Gjest Candy Pie Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Hei! Har du vært på en lengre skogstur? Skriv gjerne hvordan det var, hvor du gikk, hvilke uforutsette problemer du møtte på og om du ville gjort det igjen! ____ Jeg skal være en måned i skogen. Det er en blanding av lyst, behov og konkurranseinstinkt. Turen skal være en slags vandretur, vil gå om dagen og slå leir om kvelden. Jeg leter og leser på nettet etter fine steder som ikke er alt for langt vekk. Jeg har prøvd å sette meg inn i hvilke problemer jeg kan møte på, og det er egentlig bare filleproblemer sånn sett. Verste blir at ja, jeg kan få panikk de første nettene, men jeg tar med mp3spiller og hunden min. Og innerst inne vet jeg jo at det ikke kommer spøkelser for å drepe meg, ei heller kommer jeg til å møte på bjørn. Tror heller ikke det er mange mennesker med onde hensikter i skogen. Det kan skje ting. Det er jeg klar over. Jeg kan falle å slå hodet, brekke benet, hunden min kan stikke av, hunden min kan bli syk, jeg kan bli syk, jeg kan rote meg fullstendig vekk og det kan komme en bjørn. Sjansen for at lynet slår ned i teltet eller et tre i nærheten er vel også til stedet, men det kommer ikke til å skje. Og ja. Dette er noe jeg skal gjennomføre
Gjest avocadoen Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Jeg hadde ALDRI turt, så jeg synes det er utrolig tøft av deg! Lykke til!! 1
Sulosi Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 Hei du dette prosjektet må jeg høre mere om Jeg planlegger en tur til neste år. Kroppen må trenes fra nullpuktet og det samme med erfaringer,...jeg har ingen. Prøver å lese meg opp men synes det er vanskelig å finne god informasjon som jeg føler passe for en fersking. Hund skal jeg og ha med og mine to store bekymringer er å gå meg bort (eller få panikk og tro at jeg gjør det) og nettene alene. Turutstyr må jeg og kjøpe inn. Har telt og sovepose, sko og stormkjøkken, mangler sekk og føler meg helt lost når jeg leser om de ulike sekkene.
Majott Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 (endret) Ta med tlf din, sånn at du kan nå noen hvis det skjer noe med deg eller hunden. Det er det jeg har som sikkerhet når jeg er i skogen alene. Det er nok ikke dekning overalt, men det er greit å ha muligheten. Endret 10. august 2012 av Majott
Gjest Candy Pie Skrevet 11. august 2012 #5 Skrevet 11. august 2012 Hei du dette prosjektet må jeg høre mere om Jeg planlegger en tur til neste år. Kroppen må trenes fra nullpuktet og det samme med erfaringer,...jeg har ingen. Prøver å lese meg opp men synes det er vanskelig å finne god informasjon som jeg føler passe for en fersking. Hund skal jeg og ha med og mine to store bekymringer er å gå meg bort (eller få panikk og tro at jeg gjør det) og nettene alene. Turutstyr må jeg og kjøpe inn. Har telt og sovepose, sko og stormkjøkken, mangler sekk og føler meg helt lost når jeg leser om de ulike sekkene. Morsomt da! Blir sikkert en fin opplevelse, jeg vil prøve å få gjort det i år, så fort som mulig. Selv så har jeg ikke mye erfaring, jeg går i skog og fjell, men har aldri overnattet alene. Jeg er usikker på om jeg skal ha med schæreren eller chihuahuaen. Schæferen begynner å bli "gammel" og er kastrert ( 9 år ) litt overvektig og lat, men veldig glad i å gå tur. Han er livredd torden og mye regn. Men jeg har bestilt fint vær da, høhø. Chihuahuaen min, som er min og ikke familien sin er veldig avhengig av meg, og tanken på å forlate ham en måned er litt trist. Han er veldig sprek og har gått flere turer i skogen, er bare 1 år. Men dette finner jeg vel ut av. Mobil skal med ja! Enten 2 mobiler eller hvert fall et ekstra batteri. Ibux, bandasje, flåttfjerner, plaster, ormkur for hunden og eventuelt smertestillende for hund? Må finne ut litt mer om det. Uansett, alle de tingene der er vel lett å glemme, men gud hvor viktige de er! Så må jeg ha med kamera så klart, og passe på at datoen og alt er stilt på det. Da har jeg virkelig bevis for at hey, jeg klarte å leve en måned ut i skogen, det hadde du ikke trodd!
Sulosi Skrevet 11. august 2012 #6 Skrevet 11. august 2012 Vil du ta med gps eller kompass? Jeg har ett kompass men har ikke lært hvordan jeg skal bruke det ennå. Tenkte å prøve et sted hvor jeg er litt kjent fra før og som passer til en liten dagstur men finner ikke noe egnet kart over det området. Det er jo både fordeler og ulemper mtp hvilken hund. Tenker shæferen kan bære noe av maten selv hvis bare etappene ikke blir for lange. På den andre siden krever den lille en del mindre mtp utstyr og du kan og bære den når det trengs. Det er jo ikke heldig å sprenge hunden heller, da avsluttes turen ganske brått. Jeg har en shelite, hun er ennå for liten til å bli med på tur så derfor er det nok best å vente til neste år. Tenker dagsetappene må passe for henne men det skal nok noe til at de bli for lange, min kropp er ikke akkurat topptrent. Jeg har såvidt begynt å trene litt, vurderer om jeg skal begynne på treningssenter eller om jeg skal trene på frihånd, evt da med sekk og øke tyngden etterhvert. Hvilke steder har du vurdert for turen? Jeg ser for meg tålig flatt terreng siden det er første gang, da er det og enkelt å sette opp telt. Om det er en DNT hytte å legge seg inn på så er jo det ingen ulempe men ikke alle tar inn hund så da er teltet greitt å ha,-slå opp på utsiden (om mørkemannen skremmer meg )
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. august 2012 #7 Skrevet 11. august 2012 Høres gøy ut. Om du ikke legger inn for lange dagsetapper, så synes jeg schæferen skal bli med. Jeg synes det er tryggere med en større hund når jeg sover ute alene. Men ikke for det - jeg har sovet ute med en pomme jeg. Sov ute i lyngen og så kom en elg fordi. Jeg våkna av at pommen stod på brystet mitt og hoppet og bjeffet på elgen ikke den tryggeste hunden i skogen haha. Jeg har sovet mye ute i skogen. Men aldri mer enn en uke av gangen. Veldig ofte bare en natt i ny og ne og da har vi/jeg droppa telt. Beste er å sove under åpen himmel. Men har jeg vært ute en uke, så har jeg blitt på samme sted. Blir såpass mye å bære med seg, så å gå hver dag med alt det pikkpakket, er tøft (nå har jeg som regel hatt med en del kilo klatreutstyr i samme slengen også, og det veier en del) En gang red vi over fjellet med alt pikkpakket med oss for en hel uke. Da hadde vi en egen kløvhest til lavvo og mat. Selv så fikk jeg bare med meg et ekstra sett ullundertøy, liggeunderlag og sovepose. Mer fikk jeg ikke plass til. Det vanskeligste på en slik tur, er å klare å pakke lett nok. Mat for en helt månden til både deg og hund, vil veie en del. Samt at telt vil veie litt. Og så skift til deg. Men om du har muligheter for å kjøre ut depoer med mat først, så hjelper det mye. Legg igjen poser med mat på hytter og setere der du tror du vil gå. Heller legge igjen mer en nødvendig, så du er sikker og så du slipper å bære med deg så mye. For å gå langt med tung sekk kan ta i fra deg en del motivasjon.
Titti72 Skrevet 11. august 2012 #8 Skrevet 11. august 2012 Problemet er vel maten isåfall. Met til deg og den store hunden i 1 mnd. Veier mye!
Gjest Candy Pie Skrevet 11. august 2012 #9 Skrevet 11. august 2012 Belle Gunes : Hørtes morsomt ut! Sikkert veldig koselig å sove under åpen himmel, men med tanken på regn, dyr og kulde tror jeg det er lurt med telt. Kan vel regne en del om høsten dessverre. Torden virker litt skummelt, men er jo ikke noe jeg får gjort noe med uansett. Jeg må få noen til å kjøre meg, har ikke lappen enda. Er heller ikke helt sikker på hvor jeg skal gå, prøver enda å finne et sted på google. Er viktig at det ikke er alt for kronglete og mye "klatring" men heller ikke så sentralt at jeg kommer til å møte på en barnefamilie eller skoleklasse. Vil være alene. Jeg tenker jeg tar med en del supper, det veier ikke så mye. Og jeg trenger bare vann, og det finner jeg ute i skogen! Rett i koppen supper / potetstappe, ferdigboller ( som fint kan spises selvom de ikke er ferske ) noen få bokser med bønner, alakaperi ( skrives sikkert ikke sånn!) sodd...men det veier en del. Sjokolade og kjeks er bra som nødmat når jeg bare må ha noe kjapt. Og proteinsjokolader. Gleder meg jeg! Enda mer morsomt blir det når "alle" er så negative til at jeg kommer til å klare det " du kommer tll å ringe hjem etter første natt" eller " etter 10 minutter vandring i skauen går det lei, og går tilbake" Sånne kommentarer gir mer mer motivasjon, for jeg vet jeg klarer det, så sant det ikke skjer noe jeg ikke kan kontrollere Tenker å dra rundt 21 August. Gjerne før, men har en time jeg må dra på 21. Men da har jeg god tid til å kjøpe inn ting, øve meg på teltoppsetting osv. Skal begynne alt i kveld med å sette opp telt
Sulosi Skrevet 11. august 2012 #10 Skrevet 11. august 2012 Spennende. Håper du gir oss en god oppdatering på hvordan det går, gjerne en liten turdagbok
Gjest Candy Pie Skrevet 11. august 2012 #11 Skrevet 11. august 2012 Skriver i tråden her når jeg drar, og om jeg ikke skiver noe etter en måned og 1 dag etter jeg har dratt ligger jeg ute i skogen et sted! Hehe, neida, skal ikke gå så galt Jeg leter fremdeles etter hvor jeg kan dra, kan liksom ikke være alt for langt vekk ( må helst være i Telemark eller Vestfold ) og det må være en spesiell rute jeg skal følge, men ikke som er merket eller noe. Ganske i nærheten her er det vel Lifjell og Luksefjell tror jeg, men jeg vil være ute en måned, verken mer eller mindre, og da tror jeg det blir for "lite" rundt om ved Gaustatoppen og litt lengre vekk fra Rjukan kan det vel kanskje være noe? Har også sett på ut.no, tror jeg kan finne noe der. Hvis ikke får jeg prøve å sende mail eller noe til noen som har greie på det, vet bare ikk hva slags folk det kan være. Får lete litt til
Feminist1 Skrevet 13. august 2012 #12 Skrevet 13. august 2012 Du kan vel bruke kart og kompass? Har du gått noe særlig i skogen før? Hvor mange kilos oppakning skal du ha med? Men høres morsomt ut og hadde vært kult om du hadde gjennomført det, eller bare prøvd å gjøre det. 1
Gjest Candy Pie Skrevet 13. august 2012 #13 Skrevet 13. august 2012 (endret) Du kan vel bruke kart og kompass? Har du gått noe særlig i skogen før? Hvor mange kilos oppakning skal du ha med? Men høres morsomt ut og hadde vært kult om du hadde gjennomført det, eller bare prøvd å gjøre det. Kart burde ikke være alt for vanskelig, kompass har jeg aldri prøvd. Jeg er fremdeles usikker på akkurat hvor jeg skal dra, Norge har jo mye skog så er jo mye å velge mellom sånn sett, men er en fordel at det ikke er opp i nord eller mot Bergen osv for OM det skulle skje noe eller om jeg skulle angre veldig så er det greit om det ikke tar alt for mange timer å hente meg. Jeg er ikke veldig vant til skog sånn sett, eller jeg går jo masse turer, men det er ikke noen villmark for å si det sånn, og jeg møter som regel mennesker. Og det er det jeg ikke vil nå, vil ikke møte på folk for jeg kommer til å se helt jævelig ut etter hvert også, haha. Jeg tenkte å blande sammen en stor pannekake "mel blanding" å kun tilsette vann. Skal ha i tørrmelk og egg erstatning i blandingen. Masse rett i koppen, tomatsuppe, potetstappe og noen bolleposer. Ingenting av dette veier noe særlig, men til sammen så kan det nok bli noe, da. Jeg tar med leverpostei, tørfor, våtmat og noe hundesnacks. Burde vel også ha med en vannflaske i tilfelle jeg roter meg fullstendig bort, hadde vært kjipt uten tilgang til vann. Skal skaffe nytt telt, for det vi hadde fra før blir litt for stort. Trenger så lite og lett som mulig. Må så klart holde ut i en måned. Begynner å glede meg, har tenkt mye på det. Hvordan det vil bli der ute, håper bare ikke jeg blir skuffet. Men det tror jeg ikke, tror faktisk det kan bli spennende, tungt, skummelt og koselig Endret 13. august 2012 av Candy Pie
QueenOfTheSidewalk Skrevet 13. august 2012 #14 Skrevet 13. august 2012 Om spøkelser og bjørner er din eneste bekymring og du aldri har brukt kompass, så tror jeg du skal bli hjemme. 11
Feminist1 Skrevet 13. august 2012 #15 Skrevet 13. august 2012 (endret) Kart burde ikke være alt for vanskelig, kompass har jeg aldri prøvd. Jeg er fremdeles usikker på akkurat hvor jeg skal dra, Norge har jo mye skog så er jo mye å velge mellom sånn sett, men er en fordel at det ikke er opp i nord eller mot Bergen osv for OM det skulle skje noe eller om jeg skulle angre veldig så er det greit om det ikke tar alt for mange timer å hente meg. Jeg er ikke veldig vant til skog sånn sett, eller jeg går jo masse turer, men det er ikke noen villmark for å si det sånn, og jeg møter som regel mennesker. Og det er det jeg ikke vil nå, vil ikke møte på folk for jeg kommer til å se helt jævelig ut etter hvert også, haha. Jeg tenkte å blande sammen en stor pannekake "mel blanding" å kun tilsette vann. Skal ha i tørrmelk og egg erstatning i blandingen. Masse rett i koppen, tomatsuppe, potetstappe og noen bolleposer. Ingenting av dette veier noe særlig, men til sammen så kan det nok bli noe, da. Jeg tar med leverpostei, tørfor, våtmat og noe hundesnacks. Burde vel også ha med en vannflaske i tilfelle jeg roter meg fullstendig bort, hadde vært kjipt uten tilgang til vann. Skal skaffe nytt telt, for det vi hadde fra før blir litt for stort. Trenger så lite og lett som mulig. Må så klart holde ut i en måned. Begynner å glede meg, har tenkt mye på det. Hvordan det vil bli der ute, håper bare ikke jeg blir skuffet. Men det tror jeg ikke, tror faktisk det kan bli spennende, tungt, skummelt og koselig Jeg vet ikke hvor langt du skal inn i skogen, men hvis du skal gå et godt stykke inn i skogen burde du klare å beherske kart og kompass, både sånn at du kan følge ruten din og sånn at du ikke roter deg bort. Og du burde nok også finne ut hvor mange kilo oppakning du skal ha på ryggen. Vær også obs. på ting som kulde, blemmer, gnagsår, at du blir drittlei og sånne småting som lett kan ødelegge turen (fikk bare tips fra typen min som har vært aktiv i Forsvaret). Men jeg vil si lykke til og håper du får det fint! Skal du eventuelt ta bilder? Og spurte også om andre ting: Regn, fukt, mygg, insekter, terreng (for telt og å gå på do faktisk), "skitten og ren side i telt", noe å holde varmen med, noe å kommunisere med eller for å få hjelp, ikke gå ut om vinteren eller sen høst hvis du ikke er erfaren, ha tilstrekkelig med klær, hvis du går tom for vann drikk i bekker. Ikke drikk alkohol for å "bli varm" da det vil åpne opp blodårene sånn at blodet går vekk fra de vitale organene. Huff, får håpe han ikke tar motet fra deg. Endret 13. august 2012 av Feminist1 1
Gjest Candy Pie Skrevet 14. august 2012 #16 Skrevet 14. august 2012 Om spøkelser og bjørner er din eneste bekymring og du aldri har brukt kompass, så tror jeg du skal bli hjemme. Det er vel ikke min eneste bekymring for hva som kan skje der ute, men det er i allefall et pr av de. Alt annet som at jeg går meg vill, brekker benet, blir syk eller slått ned av lynet er ting jeg forsåvidt ikke kan forutse, men jeg tror det skal gå bra. Spøkelser finnes vel egentlig ikke, men det er uansett ikke behagelig å få panikk, uansett grunn. En bjørn er ikke til å tulle med, men helt ærlig tror jeg bjørnen kommer til å holde seg unna meg, for de, som alle andre dyr er vel redd mennesker. Jeg kommer til å gå å synge og eventuelt banne og klage for meg selv, så dyra vil høre meg. Klart, det kan være kjipt om jeg roter meg bort. Men jeg har en god magefølelse av hele greia, og jeg stoler nok på meg selv til at jeg kommer til å klare det. I verste fall får jeg droppe ruten, å heller slå meg ned på en trivlig plass, og heller utforske det området der. Ta med fiskestang og nyte turen. Holder alle muligheter åpne. Alt er ikke planlagt enda, og selvom jeg gjerne skulle dratt så fort som mulig skjønner jeg jo at det ikke går. Sånt må jo planlegges litt mer enn jeg alt har gjort. Men jeg vet at jeg ikke skal ha med mer enn det aller viktigste. For 100 % ærlig så er mye av årsaken til at jeg velger dette, at jeg ønsker å gå ned 5 kilo...høhø, jeg er virkelig ekspert på å virke idiot, og mulig jeg er det til en viss grad, men dette kan være løsningen på mange problemer + jeg får en spennende opplevelse. Første natta kommer jeg ikke til å tilbringe så veldig langt inn i skogen, for om jeg skulle få fullstendig panikk pga mørket vil det ikke være verre enn å gå tilbake neste dag og ringe hjem. Men vil gjerne høre i fra andre som har dratt på telttur. Om det så er en natt eller flere 1
Gjest Skogmann Skrevet 14. august 2012 #17 Skrevet 14. august 2012 Der var du igjen ja.. For det første, dra på flere korte turer først. Det å sove ute, og spesielt alene krever tilvenning. Om du hadde dratt ut i morgen så hadde du sannsynligvis bare orket en eller to netter. For det andre, du MÅ beherske kart og kompass. Det er regelrett uansvarlig og livsfarlig å ikke kunne det. Med en gang du ikke kjenner deg igjen et sted så er du ute av kurs, og stol aldri på retningssansen for den er alltid feil. For det tredje angående mat og slikt, så pleier man å feite seg litt opp i forkant av en slik tur. Om du ikke skal ha "refill" halvveis i turen eller noe, så må du pakke ekstremt smart. Hvor mye du kan bære avhenger av størrelsen på sekken, styrken din og hvor langt du planlegger å gå hver dag. Du må mestre å lage bål under alle forhold, samt ha kontroll på primusen. Du burde IKKE prioritere protein (proteinbars), det du må prioritere er fett og delvis karbohydrater. Du klarer deg fint med 0,5-0,6 gram proteiner pr kg kroppsvekt per dag i en mnd. Folk har levd hele liv med mindre protein enn det. Du burde lære deg å fiske også, det er en sikker og god proteinkilde. Jeg ville anbefalt å reise et sted hvor du kan veksle mellom å oppholde deg ved sjøen og i innlandet. Sjøen er det lett å navigere ved, og det er ofte kort vei til mennesker om noe skulle skje, samt at det er lettere å finne deg om du skader deg. Dessuten smaker torsk og makrell fantastisk etter uker med ørret. Det er dessuten mye lettere å meitefiske etter torsk enn å fange ørret. Bare ta på litt snegler eller blåskjell på kroken og du er garantert mat. Et annet viktig poeng er reiseruten. Du skal vite hvor du skal og du skal alltid informere folk om hvor du planlegger og gå, slik at man kan begrense et eventuelt søk etter deg. Oppsummert; - Lær deg kart og kompass - Pakk smart og pakk bare nødvendige ting. Boka havner fort på bålet etter å ha drasset på den noen dager. - lær deg noen fisketeknikker og ha med ekstra/nok utstyr - lær deg bål og primus - tørrtren i nærmarka - Bli venn med ensomheten og mørket - Feit deg opp - Vær i god form 12
