Gå til innhold

Hund som humper etter at han har fått godbiter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haha, er dette vanlig?

Hunden til noen i familien min går alltid og humper på senga si når han får noe godt. For eksempel fikk han litt biffkjøtt av oss når vi grillet på lørdag og da løpte han inn i gangen for å humpe på senga. Vi fikk han selvsagt til å slutte. Så fikk han en bit til og løpte rett in for å humpe. I følge eierene så skjer dette nesten hver gang han får en godtbit og så og si aldri ellers.

Synes det er så vittig. Er det flere som opplever dette?

Anonym poster: 1acf95025196bf5262aeb20650e0550b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hunden? Hormoner er som regel hovedårsaken til humping, men det er også et tegn på dominans på gjenstander og /eller personer.

Skrevet

Han er vel midt i hundepuberteten. Men det er jo litt vittig at han kun humper etter å ha fått godbiter.

Skrevet (endret)

Hvor gammel er hunden? Hormoner er som regel hovedårsaken til humping, men det er også et tegn på dominans på gjenstander og /eller personer.

Du må lese litt nyere litteratur enn disse 30 år gamle, utdaterte "dominans-greiene" ;-). Det jeg ihvertfall ikke forstår er hvor i all verden man får det fra at en hund vil dominere gjenstander på toppen av det hele...?

Endret av Portvinpiken
  • Liker 2
Skrevet

Vittig! :D

Håper det ikke er noe alvorlig :(

Skrevet

Humping betyr stress, kanskje det blir litt for mye av det gode når han får så herlige godbiter?

Anonym poster: 6b541fa9835e7efa42fa925b155b93cd

• Liker 1
Skrevet

Du må lese litt nyere litteratur enn disse 30 år gamle, utdaterte "dominans-greiene" ;-). Det jeg ihvertfall ikke forstår er hvor i all verden man får det fra at en hund vil dominere gjenstander på toppen av det hele...?

Har du noen tips til spørsmål i hovedinnlegget da? :)

Skrevet

Har du noen tips til spørsmål i hovedinnlegget da? :)

Det er veldig vanskelig ut i fra det lille TS skriver å si hvorfor, men EN ting er garantert sikkert; og det er at det IKKE er dominans! Hvor i all verden er logikken ved at hunden skal inn å ta over herredømmet på sengen når den får en godbit...?;-)

Det kan være flere årsaker, det kan være tillært adferd og en dårlig vane og det kan være stress. Er det stress så er det mange andre tegn man også ser og dette er kun et bittelite ett.

TS spurte heller ikke etter tips og råd, men om andre har opplevd det samme. Jeg har ikke opplevd det.

Skrevet

Dominans er dominans, uavhengig om det er på døde eller levende "ting". Men sannsynligvis er det ikke det uansett. Trolig er det hormoner. Litt vanskelig å uttale seg uten å i det hele tatt sett hunden sammen med eieren og evt andre hunder.

Men du har sikkert et mye bedre grunnlag for å uttale deg, Portvinpiken...

Gjest Sunnybaby
Skrevet

Dette er ikke dominans. Det er mest sannsynlig stress. Så gode godbiter som biff kan skape det. Det er ikke vittig ettersom det ikke er en god følelse for hunden i ha. Eneste tips er å slutte å gi godbiter i de situasjonene der hunden humper på gjenstander/personer.

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke dominans. Det er mest sannsynlig stress. Så gode godbiter som biff kan skape det. Det er ikke vittig ettersom det ikke er en god følelse for hunden i ha. Eneste tips er å slutte å gi godbiter i de situasjonene der hunden humper på gjenstander/personer.

Men hvorfor skaper godbiter stress da? Skulle jeg tippet så tror jeg hunden blir så oppspilt når han får godbiter at han blander følelsene med kåthet. Han jokker altså i euforirus.

Hunden er ikke en stresset hun. Han lever det gode liv på landet med gode eigere. Skikkelig snill kosehund.

Skrevet (endret)

Dominans er dominans, uavhengig om det er på døde eller levende "ting". Men sannsynligvis er det ikke det uansett. Trolig er det hormoner. Litt vanskelig å uttale seg uten å i det hele tatt sett hunden sammen med eieren og evt andre hunder.

Men du har sikkert et mye bedre grunnlag for å uttale deg, Portvinpiken...

Hvorfor skulle jeg ha et bedre grunnlag for å uttale meg? At man er uenige i en diskusjon er vel ikke noe som helst rart. Og jeg er veldig uenig i denne dominansteorien som med jevne mellomrom dukker opp og blir veldig populære i enkelte treningsmiljøer.

Når det gjelder den teorien så har jeg enda til gode å høre en forklaring på hvorfor hunder dominerer gjenstander. Jeg kan til en viss grad forstå at folk kan bli misledet til å tro at hunder er ute etter å dominere folk (ifølge dominansteorien som er bygget på studier av ulv i fangenskap, som nå samme forsker har gått ut å sagt han tok feil, da studiene ikke gir et riktig grunnlag for å bygge en slik teori). Men at hunder skal dominere gjenstander er jo helt på jordet vel. Hvilke studier kommer den teorien fra? Dominanseteorien bygger på en misoppfattet forståelse av sosial struktur i en ulveflokk i fangenskap og ulver mellom. Det var da ikke nevnt noe om gjenstander.

Det hele er for meg veldig merkelig.

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Vel verdt de 2- 3 minuttene å høre, for å få oppdatere seg litt angående dominans.

I tillegg vil jeg på det sterkeste anbefale noen gode bøker:

Dominans eller lederskap av Barry Eaton

Den ensomme apen av Bergliot Børresen

Husdyrene våre av Bergliot Børresen

Wolves: Behavior, Ecology, and Conservation av David Mech

Alle er veldig gode og interessante bøker. I tillegg finnes naturligvis et stor nummer gode artikler hvis man er interessert.

Skrevet

Jeg har ikke peiling på det dominansgreiene, men hva er det som gjør at en hannhund prøver å humper på en annen hannhund da? Det er jo sånn typisk "han prøver å dominere"-greie.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke peiling på det dominansgreiene, men hva er det som gjør at en hannhund prøver å humper på en annen hannhund da? Det er jo sånn typisk "han prøver å dominere"-greie.

Nei det er ikke det. Hvorfor rir hunder på hverandre i det hele tatt utenom løpetiden? Det er jo ikke bare hanner som rir, tisper rir hanner og tisper også. Det er som regel stress/utilpass. Jeg ser ikke så ofte at hunder driver å rir hverandre, og de som gjør det er stresset i situasjonen. Dette med dominans kommer av en dårlig teori fra -70 tallet som beskrevet over.

Lagt til: en god og kort, lettlest artikkel om misforståelsen av dominansteorien:

http://www.manimal.no/?p=211

Endret av Portvinpiken
  • 2 uker senere...
Gjest Sunnybaby
Skrevet

Men hvorfor skaper godbiter stress da? Skulle jeg tippet så tror jeg hunden blir så oppspilt når han får godbiter at han blander følelsene med kåthet. Han jokker altså i euforirus.

Hunden er ikke en stresset hun. Han lever det gode liv på landet med gode eigere. Skikkelig snill kosehund.

Ja det er mulig! Han blir oppspilt av godbitene og må få ut følelsen på en eller annen måte. Dette trenger ikke bare gjelde godbiter, men nå er det den utløsende faktoren. Når jeg leker med hunden min kan det noen ganger bikke over og hun begynner å jokke på tepper ol. Da har hun blitt overivrig og må få utløp for sine følelser. Da avslutter vi leken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...