Gå til innhold

Dysleksi og tegnsetting

Silfen

Anbefalte innlegg

Påvirker dysleksi evnen til putte tegn bak en setning og bruke stor forbokstav på begynnelsen av en?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke ett svar på det men for noen så gjør det det. På den annen side kan en håpløs dyslektiker lære å lese noter med glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men . og ? og ! er jo egentlig ikke noe man må lære seg å lese. Det er jo bare noe man må lære seg å huske. Jeg forstår godt at man ikke evner å skille bokstaver og ord og sliter der, men selv om man er usikker på tegn, så er jo det å starte en setning bare å huske å trykke shift. Hvorfor er det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok ikke så mye med å huske å gjøre for da kunne de jo bare pugget ordlister og skrevet alle ord rett. Dysleksi er en vanske som går på avkodingen av teksten. Alfabetet er en kode som vi lærer, hver bokstav representerer en lyd og det er dette systemet som skaper problemer. Man vet ikke sikkert hvorfor noen får dysleksi, i den læreboka jeg har antydes det at det kan være en "feil" i måten hjernen arbeider på som skiller seg ifra personens alder og inntellekt. Sitat fra boka: Dysleksi er en vedvarende forstyrrelse i kodingen av skriftspråket, forårsaket av en svikt i det fonologiske systemet. (Høigård 2006: 285).

Jeg vil anbefale å lese på denne nettsiden: http://www.statped.no/Tema/Sprak/Dysleksi/

Sitat fra siden:

"Et tidlig tegn kan være problemer med å forstå rim eller lytte ut første og siste lyd i ord."

Som du vet så må man kunne vite hva som er første og siste ord i en setning for å kunne plassere stor bokstav og punktum på rett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man sier en ting. For eksempel; jeg er tørst.

Hvorfor kan man da ikke skille mellom begynnelse og slutt? Jeg snakker om helt enkle ting. En eller to setninger. Det er ikke snakk om avhandlinger. Men en setning eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet oppstår når det skal skrives på ett ark. Mange dyslektikere beskriver det som om alle bokstavene blir til maur som kravler. Men, mange klarer å skrive helt enkle setninger riktig, da gjerne setninger som blir mye brukt. De som ikke klarer det overhode har store problemer og gjerne også en tilleggsvanske som feks spesifikk språkvanske (den kan du søke opp på den nettsiden jeg linket til, en ganske utfordrende vanske). Samtidig er det veldig krevende å skrive når man har dysleksi. Vi som ikke har det skriver uanstrengt nesten uten å tenke men disse må tenke MYE noe som sliter dem ut feks når de skal ha skriftlige prøver. Så da velger noen å av og til, i uformelle sammenhenger, å bare skrive uten å planlegge setningen,-energi og tid spart.

Ett eksempel vi kjenner er å legge sammen store tall, da hender det at vi må regne en stund i hodet for å få rett svar. Har vi en kalkulator foran oss velger vi kanskje å bruke den for å finne svaret fortere og enklere.

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjelder dette også på nett? Jeg snakker jo om shifttasten, så det gjelder jo ikke ark. Jeg trodde det var enklere for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Gjelder dette også på nett? Jeg snakker jo om shifttasten, så det gjelder jo ikke ark. Jeg trodde det var enklere for de fleste.

Mange dyslektikere skriver bedre ved bruk av PC, både på grunn av muligheten til retteprogrammer men også fordi skriften kommer ryddigere opp. Det er hovedsaklig det fonetiske som er problematikken, men det finnes jo selvsagt mange som også har problemer med tegnsetting og stor bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg spør er at jeg etterhvert har skrevet med en del mennesker på nett. Enkelte skriver HELT greit, de fleste vil jeg påstå, grammatisk sett,men ditcher stor forbokstav og tegnsetting. Omtrent samtlge skylder på dysleksi når man spør om hvorfor.

Jeg syns bare det er rart at man kan kommunisere helt greit som dyslektikere men ikke evne å sette et punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pc får man ofte røde streker som indikerer at noe er feil ;) Men om du tenker på at enkelte her inne skriver mye feil (forbokstaver og puntum) så er det nok ikke alltid dysleksi, noen er bare slurvete.

Nå kom jeg på at en venninde av med har akkurat det problemet du nevner, hun kunne skrive helt enkle setninger og etterpå lese gang på gang uten å se at hun hadde glemt stor bokstav (husker spesielt bursdagskortene hun skrev). Hun kunne ikke forklare hvorfor, hjernen oppfattet bare ikke feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tenker ikke på noen her inne. Bare gjennom ganske mange år nå så ser det ut til å være en kollektiv greie at dyslektikere ikke kan bruke punktum. Jeg fant det simpelthen rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er enkelt for den som kan det. Og/å regelen, punktum og komma regelen er og enkel for den som kan det, å skrive rette ord er og enkelt for den som kan det. Samme om det er en linje eller en hel avhandling. Viss jeg ikke skriver med retteprogram som retter feilen så er slike tegn som ? og ! lett å gjøre feil. Når jeg skriver fort er det og lett at det blir en liten bokstav der det skulle vært en stor, fordi jeg selv ikke ser det, for min hjerne og mine øyne er det rett.

Jeg har ikke noe enkelt svar på hvorfor det er så vanskelig for meg og andre dyslektikere å få med store bokstaver eller tegn men synes Sulosi beskriver det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at ting kan være vanskelig. Men jeg forstår ikke hvorfor det er vanskelig å innarbeide en regel om at; når jeg begynner å skrive, trykk shift. Jeg har kjent flere dyslektikere opp gjennom og det er jo stor forskjell i hvordan man nærmer seg dysleksien sin. Jeg har kjent folk som jobber beinhardt for å tilegne seg teknikker som gjør at de mestrer og folk som gir faen fordi de har en diagnose og dermed er unnskyldt.

Som sagt, når man skriver mer enn en setning eller to, så skjønner jeg at det kan bli vanskelig å holde styr på ting. Jeg skjønner at ord og bokstaver flyter over i hverandre. Det er altså bare det at når jeg ser dyslektikere bruke regler, så funker det jo. Mulig nettet er et fristed der ting ikke er så nøye, men da skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke kan si; dette er bare nett, jeg gir litt faen her fordi det ikke betyr så mye og koster meg mer energi om jeg skal ta hensyn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan ikke jeg snakke for alle dyslektikere der ute, men jeg prøver så godt det lar seg gjøre å skrive rett, det vil si jeg skriver med retteprogram og prøver å fikse opp i de ordene jeg ser er feil. Men jeg var på et anna nettforum tidligere, der måtte en ha fullt navn, helst med bilde og du ble ikke tatt seriøst om ikke alle ordene var riktig skrevet. jeg prøvde meg en stund, men når man bruker en hel natt og mer til på å skrive et innlegg og jeg følte meg tilbake til norsk timen igjen så blir det kronglette, og det blir til at en kvir seg for å si meningene sine. For meg er det forskjell på nett forum og offentlig dokument, men det betyr ikke at jeg ikke prøver, men jeg har 0 og nada problemer med å si at nei, jeg gidder ikke bruke 5 timer på et innlegg for å sjekke og/å og komma og punktum og stor bokstav hele tiden.

Som sagt jeg tror alt er enkelt for de som kan det, du kan ikke forstå at det skal være så vanskelig, og det er jo en selvfølge, du kan jo skrive reglene. For noen så fungerer innarbeidete regler og for noen ikke. Jeg vet f.eks at ordet ”ofte” blir alltid offte når jeg skriver, og jeg retter meg selv og har gjort det siden barneskolen men det blir offte når jeg skriver fort. Mens ordet ”alltid” har jeg lært meg av å innarbeide regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt så har jeg full forståelse for hva du skriver her. Jeg skulle bare ønske det var mer kurant å si "jeg gidder ikke" fremfor "jeg har dysleksi". For du KAN jo. Og mange jeg kjenner og har skrevet med KAN jo. At man ikke gidder på nett er helt greit. Mer enn greit faktisk. Men å skjule det som at man ikke kan, vet ikke helt, men jeg syns ikke det er like greit. Mulig jeg er helt på bærtur her og jeg mener virkelig ikke å trakke på noen tær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da jeg skjønner hva du mener silfen, virkelig, så du tråkker ikke meg på beina.

Jo da, jeg kan, nå har ikke jeg den sterkeste formen for dysleksi, jeg har det nok til at det merkes, men ikke be meg om å skrive/lese engelsk engang, du kunne like godt bedt meg om å skrive mandarin språket. Men jeg leser bøker, jeg skriver sånn noenlunde ok med hjelp, men selv retteprogrammet retter ikke alle feil, og de har jeg ikke sjangse til å se selv.

Men for mennesker som har en mye sterkere grad enn meg så skjønner jeg at ord, lyder og bokstaver er mye vanskeligere å få til.

Jeg som har dysleksi skjønner at folk sier det (viss de har det) fordi det står ofte mellom dysleksi eller dum. Og dysleksi er noe de fleste vet hva er, likeledes med dumskap, men å bli kalt dum, i en diskusjon mellom noen pga en skrivefeil som en ikke så, oooo hell no…

Om de ikke har dysleksi men bruker det som en unnskyldning mot slurv så kan jeg ikke helt fatte at de vil skryte på seg en hjerneskade eller feil på hjernen fremfor å være litt lat..

Alt i alt, jeg skjønner at det for noen som ser slikt, som ser hver komma feil jeg har gjort i denne tråden for så å ”skylde” på noe som kan være mulig å jobbe med (selv om ingen blir frisk av sin dysleksi) og man irriterer seg av det så skjønner jeg at det kan virke som en dugelig unnskyldning og en plagsom som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo den greien med dum som jeg får en hang up i. For jeg ser på det som fordummende å bruke dysleksi som en unnskyldning i de tilfeller man bare ikke gidder. Å si jeg har dysleksi er helt greit. Å si jeg ikke kan, når de ikke gidder/orker/ønsker, på grunn av dysleksi, syns jeg blir dumt. På en måte så vil det da altså backfire. Og nå snakker jeg kun om å bruke punktum i enkle setninger. Ikke å skrive masse som du gjør over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det er nettopp det da, for meg er det ordet offte som jeg aldri klarer å skrive rett, for noen er det tegn og stor bokstav. Og de to feilene kan være nett like vanskelig og helt komplett umulig å huske fra gang til gang. Det er som å lære å sykle på ny hver gang man skal på sykkeltur. Det er en feil i høyre hjernehalvdel som gjør at man ikke husker det fra gang til gang. Og noen regler og teknikker fungerer andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss uten dysleksi så virker det så enkelt og selvfølgelig å bare huske å osv. Jeg kommentere aldri skrifefeil på forum rett og slett fordi jeg ikke kan vite hva personen bak nicket har av utfordringer. Det jeg vet er at de som har en vanske mest sannsynlig er lei av å bli plukket på. Som skreppa sier så finnes det mange grader av vansker og de aller aller fleste har en intelligens på samme nivå søm oss andre, noen har faktisk høyere intelligens på mange områder.

Og der ser jeg at noen skrivefeil har listet seg inn i mitt innlegg men jeg får skylde på mobilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg driver ikke med pirking jeg heller. Jeg syns likevel at det er fasinerende at det går an å skrive prikkfritt men konsekvent uten tegnsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...