Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er mulig dette er et ekstremt idiotisk spørsmål, men jeg har ikke satt meg så veldig inn i økonomiverdenen. Jeg hater matte og er veldig dårlig i matte.. Men økonomi og praktisk matte er noe jeg synes er veldig interessant. Hva går egentlig siviløkonomiutdanningen ut på? Er det bare masse vanskelige mattestykker med algebra, likninger, logaritmer og alt dette? Eller har de lese"fag" i denne utdanningen også? Jeg har hørt at det er mye komplisert matte på denne utdanningen, men ønsker en endelig bekreftelse på dette.

Takk på forhånd:)

Anonym poster: 7036818d8f8123073dfb90b3d6363c6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Hva legger du i å hate matte? Hater du tall? Å regne? I så fall velger du feil. Hva er det du liker med økonomi?

Økonomi kan være så mangt, og du kan med valgfag og valg av bredde styre unna den tyngste matten. Men alle må gjennom et mattefag 1. året, som kan være krevende for noen. Og du bør lære det, for å greie mikroøkonomi senere. Men hvis du trives med de andre fagene bør du klare det. Kjenner flere som har studert økonomi og som har mislikt matte og greid seg ok. De spesialiserer seg da på noe som krever mindre matte, som revisjon, strategi etc.

Skrevet

Hei. Jeg er selv utdannet siviløkonom, så håper jeg kan gi svar på noe av det du lurer på.

Jeg har i løpet av mine 5 år hatt 2 rene mattefag. Matte1 i førsteklassen på bachelor (obligatorisk), og Matte2 på master (dette derimot som et valgfag). For meg var matte1 veldig enkelt. Mye var ren repetisjon fra videregående, med noe nytt her og der. Da jeg gikk på videregående hadde jeg 3MX (de har vel endret opplegget for matte siden den gang, men 3MX var den vanskeligst matten). Matte2 på master var litt vanskeligere, men jeg liker regnefag, så dette gikk også ganske greit. Dette var da et valgfag, så de som ikke likte dette faget, valgte heller noe annet.

Jeg kjenner flere som ikke har hatt mye matte, og som heller ikke liker matte. De kom seg greit gjennom matten i førsteklassen. På skolen min var læreren veldig flink, og det var obligatoriske øvinger hver uke. I tillegg fantes det studentassistenter som gikk rundt og hjalp til. Så det er mye hjelp og få, og det går som regel greit for de fleste.

Men, det er også andre fag hvor det kan være lurt å ha litt forståelse for matte. I flere fag er det formelregning, og da er det en fordel og ha evne til å se sammenhenger osv. På eksamener kan du få uttelling dersom du har brukt riktig formel og vist at du forstår sammenhengen, selv om du kanskje har regnet feil og fått feil svar. I tillegg vil jeg si det er en fordel å ha litt grunnleggende forståelse for dette i fag som for eksempel statistikk, mikro og ulike andre bedriftsøkonomi-fag.

MEN, de som jeg kjenner som ikke likte matte, valgte bare andre retninger. I stedet for å ta finans (hvor det vil være en del regning), tok de markedsføring eller strategi-fag. Selv om jeg er en "regneperson", har jeg hatt noen strategi-fag som valgfag, og det er virkelig gøy altså! Så det finnes mange muligheter for de som ikke er så sterke i matte. Det er bare å velge mer "lesefag", men man må jo selvsagt gjennom noen obligatoriske fag der man må regne litt. Men som regel går dette veldig greit, fordi det er ikke så kjempeavanserte regnemetoder altså. Hvis man overhodet ikke liker matte, vil den største utfordringen være å komme seg gjennom det rene mattefaget i førsteklassen. De andre fagene hvor det kreves litt regning, består jo også av mye mer teori. Det kan som sagt være lurt med en viss forståelse for formler osv, men dette forklares ofte veldig godt i lærebøker og evt på forelesning.

Anonym poster: 1806163fdc5831413939d3f7aa2c0780

Skrevet

Hvordan kan du like økonomi når du ikke liker matte? Hva legger du da i uttrykkene økonomi og matte?

Spørsmålet ditt er ikke helt mulig å svare på. Fordi fagene varierer fra studiested til studiested. Om man vil kan man ta fag forskjellige steder - og så få dem alle i en bachelor/master (siviløkonom er master i økonomi).

På mitt studiested er det flere fag med matte i bacheloren. På masteren spesialiserer jeg meg på organisasjonsledelse og slipper nå unna det meste av matte. Men hadde jeg valgt finans eller regnskap/revisor i stedet hadde det blir mye matte. Men i bacheloren hadde vi (obligatorisk) 10 stp matte, 15 stp makroøkonomi (noe (relativt enkel) matte), 20 stp regnskap og 10 stp finans. I alt 40 stp med rene mattefag. Andre høgskoler vet jeg har mer, andre mindre.

Anonym poster: b7fe12846dfc29dd522eeb279217d719

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...