Gå til innhold

Hvor i Oslo har DU hatt ubehagelige opplevelser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overfallsvoldtekter og andre fæle ting snakkes ofte om i min vennegjeng og veldig ofte hører jeg om venner og bekjente som har hatt ubehagelige/skumle opplevelser. I avisene leser vi jo "bare" når folk har blitt voldtatt, forsøkt voldtatt, ranet, banket opp og lignende. Men mesteparten av det jeg og mine venner har opplevd har aldri blitt anmeldt og jeg ser for meg at det gjelder mange. Og selv om det blir anmeldt havner det ikke alltid i media.

Derfor lurer jeg på, hvilke spesifikke områder i Oslo har du opplevd noe ubehagelige/skummelt?

Det jeg har fått vite i det siste:

Jente som ble angrepet rett utenfor døren sin ved Sofienbergparken og forsøkt kledt av, kom seg unna.

Jente som ble fulgt etter på vei hjem til gamlebyen og antastet utenfor inngangen sin, kom seg unna.

Jente som ble angrepet etter å ha gått ut fra taxi ikke så langt unna slottet og tatt kvelertak på, hjulpet av to gutter, anmledt til politiet.

Jeg bor ved Sofienbergparken og har hatt opplevd flere skumle episoder (og jeg beveger meg ikke alene ute om kveldene engang!).

Jente på vei hjem til Bjølsen ble fulgt etter av en fyr som prøvde å ta på henne, kom seg unna.

Anonym poster: 99034802911084911230ac95dd93c716

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du skremme folk fra å flytte til Oslo slik at boligprisene slutter å stige så veldig eller?

Anonym poster: a2e3af295ccc16b040bbcbadf53ec291

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

Fin tråd!

Jeg bor ikke i Oslo, men er der rett som det er og har opplevd endel ekle ting. Nylig ble jeg og en venninne løpt etter like ved Günerus rundt midnatt. Vi klarte å forville oss inn i feil gate med en god del menn. Så ikke ut til at det var helt lovlige greier de holdt på med. Først gikk vi rolig og prøvde å ikke se på noen, men vi fikk raskt mange kommentarer på hvordan vi så ut og hvor deilige vi var. De lurte på om vi ikke ville komme bort til dem, ha det litt gøy. Jeg lata som om vi hadde utrolig dårlig tid og måtte rekke bussen, så vi begynte å løpe. Noen løp etter oss, men heldigvis støtte vi på noen vektere.

En venninne av meg ble forsøkt dratt inn i en bil utenfor bussterminalen forrige halloween. Jeg er sikker på at det hadde endt i voldtekt, hadde det ikke vært for, igjen, vektere som kom.

Det er trist at jenter skal måtte føle seg utrygge i Oslo, men det er dessverre slik at veldig mange gjør det. En venninne av meg bor i Storgata og hun tør ikke gå hjem alene når det er mørkt...

Edit: skrivefeil

Endret av Wanderlust
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

AB: Heh, nei ikke akkurat. Tenkte det kan være fint å vite om steder som kanskje er ekstra belastet så man kan unngå dem. Vi leser stadig i avisene om voldtekter og knivstikkinger, og tenk hvor mange ting som ikke blir anmeldt! Uff, trist at det har blitt sånn!

Wanderlust: takk for svar! Jeg går heller ikke hjem alene når det er mørkt, mange vil si jeg er for redd av meg, men heller litt ekstra forhåndsregler enn å bli utsatt for et overgrep sier nå jeg! Gunerius skal jeg definitivt holde meg unna på kveldstid!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Oslo i mange år nå, og har bodd rett ved en mindre hyggelig del av Akerselva bl.a. og jeg har aldri opplevd noe skummelt/truende, selv da jeg gikk hjem alene midt på natten. Jeg har derimot opplevd å bli fulgt etter både i Lillestrøm og Trondheim.