Gjest Candy Pie Skrevet 14. august 2012 #18 Skrevet 14. august 2012 Der var du igjen ja.. For det første, dra på flere korte turer først. Det å sove ute, og spesielt alene krever tilvenning. Om du hadde dratt ut i morgen så hadde du sannsynligvis bare orket en eller to netter. For det andre, du MÅ beherske kart og kompass. Det er regelrett uansvarlig og livsfarlig å ikke kunne det. Med en gang du ikke kjenner deg igjen et sted så er du ute av kurs, og stol aldri på retningssansen for den er alltid feil. For det tredje angående mat og slikt, så pleier man å feite seg litt opp i forkant av en slik tur. Om du ikke skal ha "refill" halvveis i turen eller noe, så må du pakke ekstremt smart. Hvor mye du kan bære avhenger av størrelsen på sekken, styrken din og hvor langt du planlegger å gå hver dag. Du må mestre å lage bål under alle forhold, samt ha kontroll på primusen. Du burde IKKE prioritere protein (proteinbars), det du må prioritere er fett og delvis karbohydrater. Du klarer deg fint med 0,5-0,6 gram proteiner pr kg kroppsvekt per dag i en mnd. Folk har levd hele liv med mindre protein enn det. Du burde lære deg å fiske også, det er en sikker og god proteinkilde. Jeg ville anbefalt å reise et sted hvor du kan veksle mellom å oppholde deg ved sjøen og i innlandet. Sjøen er det lett å navigere ved, og det er ofte kort vei til mennesker om noe skulle skje, samt at det er lettere å finne deg om du skader deg. Dessuten smaker torsk og makrell fantastisk etter uker med ørret. Det er dessuten mye lettere å meitefiske etter torsk enn å fange ørret. Bare ta på litt snegler eller blåskjell på kroken og du er garantert mat. Et annet viktig poeng er reiseruten. Du skal vite hvor du skal og du skal alltid informere folk om hvor du planlegger og gå, slik at man kan begrense et eventuelt søk etter deg. Oppsummert; - Lær deg kart og kompass - Pakk smart og pakk bare nødvendige ting. Boka havner fort på bålet etter å ha drasset på den noen dager. - lær deg noen fisketeknikker og ha med ekstra/nok utstyr - lær deg bål og primus - tørrtren i nærmarka - Bli venn med ensomheten og mørket - Feit deg opp - Vær i god form Takk for utrulig bra svar! Ja...kanskje det er best å ta en helg først? Til helgen igjen burde gå fint. Da vet jeg om flere fine steder, om jeg kun skal slå meg til ro på en plass:) Jeg høres sikkert kjip ut nå, men fisk hadde jeg ikke spist før jeg ikke hadde noe valg. Jeg spiser egentlig ikke kjøtt, fisk eller kylling, og kommer ikke til å gjøre det så sant jeg MÅ. Kunne vært koselig å fisket da, fisket med pappa da vi leide hytter og sånt. Men vet ikke om jeg orker å dra med fiskestang, men hunden min hadde sikkert satt pris på ordentlig god fisk Skal så klart informere de hjemme om hvor jeg drar, hvor jeg ender og sånt. Det høres sikkert useriøst ut at jeg ikke har funnet sted og tid enda, men synes det er mye av moroa. Skal så klart vite hvor jeg starter, hvor jeg kommer ut igjen til sivilisasjon igjen og hvor jeg finner vann sånn ca. der inne. Jeg kunne jo bunnet tau her og der da? Da vet jeg i alle fall veien tilbake, om jeg skulle gått meg bort eller om jeg skulle angret etter noen dager. Det verste for meg, vil være om det blir virkelig uvær, kan helt ærlig innrømme at jeg er litt redd torden. Tenk OM lynet slår ned, HVA gjør jeg og gjør det vondt... Natta kan bli skummel, men planen er legge meg litt tidlig, sånn at jeg går glipp av mye av natta. For det skjer jo ingenting, kan være ubehagelig, men lite trolig at jeg blir drept av et spøkelse eller bjørn for og si det sånn. Er det en fordel eller bakdel og ha lys på utsiden av teltet? Greit det sikkert kan tiltrekke seg noen insekter, men det er greit nok. Men tenkte på andre dyr som rev og sånn. Jeg kommer til å ta med den lille hunden min. OM han skulle skade seg kan jeg fint bære ham, blir verre med en schæfer på 46 kilo. Jeg takler ikke tanken på å være en måned vekk fra lillegull, han er "sønnen" min jeg er glad i storegull også, ikke misforstå, men det er en familiehund og ikke "min" i den forstand Jeg ikke i veldig god form, har mine dager hvor jeg oser av energi og dager hvor jeg har lite, men jeg har ingen sykdommer eller noe sånt. Feite meg opp vil jeg ikke, i tilfelle hele turen går til helvete og da sitter jeg der med noen kilo ekstra jeg ikke vil ha. Gleder meg sånn. Og jeg ser fram til trynet til folka hjemme når jeg faktisk har bevist ovenfor dem at jeg faktisk gjorde det. Hehe
Gjest Uanonymbruker Skrevet 14. august 2012 #19 Skrevet 14. august 2012 (endret) Jeg har ikke vært på mange skogsturer på sommer og høst, jeg har mere erfaring med snøhuler, skigåing og vinterturer. Men fjellvettreglene, du vet de fra severin suveren, er faktisk gode å ha i bakhodet. Les deg opp på førstehjelp på både deg og hunden din. Hva gjør du om bikkja blir bitt av en hoggorm flere mil unna folk og du er nødt til å få ham til vetten fort, samme med deg, hva gjør du om du blir bitt og begynner å kjenne at du svimler? Lagt til: fa*n skrev masse og klarte å trykke slett før send! Kortversjon, krisemaksimer, er det en mulighet for at en ting kan skje, så legg opp en plan for hvordan du skal takle det. Husk å sjekk om det er båndtvang i tidsrommet og området. Endret 14. august 2012 av Uanonymbruker
Gjest Skogmann Skrevet 14. august 2012 #20 Skrevet 14. august 2012 Takk for utrulig bra svar! Ja...kanskje det er best å ta en helg først? Til helgen igjen burde gå fint. Da vet jeg om flere fine steder, om jeg kun skal slå meg til ro på en plass:) Jeg høres sikkert kjip ut nå, men fisk hadde jeg ikke spist før jeg ikke hadde noe valg. Jeg spiser egentlig ikke kjøtt, fisk eller kylling, og kommer ikke til å gjøre det så sant jeg MÅ. Kunne vært koselig å fisket da, fisket med pappa da vi leide hytter og sånt. Men vet ikke om jeg orker å dra med fiskestang, men hunden min hadde sikkert satt pris på ordentlig god fisk Altså..du klarer maks pakke med mat for halvannen uke, 2 hvis du spiser veldig lite, noe som er dumt når du er utendørs. Jo mer mat du har innabords, jo høyere varmeproduksjon i kroppen, og jo mindre fryser du. Det spiller ingen rolle om det er midt på sommern og 15 grader ute, om du sulter så fryser du. Mat er alfa og omega i naturen. Men det er egentlig ikke så stort problem, for om du holder ut en uke, så kommer du til å drømme om å spise fisk, kjøtt..ja, whatever egentlig. Sånn fungerer vi mennesker bare, og det kommer du til å oppdage når sulten virkelig setter inn. Skal så klart informere de hjemme om hvor jeg drar, hvor jeg ender og sånt. Det høres sikkert useriøst ut at jeg ikke har funnet sted og tid enda, men synes det er mye av moroa. Skal så klart vite hvor jeg starter, hvor jeg kommer ut igjen til sivilisasjon igjen og hvor jeg finner vann sånn ca. der inne. Jeg kunne jo bunnet tau her og der da? Da vet jeg i alle fall veien tilbake, om jeg skulle gått meg bort eller om jeg skulle angret etter noen dager. Det med å sette opp tau kan du droppe. Ikke bare er det utrolig inneffektivt å måtte bruke tid på å leite opp tau på tilbakeveien, det handler igjen også om plass i sekken. Det er mye bedre å bare lære seg bruk av kart og kompass. Jeg forstår ikke hvorfor du motsetter deg det? Det er veldig lett. Det verste for meg, vil være om det blir virkelig uvær, kan helt ærlig innrømme at jeg er litt redd torden. Tenk OM lynet slår ned, HVA gjør jeg og gjør det vondt... Natta kan bli skummel, men planen er legge meg litt tidlig, sånn at jeg går glipp av mye av natta. For det skjer jo ingenting, kan være ubehagelig, men lite trolig at jeg blir drept av et spøkelse eller bjørn for og si det sånn. Om lynet slår ned I DEG så dør du kanskje, men sannsynligheten for det i skogen er lik null. lyn slår ned i det som stikker opp av bakken, så om du f.eks står på en stor slette hvor DU er det høyeste punktet så øker sannsynligheten for at lynet slår ned på deg betraktelig. Men i en skog slår det alltid ned i et tre, så det er mye større sannsynlighet for at du får et tre over deg. Det kan du løse ved å f.eks campe nær en liten fjellvegg eller lignende. Sannsynligheten for at du får et lyn akuratt der du er er dog forsvinnende liten. Har bare opplevd det en gang, og det var selvfølgelig ikke spesielt morro. Men utfordrer du naturen, så må du tåle det den slenger mot deg Er det en fordel eller bakdel og ha lys på utsiden av teltet? Greit det sikkert kan tiltrekke seg noen insekter, men det er greit nok. Men tenkte på andre dyr som rev og sånn. Jeg kommer til å ta med den lille hunden min. OM han skulle skade seg kan jeg fint bære ham, blir verre med en schæfer på 46 kilo. Jeg takler ikke tanken på å være en måned vekk fra lillegull, han er "sønnen" min jeg er glad i storegull også, ikke misforstå, men det er en familiehund og ikke "min" i den forstand Du sløser ikke med lys på en slik tur. Lys bruker du bare når det er nødvendig. Når naturen slokker lyset (sola går ned) da er det kvelden, og da sover man. Den første kvelden er du kanskje litt redd, men andre kvelden slokner du av ren utmattelse av å ha gått, skaffet mat, hugget ved, satt opp camp, tørket klær, sortert klær, osv. Man sitter nesten aldri stille i naturen. Det er alltid noe man kan/burde gjøre, og det å tørke sko, sokker og klær, koke vann, spise og holde ting tørt, det bruker man stort sett all "fritiden" på. Om du må ha på lys, så skaff deg en hodelykt. Da får du gjort ting raskere enn om du skal sitte og styre med en lommelykt. Jeg ikke i veldig god form, har mine dager hvor jeg oser av energi og dager hvor jeg har lite, men jeg har ingen sykdommer eller noe sånt. Feite meg opp vil jeg ikke, i tilfelle hele turen går til helvete og da sitter jeg der med noen kilo ekstra jeg ikke vil ha. Ok. Men da er du avhengig av mye mat, og om du ikke skal fiske så varer du ikke en uke engang. Beklager, men du klarer ikke pakke nok mat til noe særlig mer enn en uke, halvannen. Det er MYE ting man må ha med, og man må prioritere riktig. Gleder meg sånn. Og jeg ser fram til trynet til folka hjemme når jeg faktisk har bevist ovenfor dem at jeg faktisk gjorde det. Hehe Skal jeg være helt ærlig så høres det helt urealistisk at du skal kunne gjennomføre noe sånt nå. Du virker å mangle helt basic kunnskaper om friluftsliv og naturen, og jeg sier ikke det for å være dust, men for at du skal forstå at å klare seg 1mnd alene i skogen, uten interaksjon med utenomverden, er en ganske tøff tur. Ikke mange gjør det, selv folk som har MYE erfaring. Det lengste jeg personlig har vært ute på tur er 3 uker, og da var jeg sammen med en annen. Alene har jeg bare vært en uke, og selv om det gikk lett for meg, så tror jeg det kan bli utfordrende for deg. Men du får ta ett par dager ute først, så får du i hvert fall en kjenning på hvordan det er og hva som kreves. Det er ingen piknikk 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå