Gå til innhold

Jeg stelte utsultet katt, nå vil eierene kreve den tilbake.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer kom det et skrømt av en tynn og engstelig katt i hagen min. Hva annet kunne jeg enn å mate stakkaren, noe annet hadde vært plageri! Lang story short; katten ble tillitsfull,kom i form igjen, og ble seg selv. I en måned søkte jeg etter eier. Jeg la ikke ut bilde av katten, men beskrev den helt nøyaktig. La ikke ut bilde før etter en lang stund pga den så ut som en lurv. Dyrlegen måtte barbere katten litt pga flokker i pels.

Uansett, ingen meldte seg, politiet fant ikke eieren, og når en halvannen måned hadde gått, beste jeg meg for å bare beholde katten. I helgen fikk jeg en ubehagelig telefon fra en mann som ville komme og se katten. Han og familien kom og krevde katten tilbake fordi det var deres, jeg spurte hvorfor katten hadde vandret fra hand hjem, som er 12km unna meg, helt utsultet og lurvete. Hvorfor hadde han ikke passet katten? Han og familien har vært borte to måneder på ferie, Hansa at hanhadde latt kjellervinduet stå åpent og hatt mat til katten der, men det hadde smelt igjen.

Jeg sa det var uansvarlig av dem, og tårene begynte å renne da de skulle ta de fra meg. Men da fyren tok tak i katten og skulle ha den inn i buret så snudde den seg og bet og kloret. Fyren slapp den og bannet stygt, og sa at han kommer igjen til uka. Han satte igjen reiseburet og sa at jeg fikk stappe katten inn der neste gang jeg så den.

Vet ikke, vil ikke gi han noe katt jeg, hva hadde dere gjort?<br /><br /> Anonym poster: ec7b1bfc05eb4a8328225e850798b59d

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

De vet tydeligvis ikke noe om hvordan man skal behandle dyr; man kan ikke bare dra på ferie, la et vindu stå åpent og tro at det er nok. For noen idioter.

Ikke lever katten tilbake til dem, slike mennesker skal og bør ikke ha dyr.

• Liker 9
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

jeg ville gitt ham en spesifisert regning med utgiftene du har hatt for å holde katten i live.

Da skal du se han nok ikke er så keen på å ta den med seg allikevel.

• Liker 10
Gjest Loverdose
Skrevet

Ikke gi den tilbake.. Jeg hadde gjemt pusen og sagt at den hadde stukket av eller noe. Faktisk... Hadde aldri gitt tilbake katten til noen så uansvarlige mennesker.

• Liker 6
Gjest Loverdose
Skrevet

Forresten. Satt kjellervinduet åpent, slik at katten kunne gå inn og få seg mat? I 2 måneder!?

Noe sier meg at de faktisk forlot katten. :gjeiper: Behold katten! Ikke gi den tilbake. Heldige pusen som har funnet deg. :)

• Liker 10
Skrevet

Han påstår at kjellervinduet stod åpent da de dro, slik at katten kunne hoppe in og ut gjennom det. Maten stod på innsiden, men så hadde vinduet smellet igjen og katten lagt ut på vandring. Er ikke interessert iå gi de katten jeg, den har det skikkelig bra hos meg og koser seg godt her. Synes ikke de fortjener noe katt...

Godt tips det med regninga, det ble jo et par turer til Dyrlegen for barbering og klipp, og ormekur og flåttmiddel. Det plager ikke meg, men det vil nok plage den fyren, tenker jeg. Han tilbød meg ingenting for å ha passet katten eller noe, engang, en takk hadde vært flott.<br /><br /> Anonym poster: ec7b1bfc05eb4a8328225e850798b59d

Skrevet

For Guds skyld, ikke send den tilbake. Om han kommer en gang til (ikke sikkert han gidder) så gjør som de andre her sier; presenter en regning for alle utgifter. I tillegg ville jeg lagt på ca 50 kr per dag i kattepass. Som Uanonymbruker skriver så betyr den nok plutselig ikke så mye for han likevel. Om han fortsatt vil ha katten får han i tillegg bevise at han eier den. Og neste gang han kommer da, vips så har katten stukket av igjen (som Loverdose skriver)

• Liker 6
Skrevet

Er katten chipmerket? Hvis ikke merker du den i ditt navn så fort som f...!

• Liker 8
Skrevet

Kan han egentlig bevise at han eier den? Ikke hadde katten chip eller tatovering, eller på noe annen måte merket. Kan jo hende han kommer drasende med bilder, men han må fortsatt betale meg for Dyrlegen og kattepass :lur: men nei,katt får han ikke. Jeg meldte jo katten funnet for politiet, hvis han velger å anmelde meg, kan de jo spørre ham hva han gjorde for å passe katten. De hørte jo fra meg i juni en gang allerede.<br /><br /> Anonym poster: ec7b1bfc05eb4a8328225e850798b59d

Skrevet

Å faen, det kan jeg faktisk, strene inn til Dyrlegen og merke den, og si det er min. Da kan de jo ikke si noe??

Jt sjeler vanligvis ikke katter, men dette går ikke.......<br /><br /> Anonym poster: ec7b1bfc05eb4a8328225e850798b59d

• Liker 2
Skrevet

Du skriver at han ba deg ta katten inn i reiseburet "neste gang du såg den". Betyr det at katten kun er ute hos deg, eller hvordan forholder det seg egentlig?

Jeg holder med de som sier at du bør presentere en regning til han. Dra til den veterinæren du var hos og få denne til å spesifisere regningen. Veterinæren bør også kunne uttale seg skriftlig i forhold til om katten var utmagret eller vanskjøttet på annen måte. I så fall står du sterkere dersom det skulle bli en større sak ut av det. Å dra fra en katt i 2 måneder uten tilsyn er ikke forsvarlig kattehold.

Likevel, det er jo ikke sikkert det er denne mannen i huset som er hovedansvarlig for katten. D.v.s det kan jo være familiemedlemmer som virkelig er glad i den (f.eks barna i huset). Du kan jo ringe dem og høre hvordan det ligger an og forklare at du har blitt veldig glad i den o.s.v, og få mer innblikk i hvordan den egentlig har det hjemme.

Det kryr av hjemløse stakkarer der ute. Denne katten har tross alt et hjem, selv om det kanskje ikke er optimalt. Hvis du kunne få til en bedre dialog med dem på et eller annet vis, og kanskje t.o.m tilby deg å passe katten ved en senere anledning, ville jo det vært det aller beste.

Jeg forstår at du er glad i katter og ønsker å hjelpe, og det er flott!! :) Kanskje om det ikke blir denne pusen på sikt, at du kunne tenke på å åpne hjem og hjertedør for en annen som trenger fosterhjem?

• Liker 2
Skrevet

Hvordan går det, TS?

Anonym poster: 22c2602cfc29dc60715acf023b8d9df5

• Liker 1
Skrevet

Ikke finn på å gi den tilbake ! Slik oppførsel er ikke akseptabelt.

Skrevet

Saken er klar, de har dumpet katten og latt den være alene hele ferien, totalt uakseptabelt. Jeg ville verken sluppet han inn i huset eller gitt katten tilbake. Kan man ikke anmelde noen for vanskjøtsel av dyr?

Anonym poster: 1708f8996ce43a158ad3e200d871b20f

Skrevet

Så god du er, TS! Så fantastisk at det finnes mennesker som deg. Du har gjort det som er riktig, og om du chipper katten er den din! Ikke gi den fra deg.

:kghjerte:

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at han ba deg ta katten inn i reiseburet "neste gang du såg den". Betyr det at katten kun er ute hos deg, eller hvordan forholder det seg egentlig?

Jeg holder med de som sier at du bør presentere en regning til han. Dra til den veterinæren du var hos og få denne til å spesifisere regningen. Veterinæren bør også kunne uttale seg skriftlig i forhold til om katten var utmagret eller vanskjøttet på annen måte. I så fall står du sterkere dersom det skulle bli en større sak ut av det. Å dra fra en katt i 2 måneder uten tilsyn er ikke forsvarlig kattehold.

Likevel, det er jo ikke sikkert det er denne mannen i huset som er hovedansvarlig for katten. D.v.s det kan jo være familiemedlemmer som virkelig er glad i den (f.eks barna i huset). Du kan jo ringe dem og høre hvordan det ligger an og forklare at du har blitt veldig glad i den o.s.v, og få mer innblikk i hvordan den egentlig har det hjemme.

Det kryr av hjemløse stakkarer der ute. Denne katten har tross alt et hjem, selv om det kanskje ikke er optimalt. Hvis du kunne få til en bedre dialog med dem på et eller annet vis, og kanskje t.o.m tilby deg å passe katten ved en senere anledning, ville jo det vært det aller beste.

Jeg forstår at du er glad i katter og ønsker å hjelpe, og det er flott!! :) Kanskje om det ikke blir denne pusen på sikt, at du kunne tenke på å åpne hjem og hjertedør for en annen som trenger fosterhjem?

Selv om barna er glade i katten, så er den faktisk foreldrenes ansvar. Barn skal ALDRI ha hovedansvaret for dyr. Å gå fra en katt i 2 mnd er så forkastelig at jeg....faktisk kaster opp. Hva var planen de hadde for vann feks? Hadde de fylt badekaret? Satset på regnvær? Møkkafolk!

• Liker 4
Skrevet

Selv om barna er glade i katten, så er den faktisk foreldrenes ansvar. Barn skal ALDRI ha hovedansvaret for dyr. Å gå fra en katt i 2 mnd er så forkastelig at jeg....faktisk kaster opp. Hva var planen de hadde for vann feks? Hadde de fylt badekaret? Satset på regnvær? Møkkafolk!

Jeg er selvsagt enig med deg i at barn aldri skal ha hovedansvar for dyr, men her vet vi strengt tatt for lite om denne familien til å være så bastant. Det vi vet er at far er uansvarlig og ikke skulle hatt katt, men mer vet vi ikke. Kanskje er barna i huset mer enn gamle nok til å ha daglig ansvar og omsorg for katten, kanskje er mor i huset glad i katten og gir den omsorg, men at far i huset er den som bestemmer når det kommer til stykket- som f.eks når det gjaldt hva de skulle gjøre med den i ferien. Kanskje var det noe de protesterte på, men at de ikke kom noen vei med far på dette punktet?

TS har heller ikke svart på spørsmålet mitt om hvorfor far ba henne ta katten i buret 'neste gang hun såg den'. Hva ligger det i dette?

Alle er jo enig i at det ikke hører noen steds hjemme å reise fra katten i 2 mnd. på denne måten. Det er uansvarlig rett og slett, og TS har fått føle på resultatet av det. Likevel er ikke det ensbetydende med at katten lider på daglig basis, og at 'alt håp er ute' for denne familien som katteeiere. For alt vi vet kan det være stor sorg der i huset (fra andre enn far) fra noen som har mistet det kjæreste de har. Det er mulig TS kan få eierett til katten gjennom å legge fram veterinærregninger o.s.v, og det er mulig det er det beste for pus, men det vet ingen av oss. Det vi derimot vet, er at det finnes tusenvis av hjemløse katter i Norge. Man antar at frivillige organisasjoner har kapasitet til å hjelpe 10% av disse. Resten sulter, fryser og lider til de dør. Så det er noe med å ha et perspektiv i det hele og. Jeg sier ikke dermed at ethvert hjem er bedre enn intet hjem, men i dette tilfellet mener jeg altså at 'tvilen må komme tiltalte til gode' så og si..

Skrevet

"Jeg er selvsagt enig med deg i at barn aldri skal ha hovedansvar for dyr, men her vet vi strengt tatt for lite om denne familien til å være så bastant. Det vi vet er at far er uansvarlig og ikke skulle hatt katt, men mer vet vi ikke"

Vi vet at han oppførte seg som en idiot da han kom for å hente katten, ingen takknemlighet eller takk.

"Kanskje er barna i huset mer enn gamle nok til å ha daglig ansvar og omsorg for katten, kanskje er mor i huset glad i katten og gir den omsorg, men at far i huset er den som bestemmer når det kommer til stykket- som f.eks når det gjaldt hva de skulle gjøre med den i ferien. Kanskje var det noe de protesterte på, men at de ikke kom noen vei med far på dette punktet?"

Da er familien uansett dysfunksjonell, det går utover katten og den lider.

"Jeg sier ikke dermed at ethvert hjem er bedre enn intet hjem, men i dette tilfellet mener jeg altså at 'tvilen må komme tiltalte til gode' så og si.."

hvilken tvil? det er fakta at de har vanskjøttet katten, uansett hva grunnen er, så er det resultatet

Anonym poster: 1708f8996ce43a158ad3e200d871b20f

• Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Presentasjon av en skikkelig 'feit' vetrinærregning kombinert med en nøktern oppsummering av kattens fysiske og psykiske tilstand da den først gang ble bragt til vetrinæren vil høyst sannsynlig være tilstrekkelig til at far i denne familien gir katten til TS (for jeg leser TS som det er far som bestemmer og far som snakkker og ingen, ingen andre der i gården).

Dette har vi da sett før, det er intet nytt i denne historien slik sett.

Hva jeg mener om å la en katt gå for lut og kaldt vann i 2 (to) måneder egner seg svært dårlig på trykk.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri, aldri, aldri latt han få katten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...