Gå til innhold

Veldig interessant dokumentarserie: The men who made us fat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over en utrolig interessant dokumentarserie fra UK i dag. The men who made us fat:

http://watchseries.eu/serie/the_men_who_made_us_fat (streaming)

Det er sikkert mange som ikke er enige i alt som blir sagt (den er i aller høyeste grad veldig vinklet!), men jeg vil påstå at mye av det som blir sagt vil være interessant for de fleste likevel. Det setter det moderne kostholdet vårt inn i en kontekst (med utgangspunkt i UK og USA).

Den første episoden handler om sukkerindustrien. Hvordan nye søtningsstoffer kom til, hvordan de påvirker hormonene i kroppen, hvor mye lobbyvirksomhet har hatt å si for hvilken mat som blir produsert i dag, om hvorfor ekspertene på 70-tallet mente det var fett og ikke sukker som gjorde oss fete, hvorfor vi fikk low-fat-produkter og hva dette gjorde med utviklingen.

Episode 2 handler om porsjonsstørrelser. Den første episoden varte i 1,5 time, så jeg må ta en liten pause fra skjermen før jeg kaster meg over den også :-)

Ps. Det går ann å se den selv om man ikke er enig også - ta på deg de kritiske brillene. Jeg prøver ikke å påvirke noen til å endre mening om noe som helst, jeg vil bare anbefale en serie jeg syntes var bra.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra beskrivelsen:

The Men Who Made Us Fat is a documentary series which sees Jacques Peretti attempting to trace those who are responsible for revolutionising our eating habits, to find out how decisions made in America 40 years ago influence the way we eat today.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dette skal jeg se. Jeg tror, utifra den du skriver, at jeg vil være enig i dette. Det er jo ingen tvil om at markedet frir til hverandre og styrer oss til sin egen fordel.

Hørte en debatt her om dagen på radioen. En person var motstander av alt sukkeret man fikk i seg daglig og den andre var fra Coca Cola Company. Brusmannen mente at brus ikke var usunt og at det bare var sunt å kose seg innimellom. Så en halvliter brus om dagen, var helt greit. Om man ikke ville ha så mye sukker, så kunne man bare drikke litervis av sukkerfri brus hver dag også. Når man hører slikt, så får man lyst til å ta rennafart, med hodet først, i en murvegg... En halvliter sukkerbrus hver dag, er alt annet en bra!! Sukkerfri er søren meg ikke det skvett bedre.

• Liker 1
Skrevet

La meg minne om at dette er en britisk dokumentar (jeg har sett den, den er bra!), det vil si at den er langsom, det tar tid før programlederen kommer til poenget, det er litt mer som kneipp, det er seigtygget og smaker ikke så supert, men du verden så godt det er for magen og kroppen!

Jevnført med mange andre dokumentarer som hopper fra poeng til poeng uten at man får med seg så mye, litt som en loff.

Som sagt, veldig bra dokumentar!

Anonym poster: 211d3ca2eef26e54cc5f3908d0ee0056

• Liker 2
Skrevet

Dette skal jeg jommen se på. Takk for tips!

Skrevet

Denne skal jeg se! Takk for link!

Skrevet

Tusen takk for link, denne skal jeg se på!

Kjempe interessant tematikk. :)

Skrevet

Skal absolutt se denne.

Skrevet

Professoren min anbefalte den tidligere i år. En av de beste dokumentarene jeg har sett om emnet.

Skrevet

Bare hyggelig alle sammen! :)

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg skal sette denne på nå snart, mens jeg spiser noe sukkerholdig.

Snakk om å være dobbeltmoralsk :D

Takk for tips!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...