Gå til innhold

Endring av fornavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var inne på www.ssb.no og søkte på endring av navn og navneloven. Er det slik at man kun kan endre mellomnavnet og etternavnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært inne på linken å sett. Ei har jeg lest noe om det andre plasser. Men jeg kan ikke forestille meg at det er begrensninger på det. I hvert fall ikke ved skifting av fornavn.

Ei venninne av meg vurderte for noen år siden å droppe fornavnet sitt til fordel for mellomnavnet. Men det ble det ikke noe av (heldigvis).

Skrevet

Jeg leste alle paragrafene :roll:

Det står at fornavnet kan endres til det meste, guttenavn til jentenavn også om det er tradisjon, så det er jo bra :)

Skrevet

Du kan endre hvilket som helst av navnene dine, men ikke mer enn en gang hvert tiende år. Unntak er hvis du endrer i forbindelse med ekteskapsinngåelse, eller -oppløsning.

Skrevet

Jeg vet om en som har forandret fornavnet sitt!

Skrevet

Jeg har endret mitt navn flere ganger, likeledes min datters navn. Det er ikke noe problem, tar litt over en uke og er helt gratis.

Skrevet

Jeg vil gjerne endre fornavnet mitt, men vet ikke om jeg vil beholde mellomnavnet mitt hvilket er Irene, eller om jeg skal ta Margareth eller Irene-Margareth? Ta gjerne og kontakt meg på PM om dere kunne tenke dere å hjelpe :wink:

Skrevet

Ja, hvorfor ikke? Tenker det blir så spesielt å ha tre navn..

Skrevet

Det er egentlig en god del mennesker som har tre navn og til og med noen med flere fornavn enn det også!

Skrevet

Jeg har lyst på noe etter Irene, men vet ikke om Margareth er noe jeg vil like om fx 5 år. Noen som har noen idèer på litt lengre mellomnavn som passer til Irene?

Skrevet

Jeg kan også tenke meg å endre navnet, fordi alle kaller meg noe annet enn jeg heter, og fornavnet blir ikke benyttet...

Noen som vet hvor man søker?

Dersom man kunne hete Vega (om det var et navn), kunne jeg da søkt å hete Vega Vega?

(dersom Vega var både navn og etternavn...)

Eller er myndighetene stivbente?

Kunne tenke meg å hete noe helt merkelig, siden ingen bruker navnet mitt likevel - og det er greit. Og siden jeg ikke skal gifte meg, og uansett vil ha mitt eget navn...

Skrevet
Dersom man kunne hete Vega (om det var et navn), kunne jeg da søkt å hete Vega Vega?

(dersom Vega var både navn og etternavn...)

Eller er myndighetene stivbente?

Du har jo den skuespilleren som heter Fares Fares da, riktignok er det i Sverige, men jeg kan da ikke se at det skulle være et problem i Norge.

Skrevet

Hvem er "navnemyndighetene" i Norge da?

Må tenke litt på det, lett for å få innfall her i gården...

Gjest Katarine
Skrevet

Man behøver ikke søke, det er bare å sende en melding til folkeregisteret på et eget skjema. Det skal mye til for at det ikke blir innvilget. Hvis det er et veldig spesielt tilfelle kan det hende man trenger tillatelse fra fylkesmannen. Jeg har selv skiftet navn og er strålende fornøyd, men jeg anbefaler absolutt at man tenker veldig grundig gjennom det først.

Skrevet

Hvordan reagerer foreldrene deres og vennen deres når dere skifter navn? Blir det ikke vanskelig for dem å måtte forholde seg til et helt annet navn enn det de kjenner dere som?

Jeg er på ingen måte mot det dere gjør når dere skifter fornavn. Jeg spør bare fordi jeg er litt nysgjerrig.

Gjest Katarine
Skrevet
Hvordan reagerer foreldrene deres og vennen deres når dere skifter navn? Blir det ikke vanskelig for dem å måtte forholde seg til et helt annet navn enn det de kjenner dere som?

Jeg er på ingen måte mot det dere gjør når dere skifter fornavn. Jeg spør bare fordi jeg er litt nysgjerrig.

De venner seg til det dersom de vil (og problemet er heller at enkelte ikke engang vil prøve, enn at de ikke greier det), men det er jo ikke så lett den første tiden. Jeg har hørt mange forsnakkelser, men det var jeg forberedt på og brydde meg ikke om det. Nå etter fire måneder sier vennene mine at det faller dem naturlig å bruke det nye navnet.

Mitt råd til de som skifter navn og vil at folk skal bruke det nye navnet, er å være klar og tydelig på hvilket navn som skal brukes (jeg har ikke vært klar nok og derfor er det ikke alle som bruker mitt nye navn), men bære over med forsnakkelser. Det går seg til.

Skrevet

Jeg tror det kan bli vanskelig for veldig mange av mine venner å bruke det nye navnet mitt. En sa til meg at det var klart hun skulle bruke det nye navnet mitt, mens en annen sa at det kunne ikke falle henne inn å bruke det.. Da sa jeg bare at hun ikke trengte å bruke noen navn i det hele tatt om hun snakker til meg.

Gjest Katarine
Skrevet
Jeg tror det kan bli vanskelig for veldig mange av mine venner å bruke det nye navnet mitt. En sa til meg at det var klart hun skulle bruke det nye navnet mitt' date=' mens en annen sa at det kunne ikke falle henne inn å bruke det.. Da sa jeg bare at hun ikke trengte å bruke noen navn i det hele tatt om hun snakker til meg.[/quote']

Det er faktisk noen få som har valgt den siste varianten der på meg, og det er så irriterende å bare bli kalt "du" eller merke at folk anstrenger seg for å ikke bruke navn... Respektløst, mener nå jeg, og litt sårende også.

Skrevet

Om de er mine virkelige venner så har de nok ikke noe problem med å forstå at jeg vil bli kalt for det nye navnet mitt, men vet ikke hvor mye pes det blir.

Måtte du endre navn o.l. på VISA kort og sånt etter at du byttet navn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...