AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #1 Skrevet 11. august 2012 Hei! Det er en utrolig flott pusekatt som de siste ukene har vandret rundt i nabolaget, har sett den flere ganger men den er veldig sky så aldri på nært hold. (La spesielt merke til den fordi den har fluffy pels og en fin farge). Den siste uka har den gått rundt og "skreket" og den ser litt tynn ut (men mange katter er jo slanke i formen), lurer på om den kanskje er blitt fra reist siden den går rundt å skriker slik eller er det mest sannsynlig en kåt hannkatt? Vurderer å sette ut mat til den (vann er det masse tilgang på i hagen min da jeg fyller en 10l bøtte med ferskt vann fra slangen hver dag til hunden min når vi er ute og koser oss i hagen). Problemet er at jeg ikke har lov til å ha flere husdyr her jeg leier, og hunden min kommer nok til å bjeffe på katten om den spiser utenfor. (Hunden min er veldig nøye på at ingen rådyr, fugler eller katter skal komme inn i hagen, da blir det bråk ) Vil heller ikke begynne å mate noen andre sin katt, eller "stjele" den. For alt jeg vet kan katten ha det kjempebra der den bor, den ser veldig fin ut i pelsen etc så kanskje jeg bekymrer meg unødig? Noen tips? Har ringt dyrebeskyttelsen men de har alt for mye å gjøre allerede og med mindre katten var tatt inn og faktisk forlatt var det lite de kunne gjøre uansett. Anonym poster: 08b482df2181c41d0aa759f43f1bbc65
Gjest Pheel Skrevet 11. august 2012 #2 Skrevet 11. august 2012 Ta katten med til veterinær for å sjekke om han/hun har chip. Det skal ikke koste noe, og en veldig grei måte å finne ut på om det er registrert en eier på den, slik at vedkommende kan bli kontaktet. Ellers kan du ta bilde av katten og henge opp plakat rundt i nabolaget/på nærmeste butikk. Og evt. på "Dyrebar"-siden på FB. Skjer det ingenting iløpet av etpar dager, hadde jeg kontaktet dyrebeskyttelsen i ditt omegn. Og satt ut mat i mellomtiden. Er dessverre mange som bare etterlater sine firbente. 1
CathFoto Skrevet 11. august 2012 #3 Skrevet 11. august 2012 Ta katten med til veterinær for å sjekke om han/hun har chip. Det skal ikke koste noe, og en veldig grei måte å finne ut på om det er registrert en eier på den, slik at vedkommende kan bli kontaktet. Ellers kan du ta bilde av katten og henge opp plakat rundt i nabolaget/på nærmeste butikk. Og evt. på "Dyrebar"-siden på FB. Skjer det ingenting iløpet av etpar dager, hadde jeg kontaktet dyrebeskyttelsen i ditt omegn. Og satt ut mat i mellomtiden. Er dessverre mange som bare etterlater sine firbente. Er også dessverre mange som mater katter som har et godt hjem, og så blir det masse kluss og mater ender opp som eier, og kattens famillie uten sin kjære katt, og uten å vite hva som har skjedd. Men støtter deg i at mange blir forlatt og at skanning etter chip og/eller plakater i området er lurt. Folk sjekker ikke Dyrebar om pus er hjemom.
Gjest Pheel Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 Er også dessverre mange som mater katter som har et godt hjem, og så blir det masse kluss og mater ender opp som eier, og kattens famillie uten sin kjære katt, og uten å vite hva som har skjedd. Men støtter deg i at mange blir forlatt og at skanning etter chip og/eller plakater i området er lurt. Folk sjekker ikke Dyrebar om pus er hjemom. Det er nesten bare en sjanse man får ta dersom katten faktisk ser tynn og går ute og skriker. Mener ikke å gi en slik katt man er noen synd, det kan i verstefall hende at katten har gått dager uten føde. Men ville nok ikke matet rett i hagen dersom jeg ikke har mulighet til å passe på katten innendørs, heller lagt en skål med noe mat et annet sted katten gjerne befinner seg.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Hei, Ts her =) Som sagt har jeg allerede kontaktet dyrebeskytelsen og de kunne ikke hjelpe da de hadde for mye å gjøre. Greier ikke å få tak i katten, den er veldig sky Så vet ikke helt hvordan jeg skal få den med meg til dyrlegen med mindre jeg begynner å mate den og får den trygg på meg. Er også dessverre mange som mater katter som har et godt hjem, og så blir det masse kluss og mater ender opp som eier, og kattens famillie uten sin kjære katt, og uten å vite hva som har skjedd. Ja det er det jeg er redd for Tror jeg skal prøve å ta bilder neste gang jeg ser den, selv om det blir avstandsbilder kan jeg jo henge de opp på butikken/legge ut på nett. Hadde en prøvepose med noe kattemat fra dyrebutikken så skal sette ut det når jeg ser den neste gang Anonym poster: 08b482df2181c41d0aa759f43f1bbc65
Aurora M. Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Først av alt: Kjempebra at du vil prøve å hjelpe pusen!! Om du legger ut mat og setter deg på lur litt på avstand vil den nok ikke forbinde deg med mat. Du kan også få en pekepinn på om den er hjemløs/reist ifra eller ikke. Jeg har en test.. Noen synes kanskje det høres slemt ut, men det kan fortelle deg endel. Legg ut en brødbit (uten noe på). En katt som har et hjem hvor den får mat, vil snuse på den, kanskje ta et par nysgjerrige jafser, mens en som har vært hjemløs en stund spiser den opp til siste smule. Husk at det ikke betyr at den garantert ikke er forlatt/kommet bort hjemmefra om den ikke spiser den. Det kan nemlig hende den ikke har vært så lenge uten et hjem, men eter den den opp som om det sto om livet, er du iallefall sikker. Ta bilder og annonser der du har mulighet så snart som råd. Er det vanskelig å få tatt bilde, så beskriv den bare. Det viktigste er at det blir annonsert raskt. Får du ikke noe respons så har Dyrebeskyttelsen, Kattens Vern og Mattilsynet har feller du kan låne så du får tatt den til veterinær og sjekket chip. Disse fellene er enkle i bruk og det går bra for pus å bli fanget i en slik en (verre å reke sulten rundt). Det skal, som sagt over, være gratis å sjekke chip, og veterinæren vil nok også kunne fortelle deg om den har vært lenge uten et hjem. Viser det seg at den faktisk er en hjemløs, så kontakt Dyrebeskyttelsen igjen, event. andre frivillige organisasjoner. Husk at det finnes avdelinger som tar imot katter fra andre steder, så ikke vær redd for å ringe litt rundt. Det er en travel tid nå for de fleste frivillige organisasjoner, men det roer seg utpå senhøsten. Kan du holde liv i katten ved å mate den (ikke nødvendigvis klint inntil huset) et par måneder, så er det større sjanse for at den får fosterhjem til høsten. Er det helt umulig for deg å gjøre det, og du heller ikke kjenner andre i nabolaget som er villig til å ta på seg oppgaven, ser jeg det som det beste at du får den avlivet på Mattilsynet sin regning. Men annonser gjerne flere ganger før du tar den avgjørelsen. Det er uansett bedre for pus å få slippe nå, enn å gå en grusom og pinefull død i møte til vinteren.. Håper det løser seg til det beste! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #7 Skrevet 13. august 2012 TS igjen! Tusen takk for svar. Har ikke sett noe til pusekatten siden jeg laget den første posten, så håper jeg tok feil. Skal henge opp lapper på nærbutikken med beskrivelse av katten, det var lurt! Tips med brød skal jeg prøve om jeg får øye på den igjen. Det blir uaktuelt å avlive katten, hunden vår går fint med katter inne (bare veldig leken og uforsiktig så katten må si ifra.. )men han vokter som en gal om noe er i hagen. Er sent ute til jobb så må dra nå, men jeg skal oppdatere om jeg ser katten igjen eller hører noe mer når jeg har fått hengt opp lapper Anonym poster: 08b482df2181c41d0aa759f43f1bbc65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå