Gjest Frøken Kreativ Skrevet 12. august 2012 #1 Skrevet 12. august 2012 Hei! Jeg er 20år, og bor sammen med kjæresten. Jeg skal starte med en bachelor nå til uka, og samboeren har fat jobb, og skal neste år studere. Vi har begge to veldig lyst på barn, mens syns det er lurt å vente i tre år, til jeg jobber fast. Jeg jobber nå også, men kun deltid, og uten utdanning. Spørsmålet er om det er "best" som vi tenker å vente i tre år med barn, eller om det kan fungere helt fint om et halvt år tid f.eks? Da med permisjon fra studiet Ønsker alle som leser en strålende søndag!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #2 Skrevet 12. august 2012 helt klart ting kan fungere. men hvorfor du spør her synes jeg er rart. det er bare dere som kan bestemme når det passer. det er ikke KG som skal ha barn. det er dere. Anonym poster: f8dfbd73287db4492efb52cad4c6fa09 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #3 Skrevet 12. august 2012 Jeg ville venta til jeg var ferdig utdannet og hadde en jobb. Det er ikke bare bare å gå på skole når man har små barn og heller ikke lett å jakte på jobb når man har barn. Du er jo ung så er ikke som om den biologiske klokka tikker <br /><br /> Anonym poster: 3042ae578789f384dcff80a445c4f20c 2
Antique Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 Tror nok også det vil være lurest å vente til dere begge er ferdige med utanninga. Men selvfølgelig, er jo mange som klarer begge deler også Hva som er det beste for dere, er det nok bare du og han som vet svaret på. Men personlig ville jeg nok ha venta Dere kan jo tenke litt på det og, se hva dere mener om det om et halvt års tid f.eks
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Hei! Jeg er 20år, og bor sammen med kjæresten. Jeg skal starte med en bachelor nå til uka, og samboeren har fat jobb, og skal neste år studere. Vi har begge to veldig lyst på barn, mens syns det er lurt å vente i tre år, til jeg jobber fast. Jeg jobber nå også, men kun deltid, og uten utdanning. Spørsmålet er om det er "best" som vi tenker å vente i tre år med barn, eller om det kan fungere helt fint om et halvt år tid f.eks? Da med permisjon fra studiet Ønsker alle som leser en strålende søndag! Ikke vent! Du får mye tid med ungen når du studerer. Du får også mye mer studiestøtte uten at du må ta opp lån, det i tillegg til barnetrygd gir deg en god økonomisk ramme rundt studiene Kan være lurt å være gift og eie noe først, men det kan like gjerne komme senere Anonym poster: 392ca18853ce75d1e3688108233b5b79 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Ikke vent! Du får mye tid med ungen når du studerer. Du får også mye mer studiestøtte uten at du må ta opp lån, det i tillegg til barnetrygd gir deg en god økonomisk ramme rundt studiene Kan være lurt å være gift og eie noe først, men det kan like gjerne komme senere Anonym poster: 392ca18853ce75d1e3688108233b5b79 Nåja, det kan slå begge veier det der. Dessuten har man ingen garantier. Hva om TS får et barn som krever mer oppfølging? Det kan bli født for tidlig, det er mye som kan skje. Anonym poster: 2f58244c8c2641c9921d9a624dc25fce
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #7 Skrevet 12. august 2012 Nåja, det kan slå begge veier det der. Dessuten har man ingen garantier. Hva om TS får et barn som krever mer oppfølging? Det kan bli født for tidlig, det er mye som kan skje. Anonym poster: 2f58244c8c2641c9921d9a624dc25fce Himmel og hav... TS kan bli påkjørt på vei til forelesning også, skal hun holde seg hjemme? Hun får gode barnehagetilbud siden hun er student, hun får permisjon i et år akkurat som alle andre (uten at hun trenger å arbeide et år etter studiene for å få det til). Det er ingenting som står i veien for å få barn når en er ung og student. En har mye overskudd og får mye hjelp. Et lite aber er jo at en gjerne bør ha en partner som faktisk har en fast inntekt og som kan skaffe bolig. For mor er det derimot ingenting som står i veien om dette er i bunn. Greit å være gift også da, for da har en gode juridiske rammer for barn og familieholdet. Anonym poster: 392ca18853ce75d1e3688108233b5b79 2
sauen87 Skrevet 12. august 2012 #8 Skrevet 12. august 2012 Jeg fikk min første når jeg var 20 og nummer 2 når jeg var 22. Nr 1 var ikke planlagt, men ville ikke ta abort. Når vi først hadde fått en ville vi gjerne ha en til pga aldersforskjell. Når nr 2 var et år begynte jeg på en bachelor. Begynner på siste året av bacheloren nå. Det går absolutt bra, men skulle jeg " valgt" selv ville jeg nok ventet med å få barn til jeg var ferdig utdannet. Det går absolutt bra så lenge man er strukturert og planlegger langt frem i tid, men det er også endel vanskeligheter knyttet til det å være student og småbarnsforelder. Økonomien er gjerne ikke helt på plass, og ofte skjer det ting når det helst ikke burde skje. Ungen kan bli syk på eksamensdagen, eller spy hele natta dagen før en stor innlevering. Man må gjerne droppe forelesninger pga timer på helsestasjon/tannlege, og barnehagen kan ringe og si barnet er sykt midt i en forelesning. Man må alltid ligge et hakk foran, fordi man må være forberedt på ting som kan skje. Det positive med å være småbarnsforelder og student er at man gjerne er mer fleksibel og har bedre tid. Jeg kan levere ungene sent i barnehagen og hente dem tidlig, fordi jeg har lite forelesninger og kan lese på kveldstid. Man blir nok også mer strukturert, bruker mindre tid på fyll og festing enn medstudentene og lærer seg fort å legge opp planer for dagen, uka og måneden
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #9 Skrevet 12. august 2012 Tror det kommer mye ann på hva man skal studere, altså om det er et vanskelig studie, mye obligatorisk oppmøte osv.. Jeg fikk barn mens jeg gikk på sykepleien, det er jo ikke et spesielt vanskelig studie synes jeg, og på skolen min var det lite som var obligatorisk av forelesninger. Eneste var praksisperiodene. Hadde flaks med et ganske greit svangerskap så da fikk jeg fullført det jeg måtte. Skolen tilrettela bra for meg ellers og. Mannen min hadde "vanlig" jobb da (ikke akkurat kjempegodt betalt, men ok) så da gikk det greit økonomisk. Jeg fikk meg og en deltidsjobb ved siden av skolen for å spe på med litt da barnet var litt over et år (da begynner utgiftene på barnet og stige litt i forbindelse med barnehage,utstyr mm.). Fikk og kjøpt oss leilighet rett før barnet ble født, noe som var veldig betryggende. Som en annen her sier, så er man ofte ganske fleksibel som student (igjen, det kommer helt ann på studiet) så jeg fikk mye tid med barnet og en ganske lang permisjon faktisk. Denne gangen som jeg er i jobb så blir det rett ut i jobb igjen etter 7 måneder (og mannen skal ha pappaperm) så det blir ganske anderledes kan du si! Angrer ikke på at vi gjorde det sånn, selvom det selvfølgelig har vært stunder hvor det har vært krevende! Men det er jo generelt krevende og ha barn så vet ikke om det ville vært anderledes om vi hadde ventet eller ei.. Anonym poster: d32bb8636b0add29af62af57502c0160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå