AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #1 Skrevet 12. august 2012 Fortrinnsvis dere som bor alene. Drar dere også ut om kvelden, og lar hunden være alene? Tenker da ikke på de som har mulighet til å la andre se etter hunden. Jeg kjenner jeg får dårlig samvittighet av tanken på å reise fra pelsen også på kveldstid, og det er jo ikke alt en hund kan være med på. Prøver å planlegge så godt jeg kan, og tar han alltid med hvis det lar seg gjøre, og har nok droppet avtaler hvis pelsen ikke kan være med, når jeg allerede har vært borte fra han en hel arbeidsdag. Hva gjør dere andre, som ikke har noen hjemme som kan ta seg av den firbeinte? Reiser dere kun ut om hunden kan være med etter jobb, legger dere planer hvor hunden ikke kan være med kun til helger eller fridager, eller drar dere hjem, forer og lufter hunden, og lar den være alene mens du er ute på kvelden igjen? Anonym poster: 296e457b5d395548a34aad8de9110460
MMCS Skrevet 12. august 2012 #2 Skrevet 12. august 2012 har 3 stk nå og er alene. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men hadde jeg vært deg hadde jeg sett meg om etter muligheter å aktivisere hunden mens du er på jobb (hundelufting, hundepass) ... ikke nødvendigvis hver dag men etter behov. Her i Oslo finnes det hundebarnehage. Mine går dit og når jeg henter dem etter jobb er de som regel utslitt og vil sove, da har jeg ingen dårlig samvittighet å dra ut. Men nå drar jeg også ganske sjelden ut. Prøver å være mye hjemme og sammen med dem, siden jeg har bestemt meg å ha hund og da må den prioriteres. akkurat som når man får barn... derfor vil det være vel gjkennomtenkt før man skaffer seg und. passer det inn i min livsstil? hvem kan passe hunden dersom jeg er singel og skal bort en gang, er syk osv.? Men er det snakk om 1 kveld ut i ny og ne så synes jeg det ikke er noe problem å dra hjem etter jobb, aktivisere hunden skikkelig og så dra ut igjen! men som sagt en sjelden gang iblant... ellers burde man tilrettelegge får å tilbringe tid med hunden
Gjest Bobler Skrevet 12. august 2012 #3 Skrevet 12. august 2012 Jeg bor ikke alene, men jeg drar sjeldent ut på hverdagene uten samboeren. Og nei, jeg lar han aldri være alene hjemme når han har vært hjemme en hel arbeidsdag. Unntaket er hvis jeg f.eks må handle og det er for varmt for å ha hunden i bilen. En sjelden gang så kanskje jeg kan finne på å la han være hjemme etter en god tur. Men det er hvis ingen kan passe han og jeg MÅ bort. Syntes ikke det er spesielt hyggelig å la dyret være alene hjemme mer enn 8 timer om dagen. Enten tar jeg han med meg, eller så blir jeg hjemme
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 Det er ikke muligheter for hundebarnehage eller annet pass på dagtid her. Spørsmålet var mer generelt rettet, til de som altså ikke har noen som kan se etter hunden, og ikke så mye angående min situasjon og hundehold:) Jeg er mer nysgjerrig på hvordan andre tenker, og hva de velger å gjøre. Folk er jo forskjellige og tenker ulikt:) Anonym poster: 296e457b5d395548a34aad8de9110460
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 det blir fort mange timer alene om den først skal være alene 8 timer, så 3-4 timer på kvelden. Jeg hadde ikke klart å rettferdiggjøre det for meg selv. Jeg hadde ikke likt å være alene og "alene" uten å være i aktivitet i pluss minus 18 timer i døgnet. Enten blir han med, ellers blir jeg hjemme. Anonym poster: 0d225864c268ba7a14c6b7c882601622 1
kaprifolen Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Jeg HATER å la henne ligge alene igjen bare timer etter at vi kom hjem, så her gjør vi alt vi kan for å unngå at hun ligger alene både dag og kveld.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 Det har skjedd, og det kommer helt sikkert til å skje igjen, men det sier seg selv at det skal mye til for at vi snur i døra. Da skal det være noe veldig spesielt, for hun trenger jo liv & røre og kos etter å ha vært alene hele dagen. Selv om vi har en veldig inaktiv "sovehund". Anonym poster: 13d127062d9d5d9f49bc0616ef299ca8
Frua Skrevet 14. august 2012 #8 Skrevet 14. august 2012 Har hunden vært hjemme i 7-8 timer en dag så reiser vi ikke ut igjen på kvelden. Jeg tror ikke jeg ville hatt hund om den måtte være så mye alene.
Leo Skrevet 14. august 2012 #9 Skrevet 14. august 2012 Jeg reiser ikke bort igjen hvis hunden allerede har vært hjemme alene i 7 - 8 timer. Skal jeg noe på kveldstid som hunden ikke kan være med på er det enten noen som passer ham eller så tar jeg rett og slett en feriedag den dagen slik at hunden har fått sitt og vel så det før jeg drar. Det sier seg selv at det skjer ytterst sjelden at jeg gjør noe på ettermiddag/kveld som ikke inkluderer hunden.
Perle123 Skrevet 14. august 2012 #10 Skrevet 14. august 2012 Innimellom var det ikke til å unngå at hunden min ble alene hjemme på kvelden innimellom. Jeg er også alene og noen ganger lar det seg ikke gjøre å ta hunden med. Passet alltid på å aktivesere/gå lang tur før jeg måtte avgårde. Hun elsket å kjøre bil, så var ofte med å ventet der. Selv om hun noen dager måtte være hjemme alene på kveld også, var hun en lykkelig og harmonsik hund. 1
spørsmålstegnet Skrevet 14. august 2012 #11 Skrevet 14. august 2012 Min regel er: Døgnet har 24 timer. 16 av disse timene SKAL hunden min ha meg som selskap. Dvs, hvis jeg er på jobb i 8 timer, så skjer det ikke at jeg stikker ut på kvelden igjen, og lar den være enda mere alene. Og som de fleste vet nå, så lar jeg aldri hunden være alene utenfor butikken også Nå studerer jeg, jobber litt ved siden av, og bor nærme butikken, så min løsning fungerer godt. Jeg lar også hunden min være fri i hjemmet. Vet at enkelte har den i bur i 8 timer.. Hvis jeg MÅ ut, så MÅ jeg ha hundepass. Som oftest er hunden min kun alene hjemme i max 5-6 timer. 1 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 15. august 2012 #12 Skrevet 15. august 2012 Min regel er: Døgnet har 24 timer. 16 av disse timene SKAL hunden min ha meg som selskap. Dvs, hvis jeg er på jobb i 8 timer, så skjer det ikke at jeg stikker ut på kvelden igjen, og lar den være enda mere alene. Og som de fleste vet nå, så lar jeg aldri hunden være alene utenfor butikken også Nå studerer jeg, jobber litt ved siden av, og bor nærme butikken, så min løsning fungerer godt. Jeg lar også hunden min være fri i hjemmet. Vet at enkelte har den i bur i 8 timer.. Hvis jeg MÅ ut, så MÅ jeg ha hundepass. Som oftest er hunden min kun alene hjemme i max 5-6 timer. Det gjør meg helt sprø av å tenke på. 8 timer i bur på natten, 8 timer i bur på dagen, gjerne også 2-3 timer bur på kvelden om eieren skal ut. Det fem timer igjen det hvor hunden får lov til å gjøre noe annet enn å være innestengt. Forkastelig. 3
Portvinpiken Skrevet 15. august 2012 #13 Skrevet 15. august 2012 Det gjør meg helt sprø av å tenke på. 8 timer i bur på natten, 8 timer i bur på dagen, gjerne også 2-3 timer bur på kvelden om eieren skal ut. Det fem timer igjen det hvor hunden får lov til å gjøre noe annet enn å være innestengt. Forkastelig. Ikke bare forkastelig, men i mine øyne er det dyreplageri. 5
Gjest Uanonymbruker Skrevet 15. august 2012 #14 Skrevet 15. august 2012 Ikke bare forkastelig, men i mine øyne er det dyreplageri. i sverige er det ikke lov engang, sånn skulle det vært her og.
Gjest O___o Skrevet 15. august 2012 #15 Skrevet 15. august 2012 Fortrinnsvis dere som bor alene. Drar dere også ut om kvelden, og lar hunden være alene? Tenker da ikke på de som har mulighet til å la andre se etter hunden. Jeg kjenner jeg får dårlig samvittighet av tanken på å reise fra pelsen også på kveldstid, og det er jo ikke alt en hund kan være med på. Prøver å planlegge så godt jeg kan, og tar han alltid med hvis det lar seg gjøre, og har nok droppet avtaler hvis pelsen ikke kan være med, når jeg allerede har vært borte fra han en hel arbeidsdag. Hva gjør dere andre, som ikke har noen hjemme som kan ta seg av den firbeinte? Reiser dere kun ut om hunden kan være med etter jobb, legger dere planer hvor hunden ikke kan være med kun til helger eller fridager, eller drar dere hjem, forer og lufter hunden, og lar den være alene mens du er ute på kvelden igjen? Anonym poster: 296e457b5d395548a34aad8de9110460 Jeg hadde en hund som pleide å sove den tiden jeg var borte. de dagene jeg kom hjem tidligere, eller var hjemme - lot hun endten være å stå opp, eller kom etter mye lokking og kos. Men denne hunden fikk også fire 1/2 timers-turer og en på 1 1/2 time og lengre turer i helger og ferier. Jeg hadde ikke veldig dårlig samvittighet for at hunden var hjemme alene.
Portvinpiken Skrevet 15. august 2012 #16 Skrevet 15. august 2012 i sverige er det ikke lov engang, sånn skulle det vært her og. I mange andre tilfeller elsker vi å følge svenskene, men dyrevelferd er noe annet ser det ut til. Dessverre. Norge er vel ikke akkurat noe foregangsland når det gjelder akkurat det.
Portvinpiken Skrevet 15. august 2012 #17 Skrevet 15. august 2012 Angående hund alene hjemme når en er på jobb, så har jeg aldri latt de være hjemme på ettermiddage/kvelden samme dag. Da sørger man for hundepass eller tar de med seg. Så enkelt er det for meg. Har man tatt ansvar for et dyr så får man følge opp. Hunder hviler, men slapper ikke så godt av at de sover dypt når eieren er borte, så med det i mente har jeg ihvertfall ikke samvittighet til å la de være alene lengre enn de må.
FantasDick Skrevet 16. august 2012 #18 Skrevet 16. august 2012 Vi legger alle planer hunden ikke kan være med på til helgene. Drar aldri fra han på ettermiddag/kveld en arbeidsdag - ikke snakk om! Det er virkelig ikke vanskelig heller; vennekvelder hjemme hos oss eller hunden blir med, middag/kino gjøres i helgene. Er det noe vi "må" gjøre blir han heller med i bilen. Han liker å være i bilen.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #19 Skrevet 16. august 2012 Det er ikke alle planer man legger selv. Jeg ville aldri finne på å legge en bytur eller vennekveld rett etter en lang alene-dag for hunden, men det er litt verre når det er foreldremøte i barnehagen og eldste skal kjøres på kamp, feks. Som regel skal ikke alle i familien noe samtidig, så det skjer vel toppen en gang eller to i halvåret, men det er ikke alle eventualiteter man kan planlegge seg bort fra. Jeg tror ikke hunden tar skade av det så lenge det skjer virkelig sjelden. Ikke at jeg vil argumentere mot at det er en selvfølge at hunden skal prioriteres på ettermiddagen, for det er jeg helt enig i. Men å si at det er så enkelt og lettvint, eller så bryr du deg ikke om hunden din- det blir for dumt. Skjer det aldri noe uventet eller akutt i deres hverdag? Anonym poster: 13d127062d9d5d9f49bc0616ef299ca8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå