anonym96 Skrevet 11. august 2012 #1 Skrevet 11. august 2012 (endret) Hei! Jeg er en jente på 15, snart 16 år, som skal begynne på vgs fra høsten av. Da skal jeg gå vanlig studiespess. Med hensyn til andre året derimot, syns jeg at IB virker utrolig interessant! Er det noen som har noen erfaringer med dette? Evt. vet hvor mye man må ha i snitt for å komme inn? Jeg er en smart jente, om jeg så får si det selv, og hadde 5 i snitt da jeg gikk ut av 10.klasse uten å anstrenge meg noe særlig. Så om det er nærmere 6 i snitt som trengs, så er det ikke noe stort problem, hehe. Dere som har gått på IB, eller går der nå, hva er fordeler, og hva er ulemper med å gå der? Jeg har hørt at IB forstørrer muligheter til å studere senere osv, men vet ikke om dette er fakta? Lurer også på om det er vanskeligere å få bra karakterer på IB i forhold til vanlig allmenn? Og om det sosiale livet på IB er dårlig osv? Tror egentlig ikke det, og jeg liker å omgås med smarte folk :-) Takker på forhånd for alle svar! Endret 12. august 2012 av anonym96
Harlequin Skrevet 11. august 2012 #2 Skrevet 11. august 2012 Jeg har selv gått tre år på studiespesialisering, med flere gode venner som har gått IB. Mitt inntrykk har vært at IB generelt er tøffere og krever mer, og at arbeidsmengden er betydelig større. Snittet er ikke fryktelig høyt, tror 4,5 skal holde på de litt mindre skolene, vet ikke hvordan det er på de store. Hvorvidt det gir bedre muligheter en studiespesialisering kan vel diskuteres, en søker jo på grunnlag av karakter på henholdsvis vitnemål og IB-diplom, fordelen kan være at en har praktisert mye engelsk. Vil allikevel tro at det sjelden gir en stor fordel, og at du stiller nokså likt med en med samme karakterer fra studiespesialisering. Det er nok både fordeler og ulemper med IB, en lærer seg å jobbe på en måte som er mer rettet mot høyre utdanning og naturligvis vil engelsken bli praktisert mye flittigere på IB. Det sosiale livet der er nok som i hvilken som helst annen klasse. Såvidt jeg har skjønt skal noe av undervisningen på IB være lagt opp litt annerledes enn hos studiespes, feks. med tanke på historie- og norskundervisning. Jeg vet det har vært noen reaksjoner på lærerne, da mange av disse kan faget sitt, men nødvendigvis ikke fagtermene godt nok på engelsk til å kjøre et helhetlig undervisningsopplegg på engelsk. Hvorvidt du velger studiespes eller IB må bli opp til deg, men vær klar over at IB sannsynligvis vil kreve mer av deg, samtidig som du også kanskje lærer og lærer å jobbe på en annen måte. 1
anonym96 Skrevet 11. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 11. august 2012 Jeg har selv gått tre år på studiespesialisering, med flere gode venner som har gått IB. Mitt inntrykk har vært at IB generelt er tøffere og krever mer, og at arbeidsmengden er betydelig større. Snittet er ikke fryktelig høyt, tror 4,5 skal holde på de litt mindre skolene, vet ikke hvordan det er på de store. Hvorvidt det gir bedre muligheter en studiespesialisering kan vel diskuteres, en søker jo på grunnlag av karakter på henholdsvis vitnemål og IB-diplom, fordelen kan være at en har praktisert mye engelsk. Vil allikevel tro at det sjelden gir en stor fordel, og at du stiller nokså likt med en med samme karakterer fra studiespesialisering. Det er nok både fordeler og ulemper med IB, en lærer seg å jobbe på en måte som er mer rettet mot høyre utdanning og naturligvis vil engelsken bli praktisert mye flittigere på IB. Det sosiale livet der er nok som i hvilken som helst annen klasse. Såvidt jeg har skjønt skal noe av undervisningen på IB være lagt opp litt annerledes enn hos studiespes, feks. med tanke på historie- og norskundervisning. Jeg vet det har vært noen reaksjoner på lærerne, da mange av disse kan faget sitt, men nødvendigvis ikke fagtermene godt nok på engelsk til å kjøre et helhetlig undervisningsopplegg på engelsk. Hvorvidt du velger studiespes eller IB må bli opp til deg, men vær klar over at IB sannsynligvis vil kreve mer av deg, samtidig som du også kanskje lærer og lærer å jobbe på en annen måte. Takk for svar!
Gjest Wanderlust Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Det er nok mange fordeler å ha gått IB om du tenker å fortsette utdannelsen din i utlandet! Vi hadde IB-linje på skolen min, og mitt inntrykk er at elevene der var VELDIG hardtarbeidende. Dessuten hadde de ofte lengre skoledager, i tillegg til at de selvfølgelig hadde langt flere eksamener enn oss andre. Det kreves nok veldig mye selvdisiplin for at man skal komme gjennom IB greit. En venninne av meg var helt urutinert og ikke veldig god på ungdomsskolen, men hun startet på IB og endret seg fullstendig og ble selve stjerneeksempelet på en god IB-elev. Så det er nok ikke helt umulig å gjøre det bra om man er litt lat fra før Bare vær oppmerksom på at det krever mye tid, krefter og selvdisiplin. Det er ikke snakk om å ikke gjøre lekser på IB, for å si det sånn. På en annen side så tror jeg du vil få veldig mye igjen for det når det gjelder hvordan du lærer deg å arbeide og på engelsken din, selvfølgelig. Sjekk ut forholdene for hvordan IB-linja er på skolen din grundig før du tar valget IB-elevene var på min skole en snodig, liten gjeng. De snakket bare engelsk med hverandre på fritiden selv om de aller fleste var norske, hehe.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Studiemulighetene man får av å gå IB kommer veldig an på om du tenker å studere i Norge eller i utlandet. I Norge har det veldig lite å si om det er IB, det blir faktisk ekstra stress for skolen pga karakterutskrift som kommer mye seinere enn de norske - men det er det lagt til rette for så det påvirker ikke deg som student noe negativt. Men skal du studere i utlandet så er nok IB en stor fordel og gir deg flere muligheter. Fagene på IB er tøffere enn på vanlig almenn. Man har store arbeidsmengder og mange store oppgaver og rapporter som skal inn. I tillegg er eksamensperioden ganske tøff. Den er i slutten av siste året, og da skal du ha en 12-15 eksamener (kommer litt an på fagene du har valgt) iløpet av i underkant av en mnd. Dette er i mai så hvis du har store planer om å være russ så er nok det en dårlig kombinasjon. Man lærer å jobbe strukturert, og dette er det en del fokus på ved IB-linjene. På IB velger man tre fag der man fordyper seg ekstra, og i disse er naturlig nok enda litt ekstra arbeid. Min opplevelse er at det sosiale miljøet er bedre på IB. Jeg har gått på IB to forskjellige steder, en ren IB skole i utlandet og en vanlig vgs i Norge med tilbud om egen IB linje. Jeg svarer mest med tanke på den norske jeg gikk på, siden det er det som er aktuelt for deg. Jeg opplevde det slik at det var et veldig sammensveisa miljø på IB og vi var som en stor klasse istedet for de 3-4 klassen vi var delt inn i. Dette mye fordi vi hadde forskjellige klasser i alle fag - etter hvem som hadde valgt hva. Vi hadde mye sosialt utenom skolen, og alle som ville var inkludert. Jeg har også gått vanlig allmenn (diverse flytting av både land og studieretning under vgs) og har litt sammenligningsgrunnlag. Jeg angrer ikke på at jeg gikk IB, selv om det for meg ikke egentlig var et valg jeg tok selv da jeg flyttet med familien til utlandet, men jeg har lært mye av både IB-kurset og hadde noen kjempefine år med flotte mennesker, selv om det var en del skolestress. Jeg håper det gjerne svarte litt på spørsmålene dine, er det mer du lurer på så er det bare å spørre så kan jeg svare . Anonym poster: 2fc8903b5e68d62da139a8f467a2ca10
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #7 Skrevet 12. august 2012 IB-elevene var på min skole en snodig, liten gjeng. De snakket bare engelsk med hverandre på fritiden selv om de aller fleste var norske, hehe. Jeg er samme som AB i post #6 og måtte bare kommentere på denne her . Også på vår skole ble oss som gikk IB sett på som litt snodige folk, som holdt oss mye i vår egen avdeling. De fleste i klassen min var norske og vi snakket også stort sett norsk med hverandre. Men så var det enkelte som var mest komfortable med å snakke engelsk, og da snakket vi engelsk med dem. Så vi vekslet en del mellom å snakke engelsk og norsk om hverandre. Det er en god variasjon på type folk som velger IB, mange med sine særtrekk, men jeg vil si at de aller fleste var som normale elever ellers. Anonym poster: 2fc8903b5e68d62da139a8f467a2ca10 Anonym poster: 2fc8903b5e68d62da139a8f467a2ca10
anonym96 Skrevet 12. august 2012 Forfatter #8 Skrevet 12. august 2012 Studiemulighetene man får av å gå IB kommer veldig an på om du tenker å studere i Norge eller i utlandet. I Norge har det veldig lite å si om det er IB, det blir faktisk ekstra stress for skolen pga karakterutskrift som kommer mye seinere enn de norske - men det er det lagt til rette for så det påvirker ikke deg som student noe negativt. Men skal du studere i utlandet så er nok IB en stor fordel og gir deg flere muligheter. Fagene på IB er tøffere enn på vanlig almenn. Man har store arbeidsmengder og mange store oppgaver og rapporter som skal inn. I tillegg er eksamensperioden ganske tøff. Den er i slutten av siste året, og da skal du ha en 12-15 eksamener (kommer litt an på fagene du har valgt) iløpet av i underkant av en mnd. Dette er i mai så hvis du har store planer om å være russ så er nok det en dårlig kombinasjon. Man lærer å jobbe strukturert, og dette er det en del fokus på ved IB-linjene. På IB velger man tre fag der man fordyper seg ekstra, og i disse er naturlig nok enda litt ekstra arbeid. Min opplevelse er at det sosiale miljøet er bedre på IB. Jeg har gått på IB to forskjellige steder, en ren IB skole i utlandet og en vanlig vgs i Norge med tilbud om egen IB linje. Jeg svarer mest med tanke på den norske jeg gikk på, siden det er det som er aktuelt for deg. Jeg opplevde det slik at det var et veldig sammensveisa miljø på IB og vi var som en stor klasse istedet for de 3-4 klassen vi var delt inn i. Dette mye fordi vi hadde forskjellige klasser i alle fag - etter hvem som hadde valgt hva. Vi hadde mye sosialt utenom skolen, og alle som ville var inkludert. Jeg har også gått vanlig allmenn (diverse flytting av både land og studieretning under vgs) og har litt sammenligningsgrunnlag. Jeg angrer ikke på at jeg gikk IB, selv om det for meg ikke egentlig var et valg jeg tok selv da jeg flyttet med familien til utlandet, men jeg har lært mye av både IB-kurset og hadde noen kjempefine år med flotte mennesker, selv om det var en del skolestress. Jeg håper det gjerne svarte litt på spørsmålene dine, er det mer du lurer på så er det bare å spørre så kan jeg svare . Anonym poster: 2fc8903b5e68d62da139a8f467a2ca10 Tusen takk for svar, du gjorde meg mye klokere! Og ja, jeg har planer om å studere i utlandet da jeg begynner på universitetet. Er den eneste fordelen man får ut av IB at engelskkunnskapene ens blir bedre, eller vil IB også bedre sjansene dine til å komme inn på forskjellige skoler? Med det mener jeg at de som behandler søknader syns det er mer positivt at man har gått på IB istedet for allmenn f.eks? Eller at snittet ditt blir bedre enn ved å gå studiespess? Og om snittet ditt er mer verdt? Har også hørt at man får et diploma i tillegg til karakterutskriften, hva er dette? og hvordan kan jeg bruke det til min fordel? Var det forresten høyt snitt for å komme inn i Norge?
Gjest Wanderlust Skrevet 12. august 2012 #9 Skrevet 12. august 2012 Jeg er samme som AB i post #6 og måtte bare kommentere på denne her . Også på vår skole ble oss som gikk IB sett på som litt snodige folk, som holdt oss mye i vår egen avdeling. De fleste i klassen min var norske og vi snakket også stort sett norsk med hverandre. Men så var det enkelte som var mest komfortable med å snakke engelsk, og da snakket vi engelsk med dem. Så vi vekslet en del mellom å snakke engelsk og norsk om hverandre. Det er en god variasjon på type folk som velger IB, mange med sine særtrekk, men jeg vil si at de aller fleste var som normale elever ellers. Anonym poster: 2fc8903b5e68d62da139a8f467a2ca10 Anonym poster: 2fc8903b5e68d62da139a8f467a2ca10 Jaja! Huff, jeg mente ikke å si at de ikke er normale. Mange av IB-elevene på min skole var veldig flotte folk! Men de var for det meste for seg selv og snakket bare engelsk med hverandre, så noen var ikke like lette å bli kjent med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå