Gå til innhold

Ville dere ha studert i Stockholm eller København?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor/hvorfor ikke? Personlig står jeg mellom disse to studiestedene, og er litt usikker. Jeg heller litt mot København av litt ulike grunner, men jeg vet lite om begge byene, og det hadde derfor vært interessant å høre deres meninger! :)

Anonym poster: 12e73adf01c3021245d8fedd870c4c82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt Købehavn. Jeg har hørt utrolig mye bra om København som studiested, og som by er den jo helt overlegen.

Jeg søkte selv på studier både i Danmark og Sverige (valgte heller England da jeg kom inn der), og behandlingen jeg fikk fra 'Samordna Opptak' var 10 ganger bedre i Danmark, og skolen kommuniserte bedre også. I Sverige virket det som de ikke var spesielt interessert i utenlandske studenter, selv ikke nordmenn. I Danmark er nordmenn svært velkommen. I tillegg vil jeg si at København har et bedre studierykte hos arbeidsgivere enn det Stockholm har. Det kommer selvsagt an på hva man studerer, men jeg har møtt veldig få arbeidsgivere, studenter eller generelt mennesker som har et dårlig inntrykk av København.

Anonym poster: 67472623fcb72913bca206e9935743cf

• Liker 2
Skrevet

Hadde også valgt København. Jeg aner egentlig ikke noe om byene som studiesteder, men jeg liker meg generelt mye bedre i København enn i Stockholm. Stockholm er en fin by, men København er mer "meg" på en måte.. Men dette er jo selvfølgelig helt subjektivt.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

København er i alle fall en fantastisk studieby med veldig godt miljø og studentplasser, og kan absolutt anbefales. Jeg synes også det akademiske var bra. Eneste var at danskene kan være litt sene på oppmøte og sånt. :P Hybel er dyrt, men til gjengjeld sparer man penger på å sykle. :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg henter opp denne igjen. Jeg vurderer studier i København fra høsten av, og lurer på om noen vet noe om prisnivået på boliger? Jeg eier bolig her i Norge, og jeg skal prøve å leie ut denne, for selv å leie noe i KBH. Det er altså først og fremst leiepriser jeg er nysgjerrig på. Omtrent hva må man ut med for en liten (40-50kvm) leilighet, relativt sentralt og med ok standard? Hvor langt kommer man med 10000 i mnd f eks?

Gjest Badabing
Skrevet

Det tror jeg rett og slett ikke du får til. Kanskje for 8-10.000, ja.. Det er dyrere enn i Oslo, og nesten umulig å få tak i. De fleste studenter bor gjerne i kollegier, og slike rom pleier å koste 4-6.000 hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg stod på venteliste lenge, men fikk ikke noe sentralt. Ga 5000 for verdens minste leilighet som lå usentralt.

Skrevet

København er absolutt ikke dyrere enn Oslo. Byen har regulerte leiepriser for det meste som leies ut (som dessverre mange ikke er klar over, og derfor betaler altfor mye), så problemet er ikke prisen. Det skal ikke koste mer enn ca. en tusenlapp per kvadratmeter per år i indre by, pluss driftskostnader. 10 000 vil du i teorien ikke ha noen problemer med å finne en svær, lekker leilighet for i sentrum.

Jeg sier teorien, fordi markedet er fullstendig sprengt (spesielt i de sentrale områdene hvor alle vil bo) og det rett og slett er veldig vanskelig å finne leiligheter hvis man ikke har kontakter. Du må være her og gå på visning, og du må regne med at det kan ta minst et par uker å finne noe, og kanskje bare noe midlertidig de første månedene. Mange utleiere utnytter denne situasjonen og setter prisene for høyt, og selv om man kan få prisen satt ned ved å gå til offentlige myndigheter, er det mange som ikke er klar over det. Det er rett og slett et spørsmål om hvor hard du selv tør være, og i hvor stor grad du klarer å holde hodet kaldt når det er august, skolen har startet, du er hjemløs og alt vokser deg over hodet.

Anonym poster: 680be643e22d9b900e21322aad5fac9d

Skrevet

I Stockholm er det ein regulert marknad der du lyt tene eit tilstrekkeleg antal kødagar (minst 300) for å få rett til å hyra studentbustad gjennom SSSB.

Skrevet

Definitivt Købehavn. Jeg har hørt utrolig mye bra om København som studiested, og som by er den jo helt overlegen.

Jeg søkte selv på studier både i Danmark og Sverige (valgte heller England da jeg kom inn der), og behandlingen jeg fikk fra 'Samordna Opptak' var 10 ganger bedre i Danmark, og skolen kommuniserte bedre også. I Sverige virket det som de ikke var spesielt interessert i utenlandske studenter, selv ikke nordmenn. I Danmark er nordmenn svært velkommen. I tillegg vil jeg si at København har et bedre studierykte hos arbeidsgivere enn det Stockholm har. Det kommer selvsagt an på hva man studerer, men jeg har møtt veldig få arbeidsgivere, studenter eller generelt mennesker som har et dårlig inntrykk av København.

Anonym poster: 67472623fcb72913bca206e9935743cf

Tja, eg tenderar til å vera usamd. Det avhengig sjølvsagt kva du utbildar deg til. Skal du t.d. verta lækjar finn du knapt nok eit betre universitet enn KI.

Skrevet

Jeg syns Stockholm er en kjempefin by, og jeg kjenner flere som studerer der. De syns det er helt topp, og det er veldig stort miljø med norske studenter :)

Nå veit ikke hvordan det er å studere i København, men det er jo også en fin by da :)

Skrevet

Jeg syns Stockholm er en kjempefin by, og jeg kjenner flere som studerer der. De syns det er helt topp, og det er veldig stort miljø med norske studenter :)

Nå veit ikke hvordan det er å studere i København, men det er jo også en fin by da :)

Det kan umogeleg vera riktig. Då meiner du vel i hovudsak utvekslingsstudenter?

Skrevet

Det kan umogeleg vera riktig. Då meiner du vel i hovudsak utvekslingsstudenter?

Hva er det du vil kverulere på her egentlig??

Det er mange norske som studerer i Stockholm, ikke bare på utveksling..

Skrevet

Jeg har hørt svært mye positivt om København som studieby av folk som studerer der, og i og med at jeg er veldig glad i København generelt er nok det byen jeg ville valgt. :) Dessuten er jo dansker så herlige, hehe

Skrevet

København! Absolutt! Jeg elsker den byen! Stokholm vet jeg for lite om :)

Skrevet

København er absolutt ikke dyrere enn Oslo. Byen har regulerte leiepriser for det meste som leies ut (som dessverre mange ikke er klar over, og derfor betaler altfor mye), så problemet er ikke prisen. Det skal ikke koste mer enn ca. en tusenlapp per kvadratmeter per år i indre by, pluss driftskostnader. 10 000 vil du i teorien ikke ha noen problemer med å finne en svær, lekker leilighet for i sentrum.

Jeg sier teorien, fordi markedet er fullstendig sprengt (spesielt i de sentrale områdene hvor alle vil bo) og det rett og slett er veldig vanskelig å finne leiligheter hvis man ikke har kontakter. Du må være her og gå på visning, og du må regne med at det kan ta minst et par uker å finne noe, og kanskje bare noe midlertidig de første månedene. Mange utleiere utnytter denne situasjonen og setter prisene for høyt, og selv om man kan få prisen satt ned ved å gå til offentlige myndigheter, er det mange som ikke er klar over det. Det er rett og slett et spørsmål om hvor hard du selv tør være, og i hvor stor grad du klarer å holde hodet kaldt når det er august, skolen har startet, du er hjemløs og alt vokser deg over hodet.

Anonym poster: 680be643e22d9b900e21322aad5fac9d

Takk for svar! Litt synd at det skal være så sprengt. Men jeg har mulighet til å starte boligjakten til våren, så jeg får bare regne med mange turer ned, og stå på. Håper det løser seg i løpet av noen mnd i hvertfall.

Skrevet

Jeg har en venninne som har studert i Stockholm. Hun er usedvanlig omgjengelig og usedvanlig vakker, men hun fikk seg ikke noe særlig til vennner der, og mistrivdes. Stockholm er stort, kaldt og for formelt. Ikke typisk studentby.

Købehavn, derimot, elsker hun :)

Anonym poster: ab1ab43c9e9511ad736aa9ac80d9a1ee

Skrevet

Jeg vil anbefale København!

Hvis du begynner tidlig å lete etter leilighet, kan du finne noen perler. Jeg fikk selv leid en nyere toroms, rundt 50 kvm leilighet på Nørrebro for rundt 5000,- i måneden inkludert strøm og alt annet.

Anonym poster: 09a8dfc268bf619e6566d4f444ac2973

Skrevet

Jeg har en venninne som har studert i Stockholm. Hun er usedvanlig omgjengelig og usedvanlig vakker, men hun fikk seg ikke noe særlig til vennner der, og mistrivdes. Stockholm er stort, kaldt og for formelt. Ikke typisk studentby.

Købehavn, derimot, elsker hun :)

Anonym poster: ab1ab43c9e9511ad736aa9ac80d9a1ee

Jeg har venner som sier det totalt motsatte om Stockholm.. De trives kjempegodt.. Det er mange norske, og mange som er med ANSA (som er organisasjon for norske studenter i utlandet). Men, folk har forskjellige erfaringer, og jeg tror man kan høre om både positive og negative opplevelser i begge byene..

Skrevet (endret)

Hvorfor/hvorfor ikke? Personlig står jeg mellom disse to studiestedene, og er litt usikker. Jeg heller litt mot København av litt ulike grunner, men jeg vet lite om begge byene, og det hadde derfor vært interessant å høre deres meninger! :)

Anonym poster: 12e73adf01c3021245d8fedd870c4c82

Jeg studerer i Danmark, ikke i København men er mye der pga stuideturer og lignende. Og jeg anbefaler virkelig København :jepp: Fantastisk by, veldig stort og vidt studentmiljø, man blir godt kjent med både internasjonale og danske/skandinaviske studenter, anbefaler uansett å komme seg inn til ESN (Erasmus students) selv om du ikke er utvekslingsstudent, da får du ESN kortet og tilgang til mange fester, og arrangement, arrangerte turer rundt i Danmark og ikke minst byen.

Prisnivået på leiligheter varierer veldig, gå på mange private visninger, bestevennen min der bor i et kollektiv med en danske og svensk pike, betaler 4500 i mnd inkl. alt. Og ikke minst søk på kollegiene i god tid selv om du ikke vet om du har kommet inn.

Utenom det er kulturlivet noe helt nytt, alt fra koselige til tøffe kafeer, museumer, alltid noe å sjekke ut. Og du kan sjekke ut denne siden: Alt om København, alltid oppdatert på hva som skjer ;)

Jeg planlegger å ta praksisplassen min i København fra neste høst om jeg får plassen :)

EDIT: sjekk også ut boligportal.dk der kan du finne ganske mye ok, til greie priser. Ofte er det mange som leter etter en ny romvenninne. En ting du må være obs på er at enkelte steder så får du ikke igjen depositumet ditt, noen utleiere krever at rommet skal være nymalt og gulvet slipt når du flytter ut. Har hørt om et par tilfeller hvor hele depositumet har blitt brukt opp på dette. :( Bare husk å være nøye og spørre om alt. Her jeg bor nå, har vi ikke vaskemaskin så jeg må på vaskeriet nede i gaten.

Endret av Nikee
Skrevet

Det kommer helt an på hva jeg skulle studert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...