Gå til innhold

Aner ikke hva jeg skal utdanne meg som!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal gå siste året på vgs nå, og har frem til april å finne ut hva jeg skal søke videre. Alt jeg vet er at jeg vil jobbe med mennesker! Har tenkt på sykepleien, men interesserer meg ikke for sårstell, sykdommer, sprøyter og den slags.. (har gått to år på helse og sosial, og skal nå ta påbygg) Jeg vil hjelpe mennesker som sliter, enten det er narkomane, krisesenter, psykisk syke, psykisk utviklingshemmede o.l, men er ikke gira på å lære mye om sår, blod, sprøyter og "sykepleierting", heller ikke så interssert i å jobbe på sykehjem, om det ikke er med demente, det synes jeg er spennede.

Jobber noen av dere med det jeg nevnte over? Og hvordan er denne jobben? Hva gjør du i det daglige? :) Ønsker gjerne en utdanning som kan ha varierte arbeidssteder/ folk i ulike situasjoner.

Alt hjelp tas hjertelig i mot! :)

Anonym poster: 31c083722e42bb5b2684cd0ce56ad30a

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Sosionom? Noe i midten blir jo vernepleier. Du lærer jo noen "sykepleierting", men du trenger ikke nødvendigvis bruke det i jobb senere. Både sykepleier og vernepleier er relevante utdanninger, du kan fortsatt jobbe med alt du nevner, men jeg ville vel kanskje gått for vernepleier.

Skrevet

Sosionom da? Eller vernepleier? Tror vernepleiere må lære å ta sprøyter og litt om sykdommer og medisiner da, men ikke på samme måte som sykepleiere.

Har du tatt tester på nettet? Finnes en del seriøse utdanningstester rundt om på nettet.

Her finner du noen: http://www.ung.no/yrkesvalg/1005_Test:_Hvilke_jobber__passer_bra_for_deg.html

Dere får sikkert også muligheten til å dra på yrkesmesser, og da kan det være lurt å forberede deg litt på forhånd og skrive ned noen spørsmål du lurer på.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Jeg kan si til deg, som jeg sier til alle som ikke helt veit hva de skal gjøre etter vgs; Ta deg et årsstudium i f.eks norsk eller engelsk på et offentlig universitet. Da får du studiepoeng som du kommer til å få bruk for senere, og du har en fordel når du skal videre med eventuelle studier senere. Jeg ramla rett inn i en bachelor, og skjønte ikke bæret av hvordan ting fungerte. Var vant til vgs hvor alle forteller deg hva du skal tenke, hva du skal mene, lærerene gir deg fasiten på prøver og oppgaver, og du får til enhver tid beskjed om hvor du skal være, osv. På universitet så er det helt annerledes. De fleste fag har ikke obligatorisk oppmøte, du møter opp når du vil, foreleser dytter ikke ting inn med teskje, og oppgavene må du skjønne selv.

Skrevet

Vernepleier. Jeg har jobbet i psykiatri, sykehjem, bolig med PUH og skole. Mange muligheter. :-)

Skrevet

Radiograf?

Anonym poster: a9a6e8dc868b34a90d3b0cca6e63f97b

Skrevet

Radiograf?

Anonym poster: a9a6e8dc868b34a90d3b0cca6e63f97b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...