_linni_ Skrevet 12. august 2012 #1 Skrevet 12. august 2012 Hei,dere! Min lille blir snart 2 år og vi skal feire til helgen hjemme hos oss. Vi gleder oss veldig, og har invitert familie og faddere. Men saken er den at mine foreldre, altså lilles besteforeldre skilte seg for flere år siden. De har etter det blitt gift på nytt og fått hver sin familie. De har aldri kommet spesielt godt overens,og har ikke hatt mer kontakt enn absolutt nødvendig. Forrige bursdag feiret vi med hver av familiene men i år har jeg altså invitert alle sammen til samme feiring. Jeg vil gjerne slippe å måtte lage to selskaper og kanskje måtte forklare lille en gang at de ikke greier å være sammen. Ingen av de virket særlig begeistret over at de skal i samme selskap. Mamma sa det ikke direkte, men sa at hun heller kunne bake kake og komme helgen etter. Jeg sa nei,det blir kommende helg. Hun sa ok,og at hun gledet seg. Jeg skjønte fort at verken hun eller pappa likte det noe spesielt godt og jeg syns det er litt trist. Jeg har aldri brydd meg noe om det før, for jeg har hatt en god oppvekst hos de begge sammen med stedfortreder og søsken. Men syns det er trist at de viser det så tydelig, etter så mange mange år, at de fortsatt ikke trives sammen, ikke en gang som besteforeldre. Søsknene mine og samboeren min mener at vi burde ha to selskap, så det ikke skal bli ubehagelig for foreldrene mine/besteforeldre til lille. Jeg vet at de kommer til å være høflige og greie med hverandre,det er ikke det. Men jeg vil jo gjerne at de skal kose seg i lilles bursdag. Hva ville dere gjort? Bedt de allikevel, og tenkt at dette får de tåle, eller fortsatt med to selskaper ?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #2 Skrevet 12. august 2012 Det er deres problem at de er vanskelige, IKKE ditt. Anonym poster: 8f9c0b081dfe806b12ed345a20cbb88a 7
Dricka Skrevet 12. august 2012 #3 Skrevet 12. august 2012 Hei,dere! Min lille blir snart 2 år og vi skal feire til helgen hjemme hos oss. Vi gleder oss veldig, og har invitert familie og faddere. Men saken er den at mine foreldre, altså lilles besteforeldre skilte seg for flere år siden. De har etter det blitt gift på nytt og fått hver sin familie. De har aldri kommet spesielt godt overens,og har ikke hatt mer kontakt enn absolutt nødvendig. Forrige bursdag feiret vi med hver av familiene men i år har jeg altså invitert alle sammen til samme feiring. Jeg vil gjerne slippe å måtte lage to selskaper og kanskje måtte forklare lille en gang at de ikke greier å være sammen. Ingen av de virket særlig begeistret over at de skal i samme selskap. Mamma sa det ikke direkte, men sa at hun heller kunne bake kake og komme helgen etter. Jeg sa nei,det blir kommende helg. Hun sa ok,og at hun gledet seg. Jeg skjønte fort at verken hun eller pappa likte det noe spesielt godt og jeg syns det er litt trist. Jeg har aldri brydd meg noe om det før, for jeg har hatt en god oppvekst hos de begge sammen med stedfortreder og søsken. Men syns det er trist at de viser det så tydelig, etter så mange mange år, at de fortsatt ikke trives sammen, ikke en gang som besteforeldre. Søsknene mine og samboeren min mener at vi burde ha to selskap, så det ikke skal bli ubehagelig for foreldrene mine/besteforeldre til lille. Jeg vet at de kommer til å være høflige og greie med hverandre,det er ikke det. Men jeg vil jo gjerne at de skal kose seg i lilles bursdag. Hva ville dere gjort? Bedt de allikevel, og tenkt at dette får de tåle, eller fortsatt med to selskaper ? Jeg skjønner hva du mener. Mine foreldre er også skilt. Og selvom jeg ikke har barn så feirer jeg bursdagen min jeg også. Det ender alltid opp med at jeg må feire 2 bursdager fordi mamma nekter å komme. De vil at de nye kjærestene også skal komme i bursdag, noe jeg synes er unødvendig siden det er min bursdag. Jeg vil at hele familien skal være samlet en gang i blant uten de nye kjærestene til foreldrene mine. Samme med juleaften. De klarer aldri å være sammen så jeg og søsknene mine må være hos den ene parten fra starten av kvelden, spise mat og åpne gaver og drikke kaffe på det andre stedet. Det ødelegger hele kvelden!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 Utrolig trist at voksne folk med mange år på å komme over bruddet ikke klarer å legge sånt bak seg. Jeg er selv stemor og her samarbeider alle parter godt og det er en selvfølge at vi stiller opp samtidig for barn/stebarn. Min første tanke er at det er sannelig på tide at de lærer seg å omgås på en grei måte sånn at dere rundt ikke føler det ubehagelig. Men hvis det er sånn at det ikke er mulig så går det jo an å ha ett selskap men at de kommer til ulike tidspunkt? I vår familie er det vanlig å gjøre det sånn. Ikke pga uenigheter mellom folk, men fordi det ikke er plass til alle samtidig. Så da begynner kakefesten f.eks. kl. 16 og første pulje går når klokka nærmer seg 18 og da kommer neste pulje. På den måten setter man kun istand ett selskap, men man sprer det litt utover i tid. Er det en mulig løsning for dere? Anonym poster: d5442454c0020244f6e842265923da26 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Jeg skjønner hva du mener. Mine foreldre er også skilt. Og selvom jeg ikke har barn så feirer jeg bursdagen min jeg også. Det ender alltid opp med at jeg må feire 2 bursdager fordi mamma nekter å komme. De vil at de nye kjærestene også skal komme i bursdag, noe jeg synes er unødvendig siden det er min bursdag. Jeg vil at hele familien skal være samlet en gang i blant uten de nye kjærestene til foreldrene mine. Samme med juleaften. De klarer aldri å være sammen så jeg og søsknene mine må være hos den ene parten fra starten av kvelden, spise mat og åpne gaver og drikke kaffe på det andre stedet. Det ødelegger hele kvelden! Har du selv kjæreste/samboer? Forventer du at han skal være velkommen hjemme hos dine foreldre, eller er det greit om de sier at kun du får lov å komme til bursdag osv fordi de helst ikke vil ha ham der? Anonym poster: d5442454c0020244f6e842265923da26 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Hei,dere! Min lille blir snart 2 år og vi skal feire til helgen hjemme hos oss. Vi gleder oss veldig, og har invitert familie og faddere. Men saken er den at mine foreldre, altså lilles besteforeldre skilte seg for flere år siden. De har etter det blitt gift på nytt og fått hver sin familie. De har aldri kommet spesielt godt overens,og har ikke hatt mer kontakt enn absolutt nødvendig. Forrige bursdag feiret vi med hver av familiene men i år har jeg altså invitert alle sammen til samme feiring. Jeg vil gjerne slippe å måtte lage to selskaper og kanskje måtte forklare lille en gang at de ikke greier å være sammen. Ingen av de virket særlig begeistret over at de skal i samme selskap. Mamma sa det ikke direkte, men sa at hun heller kunne bake kake og komme helgen etter. Jeg sa nei,det blir kommende helg. Hun sa ok,og at hun gledet seg. Jeg skjønte fort at verken hun eller pappa likte det noe spesielt godt og jeg syns det er litt trist. Jeg har aldri brydd meg noe om det før, for jeg har hatt en god oppvekst hos de begge sammen med stedfortreder og søsken. Men syns det er trist at de viser det så tydelig, etter så mange mange år, at de fortsatt ikke trives sammen, ikke en gang som besteforeldre. Søsknene mine og samboeren min mener at vi burde ha to selskap, så det ikke skal bli ubehagelig for foreldrene mine/besteforeldre til lille. Jeg vet at de kommer til å være høflige og greie med hverandre,det er ikke det. Men jeg vil jo gjerne at de skal kose seg i lilles bursdag. Hva ville dere gjort? Bedt de allikevel, og tenkt at dette får de tåle, eller fortsatt med to selskaper ? Vet du, dette er da ikke ditt problem. Hvor lenge skal du egentlig drive å lage to bursdager? Kansje kommer det flere barn osv.Så har dere søsken med barn, og skal alle ha to dager? Så er det konfirmasjon, så er det din dag, din manna, dine søsken dager osv. u (dere) har tilatt dette, at foreldre ikke kommer overens, så da bli det to feiriner. Gjør slutt på dette, da må de forholde seg til det også. De kan fortsette å ikke komme overens osv, så lenge alle andre legger til rette for det. setter du foten ned, så kansje de får tenkt seg om. Du inviterer,de kan takke ja eller nei. Du skal ikke ha ansvar for andres voksne liv. Anonym poster: a50b9800fb7ea37a30b5c01ca93f5813
Dricka Skrevet 12. august 2012 #7 Skrevet 12. august 2012 Har du selv kjæreste/samboer? Forventer du at han skal være velkommen hjemme hos dine foreldre, eller er det greit om de sier at kun du får lov å komme til bursdag osv fordi de helst ikke vil ha ham der? Anonym poster: d5442454c0020244f6e842265923da26 Nei, jeg har ikke det. Det blir opp til dem, vil dem ikke ha han der så er det helt greit. Jeg respekterer sånt i motsetning til mine foreldre
Gjest Magdalene Skrevet 12. august 2012 #8 Skrevet 12. august 2012 (endret) Her er både mine foreldre og mi e svigerforeldrene skilt. Invitererer hele hurven til et selskap uansett, med både nye menn og damer. De er voksne, å får oppføre seg deretter. Hva når barnebarnet skal konfirneres, eller gifte seg... Hva med avslutning av ymse slag? De kan da ikke forvente to selskap da. Endret 12. august 2012 av Magdalene 1
Gjest _linni_ Skrevet 12. august 2012 #9 Skrevet 12. august 2012 Ts her.. Det er ikke steforeldrene mine som er problemet altså. Begge mine foreldre fant sine respektive ganske kort tid etter skilsmissen, og de har siden vært gift med samme person. Jeg var liten da de skilte seg, så jeg husker ikke annet enn en oppvekst med de samme to steforeldre jeg alltid har hatt. Jeg har et godt forhold til begge to og til mine foreldre og ellers resten av familien min. Jeg syns bare det er så trist å vite at de synes det er ubehagelig, og ikke vil greie og kose seg og slappe av i selskapet til helgen. Jeg vil jo at fokuset skal være på lille og at alle skal ha det godt. Men det vet jeg at mine foreldre ikke vil ha. Så jeg tenker veldig på å bare gi meg, og ha to selskap for behagelighetens skyld om man kan si det sånn. De har aldri likt å måtte være på samme plass og jeg må nok bare innfinne meg med det. Synes forøvrig ideen med å ha to selskap på samme dag var litt lur. Det eneste jeg syns er dumt da er at jeg vil føle at den " andre puljen" kommer til et halvspist og ferdig selskap. Kakene har halvspiste osv. Kan jo lage flere kaker, men bursdagskaken som skal være ole brum lages det bare en av og jeg syns det er dumt at noen må komme til halve kaker og "restemat"..
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #10 Skrevet 12. august 2012 Nei, jeg har ikke det. Det blir opp til dem, vil dem ikke ha han der så er det helt greit. Jeg respekterer sånt i motsetning til mine foreldre Sikker på at du vil føle det samme når du en dag har kjæreste/samboer? Jeg ville i hvertfall blitt ekstremt skuffet og lei meg om mine foreldre ikke aksepterte min kjære, eller om hans foreldre ikke aksepterte meg. Når man får seg en kjæreste/samboer som er et seriøst forhold så er denne personen familie, og det er jammen ikke lett å "respektere" at andre familiemedlemmer ikke vil akseptere den du er glad i. Noe annet med tilfeldige kjærester som varer noen uker eller måneder, men livsledsagere er det ufint å utestenge, synes nå jeg. Heldigvis har det ikke vært noe problem for min del. Mine foreldre tar imot min samboer med åpne armer, og hans foreldre tar imot meg på samme måte. Alle er inkluderte og viser hverandre respekt og omtanke. Anonym poster: d5442454c0020244f6e842265923da26 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #11 Skrevet 12. august 2012 er det en ting jeg ikke gjør er det å ha to selskap! de er voksne får oppføre seg skikkelig.å de er faktisk foreldre og besteforeldre sammen om de vil det eller ikke,så de får bare bite i det sure eple! Anonym poster: 774fb70be27390938f93f7037c943fc8 1
Lillegurua Skrevet 12. august 2012 #12 Skrevet 12. august 2012 Snakk med moren og faren din og si de må gjøre sånn at dagen blir best mulig for den lille og sånt. De må jo lære seg å være i samme rom uten at det gjør noe, tenk når den lille har konfirmasjon da. Hadde vært kjempetrist for ungen din hvis det hadde blitt sånn krangel og diskusjoner da .. Eller så kan du ha forskjellige tidspunkt, men samme dag så du slipper å stelle istand to selskap.
Gjest Doh Skrevet 12. august 2012 #13 Skrevet 12. august 2012 Du får si at de blir bedt annet hvert år om det er sånn at de ikke klarer å være sammen og oppføre seg et par timer i året. Mine foreldre er skilt, og dåpen til nevøen min var første gang de og stefaren min var i samme rom over lengre tid. Gikk over all forventning og nå trives de veldig godt sammen i hverandres selskap så er ikke noe problem (litt innviklet historie, men pappa og stefaren min var kamerater før mamma og pappa skilles og mamma ble sammen med stefaren min så ble litt dårlig stemning for å si det pent). Hadde det ikke fungert så bra tror jeg ikke noen hadde giddi å lage to selskap (jeg hadde aldri gjort det hvertfall)
Gjest Marmot Skrevet 12. august 2012 #14 Skrevet 12. august 2012 Jeg tenker at de er voksne mennesker som må ta seg sammen.
Kattugla Skrevet 12. august 2012 #15 Skrevet 12. august 2012 Nei, jeg har ikke det. Det blir opp til dem, vil dem ikke ha han der så er det helt greit. Jeg respekterer sånt i motsetning til mine foreldre Jeg synes det er rart du snakker om respekt, når du med viten og vilje ekskluderer dine foreldres kjærester. Eller er det slik at ingen får ha med sin kjære på besøk til deg? 2
Gjest _linni_ Skrevet 12. august 2012 #16 Skrevet 12. august 2012 Jeg er ts..Takk for alle svar :happy: Jeg tenker vel egentlig også at de bare må prøve å skape en så grei situasjon for seg selv de få timene i året de må møtes. De har jo vært sammen i dåpen til lille. Det gikk veldig bra syns jeg. De satt til og med sammen under photoshooten og tok "besteforeldrebilde". Så jeg skulle ønske de kunne bite i seg disse timene også, og det gjør de jo også. De kommer og de vil være høffelige. Jeg håper bare så veldig at de også kan klare å kose seg og ha fokus på bursdagsbarnet.
Kattugla Skrevet 12. august 2012 #17 Skrevet 12. august 2012 Jeg er ts..Takk for alle svar :happy: Jeg tenker vel egentlig også at de bare må prøve å skape en så grei situasjon for seg selv de få timene i året de må møtes. De har jo vært sammen i dåpen til lille. Det gikk veldig bra syns jeg. De satt til og med sammen under photoshooten og tok "besteforeldrebilde". Så jeg skulle ønske de kunne bite i seg disse timene også, og det gjør de jo også. De kommer og de vil være høffelige. Jeg håper bare så veldig at de også kan klare å kose seg og ha fokus på bursdagsbarnet. Ja, jeg er enig med de andre at dette er ikke noe du skal ta ansvar for, de må bare bite i det sure eplet å være under samme tak en sjelden gang Såpass må de tåle for sitt barnebarn
Dricka Skrevet 12. august 2012 #18 Skrevet 12. august 2012 Jeg synes det er rart du snakker om respekt, når du med viten og vilje ekskluderer dine foreldres kjærester. Eller er det slik at ingen får ha med sin kjære på besøk til deg? nei, ikke det jeg mener. jeg synes ikke de trenger å være med da familien er samlet. altså mor og far og barna. Men det er ikke dette ts ba om så da legger vi dette dødt
_linni_ Skrevet 13. august 2012 Forfatter #19 Skrevet 13. august 2012 Jeg gjorde det sånn at jeg har selskap på to forskjellige tidspunkt på samme dag, så da er alle hjerter fornøyde håper jeg:)
kaprifolen Skrevet 13. august 2012 #20 Skrevet 13. august 2012 Voksne mennesker, voksne holdninger. Her i huset blir alle invitert, og har noen et problem med de, får de håndtere det på egenhånd... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå