Gjest anonym Skrevet 12. august 2012 #1 Skrevet 12. august 2012 Jeg kjøpte en hytte etter nøye overveielse og samtaler med de voksne barna mine. Jeg begynner å bli eldre og helsen er ikke som før. Snakket derfor inngående med dem om at hytte måtte være et familieprosjekt, og at de måtte hjelpe med å holde hytte i orden og vedlikeholdt. Alle var enige om at hytta var veldig koselig og var så begeistret. Det er ikke noen store prosjekter det er snakk om, 1 - 2 timers jobb kanskje etpar ganger i løpet av vår/sommer/høst ville gjort susen. Men når hytta vel var kjøpt var det full tilbaketrekning fra hjelp, og ingen av dem bruker hytta heller! Slik har det vært i flere år. Så nå sitter jeg her, med bekymringer for hvordan det står til på hytta. Gress har ikke vært klipt hele sommeren, det er noe nytt treverk som skulle vært malt ol. Er for elendig til å ta dette selv. Har tatt det opp med dem flere ganger, ingen respons. Føler meg lurt av mine egne barn. Ingen god følelse akkurat.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #2 Skrevet 12. august 2012 Selg den.<br /><br /> Anonym poster: 9c13122b7cc8b1d8764a01fa1e4409b6 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #3 Skrevet 12. august 2012 Spør barna om noen av dem vil kjøpe/overta hytta. Hvis ikke, selg på det åpne markedet og slipp flere bekymringer. Anonym poster: ff63f51ab076f970c6e81936aac15856 1
Gjest Magdalene Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 (endret) Bruker du den selv? Om ikke, så selg den! Tror ikke jeg hadde tatt mer bryet med å spørre barna heller. De er jo tydeligvis ikke interessert. Ingen vits å ha noe som bare står der, ubrukt og forfaller. Endret 12. august 2012 av Magdalene 1
Kine28 Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Huff, det er alltid trist når ting ikke blir som man hadde tenkt, og ganske dårlig gjort av barna dine å ikke engasjere seg. En klem til deg Jeg ville solgt hytta og brukt pengene på cruise i Karibia ... til meg selv 3
Gjest anonym Skrevet 12. august 2012 #7 Skrevet 12. august 2012 Spør barna om noen av dem vil kjøpe/overta hytta. Hvis ikke, selg på det åpne markedet og slipp flere bekymringer. Anonym poster: ff63f51ab076f970c6e81936aac15856 Jeg var i utgangspunktet interessert i å bruke hytta selv også, men slik som det er blitt er det blitt rene skrekkopplevelsen, med tanke på at det skulle vært gjort ting der som jeg ikke kan greie selv. Hvordan skal for eksempel det umalte treverket overleve vinteren? Jeg er så skuffet og såret over dette, jeg la det siste jeg hadde av økonomisk overskudd i hytta og trodde det skulle bli fint for hele familien.
Gjest Doh Skrevet 12. august 2012 #8 Skrevet 12. august 2012 Kan du betale noen ungdommer fra bygda for å hjelpe deg da? Eller kanskje noen fra nabohytta? Hvis du ikke bruker hytta så er det jo egentlig bare å selge den da. 1
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2012 #9 Skrevet 12. august 2012 Ring mekler og selg. Ta pengene og spander på deg en fin sydentur, om det blir noen kroner til overs.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #10 Skrevet 12. august 2012 Vår hytte blir vedlikeholdt av dugnader. Vi setter opp et par helger i året med god forvarsel også hjelper alle til. Uten å sette opp visse datoer og stille med nesten alt av redskaper hadde det nok blitt med praten om vedlikeholdet. Bare et tips. Anonym poster: 68a11505c177119629780a5e8327a8f0 1
Rosalie Skrevet 12. august 2012 #11 Skrevet 12. august 2012 Jeg var i utgangspunktet interessert i å bruke hytta selv også, men slik som det er blitt er det blitt rene skrekkopplevelsen, med tanke på at det skulle vært gjort ting der som jeg ikke kan greie selv. Hvordan skal for eksempel det umalte treverket overleve vinteren? Jeg er så skuffet og såret over dette, jeg la det siste jeg hadde av økonomisk overskudd i hytta og trodde det skulle bli fint for hele familien. Synd det ble slik, men du er såpass voksen at du burde vite at folk gjerne svarer ja til det meste, men når det kommer til stykket, så stiller de ikke opp med mindre det er noe de brenner for. Koselig med hytte, fint å kunne stikke innom en gang eller to i løpet av året, men jeg er nok også av de som når det kommer til stykket ikke hadde ønsket å bruke sårt tiltrengt fritid på å flikke på andre sin fritidseiendom (for det er jo det det er - din hytte, men ungene forventes å jobbe der gratis). Du får gjøre som andre som ikke klarer, orker eller gidder å flikke og pusse opp selv: Leie inn profesjonell hjelp. Eller selge før hytta forringes av mangel på vedlikehold. 1
Gjest anonym Skrevet 12. august 2012 #12 Skrevet 12. august 2012 Synd det ble slik, men du er såpass voksen at du burde vite at folk gjerne svarer ja til det meste, men når det kommer til stykket, så stiller de ikke opp med mindre det er noe de brenner for. Koselig med hytte, fint å kunne stikke innom en gang eller to i løpet av året, men jeg er nok også av de som når det kommer til stykket ikke hadde ønsket å bruke sårt tiltrengt fritid på å flikke på andre sin fritidseiendom (for det er jo det det er - din hytte, men ungene forventes å jobbe der gratis). Du får gjøre som andre som ikke klarer, orker eller gidder å flikke og pusse opp selv: Leie inn profesjonell hjelp. Eller selge før hytta forringes av mangel på vedlikehold. Avtalen med barn og svigerbarn var at det skulle være et familieprosjekt til glede for alle, men at det krevdes litt hjelp. I bunn og grunn er det jo barnas hytte også, jeg har ingen andre som arver meg! Begynner som sagt å bli eldre..
Rosalie Skrevet 12. august 2012 #13 Skrevet 12. august 2012 Avtalen med barn og svigerbarn var at det skulle være et familieprosjekt til glede for alle, men at det krevdes litt hjelp. I bunn og grunn er det jo barnas hytte også, jeg har ingen andre som arver meg! Begynner som sagt å bli eldre.. Alle vet at slikt aldri fungerer i praksis. Og å arve en del av en hytte er heller ikke særlig motiverende, da man faktisk ikke kan bruke hytta da man ønsker det uten å måtte lage masse avtaler med andre. Jeg vil også tro at barn og svigerbarn ikke var like gira på denne hytta som deg, men at de jattet med deg for ikke å ødelegge gleden og entusiasmen din. Noe de sikkert angrer på hver gang det blir mas om vedlikehold på ei hytte de antagelig helst ville vært for uten. 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #14 Skrevet 12. august 2012 Alle vet at slikt aldri fungerer i praksis. Og å arve en del av en hytte er heller ikke særlig motiverende, da man faktisk ikke kan bruke hytta da man ønsker det uten å måtte lage masse avtaler med andre. Jeg vil også tro at barn og svigerbarn ikke var like gira på denne hytta som deg, men at de jattet med deg for ikke å ødelegge gleden og entusiasmen din. Noe de sikkert angrer på hver gang det blir mas om vedlikehold på ei hytte de antagelig helst ville vært for uten. Enig med deg. Ofte blir det jo slik at det i teorien høres flott ut med hytte, men i praksis går det ikke opp i en travel hverdag. Jeg vet ikke hvor lenge siden det er siden hytta ble kjøpt og hvor i livet barna er, men noen perioder er travlere enn andre og det er vanskelig å forutse hvordan det blir med f.eks. småbarn. Hvis de i tillegg ikke bruker hytta, så kan jeg også godt forstå at de ikke prioriterer å nedlegge arbeid og fritid i prosjektet ditt. Har du ikke mulighet eller økonomi til å sitte med hytta, så selg. Så enkelt er det. Nå skal det sies at jeg vet om familiehytteprosjekter som har fungert, men da ligger det også fast avtaler/rammer til grunn. F.eks. betaler de som bruker hytta inn penger når de har vært der og så brukes disse pengene f.eks. til å leie inn folk til større vedlikehold og reperasjoner. Da blir det rettferdig i den forstand at de som bruker hytta mest også betaler/bidrar mest, samt at ingen blir sittende med alt arbeidet alene og bruker all fritid på reperasjon og vedlikehold. Til syvende og sist, så er det uansett hytteEIER sitt ansvar at eiendommen blir tatt vare på. Anonym poster: bca7c75622436ed2826cfb87ddf53c29 1
Sulosi Skrevet 12. august 2012 #15 Skrevet 12. august 2012 Du kan jo forsøke å leie ut hytta for en billig penge mot at leier tar smått vedlikehold.
Gjest Eurodice Skrevet 12. august 2012 #16 Skrevet 12. august 2012 (endret) Hvorfor kjøpte du hytte i utgangspunktet når du begynner å dra på årene og må ta i betraktning at du ikke orker så mye som før og at helsen kanskje kan bli dårlig? Endret 12. august 2012 av Arabella 2
Gjest hodetovervann Skrevet 12. august 2012 #17 Skrevet 12. august 2012 Har du ikke lært at barn jatter med foreldrene sine bare for og gjøre dem til lags? Og hvorfor forventet du at barna skal stille opp for dette? Det kan du faktisk ikke kreve, de har sine egne liv og prosjekter. For meg høres du ut som en gammel grinebukk som må selge hytta eller ta i et tak selv hvis du nå skal ha glede av hytta. Krever du noe fra barna nå og legger skyld på dem vil dette gjøre forholdet mellom dere surt... Eller de fortsetter og jatte med (love noe de ikke kan holde) eller distanserer seg fra dine krav og forventninger.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #18 Skrevet 12. august 2012 Du kunne vært mine foreldre, selv om jeg har aldri jattet med. De kjøpte båt som de påsto var "til hele familien". Det er ikke måte på hvor snakk det er om denne båten som alle har så nytte av og godt av. Det er et familieprosjekt må en skjønne... Vi barna, og våre barn, har ikke vært oppi denne båten mer enn kanskje 1-2 ganger. Selv har jeg vært i den 1 gang hvor bruken var kun kos, ellers har jeg vært involvert i en rekke vedlikeholdsoppgaver med denne fordømte båten deres. I sommer tenkte jeg at jeg skulle spørre når vi var på ferie om ikke vi kunne ta en tur ut med båten, så jeg prøvde meg på det. Det førte til at det ble snakk om penger for div. vedlikehold, og hjelp til å gjøre sånn og sånn som de ikke klarer på egenhånd osv. Med andre ord, bare for å spør om ikke vi, ungene og besteforeldrene kunne ta båten ut endte vi i stedet opp med 3-4 kvelder i et naust et sted for å drive med vedlikehold. Jeg sa etter dette at fra nå av får de gjøre som de selv vil og kan med denne båten, men de trenger ikke forvente noe hjelp til den. Det er deres båt og deres prosjekt. Får de ikke det til selv så får de leie inn folk eller selge den. Anonym poster: c90fc6b949aa83233b80887188556671 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #19 Skrevet 12. august 2012 Hvorfor kjøpte du hytte i utgangspunktet når du begynner å dra på årene og må ta i betraktning at du ikke orker så mye som før og at helsen kanskje kan bli dårlig? Hvorfor tror du? Hun klarte å gjøre dette til en "familiegreie" hvor hun forventet at ved å si at de andre fikk bruke hytten også så skulle de vedlikeholde den og hun kunne ha et sted å trekke seg tilbake til og kose seg. Anonym poster: c90fc6b949aa83233b80887188556671 1
Gjest Violetta Skrevet 12. august 2012 #20 Skrevet 12. august 2012 Hvorfor svarer dere så ondskapsfullt? Hun skriver jo at hun spurte på forhånd. Familien burde skjønt at dette burde føre til en del arbeid. Dårlig gjort å ikke stå for det som er sagt når man har sagt ja til et slikt prosjekt. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå