Gå til innhold

Dyr tannlegeregning + student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke vært hos tannlegen på 2 år.. ja, dum som jeg er. Man burde nå gjøre det en gang i året. Jeg får hull veldig lett, så jeg er kjemperedd for at når jeg drar til tannlegen nå (har bestemt meg for å bestille time og ta en sjekk) , at det kommer til å bli kjempedyrt!!

Mamma sa at det kunne fint komme opp til 1000 kr for ett hull.. så er det jo sjekk, og sikkert litt småting i tillegg, bedøvelse MÅ jeg ha om jeg skal borre.. Er ikke snakk om noe annet... Så om jeg har noen hull kan det jo komme opp i noen tusen.

En venninne av meg fikk en tannlegeregning på 20 000 engang, sa hun. Hun er ikke student da, men hun snakka om at nav ville dekke det for henne.

Her jeg bor har dem ikke studentrabbatt hos tannlegen, og vi får jo ikke refundert noen penger fra skolen for tannlege...

Noen som har peiling på om det går an å få noe økonomisk hjelp fra fks nav, om man som student ender opp med en dyr tannlegeregning?

Jeg er klar over at jeg er student og at jeg får penger av staten fra før, jeg er klar over at jeg burde ha sjekka tenna mine en gang i året, og det er jo en mulighet for at regninga ikke kommer til å bli så dyr heller, så ingen moralprekener takk :P Men jeg sitter litt i knipa om jeg får en dyr tannlegeregning, og det er greit å vite om det finns noen måte å få litt hjelp til dette om det skjer :)

Så noen som veit?

Anonym poster: 3607d81a6c7a29753ebfb7676e2026cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet ikke. Det er mulig å få dekket nødvendig tannbehandling av NAV, men det krever vanligvis at du ikke har noen midler selv og får stønad til livsopphold. Du får da ikke refundert utgifter, men må søke på forhånd og så bli utredet av offentlig tannlege som setter opp en behandlingsplan og prisantydning som godkjennes av fylkestannlegen før NAV så utsteder garanti for beløpet. Denne leverer man så til tannlegen. Får akutt behandling kan man få utstedt garanti på for eksempel 1000 eller 2000 der og da, med samme forutsetninger om livssituasjon som over.

Vil anbefale at du får utført kun en kontroll der det er billigst slik at du vet hva du har å forholde deg til. Prisen på dette er vanligvis oppgitt. Så kan du eventuelt sjekke om de har forskjellige måter å fakturere på, for eksempel timepris i stedet for pris per fylling dersom det er flere fyllinger.

Skrevet

Hvis du har et universitet i nærheten hvor de har tannlegestudiet kan du få litt billigere behandling hvis du lar en student få øve seg på deg. Selvsagt i oppsyn av læreren.

Anonym poster: 85f6121ab9edca21e1bd12b1f3d65191

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar:) Noen som vet hva pris for fylling av hull er, sånn ca? Vet det er forskjellig pris fra sted til sted.

Det er vel lettere å få støtte om det er snakk om inngrep eller noe sånt, og ikke vanlige hull. Men jeg aner ikke hvor mye prisen på sånt er. Da jeg var yngre hadde jeg 5 hull på en gang, er litt redd for at jeg kommer til å ha like mange nå...

Ja skulle ønske det var tannlegestudie i nærheten, men den nærmeste byen som har sånn er 2 timer unna... :/

Anonym poster: 3607d81a6c7a29753ebfb7676e2026cf

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg er i samme dillemaet akkurat nå, skriver i denne tråden for å slippe å lage en ny...Jeg har ikke vært hos en norsk tannlege på 5 år!!Men jeg var hos tannlegen ifjor i Thailand og da hadde jeg 11 hull!!!!! Jeg vet jeg får lett hull derfor ventet jeg på å dra til jeg dro til utlandet og det var så ufattelige mye billigere også. Så det er en mulighet om dere er på ferie :) Men nå må jeg muligens gå til tannlegen i Norge for at de må se på visdomstennene mine :( Noen som vet om muligheter for å få visdomstennene trekt ut billigere?

Skrevet

Jeg er i samme dillemaet akkurat nå, skriver i denne tråden for å slippe å lage en ny...Jeg har ikke vært hos en norsk tannlege på 5 år!!Men jeg var hos tannlegen ifjor i Thailand og da hadde jeg 11 hull!!!!! Jeg vet jeg får lett hull derfor ventet jeg på å dra til jeg dro til utlandet og det var så ufattelige mye billigere også. Så det er en mulighet om dere er på ferie :) Men nå må jeg muligens gå til tannlegen i Norge for at de må se på visdomstennene mine :( Noen som vet om muligheter for å få visdomstennene trekt ut billigere?

Du betaler 2600,- å operere ut en visdomstann, resten dekker staten.

Anonym poster: 56ed218b195e89a5308e730fbcca8912

Skrevet

Jeg fikk refundert store deler av tannlegeregninger, hadde flere fra blant annet rotfylling og trekking av visdomstenner. Til sammen ca 10000, fikk vel tilbake ca 6500 fra studentskipnaden. Kanskje det finnes en slags helserefusjon der du studerer?

Skrevet

SiT refunderer vel 75% av beløpet (etter fratrukket egenandel). Ville også sjekket ut en slik mulighet!

Skrevet

Gå til tannlegen og få et prisoverslag før du får behandling. Det er ikke sikkert du faktisk trenger noe mer enn å fjerne tannstein. Jeg har naturlige sterke tenner som aldri har trengt noe mere enn tannsteinfjerning.

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg fikk en tannlegeregning på 10.000 kr. etter at jeg hadde gått tre år uten å ha oppsøøkt tannlege for sjekk. Siden jeg slet med munntørhet pga. medisiner, fikk jeg 60% dekket av NAV.

Skrevet

Jeg trakk ut en visdomstann i Tyrkia i sommer. Veldig behagelig tannlege og de norske som var der var hyggelige og hjelpsomme.

http://www.tyrkiatjenester.no

Kostet 920 kr, og ikke noe ekstra for bedøvelse og sjekk. Så hvis du har mulighet til å ta det i forbindelse med en ferie, så er jo det en mulighet (og litt enklere å reise til Tyrkia i en uke enn Thailand :) ). Ser på prislisten deres at det er en fra-pris, så det kommer sikkert an på hvor godt tannen sitter.

Hvis du bor i nærheten av et universitet med tannlegeutdanning, kan du la studentene gjøre jobben for deg. Det er mye rimeligere enn ferdig utdannede tannleger (studentene her er i slutten av utdanningen).

Hvis ikke noe av dette er aktuelt, vil jeg anbefale deg å ringe rundt til tannlegene der du bor og spørre dem hva det vil koste å trekke en visdomstann. :)

Anonym poster: 729cf452c771b4a8063bd96d5fca9b3f

Skrevet

På skolen min dekkes alt av tannlegeregninger, med en egenandel på 300kr. Trodde det var sånn på de fleste skoler jeg?

Skrevet

Å få prisoverslag er gull i ditt tilfelle samt avtale en nedbetalingsplan. Spør tannlegen din om NAV eller HELFO har noen ordninger som passer til deg, feks hvis du er munntørr, har en sykdom eller noe annet.

Dette har tannlegene peiling på og bør kunne hjelpe deg med økonomisk

Skrevet (endret)

Litt off-topic, men det finnes ikke dyre eller billige regninger.

Jo kanskje, hvis man snakker om å kjøpe/selge selve regningen (papiret).

Ei regning kan være høy eller lav.

Det samme med priser. De er høy, lave eller passe. Ikke dyre eller billige.

Hilsen Pirkepetimeterpetter.

Endret av slask

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...