Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste sønn blir snart 6 år, og i bursdagsgave ønsker han seg Gameboy :-? .

Er det bare jeg som er negativ til dette? Jeg synes barn bør "leke selv" og utvikle fantasien. BarneTV og en film i ny og ne er mer enn nok av "kunstig stimuli", synes egentlig jeg.

Men så er det tydligvis noen andre han leker med som har fått (er det ikke alltid slik det begynner?), og da vil han også ha. Det neste blir vel at han sitter med x-box og på internett hele natta...

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fikk gameboy av faren da han var fire. Mot min vilje, men hva kan man gjøre når helgepappaen vil være kul og gjerne på bekostning av mors ønsker....

Jeg tror ikke en seksåring tar skade av å få en gameboy. Men jeg ville begrenset bruken, eller i hvertfall batteritilgangen. Det har hendt at min sønns gameboys batterier "plutselig har sluttet å virke den natten, og vi må huske å kjøpe nye på butikken..."

Skrevet

Vår 6-åring fikk også Gameboy til bursdagen sin.

Han spiller på dataen også... men alt er begrenset.

Data/spill på Internett har vi begrenset til 2.hver dag, og Gameboyet spiller han så og si aldri på... :roll:

Det var vanskelig å nekte ham Gameboy da alle i gata hadde det.

Og dette skal vi vel slite meg lenge... :-? :wink:

Det blir å tenke over hva som virkelig er nødvendig som "alle" har og hva som faktisk er "helt" unødvendig som mange har; f.eks mobil i ung alder... :o :riste:

Skrevet

Som Tex sier - det går an å begrense bruken litt!

Junior fikk seg gameboy i fjor sommer, rett før han fylte 6 - og rett før vi skulle til syden, slik at han hadde noe å holde på med på en laaang flytur. Den har kommet godt med senere også, han har den alltid med når vi skal kjøre lange turer.

Men i motsetning til hva du kanskje tror, så er den ikke så fryktelig mye brukt. Det går i rykk og napp, han fikk nytt spill av tante til jul og da var gameboyen veldig kul ei stund, men det gikk ganske fort over.

Gutten påstår forresten at det er lov til å ha med gameboy på SFO, det får han ikke lov til... Han får heller ikke sitte inne og spille når været er bra, da blir han jaget ut for å leke!

Skrevet

Min gutt på 5 1/2 fikk Gameboy til jul nå. Jeg ser at han kan bli litt hekta innimellom, men da tar vi rett og slett spillet fra han og sier han må finne på noe annet en stund. Litt surmulig blir det, men han godtar det. Spillingen har tatt litt over for den tiden han før brukte på data og tv, så jeg synes ikke det er noe stort problem.

Å begrense mors spilling etter han har lagt seg er vel det største problemet. :ler:

Skrevet

Er helt enig med Tex her, han trenger nødvendigvis ikke å sitte å spille hvert våkne øyeblikk selv om han har en gameboy.

Sønnen min fikk sin gameboy da han var 4, og det har gått helt greit.

Han spiller ikke så veldig ofte, i allefall ikke nå lenger, og de gangene jeg syns det har blitt mye har vi lagt den bort for en stund.

Verden er annerledes i dag enn når vi var små, og jeg tror ikke barn med elektroniske leker er noe "dårligere" barn enn de som bare har treklosser...

Tror det viktigste er litt variasjon i hva de leker med jeg.. :D

Skrevet

Ja, jeg kommer nok uansett til å begrense bruken, men det kan igjen skape noen nye konflikter...

Det er egentlig merkelig det der, hvordan vi går bort fra prinsipper vi tidligere hadde i forhold til barneoppdragelse, bare for at vårt barn ikke skal være "annerledes". Jeg husker jeg satt og diskuterte barneoppdragelse med en mann som ikke hadde barn for ikke så lenge siden. Hans barn skulle være ute i skog og mark og ikke få se på TV før de fylte i alle fall 6 år. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, men tenkte at han der får i alle fall en del samvittighetsproblemer når han blir far...

Skrevet

Ja, det er lett å være prinsippfast om barneoppdragelse før man får barn selv. :ler:

Skrevet
Ja' date=' det er lett å være prinsippfast om barneoppdragelse før man får barn selv. :ler:[/quote']

sikkert som amen i kjerka :wink:

Gjest Mayamor
Skrevet

Og i tillegg er andres barn mye lettere å oppdra enn egne... :ler:

Vi har 4 gameboyer her i huset.

Dette fordi samboer henter barna og da har de 12 timer i bil en helg i måneden.

I tillegg reiser vi på ferier etc i bil - da er gameboy en super ting...

Gutten min fikk til 6 års dagen sin.

Det går i bøledaler med bruken.

Men vi som foreldre har jo innflytelseskraft over hvor mye...

Batterier som er "tomme" dersom det blir ekstra problem... :wink:

Mayamor

Skrevet
Jeg ville begrenset bruken

:Nikke:

Jeg er absolutt ikke imot ett slik "leketøy", det HAR faktisk noe for seg ved enkelte tilfeller som lange bil/båt/fly-turer og andre tider/steder hvor stillesitting er ett must. Men trylleordet her blir for meg; BEGRENSNINGER fra de voksne.

Skrevet

Ikke sant, mine barn har både tv, video og Nintendo og Playstation på rommene sine, men det betyr ikke at de har fri tilgang. Det betyr egentlig bare at stua er spillefri sone, noe som opprettholder mors gode humør.

Dersom en situasjon skulle tilsi det er det bare å fjerne en bitteliten kabel, og ungene vet godt at selvom mor ikke forstår opp og ned på SuperMario er hun er racer på å fjerne viktige kabler :sjarmor:

Skrevet

"Raceren Tex" på kabler.... :ler::ler:

..kan se det for meg på knærne bak tv'n... :ler:

Skrevet

Tantebarn fikk da han var to... :o (Fordi broren hadde og han også ville spille)

Han er i dag fire og har sin tredje gameboy.

Han _elsker_ gameboyen sin, og spiller helst når han har mulighet.

Vil tro at denne passer mye til en 6-åring, så lenge de skjønner at det fins begrensninger for hvor lenge man får spille i lengden.

Skrevet
"Raceren Tex" på kabler.... :ler:  :ler:  

..kan se det for meg på knærne bak tv'n... :ler:

Ellers kan man jo rett og slett fjerne det-som-jeg-ikke-aner-hva-heter-men-som-het-joystick-da-jeg-var-liten......

Funker også alldeeeeelses utmerket!

det er jeg også en racer på..... :kul:

Skrevet

spillekontroll, tror jeg det heter.. :ler:

Men joystick funker sikker..

Gjest Coolaid
Skrevet

Det var vanskelig å nekte ham Gameboy da alle i gata hadde det.

quote]Er ikke det litt feil?, bare fordi alle andre........?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...