AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Etter mye regn og vind, s er de ikke slik de bør være her. Har tatt stiklinger av pelargonium til neste år. Hva med deg? Anonym poster: f4d38a751f40558ec29bc6e2200b9c0d
Gjest gjest17 Skrevet 11. august 2012 #2 Skrevet 11. august 2012 Her ser det meste trist å leit ut på balkongene, har hatt besøk av den hyggelige nordavinden... Jordbærpotta, syrinene, potterosene og flere av urtene i beddet har allerede tatt kveld. Høy vind og saltsprut er ikke tingen. Savner hage litt bortifra sjøen :-)
Rumle Skrevet 11. august 2012 #3 Skrevet 11. august 2012 (endret) Fin tråd Her står det stadig ganske så bra til med de fleste sommerblomster, håper på en fin høst som hjelper på også Har heldigvis tak som en del står under, så det hjelper litt. Høysesong for georginer og roser nå, så har masse av de overalt! Noen som har begynt å kjøpe inn litt høstblomster/ høstløk? Hvordan oppbevarer du pelargonia-stiklingene dine AB? Jeg pleier å overvintre de fleste plantene mine, men, har vært skikkelig uheldig med de de siste to årene uvisst av hvilken grunn ... så kanskje jeg skulle prøvd meg på å ta noen ekstra stiklinger også? Endret 11. august 2012 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #4 Skrevet 11. august 2012 Her står lobelia, cosmos. petunia og margaritter fint. Flittig lise har fått mye juling i regnet og ser heller pjusk ut! Har bestilt masse liljeløker på nett! Gleder meg til de kommer. Har også kjøpt noen liljer i potte som skal bli plantet ute (bare må sniffe meg ferdig på dem inne først ) Anonym poster: a2fff2e9ef061150d86a02e34483cc4f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #5 Skrevet 11. august 2012 Åhhh, nå ble jeg inspirert, men vet ingenting om det... tydeligvis trodde sommerblomstene kun var ettårige jeg?! Tips og råd ønskes,da jeg er rimelig grønn på det Kan de fleste sommerblomster overvintre om jeg tar dem f.eks inn i kjelleren om vinteren? Tar jeg stiklinger (og hvordan gjør jeg det?) eller flytter hele planten inn til overvintring? Anonym poster: e6ba0c99b9396458cb1bc97c9a8a2866
Rumle Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Åhhh, nå ble jeg inspirert, men vet ingenting om det... tydeligvis trodde sommerblomstene kun var ettårige jeg?! Tips og råd ønskes,da jeg er rimelig grønn på det Kan de fleste sommerblomster overvintre om jeg tar dem f.eks inn i kjelleren om vinteren? Tar jeg stiklinger (og hvordan gjør jeg det?) eller flytter hele planten inn til overvintring? Anonym poster: e6ba0c99b9396458cb1bc97c9a8a2866 Jeg pleier å overvintre pelargonia og Dahlia (georginer), men jeg har som sagt hatt dårlig hell med pelargoniaene mine de siste to årene, mange har tatt kvelden Pleier å ha de stående kaldt (men uten frost!) og relativt mørkt. Vanner de noen ganger gjennom vinteren, når de blir veldig tørre. De ser helt forferdelige ut når jeg tar de frem sånn i februar/ mars, men da er det bare å klippe litt tilbake, potte om, vanne og sette lyst .. og så kommer de sakte men sikkert tilbake Har selv hatt mest hell med selvsådde planter, synes det er betydelig vanskeligere å få de som man kjøper på hagesenteret til å overleve vinteren igjennom. Jeg aner ikke hvorfor? Dhalia/ georginer kjøper jeg knoller av som jeg planter inne i ca. april, og setter ut når all frostfare er over, har blitt skikkelig glad i de de siste årene, synes de er utrolig lette å ha med å gjøre, og du får MASSE blomsterglede igjen for pengene Og ikke minst - de blomstrer helt frem til første frostnatt! Etter første frostnatt tar du dem inn, klipper dem ned, rister av jord på knollene og oppbevarer dem kaldt og tørt, feks i en stor trekasse med litt avispapir over og under (de må gjerne ha litt luft). Disse må heller ikke ha frost. Det er alltid noen som pleier å ta kvelden gjennom vinteren, men det merker du ganske raskt ved å kjenne på dem og kaste de som ikke har klart deg. Tvilstilfellene pleier jeg å plante likevel ... så får de en sjanse Mine favoritter er de som blir ganske høye, de får enorme blomster som også er nydelige å ta inn i buketter. Men, dette er blomster snegler liker meget godt, så vær obs på det (jeg har mine på terrasssen). Fuksia er også en sommerblomst som jeg pleier å overvintre, det går ganske greit, ca. samme måte som pelargonia.
Rumle Skrevet 12. august 2012 #7 Skrevet 12. august 2012 (endret) Tar jeg stiklinger (og hvordan gjør jeg det?) eller flytter hele planten inn til overvintring? Anonym poster: e6ba0c99b9396458cb1bc97c9a8a2866 Jeg pleier å ta stiklinger av pelargonia ved å knipe av en gren litt under et "bladfeste", altså et sted på stilken hvor det det kommer blader/ knopper ut. Fjerner alle blader over, lar det kanskje stå et par små blader igjen på toppen og setter den i jord (til like over bladfeste). De pleier å rote seg ganske bra på den måten hos meg i alle fall. Men, jeg vet at det er mange andre måter å gjøre dette på også. Du kan se på denne her, hun forklarer veldig bra; Masse andre fine tips inne på siden hennes også! http://moseplassen.com/ Endret 12. august 2012 av Rumle
Wonders Skrevet 14. august 2012 #8 Skrevet 14. august 2012 hage er jo et tålmodighetsprosjekt. I år fikk jeg avleggere av mamma, og såå er det gått med FLUX'en Fra; TIL;
Wonders Skrevet 14. august 2012 #9 Skrevet 14. august 2012 min venninde syntes jeg fortjente blomster, og hadde plantet solsikker for meg. Slik gikk med det dem; Fra; Til;
Wonders Skrevet 14. august 2012 #10 Skrevet 14. august 2012 Jeg kan ikke så mye, men har fått med meg at denne heter revebjelle. Noe av det beste innkjøpet jeg har gjort!
Wonders Skrevet 14. august 2012 #11 Skrevet 14. august 2012 (endret) Aldri hør på de som ber deg kutte ned på denne, det er bare tull. Den jeg kuttet ned mest har slitt med å komme seg.OG den vokser ennå! Diger blå/lilla dott med blomst på den jeg klippte ned litt...FØR;Etter; Endret 14. august 2012 av Wonders
Ninnin86 Skrevet 14. august 2012 #12 Skrevet 14. august 2012 Jeg har ikke hage, men må jo si at det har vært perfekt vær for terrasse-hortensiaene mine i sommer De blomstrer som bare det, og jeg trenger ikke å vanne dem hver dag :) De blå driver og skifter farge, og har fått et fargespekter uten like!! Noen blomster har blitt lilla, noen har blitt rosa, og noen er helt hvita - alt på samme plante Morsomt, og veldig fint
Belima Skrevet 14. august 2012 #13 Skrevet 14. august 2012 Åhhh, nå ble jeg inspirert, men vet ingenting om det... tydeligvis trodde sommerblomstene kun var ettårige jeg?! Tips og råd ønskes,da jeg er rimelig grønn på det Kan de fleste sommerblomster overvintre om jeg tar dem f.eks inn i kjelleren om vinteren? Tar jeg stiklinger (og hvordan gjør jeg det?) eller flytter hele planten inn til overvintring? Anonym poster: e6ba0c99b9396458cb1bc97c9a8a2866 Du har helt rett. Sommerblomster er ettårige og dør etter de har blomstret! Lurer på om TS mener noe annet enn det som skrives i overskriften. Kanskje det skulle stått: Hvordan står det til med hagen din etter sommeren? Det er bilder av både stauder/flerårige og sommerblomster her. Mener ikke å være pirkete, men ville bare rette opp feil for din og andres skyld. Ikke alle er drevne hageeiere.
Rumle Skrevet 14. august 2012 #14 Skrevet 14. august 2012 Du har helt rett. Sommerblomster er ettårige og dør etter de har blomstret! Lurer på om TS mener noe annet enn det som skrives i overskriften. Kanskje det skulle stått: Hvordan står det til med hagen din etter sommeren? Det er bilder av både stauder/flerårige og sommerblomster her. Mener ikke å være pirkete, men ville bare rette opp feil for din og andres skyld. Ikke alle er drevne hageeiere. Mja, er det helt riktig da? Det er for eksempel mange som vil kalle (og bruke) pelargonia som en sommerblomst, samme med blant annet georginer og fuksia - da kan det jo være greit å nevne at de kan overvintres?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå