AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Han er vant til å være alene mens jeg er på jobb, og har taklet det helt fint. Nå har vi hatt ferie i flere uker, og vært veldig mye sammen. Har vært noen uker på hytta, sammen med flere andre. Det er mange som har lekt med han, det har vært masse turer, kos og hygge. Når han ikke har fått oppmerksomhet, har han begynt å mase, og piper hvis jeg går i et annet rom. Av og til har han også begynt å pipe om en av de andre har gått i et annet rom. Hjemme er han jo vant til å sove mye, men det han han liksom ikke hatt så mye tid til på ferie. Det har vært full fres veldig ofte. Og når jeg har prøvd å roe han har han ofte reagert med denne pipingen, med mindre han får være der det skjer. Lurer på om han er overstimulert? Jeg tviler på at han har separasjonsangst, da han har taklet dette helt utmerket før ferien. Nå har vi kommet hjem, og det har vært lite piping, det har hendt det har kommet et par pip om han skjønner at jeg skal gå, men jeg har stått og hørt, og det har blitt stille veldig raskt. Når han hører jeg kommer hjem, piper han, men da er det tydelig at han har ligget og sovet. Har lagt merke til at han maser mye nå, han forventer oppmerksomhet hvis det ikke skjer noe, og er veldig klengete. Vil legge til at han ellers virker veldig trygg, er veldig glad i mennesker og dyr, og generelt er en utrolig snill og grei hund. Vi har brukt mye tid på sosialisering, og jeg synes vi har fått det bra til, og han har virket kjempefornøyd. Hva tror dere, har han fått for mye oppmerksomhet i ferien? Tenker litt på alder også, når kan man forvente rampestreker som følge av at han begynner å bli tenåring? Og når begynner hormonene å løpe løpsk? Takknemlig for svar. Kan legge til at jeg er ny hundeeier, og prøver så godt jeg kan. Anonym poster: bbed4bfc621a5ded6be405ec378263f2
betrayed Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Jeg ville ikke tenkt så mye på hvorfor med mindre du har mistanke om noe er galt. Fortsett hundeholdet som du gjorde før og ignorer han totalt når han maser. Puberteten til hunder varierer. Små hunder kommer ofte tidligere i pubertet, alt fra rundt 3-4 mnd som jeg har forstått, mens større hunder kommer kanskje ikke før i 7-10 mnds alder.
la Flaca Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 Høres ut som han har fått for lite søvn og ro i ferien. Og 6 mndr. er aldern for kjønnsmodning og hormoner. Gi han er par uker med lite action, så er du nok i rute igjen.
Sugerøret Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 støtter det La Flaca sier, samt det er vel ikke løpske tisper i nærheten?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #5 Skrevet 10. august 2012 Det er ingen løpske frøkner i nærheten, så da høres det jo ut som om jeg ikke er helt på jordet når jeg tenker at det ble litt mye av det gode i ferien. Lurer på om spøkelsesalderen har kommet, han har i allefall bjeffet noe voldsomt på noe som alltid har stått der i dag. Jeg tror jeg har bedt han gå vekk fra sofaen cirka hundre ganger bare i dag, men han er ikke i modus til å høre. Maser og maser, og forventer å bli underholdt. Gikk en god tur med han, da fikk han rast fra seg litt. Kanskje jeg burde leke med han så han får brukt hjernen sin litt, kanskje han blir trøtt da. Men, det er vel dumt, for da får han jo oppmerksomhet når han maser, og det er jo nettopp det vi skal prøve å unngå. Tror ikke det er noe galt med han, han spiser godt, går på do og virker ellers frisk og fin. Nå gikk han faktisk å la seg, jeg bare ignorerte han en stund og latet som om han var luft. Anonym poster: bbed4bfc621a5ded6be405ec378263f2
kattepus89 Skrevet 10. august 2012 #6 Skrevet 10. august 2012 Jeg har en teori om at den gjør det fordi den får respons fra deg... De lærer seg at "aha... hvis jeg gjør sånn og sånn så får jeg oppmerksomhet!". Prøv heller å snu om på trenden og ros masse når den gjør det du vil den skal, da skjønner de fort hva som lønner seg Ignorer totalt hvis den gjør noe uønsket(så lenge det ikke er ekstremt som å hoppe opp på bord osv..) Hvis den gjør det, så bare fjern den fra situasjonen uten å bli sur, og distraher med noe annet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå