mulberrygal Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Vi er et voksent par som har bestemt oss å kjøpe Chihuahua eller Tjekkisk rottehund. Vi lurer på om dere kan komme med tips til hele kjøpsprosessen av hunden, og om erfaringen med kjøp av hund fra Sverige. Vi har begge hatt hund da vi vokste opp, men ingen erfaring med kjøp osv. Jeg er vokst opp med Chihuahua og han med Rottweiler. Hva kan man forvente for pris av blandingshund, hund med skjønnhetsfeil og en frisk og rask en som er registrert i NKK? Har også lagt en annonse på finn der vi skriver at vi ønsker oss en liten hund. Har da blitt kontaktet av en haug med utenlandske mennesker som ønsker å omplassere hunden sin, men ved nærmere dialog virker alle som slags nigeria svindlere? De vil ikke sette opp kontrakt men nærmest forlanger penger med en gang via paypal og sier de ordner frakt av hund gjennom firma. Er dette vanlig svindel? Håper på svar.
Strixvaria Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Jeg kan ikke noe særlig om hunder, men jeg kan si med 99,9% sikkerhet at disse annonsesvarene du nevner er ren svindel. Dette er ulempen med å annonsere på finn - folk er så frekke at du vil ikke tro det. En god regel er å ikke kjøpe noe man ikke har sett i virkeligheten. Seriøse oppdrettere vil dessuten kreve uforpliktende personlige møter med eventuelle kjøpere i forkant, da de er opptatt av at dyrene deres skal komme til gode, egnede hjem. Jeg vil også tro at den lureste måten å skaffe seg en ordentlig rasehund er å gå i direkte kontakt med oppdrettet, f.eks. om det finnes en chihuahuaforening eller noe? I Skogkattringen er det hvertfall slik at de linker til godkjente oppdrett - det er vel muligheter for at det finnes noe lignende med hunder også? :happy:
Alice123 Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 Gå til oppdretter. Personlig oppmøte. Se valpen, hils på den. Helst hils på valpemora også (for å se lynnet på henne. Er hun nervøs, aggresiv? Virker hun trygg? Ser hun til til å stemme med rasestandaren til NKK?). Om mulig, møt faren også. Snakk med oppdretter. Hvor lenge har de drevet med det. Hvor mange kull har de hatt? etc. etc. etc. Om du vil ha en billig valp, kan du høre om de har valper som ikke stemmer med rasestandaren. De pleier å bli solgt for halv pris eller kostpris (meg bekjent). Jeg har kjøpt hund i Sverige. Jeg snakket med en valpefomidler i NKK som henviste meg videre til en oppdretter i sverige som hadde valper. Jeg ringte, fikk avtalt et møte, dro til Sverige, møtte valpen/oppdretter/valpemor og hele hundefamilien. Kjøpte valpen (etter å ha gått gennom en haug med papirarbeid) og har den nå hjemme. Har jevnlig mail- og facebookkontakt med eieren. Sender mail hver gang jeg lurer på noe. Husk at du må fortolle hunden. 25 % moms.
mariam88 Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 Jeg ville vært meget mistenkelig om jeg var deg angående slike annonser. Har selv Chihuahua, og driver et lite opprett på ca ett kull i året - så ikke store greiene. ALDRI overfør penger til noen, med annet du får en GYDLIG kontrakt på stedet, med helseattester og alt inkludert. Kjenner til sååå mange som har blir lurt av slike som du beskriver. En kennel jeg kan råde deg å kontakte er Kennel Vimsebo (har min første hund derfra, og kjenner til flere hunder fra den kennelen - alle med flott gemytt, sykdomsfrie osv... Dessuten er de kjent for fine linjer). Ellers har du Kennel Chicago (men har hørt de slutter, pga barn med allergi...?)... Prisene på chi har sunket drastisk de siste årene. For 6-7 år siden måtte du regne med å ut med ca 20 tusen for renraset, frisk og rask, NKK-registrert hund. Pr dags dato er prisene halvert... Altså "normal hundepris". Skjønnhetsfeil trekker ofte prisen noe ned (avhengig av feilen og hvorvidt dette vil plage hunden fysisk i fremtiden), mens "blanding er blanding" - uansett rase. Hadde selv et uhell med min venninnes chi-tispe og min hannund (tispen var "liksom" steril). Da tispen ikke eide papirer, så solgte vi valpene, til de rette hjem såklart, for 5000. Det var altså ikke pengene vi var ute etter - bare det at valpene fikk gode, stabile hjem. Men som oftest blir ikke slike uhell annonsert, da de gjerne er "solgt før fødsel". Du må gjerne kjenne noen som kjenner noen... Men, masse lykke til! Anbefaler deg igjen å sjekke ut Kennel Vimsebo Hunden som heter Tiny lager meget fine barn
mulberrygal Skrevet 11. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. august 2012 Gå til oppdretter. Personlig oppmøte. Se valpen, hils på den. Helst hils på valpemora også (for å se lynnet på henne. Er hun nervøs, aggresiv? Virker hun trygg? Ser hun til til å stemme med rasestandaren til NKK?). Om mulig, møt faren også. Snakk med oppdretter. Hvor lenge har de drevet med det. Hvor mange kull har de hatt? etc. etc. etc. Om du vil ha en billig valp, kan du høre om de har valper som ikke stemmer med rasestandaren. De pleier å bli solgt for halv pris eller kostpris (meg bekjent). Jeg har kjøpt hund i Sverige. Jeg snakket med en valpefomidler i NKK som henviste meg videre til en oppdretter i sverige som hadde valper. Jeg ringte, fikk avtalt et møte, dro til Sverige, møtte valpen/oppdretter/valpemor og hele hundefamilien. Kjøpte valpen (etter å ha gått gennom en haug med papirarbeid) og har den nå hjemme. Har jevnlig mail- og facebookkontakt med eieren. Sender mail hver gang jeg lurer på noe. Husk at du må fortolle hunden. 25 % moms. Det som gjør det vanskelig for oss er at vi bor i Tromsø og det er vanskelig å bare komme på besøk til forskjellige oppdrette som holder seg på småsteder i Sør Norge. Vi var i kontakt med en nyoppstartet chi kennel som ville ha 13 k for en han valp med overbitt som ikke kunne brukes i avl, jeg personlig synes det er veldig dyrt å betale 13 k for en hund slik hund eller er det jeg som tar feil nå. Ser på en helt frisk valp med alle papirer i order til 12 k.. Det med å kjøpe valp i Sverige er aktuelt hvis vi skal kjøpe en Tjekkisk Rottehund for det er bare noen få oppdrette i Norge. Sjekket ut kennel Vimsebo, de hundene er kjempesøte. Vi har også bestemt oss for en korthåret valp sort valp så det gjør det ekstra vanskelig å finne rett match.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #6 Skrevet 11. august 2012 Jeg har hørt bra ting om en kennel som ligger på Grytøy i Troms utenfor Harstad. Er opprinnelig selv fra i nærheten. Husker ikke hva den heter men hvis du googler finner du nok den. Har selv chihuahua men fikk dem fra et sted her sør så det er jo litt vanskelig for deg. <br /><br /> Anonym poster: c7dea6645b9a695cc0b8cdcbecf630ad
Huldr@ Skrevet 11. august 2012 #7 Skrevet 11. august 2012 Renrasede Chihuahuas med stamtavle ligger prismessig rundt 15-20.000,- pluss minus. En Chi- blanding varierer veldig i pris på finn.no. Du får sikkert noen fra 5-7.000,-, men da ville jeg vært meget nøye med å undersøke forholdene rundt. Jeg kjenner ikke til Tsjekkisk rottehund, men leste et sted at prisen på de er rundt 25.000,-, leste også at de er svært reserverte mot fremmede. Styr langt unna useriøse henvendelser fra personer som forlanger penger på forhånd. Oppsøk oppdrettere som lar deg komme hjem i hjemmemiljø å hilse på hunden, aller helst fra seriøse, registrerte oppdrett.
Trillrund Skrevet 11. august 2012 #8 Skrevet 11. august 2012 Ikke vær så opphengt i fargen! Det er det inni hunden som betyr noe! Temperament og personlighet betyr mye mer. Velg deg heller en god oppdretter! Sjekk kennel Lay-ia, dette er en dame som har drevet seriøst med rasen i MANGE år. Hvis jeg måtte kjøpe chihuahua, ville jeg kjøpt fra henne. 1
Alice123 Skrevet 11. august 2012 #9 Skrevet 11. august 2012 Jeg så valpen samtidig som jeg hentet den (Sverige er stort). Jeg snakket med oppdretter på telefon og avtalte møte og eventuelt kjøp. Tok en roadtrip til Sverige, så på valp/mor/familie, gikk gjennom stamtavle, helseattest, kjøpskontrakt og alle andre papirer, kjøpte valpen (cash) og tok den med meg hjem. Jeg vet at mange besøker valpene to-tre ganger før de kjøper, men vi hadde på grunn av avstand ikke mulighet til det.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. september 2012 #10 Skrevet 16. september 2012 Enig med de som sier "besøk oppdretter og se hele kullet og mora". IKKE møt noen på en p-plass eller en togstasjon for å få overlevert en valp. Det er skremmende mye smuglerhunder her i landet. Og måten de avles opp og smugles inn, er ikke noe en dyrekjær person vil støtte. Bedre å legge en god slant i et sikkert kjøpt, enn en halvstor dose penger i noe som nesten kanskje sikkert er trygg avl. 2
Niennas Skrevet 16. september 2012 #11 Skrevet 16. september 2012 Tråden ryddet for salgsannonser. Niennas, mod.
Gjest Fairydust Skrevet 17. september 2012 #12 Skrevet 17. september 2012 First of all: Kjøp hund fra Norge eller Sverige! Må du lenger bort enn det skaper det umiddelbart en masse trøbbel, pluss at sjansen for å bli svindlet er mye høyere. Mottar du svar på annonsen din der du ser det minste tegn til at noe ikke er ålright, kutt kontakten. Det er masse hundesvindel for tiden, og det går utover dyrevelferdet i tillegg til at kjøpere blir lurt. Second, hvorfor vil dere ha en Chihuahua? Er dere sikker på at det er den rasen dere vil ha? Jeg blir svært skeptisk til dere som hundeeiere når dere har lagt ut en annonse på Finn og skriver at dere vil ha en "liten" hund. Er du egentlig klar over hvor mange forskjellige små hunder det finnes? Og hvor forskjellige disse småe hundene er? Jeg har en liten hund, men den er aktiv - aktiv - aktiv. Og skiller seg mye fra en Chihuahua. Husk at hver rase er forskjellig, og hvis det er en Chihuahua du vil ha, kjøp den rasen og ikke en annen bare fordi også den er liten av størrelse. Det er ingen nær sammenheng mellom størrelse og gemytt faktisk. Og for all del, kjøp valp fra en seriøs oppdretter. Kjøp med valp med stamtavler slik at du kan se at det er gode linjer og ikke innavl. Og registrert i NKK. Særlig miniatyrer som Chihuahuaer er svært utsatt for overavl. Der useriøse, uerfarne mennesker som bare er ute etter penger, avler og avler uten å ha noe kunnskap om hva de gjør. De er bare ute etter penger. Og de tjener på det. De tar gjerne fullpris for en valp uten stamtavle, og slik skal det ikke være. Det er også svindel i seg selv. Noen er kanskje uenig med meg i det, men.. Kjøper du en hund med alle papirer i orden, fra en seriøs oppdretter som du har besøkt 2-3 ganger, er du så mye mindre utsatt for svindel og lureri. Renraset valper med gode papirer koster selvfølgelig mer. Men dere har valgt en veldig dyr rase da. Pga. populariteten er Chihuahuaen dyr. Men dette er et engangsbeløp. Har dere tenkt på de følgende utgifter som kommer i løpet av årene? Tjekkisk rottehund har jeg lite erfaring med, men jeg vet at dette er en helt annen hund enn Chihuahuaen i personlighet. Jeg håper virkelig dere har tenkt igjennom dette valpekjøpet, og vet hvilken hund dere vil ha, for denne hunden skal være sammen med dere i forhåpentligvis 10-15 år! Det er lenge. En hund er ikke en gjenstand som kan settes bort til noen andre eller selges igjen. Mange gjør det, men det er så trist for hunder er jo familiemedlemmer som støtter seg til sine eiere og sin familie. Derfor er planlegging for de neste 10-15 årene viktig Er det en rom for en liten krabat i livet deres? Også om 10 år fra nå? Ellers har du fått mange nyttige tips her hos andre brukere. Det finnes forskjellig forum for hundekjøpere og hundeeiere på nett, der man kan spørre om ting man lurer på - om det er noe du ikke får svar på her. Så er det også en særdeles god idè å sende en mail til en oppdretter å spørre dersom man har spørsmål om valpekjøp, eller hunderasen generelt. Jeg fikk mye hjelp fra oppdrettere rundt om i landet da jeg var klar til å kjøpe valp. Så kan du jo spørre om noen oppdrettere vil ha deg på besøk?
Gjest Skrevet 17. september 2012 #13 Skrevet 17. september 2012 Det finnes som andre skriver en hel del ulike små raser. Siden du drar fram to så ulike som Cih og Tsekkisk rottehund burde du kanskje tenke over hvilke egenskper hunden skal ha i tillegg til å være liten og søt. Selv har jeg en Russisk toy terrier. 2kg, masse jaktinnstinkt, skikkelig turbohund som elsker lange turer. De finnes til salgs både i Norge og Sverige. Du kan sjekke blocket.se for å få flere hundeannonser enn de som ligger på finn.no, men være sikker på at du kjøper av en seriøs aktør, og ikke noen som driver oppdrett i kaninbur i estland!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå