Gå til innhold

Hva kjøper du i utlandet, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva pleier du å handle når du er på storbyferie (f.eks. i London eller New York)? Hamstrer du kosmetikkprodukter som er billigere enn hjemme og som du likevel bruker, eller blir du fristet av alt det spennende på taxfree'n og kjøper noe nytt som aldri blir brukt? Kjøper du klær og sko som "ingen" hjemme har, eller har du favorittmerker som man ikke får tak i i Norge? Lar du være å handle en stund før du reiser for å "spare" på shoppinglysten (og pengene)? Jeg er rett og slett nysgjerrig på dine handlevaner. :wink:

Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg og mannen skal til USA til våren (New York, San Francisco og Los Angeles), og jeg tenkte å be om råd her på KG om hva jeg "må" kjøpe der borte. Men så kom jeg på at jeg faktisk sjelden handler noe når jeg er på storbyferie!! :o Jeg handler stort sett bare når jeg skal ha noe spesielt og det sammefaller sjelden med en ferie. Dessuten blir jeg nesten matt dersom utvalget blir for stort. Da går jeg bare rundt og ser om jeg finner noe enda bedre, og til slutt har jeg ikke kjøpt noen ting.

Jeg mener også at det er unødvendig å bruke mye mer penger på ting i utlandet enn jeg ville gjort hjemme, bare fordi det er et fancy merke. Men jeg synes samtidig at det er dumt å handle på H&M i London, for det har vi jo hjemme! :wink:

Dette ble litt langt det, men kanskje noen vil fortelle meg om sine handlevaner og samtidig kan gi meg tips / inspirasjon til å handle i USA.

Hilsen Lille meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja...

Vet ikke akkurat hva du skal kjøpe, men jeg vil anbefale deg til å besøke disse stedene hvor de selger klær:

Wal*Mart :)

Gap

J.Lo. Outlet Store

American Eagle

Top Shop

Hot Topic

Og for all del, spis på minst to kina restauranger ;)

Skrevet

Kan ikke si mye om London, har aldri vært der selv....

Men det er alltid gøy å kjøpe barneklær synes jeg. Jeg pleier å kjøpe undertøy i USA, synes det er billigere og bedre kvalitet. Og sko, mange ganger er det bredt utvalg av sko i større storrelse, som man ikke finner i Norge. Jeg kjøpe en del kosmetikk, ikke dyrt merker, bare vanlige, fordi det er billigere. Ellers så kjøp jeg ting som jeg har lyst på, med tanken at jeg vil kjøp ting som finnes ikke i Norge.

Skrevet

Jeg kjøper stort sett alltid sko og vesker når jeg er på shopping i andre byer eller andre land. Det er nesten gått sport i det for meg.. Håpløst. Men har man dilla så har man dilla.

Dersom jeg skal ut å reise så prøver jeg å la være å shoppe noe hjemme den siste tiden før avreise. Det er ikke alltid like lett, det blir jo liksom slik at når man skal pakke, så ser man hva man "trenger". Og så handler man hjemme allikavel. Og så handler man borte også, og så har man sprengt budsjettet, igjen. Men det er jo moro dah... å handle i "nye" butikker. MÅ på shopping når jeg er ute å reiser. Elsker det!!..

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for svar og tips så langt! :-)

Det jeg først og fremst ønsker med denne tråden er å få høre hvordan dere tenker / planlegger shoppingen deres, men jeg tar jo gjerne i mot spesifikke tips om steder å handle / ting å kjøpe i USA også. Noen som har tips å komme med om ting til hjemmet som er billig eller bra (helst begge deler :wink: ) i USA?

Saga; kan du si noe om utvalget / stilen i de butikkene du anbefaler? Noen av dem har vel alt, men noen kan vel kanskje sammenlignes med butikker her i Norge? Jeg liker best ganske klassiske klær i enkelt snitt (litt kjedelig egentlig, men...)

Hilsen Lille meg

Skrevet

Saga; kan du si noe om utvalget / stilen i de butikkene du anbefaler? Noen av dem har vel alt, men noen kan vel kanskje sammenlignes med butikker her i Norge? Jeg liker best ganske klassiske klær i enkelt snitt (litt kjedelig egentlig, men...)

Hilsen Lille meg

Wal*Mart har alt, og du har sikkert hørt om kjeden så den må du iallfall besøke om du har sjangsen. Veldig mye fint til billig penge!

Top Shop kan man sammenligne med Vero Moda, men de har mye finere klær. Mest for ungdom, men klær med stil har de også.

Hot Topic er mer gothisk preget, så det er kanskje ikke noe for deg ;)

J.Lo. Outlet Store sier vel seg selv hva de selger og prisklassen.

American Eagle og Gap selger hverdagslige klær, men de holder stilen og moten uten å klæshe på med alle slags farger. Mest nøytrale klær :)

Du får ha en god tur ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk, takk, Saga! Hot Topic hørtes ikke ut som noe for meg nei :wink: , men de andre høres bra ut!

Men er det virkelig ingen andre som vil fortelle om sine shoppingvaner?? :-( Er det fordi jeg er gjest at ingen vil svare meg? :roll:

Hilsen Lille meg

Skrevet

Men er det virkelig ingen andre som vil fortelle om sine shoppingvaner?? :-( Er det fordi jeg er gjest at ingen vil svare meg? :roll:

Hilsen Lille meg

Tror kanskje at det ikke er så mange som har erfaring med å reise til New York og shoppe.. Skulle ønske jeg hadde det, men :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Oopps! En misforståelse altså. :oops: Jeg mente ikke New York spesielt (selv om det er dit jeg skal nå), men sånn helt generelt.

Du må gjerne fortelle om hva du handler i København eller London, Vigfa. :-) Eller de fra Nord-Norge må gjerne fortelle om hvilken shopping-strategi de har dersom de drar til Oslo. :wink: Men jeg tenker vel mest på større europeiske eller amerikanske byer. F.eks. i Østen er det jo mer vanlig å få sydd seg ting, og det blir litt annerledes.

Altså, hvordan legger du opp handlerunden? Hva ser du etter?

Hilsen Lille meg (som tydeligvis er fryktelig dårlig til å forklare seg :oops: )

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg "sparer" på shopping dersom jeg vet jeg skal utenlands i nærmeste fremtid. Har mest erfaring med London og København.

Går alltid innom ZARA -for den har vi ikke i Norge (kan kanskje sammenlignes med Mango). Fine og rimelige moteklær.

Kjøper så å si alltid sko, f.eks ECCO i København (de har virkelig satt fart i designen i det siste og beveget seg bort fra det trauste), og ALDO i London.

Tenker ikke så mye på å spare penger, jeg er mer opptatt av å finne noe som jeg ikke finner hjemme. Men av og til føler jeg jo at jeg gjør ekstra gode kjøp, som er mye dyrere hjemme.

Hamster alltid stort av sminke/hudpleie på flyplassene.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg er litt som deg, blir handlingslammet av det altfor store utvalget og blir usikker mht hva som er gode kjøp og hva som ikke er det. Jeg har slått meg til ro med at selv om jeg elsker å shoppe klær, så kjøper jeg ikke så dyre eller spesielle ting at jeg ikke får dekket behovet hjemme. (her kan jeg også få byttet ev impulskjøp :wink: )

Sminke, prafyme, etc, derimot: Spesielt TaxFree men også velassorterte parfymerier og drugstores, det er tingen for meg! Kan gå i timesvis og snuse og titte og virkelig brenne av alle pengene mine. Har vel mer greie på produkter, priser og merker her enn på klær.

Jeg bruker også all tid jeg kan i møbel og utstyrsbutikker (elsker habitat i London :) ) og blir helbegeistret hvis jeg kommer over brukt- og antikvitets butikker når jeg er i utlandet. Handler også masse i platebutikker. (plater, videoer) tror ikke prisene er så mye lavere lenger enn i norske lavprisbutikker, men utvalget er bedre! Også bokhandlere er morsomt i utlandet.

God reise :)

Skrevet

Jeg shopper ting jeg ikke får tak i her hjemme, eller som er mye billigere.

F.eks. kjøper jeg alltid Decleorprodukter i Kroatia fordi det er halv pris. Før jul var jeg en tur i USA, dessverre ikke så mye verken tid eller penger til shopping, men kjøpte noen bukser og basistopper på GAP og var også innom Banana Republic. En butikk jeg likte var Bath and Body Works, som har ulike bade- og kroppsprodukter som visstnok skal være bra. Kjøpte også på SAKS litt sminke fra NARS og MAC som ikke finnes i Norge. En butikk jeg går innom når jeg er i Storbritannia er Lush, som er litt Bodyshop-aktig med mange gode produkter. De har en bodylotion som jeg elsker. I England kjøper jeg også alltid hårprodukter, fordi salongmerker er mye billigere der enn hjemme.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå har dere skjønt hva jeg mener!! :wink:

Hilsen Lille meg

Skrevet

Sko og helst minst en veske (gjerne en litt sær og superbillig) må jeg alltid kjøpe hvis jeg er utenlands, det blir en form for souvernir. Jeg kjøper også gjerne noen topper eller andre klær som er litt spesielle og som jeg bare ha. Kjøper helst litt billig og ting som man ikke får her hjemme. Dyre ting som ikke kan byttes har jeg brent meg på før, så det kjøper jeg sjelden utenlands. Butikker med stæsj til kjøkken og bad er også et must, gjerne bokhandler også.

Jeg prøver å "spare" shoppingen til jeg kommer dit jeg skal, men når jeg driver og pakker synes jeg at jeg burde hatt sånn og sånn så det blir gjerne en liten shoppingrunde hjemme rett før avreise også. I tillegg så sprenger jeg gjerne budsjettet på turen også fordi det er "nå eller aldri".

Skrevet

Jeg orker som regel ikke å planlegge så mye shopping hvis jeg skal utenlands. Passer på å plukke opp utvalgte produkter på taxfree som jeg allikevel må ha (faste produkter, parfymen osv). Jeg har med ekstra lommepenger så jeg kan shoppe hvis jeg får lyst, men føler ikke noe press. Ellers liker jeg godt å tusle rundt og se, og satser mer på opplevelser enn shopping. Det finnes massevis av mall's i USA hvor du finner de fleste av butikkene nevnt her. Nå synes ikke jeg at GAP er så spes da, mest olabukser og gensere osv. og WalMart er hæslig. Banana Republic bra, men ganske dyrt (norske priser).

Jeg liker mest å se på ting de ikke har hjemme, og ting som er mye billigere enn hjemme. Victoria's Secret er en klar favoritt! Den får jeg alltid med meg. (De har den på ethvert mall) Og så finner jeg ofte en skobutikk med tøffe sko. Sist kjøpte jeg mest undertøy, et pent skopar og så fant jeg en butikk som hadde kjolesalg (Black & White) så jeg kjøpte meg en nydelig langkjole impulsivt. Slikt synes jeg er morsommere enn å planlegge å besøke den og den butikken.

Hvis du er ute etter å handle veldig billige merkeklær, så har alle designere outlets, dvs. fabrikkutsalg. Der kan man gjøre gode varp.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er dollarkursen så lav at du bør absolutt spare penger og handle maaasse i USA.

I NYC ville jeg gått på Saks, Bloomingdales og Macys, pluss i designerbutikkene på Madison Ave og Fifth Ave. Ellers har Banana Republic mye fint, Gap også.

Når du ellers er på reise i USA finner du jo Outlet Malls overalt, merkevarer til en rimelig penge.

Selv er jeg svak for klassiske, litt "kjedelige" merker og kjøper mye Ralph Lauren i Usa.

Ett tips: kjøp deg en rå designerveske, med lav dollarkurs gjør du et virkelig kupp!

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå har jeg fått en del gode tips her, så får jeg bruke hjernen litt på hvilke konkrete ting jeg skal se etter, istedenfor å se etter "alt". Med en mann som hater shopping og butikker, så kan det jo bli begrenset hva jeg får med meg. :wink: Men det er fint at dere minnet meg om det "handlenettet" jeg har glemt at jeg leter etter (dere som nevnte vesker). :-)

Skal se om jeg finner noen linker til butikkene / merkene dere nevner slik at jeg har en idé om de er noe for meg.

Fortsett å fortelle.....

Hilsen Lille meg

Skrevet

[quote=Saga]

Hilsen Lille meg

Wal*Mart har alt, og du har sikkert hørt om kjeden så den må du iallfall besøke om du har sjangsen. Veldig mye fint til billig penge!

Skrevet

Veldig mye fint og billig på Wal Mart?? :o Ja hver sin smak... :ler:

Ja? Skulle jeg skrive et innlegg om hvor alle i verden liker å dra når de kjøper klær? Det er faktisk veldig mange som liker Wal*Mart. :roll:

Skrevet

Jeg elsker å shoppe generellt, og på ferie blir det ekstra moro siden jeg kan få ting "ingen andre har"!!

Jeg kjøper alltid vesker og sko/støvletter på tur. Ellers klær, gjerne yttertøy og topper.

I tax-free på vei hjem (evnt. nedover hvis jeg trenger det desperat)kjøper jeg sminke, hudpleie og parfyme, samt vin.

Og så liker jeg å kjøpe med te og spesielt snop!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...