Gjest Vampen Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Hvordan er dere vant til at dyrlegen behandler bitt og sår hos katter? Det hender fra tid til annen at en av husets firbeinte havner i slåsskamp med fremmede katter. Stort sett har det gått bra, men noen ganger har bittene vært såpass stygge at de har trengt en tur til dyrlegen. Vi har stort sett tatt dem med til en dyrlegeklinikk i nærheten, fordi det er den med kortest ventetid. Der har rutinen stort sett vært den samme. De får ofte noe å sove på, blir undersøkt, området rundt såret blir barbert og renset, og deretter følger et par uker med rens og antibiotika. Forrige gang uhellet var ute derimot, så havnet vi hos en annen dyrlege. Dette er en dyrlege jeg har svært gode erfaringer med. Men fordi jeg ikke er alene om de gode erfaringene, så er det vanskelig å få time der. Vedkommende er populær, så det er rift om timene. Denne gangen fikk vi utrolig nok time der raskere enn på klinikken, så da var det ikke noe å lure på. Jeg så for meg at rutinen ville bli noe av det samme som ved klinikken. Men det ble det altså ikke. Denne dyrlegen har en høyere terskel for å gi dyr narkose, så pus var våken under hele undersøkelsen. Den gikk også bra, fordi dyrlegen har et veldig godt lag med dyr. Han fant såret ganske raskt, men valgte en litt annen fremgangsmåte enn jeg har sett tidligere. Fremfor å barbere og rense, så lot han håret være på og "masserte" heller ut verken. Forklaringen vi fikk var at om man fjerner håret, så kommer katten lettere til selv, og stadig vasking og styring fra kattens side gjør at det gror tregere. Vi skulle heller ikke rense det noe spesielt hjemme, men heller gi katten antibiotika og fortsette å klemme ut verken. Jeg synes i utgangspunktet dette hørtes litt "skummelt" ut, men det funket veldig bra. Pus slapp å bli groggy etter en runde med narkose. I tillegg har jeg aldri sett et sår gro så fort. Når vi dro til dyrlegen hoppet han rundt på tre bein. Så fort vi kom hjem fra dyrlegen, så gikk han rundt på alle fire igjen. Det hjalp tydeligvis å få klemt ut alt gørret. Vi la heller ikke merke til noen flere tegn til smerter eller problemer, og å klemme ut verken gikk helt problemfritt. Etter overraskende kort tid hadde såret grodd helt. Mitt spørsmål er derfor, hva slags behandlingsrutiner er dere vant til? Noen som har vært borti noe av det samme som dette? Jeg må jo si, jeg har fundert litt i ettertid på om noen dyrleger kanskje er litt for ivrig på å få dem til å sove, barbere bort og rense? For meg har det alltid virket som en logisk måte å gjøre det på, men jeg må si jeg er litt imponert over hvor mye raskere og enklere, for pus, denne andre metoden var. Noen tanker?
Gjest Jepp123 Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Er vant med den første behandlingsformen du nevnte. Men synes det høres fornuftig ut den andre varianten uten narkose og barbering. Behandlingsform varierer kanskje om hvor raskt man kom til behandling?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå