Gå til innhold

Aksjelag, ordensregler og juss. Kan noen hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan et aksjelag forby beboerne å ha husdyr i sin egen leilighet når dyret aldri er utenfor leiligheten? Det er et vedtak i husordensreglene i dette tilfellet, men rent juridisk så høres dette veldig lugubert ut. Har de rett til dette?

Anonym poster: d7a18c1ae690fb3f9fa3f1035ccb93d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Kan et aksjelag forby beboerne å ha husdyr i sin egen leilighet når dyret aldri er utenfor leiligheten? Det er et vedtak i husordensreglene i dette tilfellet, men rent juridisk så høres dette veldig lugubert ut. Har de rett til dette?

Nei.

Jeg bor i et borettslag med generelt husdyrforbud, men ingen kan nekte noen å ha f.eks. innekatt i egen leilighet, med mindre dyret bråker så mye at det er til sjenanse for naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte naboen som bor i etasjen under (eneste nabo i samme oppgang) om han var allergisk mot dyr, for jeg ville ha ei katt boende oppe, inne i leiligheten, som aldri drar ut. Fikk bare høre "jeg skal ikke ha noe katte i boligen!!" .. Hvor finner jeg konkrete lover om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Burettslagslova:

§ 1-4. Bustadaksjeselskap

(1) Det kan ikkje stiftast aksjeselskap eller allmennaksjeselskap med same føremål som burettslag. Eit aksjeselskap eller eit allmennaksjeselskap kan heller ikkje endre føremålet eller eigarstrukturen slik at selskapet blir eit bustadaksjeselskap.

(2) For aksjeselskap som er stifta før lova tok til å gjelde, og som har same føremål som burettslag, gjeld §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 og omdanningsreglane i § 13-5.

§ 5-11. Bruken av bustaden og eigedommen

(...)

(4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

Et dyr som aldri er utenfor leiligheten vil ikke kunne være til ulempe for andre brukere av eiendommen, med mindre dyret bråker mye.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Burettslagslova:

Et dyr som aldri er utenfor leiligheten vil ikke kunne være til ulempe for andre brukere av eiendommen, med mindre dyret bråker mye.

Det spiller ingen rolle om dyret ikke er til ulempe dersom eier ikke tilfredsstiller hovedkravet i lovbestemmelsen. Det er at han/hun skal ha gode grunner for å ha dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Nå har jeg snakket med to jurister, og de sier det samme. Aksjelag er underlagt borettslagsloven, og det er avgjort i høyesterett at et lag ikke kan nekte en frisk person å ha et valgfritt dyr inne i sin leilighet, så lenge dette ikke tar i bruk fellesarealene. En hund må jo nødvendigvis det, men det må ikke en katt. De som bor i oppgangen er nødt til å fremlegge legeattest for å bevise at de er hyperallergisk for å få et dyr fjernet fra en annen leilighet.

Så det er rett og slett snakk om en gammel grinebiter som styrer hele aksjelaget, som bare "ikke vil" ha noen dyr der. Han er godt over 60 år og spør du meg burde han vært umyndiggjort så frekk som han var med meg. Aldri blitt behandlet så dårlig til sammen i hele livet som jeg ble de 2 minuttene jeg snakket med han. Hadde dere hatt lyst til å flytte inn og lage kvalm for en person som ikke har noen folkeskikk eller grenser når det gjelder skjellsord? Selv om han per dags dato har brutt loven ved å ha presset frem dette forslaget, så vil jo det at jeg påpeker dette skape kvalm. I tillegg vil jeg få innkalt til generalforsamling og prøvd å få endret reglene slik at katten min kan gå ute. Jeg er dog bekymret for om han vil komme til å gjøre henne skade, men det blir jo bare antagelser. Blæh.. Sinnsykt fin leilighet, perfekt størrelse og strøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal starte krigen om dyr i fellesarealene nå, altså. For øvrig så er borettslag/aksjelag med generelt forbud mot dyrehold svært populære. Jrg bor selv i et borettslag med generelt forbud mot dyrehold, og hvert år er det forslag om å endre vedtektene. Samme hvordan forslaget er formulert, så faller det med stort flertall. Noe som signaliserer at man i vårt borettslag ikke ønsker dyrehold utenfor leilighet.

Det er uansett ingen som kan nekte deg å ha katten utendørs, så lenge du frakter den i fellesarealet i transportbag eller lar den komme inn og ut gjennom vindu.

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...