Nette Skrevet 17. februar 2004 #1 Skrevet 17. februar 2004 Jeg trodde at man hadde forlovelses ringen på høyre hånd, og gifteringen på venstre. Men nå hører jeg at det er ganske vanlig å ha gifteringen på høyre. Hva skal dere ha?
Augustbrud02 Skrevet 17. februar 2004 #4 Skrevet 17. februar 2004 Vi har begge gifteringen vår på høyre hånd. (Vi hadde samme ring som forlovelsesring, også på høyre hånd.)
Peluche Skrevet 17. februar 2004 #6 Skrevet 17. februar 2004 Det er vel akkurat det samme, like mange som har den på høyre som på venstre. I butikken hvor vi kjøpte våre ringer sa de at forlovelsesringen skulle på høyre og gifteringen på venstre, evt. flytte over forlovelsesringen. Det ville jeg gjort uansett, av den enkle grunn at det er mest praktisk å ha en sånn ring på den hånden man bruker minst (hvis man er høyrehendt).
hallingbrud Skrevet 17. februar 2004 #7 Skrevet 17. februar 2004 Vi har både forlovelsesring og giftering på høyre (vi bruker i tillegg samme ring). Årsaken til det, er at størrelsen på fingrene på høyre og venstre hånd er forskjellige (en str. i forskjell). Derfor tok vi ringen på høyre med en gang.
blåveis Skrevet 17. februar 2004 #8 Skrevet 17. februar 2004 jeg vil følge vår særegne norske tradisjon og skal da selvfølgelig ha ringen på høyre.. (bare jeg finner en ring som blir "godkjent" av min "balderbrå" :-? )
Peluche Skrevet 17. februar 2004 #9 Skrevet 17. februar 2004 I "vår" butikk sa de at den norske tradisjonen var å ha gifteringen på venstre.....
Arwen Skrevet 17. februar 2004 #10 Skrevet 17. februar 2004 Vi skal ha på høyre, det er vel det som er vanlig i Norge, i det store utland derimot er det mest vanlig med venstre.
blåveis Skrevet 17. februar 2004 #11 Skrevet 17. februar 2004 I "vår" butikk sa de at den norske tradisjonen var å ha gifteringen på venstre..... det synes jeg er en merkelig påstand.. ingen jeg kjenner (i verken min generasjon, mine foreldres generasjon eller mine besteforeldres generasjon) har den på venstre..
Gjest Tex Skrevet 17. februar 2004 #12 Skrevet 17. februar 2004 Jeg har forlovelsesringen på høyre nå. Den dagen jeg skal gifte meg setter jeg den på venstre. Gifteringene skal vi ha på høyre. Vi har ikke diskutert det engang, vi bare var enige intuitivt.....
Alida Skrevet 17. februar 2004 #13 Skrevet 17. februar 2004 Jeg har forlovelsesringen på høyre nå. Den dagen jeg skal gifte meg setter jeg den på venstre. Gifteringene skal vi ha på høyre. Vi har ikke diskutert det engang' date=' vi bare var enige intuitivt.....[/quote'] Akkurat det samme her også
Gjest Tex Skrevet 17. februar 2004 #14 Skrevet 17. februar 2004 Når jeg tenker etter vet jeg ikke om noen jeg kan si har ringen på venstre hånd.....
Jens Skrevet 17. februar 2004 #15 Skrevet 17. februar 2004 Forlovelses ringen er nå på høyre, blir flyttet over til venstre når vi har giftet oss, og gifteringen kommmer da på høyre!
Gjest Poirot Skrevet 17. februar 2004 #16 Skrevet 17. februar 2004 Alle våres foreldre har den på høyre hånd. Om man har både giftering og forlovelsesring har jeg lest at de skal på i "rikitg rekkefølge " oppå hverandre, dvs gifteringen ytterst.
*Lene* Skrevet 17. februar 2004 #17 Skrevet 17. februar 2004 Det "vanligste" i Norge er høyre, mens i USA og England er det venstre! (Min påstand da, og har lest det ett sted!)
zmurfette Skrevet 17. februar 2004 #18 Skrevet 17. februar 2004 Har "forsket" litt på dette emnet og tror man kan finne tradisjoner som tilsier at det man gjør er "riktig" nesten uansett hva man gjør. Vi skal ha samme ringer som gifteringer som de vi nå har som forlovelsesringer. Vi har de nå på venstre hånd og bytter til høyre når vi gifter oss.
Tvilling76 Skrevet 17. februar 2004 #19 Skrevet 17. februar 2004 Jeg har både forlovelsesringen og gifteringen på høyre hånd. (Gifteringen ytterst). Min mann bruker bare gifteringen, og den har også han på høyre.
Snurre Skrevet 17. februar 2004 #20 Skrevet 17. februar 2004 Jeg skal ha gifteringen på høyre hånd, og så flytter jeg forlovelsesringen over på venstre. Han skal også ha gifteringen på høyre, men er ikke sikker på om han vil bruke forlovelsesringen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå