Gå til innhold

Hvordan lære valp å gå pent i bånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en utrolig lærenem valp på 4 måneder. Hun sitter, kommer på innkalling, ligger og blir allerede. Det var også peanuts å lære henne å bli renslig.

Men å gå pent i bånd derimot..puh, umulig å lære henne.

Er litt usikker på beste metode men prøver med kontakt, belønning osv.

Noen som har tips? Orker ikke en hund som drar i båndet..

Kanskje det er for tidlig å lære henne det når hun bare er 4 måneder?

Takknemlig for svar..

Anonym poster: 286da56f230a91fc32faa4f75490d42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig: En valp som ikke kan gå pent i bånd skal men bruke sele og ikke halsbånd på. Halsbånd på en hund som ikke kan det å gå i bånd kan få fatale konsekvenser for nakken.

Ellers anbefaler jeg deg å søke på "kindereggmetoden" på hundeforum, og spørre der.

Skrevet

Jeg har en utrolig lærenem valp på 4 måneder. Hun sitter, kommer på innkalling, ligger og blir allerede. Det var også peanuts å lære henne å bli renslig.

Men å gå pent i bånd derimot..puh, umulig å lære henne.

Er litt usikker på beste metode men prøver med kontakt, belønning osv.

Noen som har tips? Orker ikke en hund som drar i båndet..

Kanskje det er for tidlig å lære henne det når hun bare er 4 måneder?

Takknemlig for svar..

Anonym poster: 286da56f230a91fc32faa4f75490d42c

Så flink valp du har! :) Det er slett ikke for tidlig å lære henne å gå pent i bånd når hun er 4 måneder. Den metoden som fungerte best for vår del var å raskt og effektivt SNU og gå et par meter motsatt vei hver gang valpen dro i båndet. På denne måten lærer den at om den vil en vei og drar i båndet, fører det til at den ikke kommer frem til stedet den drar i båndet for å komme til. For noen fungerer det bedre å stoppe opp hver gang hunden drar, og så vente til den ikke drar mer, før man går videre :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

For min var det som funket best at jeg bare stoppet opp når hun begynte å dra. Hun snudde seg til slutt for kontakt, båndet ble slakt - "bra!", godbit og gå videre. To sekunder etterpå begynte hun å dra igjen, da var det stopp igjen og samme greia. Kunne bruke laaang tid på å gå ti meter :P var en tålmodighetsprøve, men hun tok poenget til slutt.

Endret av Fnisu
  • Liker 3
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Det syns jeg var skikkelig vanskelig, min brukte over ett år på å skjønne poenget og da var jeg så lei at jeg nesten kreperte hver gang jeg så et halsbånd.

Men det som endte opp med å funke for oss var å stoppe hver gang hunden dro og godbiter og ros hver gang hun gikk pent. Den snu og gå en annen vei fungerte ikke for da tenkte min bare "ohoi ny vei, stilig" hver eneste gang vi snudde oss, og ble kjempegira.

Skrevet

Hei! Jeg har en blandingshund på 6 mnd, å hun er flink til det meste, men IKKE å gå i bånd... Hun drar sinnsykt mye, og det er litt slitsomt. Jeg har begynt med den måten som dere snakker om her. Jeg stopper opp når hun strammer i båndet, å står helt stille til hun slakker det. Så får hun ros, å av til en godbit. Jeg lurer bare på hvor lenge det tok før deres hunder lærte seg å gå fint i bånd? Jeg må vell kansje innrømme at jeg ikke den mest tølmodige, men jeg prøver så godt jeg kan! :)

Skrevet

Tja.. varier fra hund til hund, så klart. Min "verste" (i hans forsvar er han en polar trekkhund) ble vel like over året før han gikk like fint som eldstemann.

Tålmodighet... og mye av det.

Skrevet

Okå, det blir spennende å se fremover hvor lenge det tar... :) Jeg er forberedt med GOD TØLMODIGHET! :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ikke bare stopp og vent, men få hunden helt til deg og stå i ro der, før dere kan gå videre. Fullfør hele handlingen helt hver gang.

På stressa hunder, så har jeg hatt mest effekt på hele tiden å snu retning vekk fra dit de drar. Så man trenger litt plass her. Men hele tiden bråsnu (være tydelig i språket ditt på at nå snur dere og går en annen vei) og endre retninger.

På hunder, som bare drar fordi de ikke vet bedre, så er det effektivt med å stoppe opp, komme til deg, vente, og så gå igjen. Man kan fort bruke 30 minutter på 100 meter i begynnelsen, men det er verdt det.

En valp er aldri for liten for å lære seg dette etter at den har reist fra mora. Jo før den skjønner, jo bedre.

Skrevet

jeg skulle lære en stor sterk (sterk nok til å dra meg overende om han ville) hund på 8 mnd som vi hadde i fosterheim å gå i band, det tok to timer å gå en runde rundt huset, men etter det så sluttet den å dra

hver gang hundens skulder kom foran benet mitt stoppet jeg , og sa "på fot - vi går ikke på tur før du er på fot" , så i begynnelsen var det et og to steg for meg og med engang hunden var på fot så sa jeg flink no kan vi gå på tur

senere gikk den på fot uansett om den hadde lenke eller ikke (lenken lå i lomma mi så han hørte den og det var nok til at han trodde den var på) og vek ikke fra fot selv om vi møtte andre hunder og den ville hilse på, da så den opp på meg og pep og jeg måtte spør den andre eieren om det var lov å hilse på og var det lov så gikk jeg mot de og sa til min at du får lov å hilse og først da gikk den bort fra leggen min og da han var ferdig å hilse så satte han seg ved leggen igjen klar til å gå videre

uansett hva jeg ville denne hunden skulle lære så fikk han aldri godbit bare godord, bare en ting jeg ikke fikk plukket bort av "unoter" - han åpnet døra når katten ville ut og også når den selv måtte et nødvendig ærend på "privaten" i skogen bortom tomtegrensa

Skrevet

Meld deg inn på ett dressurkurs, så blir hunden din sosialisert på samme tid som du lærer masse om nettopp lineføring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...