Gå til innhold

Dundyne eller termodyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe ny dyne som funker like godt på milde høstnetter som på iskalde vinternetter. Hva slags erfaring har dere, hva fungerer best? Jeg sover med vinduet åpent uansett hvor kaldt, så dyna må holde godt på varmen.

Er også usikker på om jeg skal holde meg til 200 cm dyne eller om jeg skal gå over til 220 cm. Er 170 høy, jeg trenger kanskje ikke ekstra lengde? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dundyne!!!

Jeg elsker min! Er sånn som deg, har vinduet åpent året rundt på soverommet, da jeg elsker frisk luft, samtidig så er jeg en frossenpinn. Da jeg hadde termodyne så måtte jeg bruke pledd på vinteren, men det trenger jeg ikke nå.

Har 220 dyne (er 172 høy), deilig å stappe dyna under beina og samtidig dra den godt opp til haka:-)

Skrevet

Dundyne!!!

Jeg elsker min! Er sånn som deg, har vinduet åpent året rundt på soverommet, da jeg elsker frisk luft, samtidig så er jeg en frossenpinn. Da jeg hadde termodyne så måtte jeg bruke pledd på vinteren, men det trenger jeg ikke nå.

Har 220 dyne (er 172 høy), deilig å stappe dyna under beina og samtidig dra den godt opp til haka:-)

Jeg har også hatt dundyne frem til nå, men den har sett sine siste dager. Tror jeg hadde bæreevne 10-12, er det det du også har? Er det noe forskjell på kanalsydd eller sånne firkant-ruter? (hvis du forstår hva jeg mener). Er det veldig forskjell på andedun og gåsedun f.eks?

Jaaa du har rett, det er deilig å virkelig stappe seg inn i en god dyne når det er kjempekaldt :)

Skrevet

Jeg har gåsedunsdyne, så jeg vet ikke hvordan andedunsdyne er.. Jeg er ikke helt sikker på bæreevne for å være ærlig. Har kanalsydd, så jeg vet ikke hvordan med firkantruter er. Men, jeg antar at med firkantruter så trenger du kanskje ikke riste dyna så ofte (duna har en tendens til å hope seg opp i fotenden hvis det går lenge mellom at jeg rister den opp). Den jeg har er ganske tykk, mannen har ei tynnere ei, da han er mere varmblodig enn meg, men det går helt fint å bruke den om sommeren og. Iallefall mtp hvilken sommer vi har hatt her på vestlandet...

Skrevet (endret)

Syntetisk. Jeg føler jeg blir kvalt når jeg sover med dundyne. :/

Før brukte jeg tre forskjellige dyner i løpet av året, type 1 på sommeren, type 3 på høsten og type 5 midtvinters under mange minus.

Nå sover vi med syntetisk dobbeldyne, helårs, og har varmetepper under hver vår madrass for å regulere temperaturen litt opp i de kaldeste nettene.

Endret av Minya
Skrevet

Syntetisk. Jeg føler jeg blir kvalt når jeg sover med dundyne. :/

Før brukte jeg tre forskjellige dyner i løpet av året, type 1 på sommeren, type 3 på høsten og type 5 midtvinters under mange minus.

Nå sover vi med syntetisk dobbeldyne, helårs, og har varmetepper under hver vår madrass for å regulere temperaturen litt opp i de kaldeste nettene.

Jeg og har et elektrisk varmeteppe, men jeg tør ikke sove med det på....er livredd kortslutning og lynnedslag :fnise: Men veldig godt å varme opp senga før en legger seg:-)

Hadde syntetisk dyne før, men da frøs jeg masse om vinteren.

Skrevet

Elektrisk varmeteppe kommer jeg aldri til å bruke pga brannfare, men jeg slenger gjerne på et tykt røros-pledd på de aller kaldeste nettene. Tror jeg har bestemt meg for å gå for gåsedunsdyne, men denne gangen gå for punktsydd fremfor kanalsydd, slik at dunet ikke samler seg i fotenden etter en tids bruk.

Minya, vet du hvilken type termodyne du har?

Skrevet

Jeg og har et elektrisk varmeteppe, men jeg tør ikke sove med det på....er livredd kortslutning og lynnedslag :fnise: Men veldig godt å varme opp senga før en legger seg:-)

Hadde syntetisk dyne før, men da frøs jeg masse om vinteren.

Vi har varmemadrasser som ikke var overmåte dyre, som har overspenningsvern/kortslutningsvern og slår seg av etter maks 75 minutter. Vi brukte lang tid på å finne noen som var up to par, siden jeg ikke akkurat er fan av brann i senga :P

Elektrisk varmeteppe kommer jeg aldri til å bruke pga brannfare, men jeg slenger gjerne på et tykt røros-pledd på de aller kaldeste nettene. Tror jeg har bestemt meg for å gå for gåsedunsdyne, men denne gangen gå for punktsydd fremfor kanalsydd, slik at dunet ikke samler seg i fotenden etter en tids bruk.

Minya, vet du hvilken type termodyne du har?

Litt usikker på hva dobbeldyna vår er, men type 3 og type 5 -dynene mine er kjøpt på Ikea.

5'ern er veldig lett til å være en god vinterdyne og jeg har sovet godt i den med vinduet på gløtt mens det var 20 minus ute :)

Gjest gjest17
Skrevet (endret)

Har dundyne i fra Norsk Dun, kjempegod! Kjøpte den tynneste, mest sannsynlig sommerdyne og bruker den året rundt :-) Living har hatt 2for1 tilbud på disse tidligere. Mener det er andedun, punktsydd.

Endret av delirious

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...