AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #81 Skrevet 22. august 2012 Jeg kjenner to stykker som visste allerede førsteåret på videregående at de ville bli leger, men som likevel ikke klarte å gjøre det bra i fagene - selv om de virkelig prøvde! Jeg hadde gruppearbeid med dem noen ganger og de hadde det virkelig tungt for å få inn stoff og ikke minst å forstå stoffet. Nå studerer de begge medisin i Slovakia, og hanker stadig inn toppkarakterer. Skremmende! Anonym poster: 3ecc95c194a0225242baebe06166a126 Kan du betale for deg, kan du få toppkarakterer i Slovakia. Anonym poster: 4cf06bf2ada25b32b88f6f2a4b228fb1
amonyn Skrevet 22. august 2012 #82 Skrevet 22. august 2012 Først: Jeg vil selvfølgelig ha leger med en "jeg vil redde verden"-innstilling. Det er jo det de skal gjøre, redde mennesker! Idealistiske leger er det ALT for lite av. Jeg elsker leger som begynner på studiet fordi de vil "redde verden"! Go for it om det er motivasjonen, sier jeg bare! Anonym poster: 458785f1bb375bf508ea0812fb255fe7 Hihi Det der var gøy å høre, for det er nemlig min motivasjon! Det ER lett å komme inn. Multiplechoice prøver du klarer GLATT om du bruker en uke i forveien på å lese. Det er dritlett, faktisk. Om man synes DET er vanskelig, DA bør man VIRKELIG holde seg unna medisinstudiet (sorry caps Lurer på om du ikke troller også gitt) Anonym poster: 458785f1bb375bf508ea0812fb255fe7 Hvordan gikk denne tråden over til å bli en diskusjon om østeuropa? TS vil jo ikke inn der. Hadde en kompis med gode karakterer fra vgs, som tok et årsstudie som skulle lære deg det du trengte til slike prøver (er det fysikk, biologi og kjemi, tro?). Han kom ikke inn, og han var ikke den eneste. Betale for seg kunne han også. Selvfølgelig vil man komme inn et eller annet sted om man er motivert nok og/eller har penger nok. Men vil det holde i det lange løp? Det er flere som får turnustjenesten underkjent hvert år. Om du ikke vet hva du holder på med i det hele tatt, vil det vel bli oppdaget på et eller annet tidspunkt? Og må man ikke ta utdannelsen på et universitet som er godkjent i Norge? Mulig jeg er naiv. Pluss at det er mange steder det er lett å komme inn, men vanskelig å bli løpet ut. Eller både vanskelig å komme inn, og vanskelig å bli, slik som det australske universitetet jeg snakket om tidligere i tråden 1
amonyn Skrevet 22. august 2012 #83 Skrevet 22. august 2012 Kan du betale for deg, kan du få toppkarakterer i Slovakia. Anonym poster: 4cf06bf2ada25b32b88f6f2a4b228fb1 Meget mulig, men det er mange som sliter seg ihjel også. Har en venninne der nede, og hun jobber som bare det. Hun har også krav om hospitering i friperioder, så når hun er hjemme jobber hun 100%, uten lønn. Sikkert mange dårlige universiteter der ute, og dårlige kandidater, men det er naivt å tro at det ikke finnes her hjemme også. Sikkert noen som velger på feil grunnlag, får gode karakterer på feil grunnlag osv. Bare se på psykologiordningen vår. Vil man helst gå til en med gode karakterer fra videregående, eller en som er flink med mennesker? Har møtt mange dårlige psykologer, men jeg har også møtt mange "vanlige" mennesker som har endret mitt liv. Hva er den beste måten å luke ut dårlige kandidater på?
t0nje Skrevet 22. august 2012 Forfatter #84 Skrevet 22. august 2012 Jeg sluttet på medisin etter litt over tre år. Trivdes ikke i en legerolle og heller ikke i miljøet...også ville jeg ha en 8-16-jobb med mindre ansvar, orket ikke å skulle jobbe med syke mennesker resten av livet, samt knive og konkurrere med konkurransefokuserte mennesketyper..håper du får en bedre opplevelse enn meg. Jeg havnet rett og slett på feil studie. Hoppet på jussen og fullførte:) Har det supert i jobb i dag. Legeyrket er et svært krevende yrke, jeg har flere venninner som er leger som sier de angrer på yrkesvalget. Men, man er forskjellig, for noen er legeyrket perfekt, for andre et sant helvete. Vennene mine fom er leger jobber ræva av seg og sliter med å gå det til å gå rundt med partner og barn, det stresset slipper jeg heldigvis. Lykke til med studiet:) Huff, det er mange positive og negative ting med enkelte jobber, men bra du fant noe du likte og fortsatt trives med
t0nje Skrevet 22. august 2012 Forfatter #85 Skrevet 22. august 2012 Som jeg forstår det er også problemet at nå som turnusordningen forsvinner, vil sykehus velge leger de kjenner fra før, som altså er de som har studert i Norge og hatt praksis der de søker. Slik har det ihvertfall blitt i Sverige, som innførte samme ordning, og alle som vet hvor viktig det er å kjenne noen som kjenner noen på norske sykehus vil kunne gjette hvordan det vil bli i Norge. Ergo vil det sannsynligvis bli mye viktigere hvor du har studert, selv om turnusordningen til en viss grad utjevner ting nå. Anonym poster: 68a015be7823a63fb07b30969479b37e Derfor er det og lurt å velge et land som du faktisk klarer å kommunisere med pasientenes førstespråk. F.eks. mange som velger Polen kan jo ikke polsk og kommer til å slite big time med de nye reglene for turnusordningen, så det er helt klart lurt å tenke frem i tid.
t0nje Skrevet 22. august 2012 Forfatter #86 Skrevet 22. august 2012 (endret) Unnskyld meg, men hva faen?! Hva har jeg gjort som får deg til å rakke ned på meg? Skriver jo i denne tråden også at jeg vil inn på medisin, og har ikke gjort annet enn å oppmuntre deg til å gjøre det du vil Går litt fort i svingen ja.. sorry about that.. Endret 22. august 2012 av t0nje
t0nje Skrevet 22. august 2012 Forfatter #87 Skrevet 22. august 2012 (endret) Først: Jeg vil selvfølgelig ha leger med en "jeg vil redde verden"-innstilling. Det er jo det de skal gjøre, redde mennesker! Idealistiske leger er det ALT for lite av. Jeg elsker leger som begynner på studiet fordi de vil "redde verden"! Go for it om det er motivasjonen, sier jeg bare! Så: man gjør seg like mye fortjent til en plass i Norge (jobber for karakterer). Der man derimot IKKE gjør seg fortjent til en plass, er i øst-europa. Og om du mener det å spille fotball på fritiden er viktig for å bli lege, så, ja... Nei men, enig i at det bør krediteres at man jobber frivillig etc. Hadde du lest andre poster jeg har skrevet her, så har jeg skrevet at jeg gjerne skulle sett en annen inntaksordning i Norge. Man burde kanskje sett til UK og USA. Tilslutt: jeg motsier ikke meg selv, nei. Les postene jeg skrev en gang til, så ser du at jeg ikke gjør det, men at du misforstår. Anonym poster: 458785f1bb375bf508ea0812fb255fe7 Ok, da misforstår jeg. Ble skikkelig irritert her ene kvelden og da gikk mye i surr, men det er faktisk sånn at det å drive på med idrett gir et + når man skal søke medisin i Irland/Storbritannia i hvertfall i følge min studieveileder på studyacrossthepond, ikke vet jeg hvorfor og har ingen planer om å starte på fotball heller. Sikkert fordi at det viser at en er i stand til å jobbe som et team elns? Ikke vet jeg Edit: skriveleif Endret 22. august 2012 av t0nje
t0nje Skrevet 22. august 2012 Forfatter #88 Skrevet 22. august 2012 Jeg ble skikkelig forvirret akkurat nå, men om du AnonymBruker diskuterte med deg selv fra post 69-81? Ser sånn ut fordi det ser ut som samme avsender på venstre siden i og med at det på alle postene står ble med 2. aug. 10 og samme antall innlegg, eller er det min data som er klikk?
amonyn Skrevet 22. august 2012 #89 Skrevet 22. august 2012 Jeg ble skikkelig forvirret akkurat nå, men om du AnonymBruker diskuterte med deg selv fra post 69-81? Ser sånn ut fordi det ser ut som samme avsender på venstre siden i og med at det på alle postene står ble med 2. aug. 10 og samme antall innlegg, eller er det min data som er klikk? AnonymBruker er det som kommer opp om man trykker "Post som anonym", så alle som poster anonymt bruker da det nicket. Hvis du ser i bunnen av postene, så står det forskjellige id'er (Anonym poster: nummer/bokstaver)
t0nje Skrevet 22. august 2012 Forfatter #90 Skrevet 22. august 2012 AnonymBruker er det som kommer opp om man trykker "Post som anonym", så alle som poster anonymt bruker da det nicket. Hvis du ser i bunnen av postene, så står det forskjellige id'er (Anonym poster: nummer/bokstaver) Ok da, så det men tenkte ikke over det
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #91 Skrevet 23. august 2012 +1. Dette er veldig interessant Anonym poster: 66329646a48c47a8320b0725027768cf
t0nje Skrevet 24. august 2012 Forfatter #92 Skrevet 24. august 2012 ...du er klar over at det er folk som er opptatt av lønn, rykte og familiens ønske ofte er folk fra ressurssterke familier, som da lett kan komme inn hvis man også endrer inntakskravene? En person fra en rik familie trenger for eksempel ingen deltidsjobb, slik at personen da kan jobbe frivillig for å synke kreds før opptaksintervjuet. Foreldrene til personen er kanskje overleger med høy status, og kan snakke med kollegene sine slik at de kan få skygge en lege (alle turnuslegevikarene våre har et navn man kan kjenne igjen på sykehuset fra overleger). Det blir som i USA, når ikke bare karakterer gjelder er det nesten lettere for statusjaktende rikmannsunger å få plass, fordi de kan manipulere systemet på en mye bedre måte. De får flere muligheter, kan få anbefalingsbrev fra folk med status i legemiljøet og generelt bedre informasjon og behandling. Anonym poster: 237852aaf66c02379b2d44b407b3e1ce Det suger at det skal være sånn..
t0nje Skrevet 24. august 2012 Forfatter #93 Skrevet 24. august 2012 Bare se på psykologiordningen vår. Vil man helst gå til en med gode karakterer fra videregående, eller en som er flink med mennesker? Har møtt mange dårlige psykologer, men jeg har også møtt mange "vanlige" mennesker som har endret mitt liv. Hva er den beste måten å luke ut dårlige kandidater på? Jeg ville sagt den som er flink med mennesker, på lik linje som med en lege. Ja, det er to ganske forskjellige yrker og det kreves mye av begge studiene, men jeg synes det er sluttresultatet som burde telle. Det som er dumt med ¨det er sluttresultatet som teller¨ er kanskje dette med at det burde ikke være gratis å komme seg gjennom et 5-6 årig studium. Om du først bestemmer deg for å studere juss/psykologi/medisin/ingeniør eller et annet krevende studium, skal det være blod, svette og tårer i løpet av studiumet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå