AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 http://www.osloby.no/Strandlovene-fra-1919-1959-6941712.html Bevis: før var de fleste naturlig tynne/slanke. Hva sier det om vanene våre i dag? Anonym poster: c6e0e8eec95ccf2c281aa2790263b81c
isbiten. Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Det sier at samfunnet krever mindre av kroppene våre nå, enn det gjorde da. Selv om vi nå trener mer (organisert) enn tidligere, så har vi svært lite hverdagsaktivitet nå, sammenlignet med for 50 år siden. Vi har rulletrapper, biler og alle slags duppedingser for å gjøre hverdagen enklere for oss. 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 Som Isbit sier. Samt at mye mat er prefabrikert og inneholder alt for mye sukker blant annet. Og det er lettere å ta seg en kjapp, og usunn, matbit i farta. Før hadde du med matpakke om du visste du ikke rakk hjem til middag. Nå trenger man aldri å tenke på å ha med mat. Man får jo kjøpt mat over alt. Og da som regel ikke så sunn mat (selv om dette har bedret seg noe i løpet av de siste 10 årene) 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 It was the carbs, THE CARBS I TELL YA Anonym poster: e6806c73bf7a85fb8f57b50915d972a1 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #5 Skrevet 11. august 2012 Ja, spesielt er det skremmende mye fedme blant de yngre i dag. Det finnes jo fristelser overalt, og overalt ser man mennesker som har gitt etter, og gafler i seg på gaten boller, pølser, og annen drittmat. Det normaliseres å stadig kunne "unne seg litt ekstra". Ikke glem at i tidligere tider, var folk også bevisst på å være disiplinert. Det var ikke bare mer naturlig aktivitet og mangel på fristelser, men også måtehold! Anonym poster: ede49e0c70036cedac652111135e6534 2
Supraspinatus Skrevet 11. august 2012 #6 Skrevet 11. august 2012 Man hører jo stadigvekk argumentet om at vi beveger oss mindre og spiser mer. At vi spiser mer er det ikke tvil om. Vi spiser mer, og stadigvekk flere av produktene vi spiser er ferdig eller halvferdig. Det at vi beveger oss mindre vet jeg ikke om er så sant. I forhold til da alle drev med jordbruk - kanskje, men i forhold til 80-tallet? Jeg vet ikke. De har jo gjort diverse antropologiske studier av fortsatt aktive jeger-/samlersamfunn som lever isolert fra vestlig levesett. Og forrige studie jeg så på det viste at det daglige energiforbruket justert for sykdom og kroppsvekt var tilnærmet likt. Til tross for at jegerne måtte jakte maten sin. En annen ting å tenke på er at det omtrent ikke fantes treningstudioer på tidlig 80-tall. De som gikk der var stortsett "bolere" og vektløftere. Det var ikke noe prestisje å delta i sykkelritt og maratonløping/ski var for de få som var gode. Fotball var den store sporten "alle" drev med, men det var fortsatt forbeholdt den unge befolkningen. I dag er det nesten tabu å ikke ha et gym-medlemskap og dersom du ikke har birkenmerket så kan du glemme å få deg jobb i næringslivets innerste sirkel. Har vi virkelig blitt mer inaktive, eller er det bare det at vi spiser feil og spiser mer? Sett fra et motsatt perspektiv så vet de aller fleste at selve treningsøkten koster så lite energimessig at du omtrent ikke kan spise noe før det er nullet ut av matinntak. Forutsatt at man kan regne kcal for kcal. En japp (85g) har 340kcal. Det tilsvarer en ca. økt med 4x4 intervaller. Én japp. 1
Gjest Trolltausa Skrevet 11. august 2012 #7 Skrevet 11. august 2012 (endret) Man hører jo stadigvekk argumentet om at vi beveger oss mindre og spiser mer. At vi spiser mer er det ikke tvil om. Vi spiser mer, og stadigvekk flere av produktene vi spiser er ferdig eller halvferdig. Det at vi beveger oss mindre vet jeg ikke om er så sant. I forhold til da alle drev med jordbruk - kanskje, men i forhold til 80-tallet? Jeg vet ikke. Jeg er ikke i tvil om at "vi" beveget oss mer på 80-tallet, enn "vi" gjør i dag. Kanskje ikke mtp organiserte aktiviteter/treningsstudio, som du snakker om, men i alle fall når det kommer til hverdagsaktiviteter, og da spesielt i hjemmet. For å ta noen få enkle ting. - På 70- og begynnelsen av 80-tallet var det vanligst med halvautomatiske vaskemaskiner. Det betød en ekstra tur til vaskerommet for å lempe vått tøy over i sentrifugen, litt om gangen. - På samme tid var det uvanlig å ha oppvaskmaskin, og man ble stående 3-4 ganger om dagen med oppvasken. - De fleste hadde ikke tv med fjernkontroll. Skulle den skrus på/av, eller lyden skulle endres, måtte vi opp av sofaen. Det samme gjaldt for radioen. - Også matlagingen krevde mer, da vi ikke hadde alle hjelpemidlene som vi har i dag. - Helgevask og hovedvask var regelen, og igjen hadde vi ikke alle de hjelpemidlene vi har i dag. Hjelpemidler som gjør jobben lettere og midre tid- og energikrevende. - Gressklipperen var kanskje motorisert, men den var ikke selvgående, og kantklipper hadde vi ikke. Da var det fram med sigden. Hver for seg, og for kun en gang, utgjør ikke dette så mye, men samlet sett gjennom et helt år ble det brukt mye energi på disse tingene, i alle fall mye mer enn hva de fleste av oss gjør på de samme tingene i dag. Endret 11. august 2012 av Trolltausa
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #8 Skrevet 11. august 2012 Jeg er ikke i tvil om at "vi" beveget oss mer på 80-tallet, enn "vi" gjør i dag. Kanskje ikke mtp organiserte aktiviteter/treningsstudio, som du snakker om, men i alle fall når det kommer til hverdagsaktiviteter, og da spesielt i hjemmet. For å ta noen få enkle ting. - På 70- og begynnelsen av 80-tallet var det vanligst med halvautomatiske vaskemaskiner. Det betød en ekstra tur til vaskerommet for å lempe vått tøy over i sentrifugen, litt om gangen. - På samme tid var det uvanlig å ha oppvaskmaskin, og man ble stående 3-4 ganger om dagen med oppvasken. - De fleste hadde ikke tv med fjernkontroll. Skulle den skrus på/av, eller lyden skulle endres, måtte vi opp av sofaen. Det samme gjaldt for radioen. - Også matlagingen krevde mer, da vi ikke hadde alle hjelpemidlene som vi har i dag. - Helgevask og hovedvask var regelen, og igjen hadde vi ikke alle de hjelpemidlene vi har i dag. Hjelpemidler som gjør jobben lettere og midre tid- og energikrevende. - Gressklipperen var kanskje motorisert, men den var ikke selvgående, og kantklipper hadde vi ikke. Da var det fram med sigden. Hver for seg, og for kun en gang, utgjør ikke dette så mye, men samlet sett gjennom et helt år blir dette mye energi brukt på disse tingene, enn hva de fleste av oss gjør på de samme tingene i dag. Unnskyld, men levde du selv på 70-80-tallet? Dine beskrivelser er fremmede for meg. Fjernkontroll var helt vanlig i begynneslen av 80-tallet, og også før det, men det var først på 80-tallet det kom flere kommersielle kanaler. Ja, og manuelle gressklippere var vanligere, ja. Jeg syns det er synd at alle skal ha motoriserte i dag, - for ikke å snakke om løvblåsere. Jeg så disse for første gang i USA og ristet på hodet og tenkte only in America, men det tok ikke mange årene før det også ble vanlig i Norge. (Men dette er kanskje tross alt mer for profesjonelle.) Matlaging? Ferdigmat som tilbredes hjemme som frosne fishfingers, hamburgere, og andre frysevarer osv. var veldig vanlig på 70-tallet! Men så er det også mye dagens fastfood som markedsføres som sunn, men som i realteten er svært kaloririk (smoothies, lekre men gigantiske bagetter med noen dekorative grove korn, litt salatblader og kylling, f.eks.) Men det er vel det også Supraspinatus sier(?). Betydningen av tidligere aktivitetsnivå må være overdrevet som forklaring for dagens fedme. Matvanene har endret seg veldig mye mer enn aktivitetsnivået i løpet av de siste 10-årene. Anonym poster: ede49e0c70036cedac652111135e6534 5
Katniss Skrevet 11. august 2012 #9 Skrevet 11. august 2012 Hvilket tiår var det faktisk hvor vekta virkelig skjøt oppover? Jeg husker da jeg var liten på 90-tallet så var det uvanlig å se noen med fedme. Har noen kilder på hvilket tiår fedme *virkelig* utviklet seg?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. august 2012 #10 Skrevet 11. august 2012 Tror også som Supraspinatus. Men han glemmer en ting. På 80-tallet begynte treningsfeberen. Da kom Jane Fonda med sine aerobic-filmer, treningsstuidoer poppet opp som paddehatter og jogging var en stor greie. Men samtidig kom McDonalds til landet. Og med de, poppet det opp hamburgersjapper, kebabsjapper mm opp på hvert gatehjørne. Og prefabrikert mat fikk en flying start. Brått var mye spennende utelandsk mat tilgjengelig (med en norsk vri). Nå slapp man brått å bruke lang tid på å lage mat. På 70-tallet ble all mat laget fra bunnen av hjemme. Og man spiste aldri mat i farta ute. Man tok med mat hjemmefra om man skulle være litt lenge ute. Matpakka var et must. Man fikk knapt kjøpt pølser på bensinstasjonen og de var forbeholdt trailersjåfører. Nå stikker man ut av døra og kjøper mat på veien. Og den maten man kjøper i farta, er ikke like sunn, som den man lager fra bunnen av hjemme. Jeg har forresten latt meg forundre mer enn en gang over hvor dårlig kosthold de har i england. De gjør alt de kan for å ta livet av seg selv. De spiser all mat gående på gata. Til og med en hel diger pizza går de å bærer på og gofler i seg i farta... og de lar barna spise potetgull til frokost og lunsj. Sammen med en sjokoladebar. Og når de skal ha middag, så skal det frityrstekes. 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. august 2012 #11 Skrevet 11. august 2012 Hvilket tiår var det faktisk hvor vekta virkelig skjøt oppover? Jeg husker da jeg var liten på 90-tallet så var det uvanlig å se noen med fedme. Har noen kilder på hvilket tiår fedme *virkelig* utviklet seg? Fedmen kom på 80-tallet (de som bare hev seg på matbølgen og ikke trim-bølgen, og som samtidig oppdaget Comodore 64) og har eskalert siden. Det begynte å bli et problem på 90-tallet. Nå er det mye værre. 13-åringer skal ikke ha bilringer...
Gjest Trolltausa Skrevet 11. august 2012 #12 Skrevet 11. august 2012 Unnskyld, men levde du selv på 70-80-tallet? Dine beskrivelser er fremmede for meg. Fjernkontroll var helt vanlig i begynneslen av 80-tallet, og også før det, men det var først på 80-tallet det kom flere kommersielle kanaler. Ja, og manuelle gressklippere var vanligere, ja. Jeg syns det er synd at alle skal ha motoriserte i dag, - for ikke å snakke om løvblåsere. Jeg så disse for første gang i USA og ristet på hodet og tenkte only in America, men det tok ikke mange årene før det også ble vanlig i Norge. (Men dette er kanskje tross alt mer for profesjonelle.) Matlaging? Ferdigmat som tilbredes hjemme som frosne fishfingers, hamburgere, og andre frysevarer osv. var veldig vanlig på 70-tallet! Men så er det også mye dagens fastfood som markedsføres som sunn, men som i realteten er svært kaloririk (smoothies, lekre men gigantiske bagetter med noen dekorative grove korn, litt salatblader og kylling, f.eks.) Men det er vel det også Supraspinatus sier(?). Betydningen av tidligere aktivitetsnivå må være overdrevet som forklaring for dagens fedme. Matvanene har endret seg veldig mye mer enn aktivitetsnivået i løpet av de siste 10-årene. Anonym poster: ede49e0c70036cedac652111135e6534 Ja, jeg levde på 70 og 80-tallet, men jeg skal moderere meg litt. Der JEG vokste opp på 70-, og begynnelsen av 80-tallet, var det som jeg beskrev. Der var det uvanlig med fjernkontroll til tv-en, oppvaskmaskin og ferdigmat. Hvordan det var på andre plasser i landet skal jeg ikke uttale meg om.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #13 Skrevet 11. august 2012 En annen ting er livsstilendringene som har skjedd, iallefall her i Oslo. "Alle" var tidligere ute i skog og mark i fritiden, og ville de ikke, følte de seg presset. Nå derimot, flokker de seg i stedet til byens parker, der de i store grupper innstallerer seg med sin engangsgriller og dagspicnicer. Parkene er jo tåkelagt med den f%@¤#!! grillos fra morgen til kveld, og det er overraskende hvor mange det er som absolutt må medbringe og innta mat der. Anonym poster: ede49e0c70036cedac652111135e6534
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #14 Skrevet 11. august 2012 It was the carbs, THE CARBS I TELL YA Anonym poster: e6806c73bf7a85fb8f57b50915d972a1 Dét er iallefall helt feil! Tidligere het det at det "er ikke brødskivene du blir fet av, men pålegget". Og (flere) poteter var standard tilbehør til enhver middag! Pålegg og kjøtt/fisk var dessuten dyrt og karbo-rik mat var rimelig, (Maten utgjorde en større del av budsjettet enn i dag.) Anonym poster: ede49e0c70036cedac652111135e6534 4
Supraspinatus Skrevet 11. august 2012 #15 Skrevet 11. august 2012 For å ta noen få enkle ting. - På 70- og begynnelsen av 80-tallet var det vanligst med halvautomatiske vaskemaskiner. Det betød en ekstra tur til vaskerommet for å lempe vått tøy over i sentrifugen, litt om gangen. - På samme tid var det uvanlig å ha oppvaskmaskin, og man ble stående 3-4 ganger om dagen med oppvasken. - De fleste hadde ikke tv med fjernkontroll. Skulle den skrus på/av, eller lyden skulle endres, måtte vi opp av sofaen. Det samme gjaldt for radioen. - Også matlagingen krevde mer, da vi ikke hadde alle hjelpemidlene som vi har i dag. - Helgevask og hovedvask var regelen, og igjen hadde vi ikke alle de hjelpemidlene vi har i dag. Hjelpemidler som gjør jobben lettere og midre tid- og energikrevende. - Gressklipperen var kanskje motorisert, men den var ikke selvgående, og kantklipper hadde vi ikke. Da var det fram med sigden. Hver for seg, og for kun en gang, utgjør ikke dette så mye, men samlet sett gjennom et helt år ble det brukt mye energi på disse tingene, i alle fall mye mer enn hva de fleste av oss gjør på de samme tingene i dag. Du er ikke helt ute å sykler, men nå husker jeg (såvidt) at vi stortsett bare hadde en tv-kanal og at tv-en stod på hele tiden. Det var ikke noe bytting av kanal eller zapping. Hage hadde de færreste i byene siden alle bodde i blokk. Riktignok var det gangvask, men det var ikke akkurat flere timers arbeid. Ferdigmaten var på full vei inn i kjøkkenet og halvfabrikata var overalt. Husker flere "faste" middager som var basert på hermetikk og potet. Hvilket tiår var det faktisk hvor vekta virkelig skjøt oppover? Jeg husker da jeg var liten på 90-tallet så var det uvanlig å se noen med fedme. Har noen kilder på hvilket tiår fedme *virkelig* utviklet seg? Det finnes ikke god statistikk for Norge på 80-tallet. Den begynner først rundt 95 og utover. I USA er det statistikk fra 85 og utover. Pilen har bare pekt oppover. Tror også som Supraspinatus. Men han glemmer en ting. På 80-tallet begynte treningsfeberen. Da kom Jane Fonda med sine aerobic-filmer, treningsstuidoer poppet opp som paddehatter og jogging var en stor greie. Men samtidig kom McDonalds til landet. Og med de, poppet det opp hamburgersjapper, kebabsjapper mm opp på hvert gatehjørne. Og prefabrikert mat fikk en flying start. Brått var mye spennende utelandsk mat tilgjengelig (med en norsk vri). Nå slapp man brått å bruke lang tid på å lage mat. På 70-tallet ble all mat laget fra bunnen av hjemme. Og man spiste aldri mat i farta ute. Man tok med mat hjemmefra om man skulle være litt lenge ute. Matpakka var et must. Man fikk knapt kjøpt pølser på bensinstasjonen og de var forbeholdt trailersjåfører. Nå stikker man ut av døra og kjøper mat på veien. Og den maten man kjøper i farta, er ikke like sunn, som den man lager fra bunnen av hjemme. Pilen på overvekten begynte jo å peke oppover samtidig som flere og flere ble bitt av treningsbasillen (statistisk) på midten av 80-tallet. Blir litt hønen/egget å spekulere i hvorfor, men jeg tror folk ville trene fordi de begynte å bli feitere. Dét er iallefall helt feil! Tidligere het det at det "er ikke brødskivene du blir fet av, men pålegget". Og (flere) poteter var standard tilbehør til enhver middag! Pålegg og kjøtt/fisk var dessuten dyrt og karbo-rik mat var rimelig, (Maten utgjorde en større del av budsjettet enn i dag.) Anonym poster: ede49e0c70036cedac652111135e6534 Dette var leksen jeg lærte da jeg var liten. "Pålegget gjør deg feit". "Maks en bit med skinke." "Ikke ta så mye majones på, da blir du tjukk." Likevel ble vi feite. Kanskje det var skiven alikevel da? Fra årene etter krigen når økonomien begynte p blomstre igjen var det fortsatt obligatorisk å spise ALT fettet på kjøttstykket. Saus og grønnsaker var det lite av. Så de fylte på med poteter, men inntaket av fett var betraktelig høyere før (det ble "farlig"). 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #16 Skrevet 11. august 2012 Dette var leksen jeg lærte da jeg var liten. "Pålegget gjør deg feit". "Maks en bit med skinke." "Ikke ta så mye majones på, da blir du tjukk." Likevel ble vi feite. Kanskje det var skiven alikevel da? Fra årene etter krigen når økonomien begynte p blomstre igjen var det fortsatt obligatorisk å spise ALT fettet på kjøttstykket. Saus og grønnsaker var det lite av. Så de fylte på med poteter, men inntaket av fett var betraktelig høyere før (det ble "farlig"). Vi ble feite? Nei, det var nettopp det vi ikke ble, - iallefall ikke i forhold til de som har kommet etter oss! Da jeg vokste opp, var mange norske jenter litt lubne, eller kraftige, altså 5 kg ekstra. Men i dag er veldig mange "obese", det vi i gamledager bare så i USA! Anonym poster: ede49e0c70036cedac652111135e6534
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 11. august 2012 #17 Skrevet 11. august 2012 Jeg tror at TV og data har hatt utrolig mye å si for hverdagsaktivitetsnivået vårt. Det er faktisk sant at barn for tjue-tretti år siden lekte mer ute enn de gjør nå, og det samme gjelder voksne. Folk gikk mer tur før, og brukte mer tid i aktivitet, i stedet for forran pc og data. Jeg tror det er såpass enkelt. Vi spiser mer og beveger oss mindre, og vi har større tilgang på utskeielser. Dessuten er det en annen mentalitet i dag. Jeg tror de fleste i dagens samfunn tenker "det er jo greit å kose seg en gang i blandt", men at de ikke innser at de koser seg mer enn de lever sunt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #18 Skrevet 11. august 2012 Dét er iallefall helt feil! Tidligere het det at det "er ikke brødskivene du blir fet av, men pålegget". Og (flere) poteter var standard tilbehør til enhver middag! Pålegg og kjøtt/fisk var dessuten dyrt og karbo-rik mat var rimelig, (Maten utgjorde en større del av budsjettet enn i dag.) Anonym poster: ede49e0c70036cedac652111135e6534 AB igjen: Det var sarkasme! Jeg prøvde å være raskere enn en viss lavkarbofanatiker (who's name shalt not be mentioned) Anonym poster: e6806c73bf7a85fb8f57b50915d972a1 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #19 Skrevet 11. august 2012 AB igjen: Det var sarkasme! Jeg prøvde å være raskere enn en viss lavkarbofanatiker (who's name shalt not be mentioned) Anonym poster: e6806c73bf7a85fb8f57b50915d972a1 Dust, det het "shall" shalt er ikkje noe ord. Anonym poster: 4a2a33a5ad36bbe16e40666e14ee1520 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #20 Skrevet 11. august 2012 Dust, det het "shall" shalt er ikkje noe ord. Anonym poster: 4a2a33a5ad36bbe16e40666e14ee1520 Dust selv. jeg liker å blande inn litt gammel engelsk, såkalt "elizabethan english". Man lærer så lenge man lever, så da har du lært noe nytt idag. Anonym poster: e6806c73bf7a85fb8f57b50915d972a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå