Gå til innhold

er svensk ungdom i Norge tapere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet med en haug svensker her i Norge, og for meg virker det som alle svensker mellom 20 og 30 som er her er tapere. Dette er folk som har droppet ut av skolen, for stolte til å sitte i kassa på ICA i hjembyen osv, for dårlig kvalifserte til godt betalte jobber osv.

Føler ikke akkurat at det er så mange høyt utdannede som kommer hit....

Anonym poster: 866be19d1ad2c32b216b0cafdc6118a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange svenske sykepleiere. Vil ikke si disse er tapere.

Anonym poster: 0e72a807ae7fdd20a53ed7a16575248c

• Liker 3
Skrevet

Skal vi se.

Svensker som kommer hit og skaffer seg jobb med høyere lønn, mens stadig flere norske ungdommer sitter på ræva og hever Nav-penger mens de jamrer over at de har angst i venstre lilletå.

Åja, veldig vanskelig å si hvem som tar Taper-tittelen der, gitt

Anonym poster: c87b87b674c95594598ee61122d95ac7

• Liker 4
Skrevet

Taperne er de som velger å bli sittende igjen i Sverige uten jobb og utdannelse. De som velger å komme hit for å få yrkeserfaring, er vinnere.

Skrevet

Vet ikke hva jeg mener om de, men synes det er alt for mange svensker som jobber rundt om i Oslo. Må være ekstremt dårlige tider der.

Skrevet

Vet ni vad norrbaggar kallar bananer?

Guuuuulebøøøy! :icon_lol:

Anonym poster: da4e8e01f2df64c15208d469d3880a50

Skrevet

Jeg er uenig.

Taperne er de som sitter hjemme i Sverige uten jobb. De som kommer til Norge for å jobbe scorer betydelig høyere enn, til tross for at enkelte skreller bananer eller prakker på oss "gratis" sikkerhetsbrikke på Karl Johan.

Skrevet

Skal vi se.

Svensker som kommer hit og skaffer seg jobb med høyere lønn, mens stadig flere norske ungdommer sitter på ræva og hever Nav-penger mens de jamrer over at de har angst i venstre lilletå.

Åja, veldig vanskelig å si hvem som tar Taper-tittelen der, gitt

Selvsagt er norsk NAV-ungdom tapere, har trådstarter sagt noe annet?

Gjest Skogmann
Skrevet

Vet ikke hva jeg mener om de, men synes det er alt for mange svensker som jobber rundt om i Oslo. Må være ekstremt dårlige tider der.

Ja, og hvorfor er det slik? Norske ungdommer er latsabber som heller vil NAVE enn å jobbe i kassa på rimi eller være servitører. I Sverige er det 25% arbeidsledighet for unge mellom 18-25, og det å kunne komme hit og tjene 15-20,000 på en helt grei jobb er jo gull for alle andre mennesker enn bortskjemte og late nordmenn. Norske arbeidsgivere har dessuten begynt å foretrekke svensker i serviceyrker, da de har mye bedre humør (og selvsagt også ikke vet så godt hvilke rettigheter de har, men dog).

Jeg tror vi nordmenn får oss en real kalddusj når oljen gradvis tappes. "Fun" fact; Siden 2000 har norsk oljeproduksjon (konvensjonell olje og gass) gått ned med over 40% totalt. Fortsetter trenden er vi oljeløse om 15-20 år, med mindre vi finner gigantfelt allà statfjord eller ekofisk.

Skrevet (endret)

Jeg tror mange av dere som har svart misforstår det egentlige poenget. Jeg tolker iallefall TS sitt innlegg som at det reflekterer over det faktum at

Mange av de som kommer hit ser ut til å

Være de som ikke har ambisjoner utover en butikkjobb. Nå synes ikke jeg dette kvalifiserer til tittelen "taper" , men man kan jo si at mange av dem som kommer ikke har ambisjoner om å utdanne seg som lege, for å sette det på spissen. Dette leder frem til et interessant spørsmål: er det mindre vanlig for svenske unge å ta høyere utdanning? Har ei norsk venninne som nylig har flyttet til Sverige, og hun sier at det ikke eksisterer en "ranking" av jobber der slik som i Norge, de er bare glade de har jobber. Men hva med utdanningen? Er det virkelig så vanskelig for dem å få jobb hjemme i Sverige dersom de utdanner seg? Hvis ikke og det er hold i hypotesen om at svensk ungdom utdanner seg i mindre grad enn Norske, vel da er det jo ikke rart at det er mange om beinet for å få seg jobb på "ICA" i Sverige.

Endret av Tjukk Norris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...