Gå til innhold

Fremmed katt har jaget nabokatten hjemmefra, nå er jeg redd for min katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en tomannsbolig med stor hage rundt.

Naboen har (og hadde) 2 katter; en ukastrert hannkatt og en sterilisert hunnkatt.

Jeg har en kastrert hannkatt.

For et par måneder siden kom det en ny, fremmed katt på området. Det er en ukastrert hannkatt. Han er klengete, men også litt aggressiv.

For ca. 4 uker siden jagde den naboens hannkatt vekk fra eiendommen, og siden har ingen sett nabokatten. Den nye katten har nå tatt over territoriet, og naboen savner katten sin - men har likevel tatt seg av den nye katten. Den nye katten følger etter naboen overalt (nesten som en hund).

Min katt og den nye katten er tidvis venner. De sloss endel, men det hender også at de leker sammen, jakter sammen, og "nesehilser" på hverandre. Men jeg ser tydelig at den nye katten er "sjefen".

I det siste har jeg sittet mye ute i hagen på kveldstid, og da prøver den nye katten å kjeppjage katten min vekk fra meg. Så kommer den og maser for å få kos, og vil opp i hagestolen. (Jeg rører den ikke). Selv om jeg er glad i katter, har jeg de siste kveldene sprutet vann på den når den kommer bort til sittegruppen på kveldene. Han kommer jo for å jage katten min unna, og prøve å "overta" både møblene - og meg.

Jeg er redd for at den også vil jage min katt vekk fra området. Min samboer er rasende, og vil helst fange inn katten og kjøre den langt avgårde. Men naboen har jo på en måte adoptert denne nye katten, så det blir helt feil. Jeg er så redd for at jeg en dag kommer hjem og ikke finner min katt her. At den nye nabokatten jager min katt til skogs, slik den gjorde med nabokatten.

Noen som har noen gode råd? Skal jeg bare fortsette å sprute vann på den hver gang den kommer til mitt område av hagen?

Anonym poster: fadd10ded138104a0b0ce0cbb7d258e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet til å sette opp lapper ved nærbutikkene og spørre om noen savner den nye katten?

Skrevet

Vel, naboen din kommer til å måtte savne katten sin så lenge han lar denne 'nye' katten regjere i/rundt huset iallefall. Her har to ukastrerte hanner sloss om et territorie, og den nye (mest sannsynlig en hjemløs) har vunnet kampen. Den første pusen våger seg ikke hjem igjen nå, så da er det blitt dens tur til å være hjemløs..

Det er slik adferd (fra katteeiere) som skaper tragedier, og gjør at frivillige organisasjoner aldri blir arbeidsløse..

Det aller første han skulle ha gjort, var å søke etter forrige eier til den katten som kom, i alle tenkelige fora. Man tar ikke bare over en katt på denne måten, uten å vite om den har et hjem og er savnet et sted.

Deretter skulle han ha lett med lys og lykter etter den katten som ble jaget. Ut morgen, middag og kveld og ikke gitt seg før han fant den! Mest sannsynlig holdt den seg i nærområdet de første døgnene og hadde latt seg lokke med mat, men nå er det ikke godt å si hvor stakkaren prøver å overleve hen.. (Må ta høyde for her at han faktisk har lett grundig da, for det vet jeg jo ikke sikkert) At han heller ikke kastrerer kattene sier det meste om han som eier.

Du og katten din er jo en uskyldig part i dette TS. Du har kastrert katten din og tar ansvar. Jeg vet ikke hvilket forhold du har til naboen, men det første jeg ville ha avklart er om han faktisk anser den forrige katten som tapt, og at denne nye nå er hans katt og hans fulle og hele ansvar. Det bør han være i stand til å svare deg klart på. Man har ikke en katt 'halveis'! Da bør det også være hans ansvar å ta hensyn til naboer og kastrere katten, merke den og sørge for at han har alt det han trenger til (mulighet til å komme inn ved dårlig vær, aldri mangle mat o.s.v).

Kommer dere dit, er dere et stykke på vei til at denne katten ikke lengre vil føle det tvingende nødvendig å jage alle andre katter rundt seg for å føle seg trygg.

For det er det dette bunner i: utrygghet. Mest sannsynlig er det en som har måttet kjempe og sloss så lenge og så mye for å opprettholde livet (ha tilgang til føde og ly) at det har 'gått i blodet' på den. Det er ikke umulig å omvende den, men det krever en innsats fra den som tar over som eier, og første bud er kastrering!

Det er ikke så veldig mye du kan gjøre annet enn å forsøke å påvirke naboen til å gjøre det han skal. Et par ting dog: Er ikke katten din chippet, bør du gjøre det snart. Vær nøye med oppfølging av vaksiner o.s.v på han så han ikke blir smittet av noe. At du er ute sammen med katten din som nå, er kjempefint. Det gjør at den 'nye' katten må venne seg til at katten din er der uten at den har sjanse til å jage den. For det vil han vel fort merke at du ikke finner deg i antar jeg! :sjarmor:

Håpet er jo at han etterhvert vil slutte å anse katten din som en trussel, men det fordrer altså at naboen gjør sin del av jobben. Det at du jager han, spruter vann o.s.v kan fort virke mot sin hensikt (selv om jeg skjønner tankegangen). Det kan nemlig gjøre at han føler seg enda mer utrygg og at han må kjempe enda hardere. Det er en typisk 'overlever' du har med å gjøre her. En som ikke er ukjent med å bli jaget rundt (folk jager 'villkatter' som graver i søpla etter mat eller prøver å komme seg i hus..).

Det kan altså bidra til det motsatte av det du håper på. Nå har han endelig fått 'sitt sted' og det blir livsnødvendig å holde på det og det innebærer å holde det 'rent' for andre katter. Jeg tror jeg ville ha holdt et ekstra godt øye med katten din, oversett den nye katten (slik du gjør nå) og selvsagt satt krystallklare grenser på det å ikke slippe han inn/opp i stoler ute o.s.v, men ellers bare latt han tusle rundt der. Men som sagt: Snakk med naboen!

Lykke til! :)

• Liker 3
Skrevet

Først av alt bør du få den ukastrerte katten kastrert. Det er helt normalt at ukastrerte hannkatter lettere sloss, jager bort andre katter og blir aggressive.

Ta kontakt med mannen som har ansvar for katten, og be han ordne opp. Vil han ikke, kan du kanskje selv tilby deg å betale for kastrering.

Skrevet

TS:

Tusen takk for svar :) Spesielt til Aurora som gir veldig mye nyttig info.

Jeg har et greit forhold til naboene. Men de er landsens folk, og har hatt katter og dyr hele livet. Og er veldig opptatt av at alt skal være veldig "naturlig" (spiser bare super-økologisk, er vegetarianere osv). Så de synes det var merkelig at jeg - byjente som flyttet på landet - kastrerte hannkatten min. Nesten dyreplageri, etter det inntrykket jeg fikk. Så jeg tror ikke det nytter å få dem til å kastrere den nye katten.

Jeg vet at de lette etter "gamlekatten", og brukte mye tid og krefter på å få den hjem igjen. Men den ble sist sett 13 km herfra, så den er nok borte for godt.

Jeg skal kanskje prøve en ny taktikk? La katten få rusle i fred rundt her, og kun sprute vann når den direkte angriper min katt? Og ellers håpe at den nye katten tross alt er fornøyd med sin nye familie og at den tross alt har 90% av territoriet her. Kanskje den vil tillate at min katt har området der hagemøblene våre står. Kattene er jo litt "venner" også, selv om den nye katten er sjefen. Mulig den ser på min katt som litt mindre truende siden den er kastrert?

Det virker jo også som om angrepene helst skjer når jeg er i hagen. At den nye katten vil "overta" meg, og nekte katten min å være nær meg. Men jeg kan jo ikke holde meg innendørs heller.

Men da må jeg også prøve å roe ned min samboer. Han blir lynende forbanna, og kjeppjager/skremmer den nye katten hver gang han ser den. Og den holder seg nå nesten helt unna når min samboer er utendørs.

Skrevet (endret)

Aurora, jeg elsker deg ! :klemmer:

Tusen takk din going! :klem:

TS:

Tusen takk for svar :) Spesielt til Aurora som gir veldig mye nyttig info.

Jeg har et greit forhold til naboene. Men de er landsens folk, og har hatt katter og dyr hele livet. Og er veldig opptatt av at alt skal være veldig "naturlig" (spiser bare super-økologisk, er vegetarianere osv). Så de synes det var merkelig at jeg - byjente som flyttet på landet - kastrerte hannkatten min. Nesten dyreplageri, etter det inntrykket jeg fikk. Så jeg tror ikke det nytter å få dem til å kastrere den nye katten.

Jeg vet at de lette etter "gamlekatten", og brukte mye tid og krefter på å få den hjem igjen. Men den ble sist sett 13 km herfra, så den er nok borte for godt.

Jeg skal kanskje prøve en ny taktikk? La katten få rusle i fred rundt her, og kun sprute vann når den direkte angriper min katt? Og ellers håpe at den nye katten tross alt er fornøyd med sin nye familie og at den tross alt har 90% av territoriet her. Kanskje den vil tillate at min katt har området der hagemøblene våre står. Kattene er jo litt "venner" også, selv om den nye katten er sjefen. Mulig den ser på min katt som litt mindre truende siden den er kastrert?

Det virker jo også som om angrepene helst skjer når jeg er i hagen. At den nye katten vil "overta" meg, og nekte katten min å være nær meg. Men jeg kan jo ikke holde meg innendørs heller.

Men da må jeg også prøve å roe ned min samboer. Han blir lynende forbanna, og kjeppjager/skremmer den nye katten hver gang han ser den. Og den holder seg nå nesten helt unna når min samboer er utendørs.

Uff, kjenner til denne typen folk ja.. De mener vel godt, men mangler kunnskap. Kanskje de hadde skiftet mening om de hadde noen ukastrerte hunner i hus som fødte x- antall unger i året.. Den eneste forskjellen er jo bare at de nå ikke ser dem... :roll:

Denne vannssprutinga er utenfor mitt 'kunnskapsfelt', men jeg hører jo at endel mener det er en effektiv metode å holde 'de uønskede' unna på, så hvis det er den metoden du mener funker for dere, så kan du jo gjøre det når den for alvor nærmer seg det du anser for forbudt område. Å jage og skremme den slik typen din gjør, er noe jeg vil fraråde når det gjelder denne pusen her. Håper det løser seg for dere etterhvert! :)

Endret av Aurora M.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...