Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeidsgiveren min har gitt meg arbeidsdager på kun 2 timer et par ganger i uken. Er ansatt som ekstrahjelp på kontrakt. Finnes det noe som heter "minste-timer" som jeg kan vise til, for å slippe disse unødvendige småtimene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke har arbeidstid fastsatt i kontrakten, så kan arbeidsgiver gi deg to-timersvakter, ja. Personlig ville jeg søkt etter annen ekstrajobb, for det der kan bli slitsomt i langden.

• Liker 6
Skrevet

Det tror jeg ikke. Står det noe i kontrakten om hvor mange timer pr uke du skal jobbe eller er det bare ekstrahjelp og så får du betalt pr time?

Skrevet

Nei, timer ved behov tror jeg det står. Så har ingen faste arbeidstimer i uken.

Men takk for svar! :)

Skrevet

Nei, timer ved behov tror jeg det står. Så har ingen faste arbeidstimer i uken.

Men takk for svar! :)

Da er det fint lite du kan gjøre. Annet enn å søke ny jobb om du er misfornøyd.

Skrevet

Minste antall timer er 2 timer. Dessverre, så hvis du ikke har kontrakt på noe annet så er det lov.

Anonym poster: a1b5cc4dafeab7e03d9800a5ab8da908

Skrevet

Jeg hadde en liten stilling ca 40%-60% og da satte sjefen meg opp med 3 timers vakter(med 125kr/t). Da spurte jeg om det var mulig å sette meg opp på vakter som hvertfall var 5 timer. Jeg måtte kjøre bil i 40 min hver vei for å komme på jobb og når man da tar utgifter på bensin, bompenger og slikt ble det ikke mye igjen av lønna om jeg fikk bare 3 timers vakter. Han gikk heldigvis med på det :)

Men hadde han sagt at jeg måtte jobbe slike korte vakter hadde jeg nok funnet meg noe annet så fort jeg kunne.

Skrevet

Ts her:

Jeg er veldig fornøyd med jobben min, helt klart! Spør jeg etter mer timer i uken, så blir det ordnet. Det er bare så forbasket irriterende å måtte reise inn og kun arbeide for to timer. Blir litt meningsløst for min del. Har tatt det opp med arbeidsgiveren min for en stund siden, men har visstnok ikke skjedd noen endring.

Men da vet jeg ihvertfall at jeg ikke kan "kreve" å få minst 4 timers vakt i den stillingen jeg er ansatt i. Takk for hjelpen, folkens ;)

Skrevet

Ville nok funnet meg en annen deltidsjobb. To timer blir det ingen penger av.

Anonym poster: 582902709c968a8d44372a5473f4d675

Skrevet

Opplevde noe av det samme i en jobb for noen år siden. Men da var jeg i utgangspunktet satt opp på heldagsvakter, men fikk beskjed etter tre timer at det ikke var behov for meg lenger den dagen, så jeg måtte gå hjem. Dette skjedde mange ganger, så jeg sa opp og slo i bordet med et utsagn fra arbeidstilsynet at jeg skulle ha betalt for hele den oppsatte vakten når det ble slik. De presterte å mene at nei, det stemte ikke, men de skulle gjøre det "for å være greie". Herre, er så glad jeg sluttet.

Men når man er satt opp på to timer i utgangspunktet er det lov ja, dessverre. Men jeg ville funnet meg en annen jobb om jeg var deg. :)

Anonym poster: d201fdaee2bd025d13752743cb6767f7

Skrevet

Hadde jobb en gang da jeg var ung og uvitende der jeg skulle jobbe 2 timer om morgenen (8-10) og 1 time på ettermiddagen (15-16), det var 1 time kjøring unna meg. Fikk selvfølgelig ikke betalt for å sitte å vente hele dagen :rolleyes:

Slapp å si opp da jeg fikk sparken via sms da tidligere sykmeldt ansatt kom tilbake!

Jeg ville sett etter jobb en annen plass dersom du ikke får flere timer.

Anonym poster: 3bcf336427f3e57cb63f1e46883c0c02

Skrevet

Jeg ble satt opp på ett kvarters arbeidsdag en dag... Hadde 30 minutter å kjøre hver vei, det var fullstendig uakseptabelt.

(Det var en dag jeg opprinnelig hadde fri. Men så ble det helt krise, og nestemann kunne ikke komme før ett kvarter etter ordinær åpningstid. Om jeg bare kunne komme det kvarteret? Jo, det kunne jeg, men jeg skulle minst få lov til å jobbe halv dag, mente jeg. Nei, da kunne det være det samme, fnyste timeansvarlig. Siden årtusenskiftet har jobbet hatt stengt ett kvarter... Må presisere at det ikke går på helse eller pass av barn her, ei heller ville jobben lide økonomisk).

Ellers ble det for øvrig sagt at to timer var minstekravet. Vi kunne bli innkalt til møter som i effektiv tid ikke varte lengre enn 45 minutter på fridager, men kunne uansett få avspasere to timer for det.

Jeg har for øvrig også fått tilbud om jobb med deltvakt. Altså av typen 0700-0900 og 1400-1600, for eksempel. Ulønnet i mellomtiden. Jeg takket nei.

Anonym poster: 86d801773605d95ee4ee366ad00a6f36

• Liker 1
Skrevet

Det er da lov til å forhandle, folkens. Halvparten av skrekkhistoriene fra arbeidslivet er jo arbeidstakere som ikke vet bedre, ofte unge folk. Jeg er glad jeg har oppegående foreldre som hadde sagt i fra hvis jeg fant meg en jobb der jeg ble sendt hjem uten betaling ofte, eller måtte kjøre en time for å jobbe et kvarter eller generelt ble utnyttet.

TS: Jeg vil absolutt snakke med sjefen. Selv om han har lov til å sette opp vaktene er du ikke nødt til å takke ja til dem.

Anonym poster: 41a1c7efd5354bcc41fc289176e268d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...