Gå til innhold

Hvor stor er en hybel ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Irritertleietaker

Er det lovregulert når et husrom er en hybel eller en leilighet ? Hvor stor kan en hybel være ? Hvis hyblen inneholder 1 soverom , bad og oppholdsrom med kjøkkenkrok og den samlede kvm er 40. Vil det da være en hybel eller en leilighet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si leilighet.

Men dette varierer visst rundt om i landet. Fx skulle datteren til venninnen min leie hybel - med to soverom... det var en sokkeletasje, og der de bor, er det som hybel å regne, fordi de bor i andres hus...

I Oslo kan man få hybler på 10 m2 - litt annerledes...

Jeg hadde en ett roms leilighet på 38 m2 - det var leilighet. Ingen hybel.

Men kanskje man ikke skal se på størrelsen, men innholdet? Dvs at om man deler bad og/eller kjøkken, kanskje det da er hybel? Selv om det måtte være 50 m2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en leilighet. Tror ikke størrelsen er relevant for om noe skal kalles hybel eller ikke. En hybel er ett rom, enten med kjøkken i et hjørne eller man deler kjøkken (og bad da) med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det du har der er leilighet/hybelleilighet.

Fant følgende i Dine Penger: De nye reglene er slik at du kan få pendlerfradrag uansett, så sant leiligheten er under 30 m2.

Leier du et rom hos noen, vurderes pendlerfradraget ut fra rommet ditt og din andel av fellesarealene i leiligheten. For at du kan få pendlerfradrag, kan ikke disse til sammen være over 30 m2 boareal. Hvis rommet for eksempel er på 8 m2, kan ikke din andel av fellesarealene - stue, kjøkken og gang - være over 22 m2.

http://www.dinepenger.no/index.db2?id=556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her regnes det som hybel når stue og soverom er i ett.

I leiligheter er disse seperat.

Hvor stor hybelen er har ingen betydning.

Hybler har og har ikke eget kjøkken.(samme med bad/vaskerom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her regnes det som hybel når stue og soverom er i ett.

I leiligheter er disse seperat.

Hvor stor hybelen er har ingen betydning.

Hybler har og har ikke eget kjøkken.(samme med bad/vaskerom)

Det finnes jo faktisk ettroms-leiligheter, som er nettopp leilighet og ikke hybel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Den der var ikke helt grei, siden det jo finnes ettroms-leiligheter.

Sånn personlig ville jeg kalt alle "hybler" over 15 kvm for ettroms-leilighet, og alt under 15 kvm for hybel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Er det lovregulert når et husrom er en hybel eller en leilighet ? Hvor stor kan en hybel være ? Hvis hyblen inneholder 1 soverom ' date=' bad og oppholdsrom med kjøkkenkrok og den samlede kvm er 40. Vil det da være en hybel eller en leilighet ?[/quote']

Dette ville jeg definitivt kalt for leilighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ettroms leilighet er gjerne kjøkkenet for seg selv, og det er ofte en sovealkove som da ikke regnes som eget soverom selv om den er separat fra resten.

Om det er ett rom med stue, kjøkken og soverom i samme lille rommet er det vel et forsøk på å få det til å høres bedre ut enn det er om man kaller det ettroms leilighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ettroms leilighet er gjerne kjøkkenet for seg selv, og det er ofte en sovealkove som da ikke regnes som eget soverom selv om den er separat fra resten.

Om det er ett rom med stue, kjøkken og soverom i samme lille rommet er det vel et forsøk på å få det til å høres bedre ut enn det er om man kaller det ettroms leilighet ;)

Ja, det er nettopp her jeg mener forskjellen mellom hybel og leilighet ligger. En leilighet har et eget og separat kjøkken (dog er jo også åpne kjøkkenløsninger medregnet) mens en hybel har enten en liten kjøkkenkrok i rommet eller må dele kjøkken med andre hybler. I en hybel har du kun ett rom som er ditt (stue, soverom og evt kjøkken i ett, bad deles med andre), mens i en leilighet har du minimum 3 rom (stue/soverom, kjøkken og bad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kalt det en hybelleilighet dersom det egentlig er en del av et større hus - leilighet dersom det er mer adskilt i en slags blokk/flermannsbolig med noenlunde lik størrelse på leilighetene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...