AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #1 Skrevet 11. august 2012 Jeg vurderer, dersom jeg ikke går helt lei i løpet av masteroppgaveskrivinga, å ta en phd. Det blir da innen anvendte biologiske fag, for å være litt diffus. Det virker forholdsvis lett å få et stipendiat, men hva skjer etterpå? Er det mange som ikke får relevant jobb etter doktorgraden innen disse fagene (også)? Skjønner at det er et smalt spørsmål og kanskje ikke mange som vet noe. Nå tenker jeg jo først og fremst på post.doc-stillinger, men også jobber på det private markedet hvor en får brukt av kompetanse en ikke har med "bare" mastergrad. Vi har en del utenlandske stipendiater her jeg studerer, og jeg har hørt flere av dem si at det ikke er lett å få en post.doc - og de søker gjerne jobber i hele verden etterpå Anonym poster: 5f53805737caf49624ee9aff00b31c06
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #2 Skrevet 11. august 2012 Nå har jeg et annet fagfelt enn deg, men har bevisst valgt bort forsøk på phd fordi jeg føler jeg blir fullstendig overkvalifisert for de jobbene jeg faktisk ønsker å ha. Jeg drømmer ikke om et liv på Universitetet, og dessuten er jo mulighetene der også meget marginale. For min del er doktorgrad aktuelt om en arbeidsgiver tilbyr meg det(at jeg tar noe relatert til arbeidsplassen, får permisjon osv). Anonym poster: 1bc0e2b47b398cf99dfb1bae6b26a6f9 1
Tropic Skrevet 11. august 2012 #3 Skrevet 11. august 2012 Veldig vanskelig å svare på når du er så diffus. Jeg har ei venninne som har master i biologi (husker ikke mer nøyaktig) og hos de er det ikke lett å få relevante jobber, det blir lettere etter phd, men fremdeles ikke like lett som f.eks siv.ing eller it-utdanninger. Så vidt jeg har forstått det av henne er det viktig å ha veldig gode karakterer for å få en jobb man ønsker innen fagfeltet. Det er heller ikke lett å få en phd innen det, bare så det er sagt (Ikke i det hun driver på med iallefall)
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 Takk for svar, skjønner at det er vanskelig når jeg er så diffus. Vet at det er mange som sliter med å få jobb med biologiutdanning, Jeg er nok mer landbruksrettet, og her er det faktisk jobbmuligheter både med bachelor og master. De veilederne jeg har snakket med har vært veldig positive når jeg har sagt jeg kan være interessert i å fortsette med phd, men hvor langt det er derfra til en faktisk mulighet er jo en annen sak. Det er jo avhengig av prosjektmidler, andre søkere, og selvsagt hva jeg greier å prestere underveis. Jeg har toppkarakterer, men aner ikke hvordan det vil gå med selve masteroppgaven eller hvor godt jeg faktisk egner meg til å jobbe med forskning... For min del kan jeg tenke meg å jobbe ved universitetet, men det kryr jo ikke akkurat av ledige stillinger her. Anonym poster: 5f53805737caf49624ee9aff00b31c06
Gjest test123 Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Prøvd å spørre veilederne dine? De må jo vite hva som skjer med stipendiatene, eventuelt kan du prøve å prate med stipendiatene direkte. Om du ikke tør, så send en mail. Ellers er jo post.doc bare midlertidig arbeid så det hjelper jo ikke å få stillingen om du ikke blir fast ansatt etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå