Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal studere medisin om et par år. Skal fullføre vgs og ta opp igjen noen fag først, men er det noen som vet om et bra sted å studere medisin? Jeg er så og si åpent for alle land som har undervisningsspråket engelsk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Danmark!

Kan ikke, har for dårlige karakterer og det går ikke ann å ta opp fag. Må ha over 5 i snitt på førstegangsvitnemål uten tilleggspoeng og der har dessverre toget gått for meg i og med at jeg bestemte meg for medisin i slutten av 2. klasse..
Skrevet

Hva med Ungarn? Ikke helt sikker, men tror det undervises på engelsk. Eller England? Mannen min studerte i Tyskland, men det var all undervisning og bøker på tysk.

Anonym poster: 3a314b91e66c53f55724bea6070a003d

Skrevet

Hva med Ungarn? Ikke helt sikker, men tror det undervises på engelsk. Eller England? Mannen min studerte i Tyskland, men det var all undervisning og bøker på tysk.

Anonym poster: 3a314b91e66c53f55724bea6070a003d

England høres bra ut og har sett på mye der og er en av ''topp-landene'' men det er så dyrt :s Ungarn har jeg også hørt er utrolig vanskelig, men er nok også et land å ta med i vurderingen :)
Gjest Brillefin
Skrevet

Jeg studerte ett år i Polen. Var ikke noe for meg, så jeg sluttet.

Nå skal jeg forbedre karakterer, og vil prøve å komme inn i Norge heller. Men noen synes Polen er et greit sted. Er veldig billig å bo hvertfall, mat og sånt.

Skrevet

Kan man ikke ta opp igjen fag, hvis målet er å komme inn i Danmark og man i utgangspunktet ikke har gode nok karakterer? Da sliter jeg...

Anonym poster: d0804fb053bd4b8a138832195b0ded43

Skrevet

Nå skal jeg forbedre karakterer, og vil prøve å komme inn i Norge heller. Men noen synes Polen er et greit sted. Er veldig billig å bo hvertfall, mat og sånt.

Kan jeg få spørre hvorfor du sluttet? Vanskelig? Vurderer Polen selv :)

Skrevet

Har hørt veldig mye rart om Polen...

Skal du studere i utlandet, og ikke i tradisjonelle eller mer "vestlige" land som feks. Tyskland, Danmark, Sverige eller Storbritannia, så tror jeg kanskje Ungarn har et rykte som er hakket bedre enn de andre østblokklandene.

Men med dagens usikkerhet med tanke på turnusordninger og arbeidsforhold, samt at man etter hvert har fått en eksplosjon i antall medisinstudenter i utlandet pluss et økt antall studieplasser i Norge, og dermed en kommende overproduksjon av leger, så tror jeg Norge er det eneste landet som er "sikkerstikk" når det gjelder å få det greit etter studiene også. Jeg ville aldri vurdert noe annet engang, og i hvert fall ikke sånn som situasjonen er nå.

Anonym poster: 3ecc95c194a0225242baebe06166a126

• Liker 3
Skrevet

Akkurat nå ligger valget mitt på Polen, men vet jo aldri jeg har endret fra Australia til Danmark, Sverige, England, Irland, Skottland i løpet av sommerferien..
Skrevet

Kan man ikke ta opp igjen fag, hvis målet er å komme inn i Danmark og man i utgangspunktet ikke har gode nok karakterer? Da sliter jeg...

Hos ANSA står det:

NB! Forbedrede karakterer, tilleggspoeng, alderspoeng osv. teller ikke for opptak til studier i Danmark. Dersom det er spesifikke fagkrav på et studium som du ikke har fra før, kan du ta disse fagene i tillegg for å oppfylle kravene. Disse skal ligge på et eget kompetansebevis.

Søknaden skal være i Danmark 15. mars. Du kan ettersende papirer frem til5. juli (feks om du tar opp fag eller går på videregående).

Det suger for å være helt ærlig :(

Skrevet

Hos ANSA står det:

NB! Forbedrede karakterer, tilleggspoeng, alderspoeng osv. teller ikke for opptak til studier i Danmark. Dersom det er spesifikke fagkrav på et studium som du ikke har fra før, kan du ta disse fagene i tillegg for å oppfylle kravene. Disse skal ligge på et eget kompetansebevis.

Søknaden skal være i Danmark 15. mars. Du kan ettersende papirer frem til5. juli (feks om du tar opp fag eller går på videregående).

Det suger for å være helt ærlig :(

.... Jeg kan ikke forstå hvorfor!? Jeg har tenkt på å studere i Danmark etter vgs., men jeg tror jeg vil ha litt for dårlig snitt for å komme inn på det jeg vil. I tillegg fikk jeg 4 i internasjonal engelsk(dette faget er krav for å gå i Danmark, og du må ha 5 eller høyere), og da betyr dette at jeg kan glemme Danmark her og nå?! Ohhhh...ja, det suger..

Skrevet

Hvis du allikevel må bruke et par år på å ta opp fag, kan du jo like gjerne bruke et par år på å lære deg tysk. Har hørt mye bra fra folk som har studert i Tyskland, og tyskkunnskaper er i tillegg supert. Eventuelt fransk og dra til Belgia, det er lett å komme inn der, men så faller mange fra fordi de har begynt for tidlig eller ikke er flinke nok.

Ellers ville jeg selv dratt til Danmark, men hvis det ikke er teknisk mulig så anbefaler jeg jo ikke det. :)

Anonym poster: 237852aaf66c02379b2d44b407b3e1ce

Skrevet

Hva med Norge?

Uaktuelt, jeg har lyst til å studere i utlandet

Skrevet

.... Jeg kan ikke forstå hvorfor!? Jeg har tenkt på å studere i Danmark etter vgs., men jeg tror jeg vil ha litt for dårlig snitt for å komme inn på det jeg vil. I tillegg fikk jeg 4 i internasjonal engelsk(dette faget er krav for å gå i Danmark, og du må ha 5 eller høyere), og da betyr dette at jeg kan glemme Danmark her og nå?! Ohhhh...ja, det suger..

Samme for meg, hadde 5 både muntlig og skriftlig internasjonal engelsk til jul men endte selvfølgelig på4 i begge til sommeren. Skikkelig kjipt..

Skrevet

Hvis du allikevel må bruke et par år på å ta opp fag, kan du jo like gjerne bruke et par år på å lære deg tysk. Har hørt mye bra fra folk som har studert i Tyskland, og tyskkunnskaper er i tillegg supert. Eventuelt fransk og dra til Belgia, det er lett å komme inn der, men så faller mange fra fordi de har begynt for tidlig eller ikke er flinke nok.

Ellers ville jeg selv dratt til Danmark, men hvis det ikke er teknisk mulig så anbefaler jeg jo ikke det. :)

Anonym poster: 237852aaf66c02379b2d44b407b3e1ce

Er ikke så flink med å lære meg nye språk, rett og slett fordi jeg suger i grammatikk. Har hatt spansk i 5 år og kan så vidt presentere meg selv + en del ord, farger og tall. Kun basics.. så jeg tar ikke språk så lett, med et unntak og det er engelsk. Bruker engelsk grammatikk når jeg skal skrive norsk stiler (oversetter selvfølgelig først) og brukte engelsk grammatikk når jeg skulle lære meg spansk.

For så å ta en hel grad i et ''ukjent'' språk virker skummelt :unsure: Men tross alt nivået er sikkert utrolig bra

Skrevet (endret)

Men med dagens usikkerhet med tanke på turnusordninger og arbeidsforhold, samt at man etter hvert har fått en eksplosjon i antall medisinstudenter i utlandet pluss et økt antall studieplasser i Norge, og dermed en kommende overproduksjon av leger, så tror jeg Norge er det eneste landet som er "sikkerstikk" når det gjelder å få det greit etter studiene også. Jeg ville aldri vurdert noe annet engang, og i hvert fall ikke sånn som situasjonen er nå.

Anonym poster: 3ecc95c194a0225242baebe06166a126

Enig i at Norge er det beste alternativet hvis man har valget, men hvis det blir verre og verre for hvert år hadde det vel også vært lurt å bli ferdig så fort som mulig? Dvs. at om man blir 2 år forsinket av å ta opp fag for å komme inn i Norge er det kanskje ikke verdt det likevel?

Endret av Eriks
Skrevet

Uaktuelt, jeg har lyst til å studere i utlandet

Ja, ja, lykke til i jobbsøkingen om noen år... Kjipern å sitte med gigalån og samtidig stille bakers i køen når leger skal ansettes, da men! (dvs, med mindre du klarer å komme inn i UK, skandinavia, Tyskland e.l.). Å studere medisin i østeuropa now a days er å utdanne seg til arbeidsledighet, men hver sin lyst.

Anonym poster: 458785f1bb375bf508ea0812fb255fe7

• Liker 5
Skrevet

Enig i at Norge er det beste alternativet hvis man har valget, men hvis det blir verre og verre for hvert år hadde det vel også vært lurt å bli ferdig så fort som mulig? Dvs. at om man blir 2 år forsinket av å ta opp fag for å komme inn i Norge er det kanskje ikke verdt det likevel?

Jeg tror avviklingen av turnusordningen er det største problemet for utenlandsstudenter, og at det vil skape mye større problemer enn økt konkurranse om stillingene vil gjøre. Om det er syv eller ni år frem i tid gjør neppe noen forskjell, ingen vet hvordan situasjonen er da mht. legetilbudet uansett.

Anonym poster: 68a015be7823a63fb07b30969479b37e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...