Gå til innhold

Datter som har lånt penger forholder seg ikke til det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som går mot 30 år. Når hun har lånt penger av meg slutter hun å forholde seg til meg, hun blir til og med direkte fiendtlig.

Detter skjer vs. andre familiemedlemmer også, hun melder seg ut hvis hun har lånt penger.

Pengene kanskje blir betalt tilbake, kanskje ikke, hvis de i det hele tatt blir betalt er det leeenge etter avtalt tid.

Jeg har selv vært veldig nøye med penger hele mitt liv.

Som mor er det vanskelig når datteren fremstiller det som om hun er i nød, men jeg har bestemt meg nå etter selv å ha kommet i nød etter å ha lånt henne penger: Aldri mer! Basta bom!

Andre foreldre som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mening er at med familie og venner (og egentlig alle andre), så skal man ikke låne bort penger.

Jeg har aldri opplevd at det har skapt noe annet enn problemer for begge parter.

• Liker 1
Skrevet

Lån aldri bort noe du ikke har råd til å miste! Det samme gjelder om man skal kausjonere, ikke kausjoner om du ikke har råd til å betale!

Når folk som roter økonomisk spør om å låne av meg, feks til mat, så handler jeg for dem. Betaler regningen eller hva det måtte være til. De får aldri penger i hånda!

Anonym poster: 4b908785368cd68c6a75fc5b70775970

• Liker 3
Skrevet

Lån aldri bort noe du ikke har råd til å miste! Det samme gjelder om man skal kausjonere, ikke kausjoner om du ikke har råd til å betale!

Når folk som roter økonomisk spør om å låne av meg, feks til mat, så handler jeg for dem. Betaler regningen eller hva det måtte være til. De får aldri penger i hånda!

Anonym poster: 4b908785368cd68c6a75fc5b70775970

Litt vanskelig når hun bor 60 mil unna!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Min mening er at med familie og venner (og egentlig alle andre), så skal man ikke låne bort penger.

Jeg har aldri opplevd at det har skapt noe annet enn problemer for begge parter.

Virkelig!?

En ting er å ikke låne bort til folk man ikke får igjen pengene fra, men jeg var sjeleglad for at mine foreldre lånte meg penger til depositum (som ble tilbakebetalt så fort jeg fikk penger). I nærmeste familie aner man vel om man får igjen pengene hvis man låner dem bort, eller om de er tapt for alltid :klo:

• Liker 1
Skrevet

Broren min har vært av samme type. Han har vært "verdens beste bror og sønn" når han trengte penger, men straks han fikk pengene (lån) så hørte vi ikke mer fra ham før neste gang han trengte penger. Han betalte faktisk aldri tilbake ett øre. Mamma ga han sjanse etter sjanse, men samme historien gjentok seg og til slutt satte hun foten ned og sa til ham at han ikke kom til å få "låne" ei krone mer før han betalte tilbake det han var skyldig. Det var det siste hun hørte fra ham. Flere år senere døde hun, uten at broren min tok kontakt da hun var syk.

Jeg blir så sint når jeg tenker på det. Jeg har egentlig aldri hatt et søskenforhold til ham pga stor aldersforskjell, og etter den måten han behandlet moren vår på så har jeg ikke orket å prøve engang. Han er ikke velkommen i mitt liv lenger, rett og slett. Ikke hovedsaklig pga pengene, de var vel bare et "symptom" på hans utrivelige personlighet.

Anonym poster: 07cfdff22657c601593e230f04dab9da

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sikkert lånt penger av storebror og foreldre 10-20 ganger, og de kommer antakeligvis til å låne meg penger 10-20 ganger til hvis jeg spør. Jeg låner derimot aldri en krone av venner. Vi har et nært familieforhold, de vet at jeg har periodevis god økonomi, men periodevis trenger at de legger ut noe for meg. Jeg har alltid betalt tilbake, og vi snakker ukentlig og har god kontakt. Hadde ikke likt hvis noen ga dem en generell regel om å ikke låne ut til familie når det funker såpass bra, og de har veldig god økonomi og hjelper meg med glede.

TS: Sånne personer lever på 'enablers', altså det at dere faktisk lar henne holde på sånn. Det hadde selvsagt vært greit hvis alle her i verden kunne oppføre seg, men i enkelte tilfeller er dessverre oppførsel avhengig av at folk ikke lar dem holde på slikt. Du skulle sluttet for lenge siden, og satt høyere krav. Det er ikke farlig å sette krav om normal folkeskikk til familien sin.

Anonym poster: fbe244cdcf41294e8abd3c36337f877a

Skrevet

Virkelig!?

En ting er å ikke låne bort til folk man ikke får igjen pengene fra, men jeg var sjeleglad for at mine foreldre lånte meg penger til depositum (som ble tilbakebetalt så fort jeg fikk penger). I nærmeste familie aner man vel om man får igjen pengene hvis man låner dem bort, eller om de er tapt for alltid :klo:

Hmm, kan hende jeg bare har veldig dårlige erfaringer med det, men jeg ville aldri lånt ut penger til noen. Syns det bare skaper problemer! Nesten alle forholdene mellom min mor og hennes søsken er forpestet pga penger de mener mamma ikke har betalt tilbake eller penger mamma mener de ikke har betalt tilbake

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir mer og mer glad i min familie av å lese her inne jeg.

Synes det er trist at det skal være sånn du beskriver, Samosa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...