Poenget mitt er vel at stortsett er både Oslo og resten av landet trygt, men du kan være uheldig og i tettbefolkede byer som Oslo er det sikkert større mulighet for oppleve negative ting. Jeg velger å være mer forsiktig enn jeg var tidligere, men nekter å la meg skremme til at man ikke skal kunne gå alene f.eks etter mørkets frembrudd. Det blir vanskelig om vinteren om man må ha anstand fra kl 16, men går ikke lenger alene midt på natten eller gjennom tomme parker osv.

Overfallsvoldtekt må være en grusom opplevelse, men om man ser på fakta så bør man egentlig være mye mer redd for å bli voldtatt av en man kjenner på fest/nachspiel, det er mye større sjanse for at det skjer enn en overfallsvoldtekt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i oslo og studert noen år nå, bor på grønland og holder meg mest rundt der. Har bare hatt en skummel opplevelse og det var på solli plass i fjor med en ekkel pappagutt med nesa full av kola.

Anonym poster: 053928c37ff3051dd7dc3f317fab75ab

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel kun på frogner jeg har følt meg trygg. De gangene jeg må til Oslo så blir det der jeg velger.<br /><br /> Anonym poster: c5e1c10de876830820c0b0399486a45f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg bor også rett ved sofienberg, men har aldri opplevd slike episoder. Og jeg er en av dem som faktisk går alene hjem etter ar det har blitt mørkt.

Jeg har en venninne som opplevde å bli fulgt etter oppe ved sinsen. Ellers har jeg hørt og sett lite til slikt, tiltross for at jeg har vært mye i de "skumle" områdene av Oslo.

(Føt noen kommer med den, nei jeg prøver ikke å "motbevise" ts sine opplevelser. Ts spurte etter erfaringer, dette er min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Solli plass.

En mann i midten av 20-årene slo til meg fordi jeg etter hva han sa "så på dama hans". Kan godt hende jeg gjorde det, men hvem ser ikke på damene når man er på bytur? Han så ikke riktig god ut i øynene, og hadde sikkert sniffet noe kola. Jeg oppførte meg rolig, og han ble kastet ut på flekken.

På østkanten av byen har jeg aldri opplevd å være utrygg eller truet, og tro meg jeg har fartet over det meste av byen til alle døgnets tider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Oslo hele livet, aldri opplevd noe sånn kjempealvorlig. Har opplevd å bli snakka til/fulgt etter i Karl Johan på vei ned mot nattbussen, men det har vært ubehagelig, ikke skummelt. Feks to gutter som fulgte etter meg og kjæresten, begynte å ta på håret hennes og snakke om at vi burde bli med dem hjem. (Mistenker at de hadde sett oss leie, men vi slutta med det da vi så at de så oss).

Ellers husker jeg at en fyr prøvde å dra en venninne inn i en sidegate til Karl Johan en gang (også på vei til nattbussen), men han ga seg med det samme jeg dro henne tilbake igjen.

Sånn bortsett fra det er det slengbemerkninger og teite fyllekommentarer, bare.

Nesten rart det ikke har vært mer, jeg sosa mye rundt i sentrum dritings i starten av tjueåra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette egentlig en post om ekle opplevelser, men jeg klarer ikke la være å poste.

Jeg har bodd i oslo i over 10 år, har bodd både på St.Hanshaugen og Tøyen, har aldri opplevd noe ekkelt noen av disse stedene, og ja - jeg har gått ute om kvelden /natten.

Hadde derimot en ekkel opplevelse når jeg jobbet inne på Oslo City, men det er noe annet.

Anonym poster: 0d87edd5b5511f76514972ec2311a94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Godt å høre at det er mange som ikke har hatt skumle opplevelser i Oslo! Er selvsagt klar over at det ikke er direkte farlig å bevege seg rundt i Oslo, men samtidig sier erfaringer fra venner og det man leser i media noe ganske annet.

Dessverre har jeg for min del flere ganger fått "bevist" det motsatte. Har kun bodd i Oslo i ett år og har opplevd flere skremmende episoder her enn noen annen plass jeg har bodd (Bergen, Stavanger og Trondheim). Og jeg er ikke en av dem som raver hjem i miniskjørt midt på natta heller. Jeg er nok ekstra uheldig, typisk at det skjer sånne som er ekstra redde av seg:p

Får inntrykket av at det er de som har bodd i Oslo lenge/oppvokst her som ikke har hatt slike opplevelser. Kanskje dere ter dere på en måte som gjør at skumle menn holder seg unna dere?

Jeg har et par venninner som har vokst opp midt i Oslo og de blir alltid veldig fornærmet på vegne av byen sin hvis noen forteller om ting de har opplevd. Samtidig forteller de jo selv at de har måtte søke tilflukt på 7/11 pga alt for pågående menn, gått av et annet trikkestopp enn de egentlig skal pga de følte seg truet, fått tilbud om å betale taxiturer i naturalia ++. Når jeg bodde tre år i Trondheim var det eneste skumle jeg hørte om et vennepar av meg som ble fulgt etter av en kar som tydligvis ikke var helt rett i hodet (og selvsagt det som stod om i media).

Jeg prøver ikke å slenge dritt om Oslo, jeg elsker byen, men ville bare prøve å få en oversikt over plasser det kan være lurt å holde seg unna etter mørkeds frambrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

TS her:

Får inntrykket av at det er de som har bodd i Oslo lenge/oppvokst her som ikke har hatt slike opplevelser. Kanskje dere ter dere på en måte som gjør at skumle menn holder seg unna dere?

Du er nok inne på noe her, men jeg tror nok ikke det bare handler om å ha bodd/oppvokst i Oslo, men generell oppførsel/holdning kanskje!?

Jeg fikk jo beskjed av enkelte om at det kunne være skumle områder i Oslo, men har altså til dags dato aldri opplevd noe skummelt selv, etter nærmere 10 år i Oslo.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også bodd i de "skumleste" områdene av Oslo store deler av livet, og aldri opplevd noe skummelt. Det betyr ikke at man ikke bør ta sine forholdsregler. Jeg har aldri ravet full og lettkledt rundt i gatene heller.

Anonym poster: abb2b0bfa3c916d39394b0442e495f5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i oslo og studert noen år nå, bor på grønland og holder meg mest rundt der. Har bare hatt en skummel opplevelse og det var på solli plass i fjor med en ekkel pappagutt med nesa full av kola.

Anonym poster: 053928c37ff3051dd7dc3f317fab75ab

Bodd i Oslo i 7år, først vestkanten 2,5års tid, så Tøyen, Grønland, Grunerløkka, Kampen, Vålerenga, Ensjø..

Har kun opplevd ubehagelige ting på vestkanten. Frogner, Slottsparken, Nathionalteateret-området.

Utsatt for voldtekstforsøk rundt 1 om natta da jeg gikk hjem og gjennom Slottsparken. Vedkommende fulgte etter meg hele veien etter å ha spurt om klokka ved Nathional uten at jeg merket det. ( så meg ikke bakover, hadde fått en dårlig nyhet og var i mine egne tanker. ) Han kom seg inn i oppgangen min og forsøkte å voldta. Politiet tok ham heldigvis rundt 30min etterpå.

Ransforsøk har jeg også blitt utsatt for på Frogner.

Mannen min har derimot blitt utsatt for ran av norsk/somalske gutter. En egen gjeng som har pekt seg ut kun innvandrere på Grønlandsområdet, siden mange innvandrere gjerne er her uten papirer/selger dop, og dermed ikke går til politiet ved ran..to av de er i fengsel nå.

De jeg kjenner som har opplevd ubehagelige ting, har opplevd det i hovedsak rundt Karl Johan, Nathional, Frogner. Og de fleste bor på Øst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og oppvokst i Oslo, ikke opplevd noe skummelt (men så skal det litt til før jeg synes ting er skummelt også da). Eller for 10-13 år siden, på tbanen på vei hjem fra tøyenbadet med en del veninner var det noen gutter som truet oss fra vognen ved siden av... Vi var 12-13-14 år og guttene ca like gammle, kanskje litt eldre, og det var skummelt den gangen.. Sånnsynligvis var det bare pøbelstreker...

Husk at man kan lukte frykt.. Går alltid med rak rygg, hodet hevet, trygge steg og puster med magen. Ikke titt nervøst rundt dere hele tiden, eller over skulderen stadig når noen går bak dere! Det kan sikkert oppfattes provoserende, og for de som ikke er 100% gode i hodet kan sikkert få en trang til å skremme litt.

...nå kom jeg på en ting til... Hadde med meg valpen min av "tøff" type i en park da en gutt i kanskje 14 års alderen og utenlandsk opprinnelse hang seg på meg og spurte og gravde veldig om valpen min.. Først gikk jeg sammen han og svarte på det han spurte om, men fikk etterhvert en ekkel følelse av at han ville neppe den med seg. Da så jeg en mann med en ganske stor hund, vinket til han og "sa" til hunden at "se, der er kompis", og gutten stakk... Da hadde jeg litt høy puls husker jeg<br /><br /> Anonym poster: 1a2c056c12723f06186230d4c5f27f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble voldtatt ved Akerselva på en midtsommers høylys ettermiddag mens bare tjue meter nedenfor trillet unge kvinner barnevogner og ingen la merke til det... En nordmann som hadde lagt merke til mine bevegelser, jeg satt i skyggen av et tre, han kuttet meg litt med kniv når jeg truet med å skrike, og flerret av glidelåsen på buksa. Og som sikkert ble inspirert av alle omtalene i Vg og lignende, om alle overfallsvoldtektene.

Det er mange år siden, og ellers har jeg ikke hatt noe å klage over, føler meg trygg men unngår steder så langt jeg kan, men nekter å holde meg hjemme i fare for å bli overfalt. Er jeg utrygg og det er et område, ringer jeg gjerne noen og sier hvor jeg er og ber de holde linja, eller jeg later som jeg prater i telefonen samtidig som jeg har nummeret klart til politiet, og bare trenger å trykke på en knapp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at han er i polititets arkiv, har sett han en gang etterpå, ett år senere, anmeldte ikke, var i sjokk, men nå er det for sent tror jeg, bevismaterialet er borte, buksa og klærne jeg hadde på meg kastet jeg når jeg kom hjem selv om jeg kan bruke en symaskin og bytte glidelås.

Men nå er han kanskje død, vet han var en rusmisbruker og litt eldre. Husker ansiktet hans som det var i går, men vil helst glemme, har gått i terapi i ettertid pga det som skjedde. Kanskje jeg burde anmelde, men har en følelse av at han - hvis han fremdeles lever, ikke får pikken opp og at han er et vrak som har strandet på det siste.

Men jeg er utrygg på kveldstid der det er stille, det hele avhenger av hva som skjer, og hvem - ungdommer er jeg ikke redd for, samme hvilke land de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Ved Solli plass.

En mann i midten av 20-årene slo til meg fordi jeg etter hva han sa "så på dama hans". Kan godt hende jeg gjorde det, men hvem ser ikke på damene når man er på bytur? Han så ikke riktig god ut i øynene, og hadde sikkert sniffet noe kola. Jeg oppførte meg rolig, og han ble kastet ut på flekken.

På østkanten av byen har jeg aldri opplevd å være utrygg eller truet, og tro meg jeg har fartet over det meste av byen til alle døgnets tider.

Solli plass her også, + Majorstuen. Og frognerseteren av alle steder. Har aldri følt meg utrygg på østkanten jeg heller. Har rekt mye rundt der på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...