Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette, men jeg prøver ut her.

Jeg ønsker helt enkelt å kunne mer generelt, og at mennesker rundt meg skal se på meg som en person med mye kunnskap. Jeg vet at jeg blir sett på som intelligent, men personlig synes jeg ikke at jeg kan nok til at jeg skal kunne kategoriseres som overlegent kunnskapsrik. Derfor lurer jeg: hva bør jeg fordype meg i? Hvilke temaer bør jeg fordype meg i for å utvide allmennkunnskapen? Tenker nå ikke på utdanning, men å lese meg opp selv til ulike ting.

Anonym poster: 2ad3ce508a7be349a2393f626ec8e3af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se dokumentarer! Kan anbefale BBC horizon på det sterkeste, der er det "litt om alt", hvor de formidler kunnskap på en veldig god måte.

• Liker 1
Skrevet

Se og på Discovery channel, mye bra der. Les ellers litt av hvert og se server som QI, big bang theory (hør godt etter der).

• Liker 1
Skrevet

discovery science er en av mine favorittkanaler, utrolig lærerikt og spennende! :)

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar dere! :) Høres veldig bra ut! Er dette kanaler som har programmer man kan se på internett, eller må disse bestilles?

Anonym poster: 2ad3ce508a7be349a2393f626ec8e3af

Skrevet

Det heter ikke "smartere". Man er smart om man skjønner ting. Du er ute etter kunnskap. Streetsmart, om du vil ;)

Jeg er også glad i masse kunnskap. Selv ser jeg mye på dokumentarer, på både TV og internett. Faktabøker har jeg også en del av :)

Ellers blir du mer kunnskapsrik av å reise (ikke av charter!!), være politisk aktiv, delta på seminarer ol. som bli avholdt. Kom deg på alle læremuligheter du har!

Ikke gå glipp av gratiskurs osv. =)

Lykke til :tronderbart:

Skrevet

Les aviser og magasiner. Ikke bare VG og Dagbladet, men for eksempel Morgenbladet, Dagens Næringsliv, Klassekampen, Plot.

Hør på P2, eventuelt tilsvarende kanaler på andre språk. For eksempel er Dagsnytt 18 sterkt å anbefale.

Med jevne mellomrom kan man plukke seg ut et emne man ikke vet noe om, og dedikere litt tid til å lese seg opp. Det kan jo være om hva som helst egentlig, så lenge man lærer noe nytt.

Ellers kan jeg anbefale TED-videoer.

Anonym poster: 7cac2fab2117afe1aabb6cefb212d4b2

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til de tipsene over her, veldig enig med BBC, discovery science og TED, så leser jeg Illustrert vitenskap. Det er et populærvitenskapelig blad som handler om det meste - ny teknologi og oppdagelser, temaoppslag om f.eks sola, verdensrommet, jungelen eller temaer innenfor legevitenskapen. Noen av temaene blir for vanskelige for meg da de handler om fysikk, men de tilhører sjeldenhetene. Stort sett er artiklene skrevet pedagogisk sånn at de er lette å forstå, og selv de litt vanskeligere artiklene går greit for en med et minimum av naturfagskunnskaper. Anbefaler bladet på det sterkeste, og det gir faktisk en del knowhow og random fakta som man kan bruke i samtaler o.l. hvis man finner det rette tidspunktet :) Bladet er ganske dyrt, men vil tro det går an å bestille billigere abonnement hos bladkongen.no, eller så kan du jo alltids lese deg opp på illvit.no der de legger ut mye av stoffet sitt :)

Skrevet

Se og på Discovery channel, mye bra der. Les ellers litt av hvert og se server som QI, big bang theory (hør godt etter der).

Big Bang theory og Discovery Channel? Eh, seriøst?

• Liker 1
Gjest Snoken-
Skrevet (endret)

Slik virker du smartere lær det enkle korttriks, drikk vin, ha interesse innen psykologi, geografi, samfunn, kultur, naturvitenskap, populærvitenskap og teknologi. Voila! Folk vil se på deg som kunnskapsrik og smart.

Endret av Snoken-
  • Liker 2
Skrevet

Big Bang theory og Discovery Channel? Eh, seriøst?

Ville nok ikke anbefalt TBBT fordi du skal lære av det, men det kommer noen morsomme fakta der iblant. Slik som man egentlgi ikke trenger og vite, men allikevel er morsomt å vite.

Ellers vil jeg anbefale deg å se dokumentarer om forskjellige ting, det kan være lurt å se noe som du faktisk kanskje vil lære mer om slik at du faktisk følger med. Eller om det er en person du liker å høre stemmen til, nå tenker jeg på narratoren (kommer ikke på det norske ordet), men det kan også gjøre at du følger mer med. Det funker iallefall for meg :)

• Liker 1
Gjest Wanderlust
Skrevet

Les Illustrert Vitenskap som nevnt over! Jeg har lært mye rart av å lese det bladet. Jeg tror det også kan være lurt at du leser deg opp på historie, for da har du mye å referere til når du for eksempel diskuterer samfunnsspørsmål med andre.

• Liker 1
Skrevet

Ønsker du å bli smartere? Ta en kjønns-bytte-operasjon.

Anonym poster: ebca859d5f76af1b505ec9b2e920886d

Skrevet

Se på litt diverse dokumentarer om ting du interreserer deg for, da vil du etterhvert bygge opp et buffer av kunnskap og etterhvert virke som du kan noe om alt.

• Liker 1
Skrevet

Slå opp alle de rare spørsmålene man noen ganger kommer på i hverdagen, f.eks "Hvorfor er tomaten et bær?" "Hvor er internett?" "Hva er hikke?" osv...

Se på dokumentarer. Mange av dem er veldig underholdende og lærerike.

På forsiden til wikipedia står det gjerne et utvalg av Did you know'es og en random artikkel hver dag (I dag handler den om en type lemur!)

Ha et eller annet vitenskapsmagasin eller en For Dummies-bok om et tema du liker liggende på do! (Om du er en do-leser :fnise: )

Dra i gang samtaler om interessante ting i sosiale sammenhenger og ha ørene på stilk når folk snakker. Noen ganger får man horisonten sin utvidet betydelig, andre ganger blir man bare inspirert til å finne ut mer om et spesifikt tema, slik at man har motargumenter til neste gang :P

• Liker 2
Skrevet

Sitt oppe på natten som meg og les ting du undrer på synkehull. :sprettoy:

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes generelt at folk virker kunnskapsrike om de kan mye om historie og samfunn/politikk, evner å trekke de store linjene og se sammenhenger. Jeg lar meg imponere mindre av "fun facts" og smalere fakta om f.eks. ulike dyr.

Skrevet

Etter at jeg tok opp fag på Sonans Privatgymnas, og fulgte med i timen, så følte jeg meg brått smartere. Greia er også at lærerne er så positive og hyggelige at du ikke vil svikte dem med en dårlig karakter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...