper inn noe til en spesiell rett, så sier jeg i fra.

Anonym poster: a243126814b44926817b868aa29f58e6

• Liker 4
Skrevet

Brød/knekkebrød og pålegg er det fritt fram å forsyne seg av, så lenge det er til måltider. Å spise kjøttpålegg som snacks er ikke greit. Tenåringen her er høflig og grei og spør alltid når det gjelder andre ting enn brødmat, så vi har uten problemer kunnet ha en pose potetgull liggende i skapet i ukesvis uten at den blir rørt. Hadde ting vært annerledes hadde vi sluttet å kjøpe inn sånt.

En periode hadde vi vanvittig mye mas om is hver dag fordi vi hadde kjøpt en tipakning med kroneis. H*n tok ikke noe uten lov, men maste og maste mange ganger om dagen. Da fikk h*n beskjed om at vi ikke kom til å kjøpe inn sånne pakker igjen dersom det skulle bli så mye mas. Det er greit å spørre en gang om dagen, men et nei er et nei og skal ikke diskuteres videre. Dette ble akseptert, og nå har vi ofte is i fryseren som kan nytes en varm sommerdag eller andre "spesielle" anledninger, men ikke daglig. Ikke noe mas lenger.

Enkelte ungdommer er enklere å inngå avtaler med enn andre, og vi har vært heldig med vår. :)

Anonym poster: 241e6dec1b71c402459d316d45e0cd51

Gjest Myrthel
Skrevet

Vi har en avtale om at de spør, hvis de skal lage noe annet enn brødmat... Dette kun fordi det er kjedelig om det plutselig er tomt av noe vi har planer om å lage før vi skal i butikken igjen...

Vi har ikke mye usunt/gotteri i skapene, men uansett tar de aldri noe.... Ikke er det noe mas heller.. Her er det lørdag som er gottedag...

Står det igjen ei gotteskål på stuebordet etter lørdagen, har jeg aldri opplevd at de har rørt noe....(Som regel pleier jeg da å si at de kan dele den til tv - kosen - uten at de har spurt....) Setter jeg den i skapet, står den urørt....

Skrevet

Vi har en avtale om at de spør, hvis de skal lage noe annet enn brødmat... Dette kun fordi det er kjedelig om det plutselig er tomt av noe vi har planer om å lage før vi skal i butikken igjen...

Vi har ikke mye usunt/gotteri i skapene, men uansett tar de aldri noe.... Ikke er det noe mas heller.. Her er det lørdag som er gottedag...

Står det igjen ei gotteskål på stuebordet etter lørdagen, har jeg aldri opplevd at de har rørt noe....(Som regel pleier jeg da å si at de kan dele den til tv - kosen - uten at de har spurt....) Setter jeg den i skapet, står den urørt....

Var vist ikke pålogget........

Skrevet

Jeg får lov til det, er 15! Var bare når jeg var mindre (opp til seks-syv års alderen) at godteriet ble begrenset.

Skrevet

Jeg syns som hovedprinsipp blir det feil å nekte dem å forsyne seg fritt - de er jo ikke gjester i eget hjem.

Samtidig så må det være lov å kjøpe inn ting til "bare seg selv" eller til særlige anledninger, men da sier man fra. Det går jo begge veier: om ungdommen handler inn på denne måten, skal det også respekteres av foreldrene.

Når det gjelder problemet med for mye godteri midt i uka så er det greit med en regel på det, det handler ikke om å begrense frihet til kjøleskapet mener nå jeg, men om sunt bondevett. Men om man ikke har greid å sette gode vaner og holdninger på det før de blir "ungdommer", så vil ikke kjøleskapet være den eneste utfordringen, siden de gjerne har egne pennger.

• Liker 6
Skrevet

Sønnen min banker på stuedøren, kommer inn, bukker pent og sier "Kjære mor, kan jeg vennligst få lov til å ta et flatbrød med en liten smørklatt på?" Hvis det er mer en fire timer siden middag får han lov, er det under fire timer sier jeg nei, og da bukker han pent og går ut igjen. Han får lov til å spørre om noe ekstra en gang pr uke. Han er meget veloppdragen og høfligheten selv, nettopp pga oss.

Anonym poster: a243126814b44926817b868aa29f58e6

• Liker 37
Gjest Morteno
Skrevet

Da jeg var ungdom kjøpte jeg min egen snacks og mat. Be dem få seg en jobb så de kan gjøre det samme, det vil nok ikke skade dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser det jeg får lyst på, men sier ifra dersom det går tomt for noe. Godteri spiser jeg uansett ikke i ukedagene, men hender at jeg baker litt. Jeg spiser ganske spesiell mat sammenliknet med de andre i huset, så det skjer sjelden at det ødelegger nevneverdig for resten av familien uansett :) Både jeg og lillesøster har alltid fått ta det vi har hatt lyst på, men vi har likevel aldri forsynt oss av kjøttprodukter (bortsett fra pålegg o.l.) uten å sjekke om det er dagens middag først. Det funker fint hos oss!

Skrevet

jeg synes det er en uting at ungdommer må spørre om å spise det som er i kjøleskap og kjøkkenskap. jeg har seriøse traumer etter mamma ble så sinna jeg tok meg brød med noe pålegg på .å hun skulle bruke det til noe ...jeg viste ikke det. ungene mine får spise det som er. skal jeg bruke noe til noe spesielt sier jeg bare fra.

burde ikke ha gotterier hjemme vis du ikke vil de skal spise det.

Anonym poster: 943fdd98a4a0316626c001ffc702a86a

• Liker 10
Gjest Candy Pie
Skrevet

Er det virkelig noen som må spørre om lov før de tar seg en brødskive eller steker en pizza?

Forstår det om det er snakk om en kalkun eller noe, for den skal vel brukes til noe, men brød eller pizza?

• Liker 9
Skrevet

jeg synes det er en uting at ungdommer må spørre om å spise det som er i kjøleskap og kjøkkenskap. jeg har seriøse traumer etter mamma ble så sinna jeg tok meg brød med noe pålegg på .å hun skulle bruke det til noe ...jeg viste ikke det. ungene mine får spise det som er. skal jeg bruke noe til noe spesielt sier jeg bare fra.

burde ikke ha gotterier hjemme vis du ikke vil de skal spise det.

Anonym poster: 943fdd98a4a0316626c001ffc702a86a

Tror det med å spørre er litt med vane og gjøre også... Her er det aldri noe kjeft eller sånt, om noen tar noe "feil". Jeg pleier også å rope inn til gubben i stua og spørre om han skal bruke kjøttdeigen til noe f.eks... før jeg lager noe...(hvis det er han som har handlet, og jeg kommer hjem uten å vite hva han har planer om...)

Det samme gjelder hvis det står igjen noen rester.... Bare et greit spørsmål "kan jeg ta dette, eller er det noen som skal lage noe av det....?". Vi bor 5 stykker her i huset og det er hjemmet til alle, derfor syntes jeg det er greit å spørre....

Jeg tar heller ikke noe ungene mine har laget, uten å spørre de først....

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at noen synes det er strengt at ungdom ikke får forsyne seg fritt av mat. Det handler jo om helt andre ting enn å være streng for å være kjip.

1: Økonomi. Mange av oss har ikke råd til å kjøpe inn matvarer som skal spises i hytt og vær utenom måltidene. Det blir dyrt om alle bare skal forsyne seg på impuls av alt mulig.

2: Helse. Det er ikke sunt å drive å momse på alt mulig rart utenom måltidene. Middagsmat spiser vi til felles middag, brødmat spiser vi til frokost/lunsj/kvelds. Snacks spiser vi på lørdager eller andre anledninger.

Begge disse tingene er med på å skape gode vaner som ungdommen forhåpentligvis tar med seg videre i livet. Å drive å forsyne seg av kjøleskapet utenom måltidene gjør ikke vi voksne heller, av samme årsaker som nevnt ovenfor.

• Liker 7
Skrevet

Bare et lite spørsmål til dere som "tar" (ikke negativt ment), alt fra skap og kjøleskap. Hvordan får dere/ foreldrene deres det til å fungere i praksis? Kjøpes det alltid inn haugevis med mat?

Fredag f.eks. spiser vi taco. Ofte handler jeg eller mannen min inn på torsdag... Hadde mye av dette forsvunnet i løpet av fredagen, og jeg hadde kommet sent hjem..... ville det ikke blitt taco...

Samme eksempel på f.eks søndagmiddagen evt. med dessert.... Hva skjer når man søndag ettermiddag er igang med å lage mat, og viktige ingredienser mangler??

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig noen som må spørre om lov før de tar seg en brødskive eller steker en pizza?

Forstår det om det er snakk om en kalkun eller noe, for den skal vel brukes til noe, men brød eller pizza?

Brødskiver er det vel ingen som har sagt de må spørre om?

Men jeg synes absolutt man bør spørre før man steker en pizza. Hos oss ligger det i hvertfall ikke bunker av pizza tilgjengelig til enhver tid, så om det ligger noe der så skal det antakelig være til middag en dag. Og om det var sånn at vi til enhver tid hadde 20 pizza liggende i fryseren (eller ingredienser til hjemmelagede pizzaer) så burde likevel ungdommer som bor hjemme spørre om lov før de forsyner seg. For man skal da virkelig ikke spise pizza støtt og stadig vel?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...