Gå til innhold

Vurderer å male stuemøbler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stua vår er ei salig blanding av ting som ikke passer sammen. Salongbordet tror jeg er lakket heltre, i en slags kirsebærtrefarge. Bokhylla er furu, kanskje lutet (hvordan finner jeg ut det?). Vi har en høy kommode (som vi har stort behov for, kan ikke kvitte oss med den hvis vi ikke finner noe tilsvarende å kjøpe billig) i en slags lys eikefiner. Med andre ord ikke noe pen å se på. Og TV-bordet er i en sånn mørk brunsvart farge, kjøpt på Bohus. Altså passer ingen av delene sammen.

Økonomien tillater oss ikke å gå til innkjøp av drømmemøblene. Og det er vanskelig å finne erstatningsmøbler billig brukt. Stua er relativt liten og vi trenger bruksområdene de ulike møblene representerer. Bokhylla er egentlig veldig fin og spesiell, men furu er ikke min favoritt.

Jeg har veldig lyst å male møblene sånn at de passer bedre sammen, men ser for meg en veldig krevende jobb (jeg har ikke verdens beste helse, så tunge jobber klarer jeg ikke).

Hvis jeg må pusse ned hele salongbordet først så blir det neppe aktuelt. En ting er å pusse selve bordflata, men så har man jo de fire bena (av den brede sorten, mye arbeid bare der) og hylla under bordet. Noen sier jeg bare trenger å grunne bordet før jeg maler det, kan det stemme?

Og bokhylla, som kanskjer er lutet furu, kan den i det hele tatt males? Og hvordan finner jeg i såfall ut av det?

Kommoden kan nok ikke males, men det er nok lettere å få tak i en brukt kommode som gir samme funksjon enn å få erstattet bokhylla og salongbordet som vi liker størrelse og fasong på.

TV-bordet er ikke aktuelt å male, så det vil forbli brunsvart. Sofaen er mellomgrå og veggene lyse. Hvilken farge burde jeg da velge om jeg kommer i gang med maling av salongbord og bokhylle?

Anonym poster: 0c5e83d9d15852a9de63a9a43233148d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mal alt hvitt. Grunne først, pusse litt og så maler du med toppstrøk 2-3 strøk. Det er nydelig med hvite møbler.

Skrevet

Du trenger slett ikke å pusse det helt ned nei. Bare vask møblene med salmiakk-vann, puss lett over alle flater med mellomgrov sandpapir. Grunning og 2-3 toppstrøk. Litt jobb er det, men ikke noe verre enn at du skal klare det, selv med litt dårlig helse. Jeg har gjort sånn med masse møbler. Det har holdt seg bra! Jeg har brukt egghvit farge. Den er så og si helt hvit, men ikke så skarp i fargen som ren hvit.

Invester i en bra pensel, det har veldig mye å si for sluttresultatet. Og bruk oljemaling.

Lykke til :)

Skrevet

Takk for svarene. Det høres jo rimelig overkommelig ut. Så for meg å ligge på kne og pusse i mange timer... :)

Kan jeg male den bokhylla som jeg ikke er sikker på om er lutet furu? Hva med oljet eik (har et annet møbel jeg har lyst å ta i samme slengen)? Begge deler er ca. 10-15 år gamle og kjøpt brukt for en del år siden.

TS

Anonym poster: 0c5e83d9d15852a9de63a9a43233148d

Skrevet

Så lenge du bruker grunning vil det nok funke å male både på oljet eik og lutet furu.

Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Før du maler på lut må du nøytralisere luten. Dette kan du f.eks gjøre med eddikvann!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...