AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #1 Skrevet 11. august 2012 Pelsen er et halvt år, og det er lenge siden jeg har observert tissedammer inne. Bæsjing har det vært litt verre med, jeg har noen ca tidspunkter å forholde meg til, men det hender titt og ofte at han må bæsje også utenom disse faste tidene. Saken er den, at han sier ikke ifra om han må på do, han bare gjør det. Nå satt jeg nettopp å tenkte at nå man han nok snart på do, og jeg hadde ikke før tenkt tanken før pelsen løp avgårde inn på et rom. Jeg gikk etter, og bar han ut, hvor han bæsjet. Da jeg kom inn igjen ser jeg at han har tisset på gulvet inne. Det hadde jo vært veldig greit om han hadde sagt ifra, han tisser mye sjeldnere nå enn i starten, det pleier å gå en 3-4 timer mellom hver gang, og bæsjingen er på morgenen og som regel på turen på ettermiddagen, men ikke alltid. Og av og til også en gang eller to i tillegg. Huset er stort, så det er ikke så lett å fotfølge han hele tiden, men nå har jeg lukket dørene til de to rommene han pleier å gjøre fra seg på, for lettere å holde øye med han. Noen som har fått hunden til å sette seg ved døra når han må ut, eller på annen måte si fra at naturen kaller? Anonym poster: dc8fe0c6e9045102c9a537cb2bf1d847
Nalaya Skrevet 11. august 2012 #2 Skrevet 11. august 2012 Når får hunden mat? Hunder viser som regel alltid tegn til at de må på do. De kan begynne å snuse rundt i rommet, bli urolige, gjerne gå litt i ring, krafse på gulv osv. Aldri kjeft på hunden om den har uhell men ta den med ut hver gang du tar den i å ha uhell, da kan den lage seg sammenheng med do=ut. Frem til han er helt husren ville jeg passet på å ha dører lukket, gi hunden mat til helt faste tidspunkt og følge nøye med på kroppspråk lykke til
Redbull Skrevet 12. august 2012 #3 Skrevet 12. august 2012 Han er bare 6 mnd, gi han tid og følg rådene over her
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 Han får mat 3 ganger om dagen, og går på do etter dem, så den er grei,men altså også utenom dette. Jeg kjenner tegnene til at han må på do, de er tydelige,men jeg kan ikke ha argusøyne på han hele døgnet, ser jeg det tar jeg han alltid med ut. Han blir alltid tatt med ut om han har uhell, men det er jo ikke alltid jeg ser det før en stund etterpå. Har lukket dørene til rommene nå da, så blir det litt lettere å ha kontroll på hvor han er og hva han holder på med. Nei, nei, han får aldri kjeft, det hadde han ikke fått om han var voksen og hadde uhell inne heller. Da får vi gå ut ifra at dette går over med alder. Anonym poster: dc8fe0c6e9045102c9a537cb2bf1d847
ballerinan Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Har akkurat samme problem og min er enda eldre. 8 mnd. Men mye av det er markering på alle mulige hjørner eller ting som står opp fra gulvet. For noen dager siden stengte jeg igjen slik at han bare får gå i stua der jeg ser han. Også får han enten bli med når jeg skal inn i et annet rom eller bli igjen. (markerer sjelden i stua) Håper også at det glir over med alderen, er nesten i orden nå. Gått MYE bedre etter jeg stengte av slik at jeg ser han. Lykke til!
Majott Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Han får mat 3 ganger om dagen, og går på do etter dem, så den er grei,men altså også utenom dette. Jeg kjenner tegnene til at han må på do, de er tydelige,men jeg kan ikke ha argusøyne på han hele døgnet, ser jeg det tar jeg han alltid med ut. Han blir alltid tatt med ut om han har uhell, men det er jo ikke alltid jeg ser det før en stund etterpå. Har lukket dørene til rommene nå da, så blir det litt lettere å ha kontroll på hvor han er og hva han holder på med. Nei, nei, han får aldri kjeft, det hadde han ikke fått om han var voksen og hadde uhell inne heller. Da får vi gå ut ifra at dette går over med alder. Anonym poster: dc8fe0c6e9045102c9a537cb2bf1d847 Det går nok over med alder ja. Du sier ikke noe om rase her, men små hunder blir senere husrene enn store, av en eller annen merkelig grunn. Han er bare 6 mnd enda, så noen uhell kan nok skje. Mine er voksne, og min frøken sier ikke med "rene ord" at hun må ut. Men hun blir urolig, oppsøker meg, er veldig PÅ. Så jeg skjønner jo hva hun vil. Hannen ligger på gulvet og piper om han må ut. Jeg har faste tider jeg går ut med dem, men av og til må de jo mer enn ellers. Skal han bare ut på do, så bruk tid ute. Vær kjedelig, stå stille selv, og la han få tid til å gjøre det som trengs. Mine bæsjer 2-3 ganger i døgnet. Er de på en skikkelig tur, kan de bæsje flere ganger på den turen. Så fysisk aktivitet trigger tydeligvis tarmsystemet. Fint at du har lukket rom, så du har lettere oversikt. Markering er noe helt annet. Har inntrykk av at det stort sett er hanner av små raser som markerer innendørs. Mine hanner har aldri tenkt tanken engang, men de har alle vært av store raser. De har alltid markert og tisset utendørs, aldri innendørs. Mulig at hanner av små raser har sterkere kjønnsdrift? For markering har med hormoner å gjøre, ikke tissetrang.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #7 Skrevet 13. august 2012 Han markerer aldri inne, det har skjedd 1 tisseuhell inne på lang tid, så det var nok bare noe han måtte. De siste 2 dagene har han ikke bæsjet inne, men gått på do når jeg har tatt han ut, og på tur, så får vi se om det fungerer bedre når jeg vet hvor han er til enhver tid. Får være ekstra oppmerksom og gå etter om han forsvinner ut av syne. Anonym poster: 6b94a76290522b2c09194fff2ebf3461
Lillah Skrevet 13. august 2012 #8 Skrevet 13. august 2012 Han er bare 6 mnd gammel, så synes ikke at du må stresse med dette. Han er jo bare en liten valp ennå. Men når vi lærte opp hunden til å tisse/bæsje ute, så ga vi han alltid mye ros/ga han godbit når han gjorde fra seg ute.. Tok ikke lange tiden før han skjønte at "dette skal jeg gjøre ute" Har vært ytterst få uhell med han, kun hvis han har vært dårlig i magen på natta..
Guadaloupe Skrevet 13. august 2012 #9 Skrevet 13. august 2012 Han er ennå en valp så du trenger ikke bekymre deg så mye ennå. Jeg har ganske mye erfaring med valper, og opplever at de gjerne må på do etter de har spist og/eller drukket og etter de har sovet. Det gjelder også å lære seg "tegnene", at valpen blir urolig, snuser og går litt rundt i ring på gulvet er gjerne tegn som kan bety at den må på do. Viktig å rose når valpen gjør fra seg ute! Eller så er det andre ting som kan gjøres for å gjøre dem renslige, og det er å bruke aviser! Når valpen har tissa på gulvet legger du en avis over slik at det trekker til seg tisset. Mest sannsynlig vil valpen gå på avisen neste gang (pga. lukten) , men det er ikke garantert. Men hvis den gjør det kan du gradvis flytte avisen nærmere og nærmere døra. Etterhvert fjerner du avisene og da vil valpen (mest sannsynlig) gå mot døren, og da skjønner du at den må på do, og da er det rett ut! Dette er selvfølgelig en mer tungvindt metode, men det er en siste utvei hvis det andre ikke skulle fungere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå