Gå til innhold

Hva er egentlig sunnest? 0,5 l sukkerfri eller vanlig brus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig sunnest av 0,5 l sukkerfri eller vanlig brus? Det er mye sukker i den vanlige brusen, men det er også mange usunne stoffer i den sukkerfrie brusen. Så hvis man kun drikker 0,5 l brus i uken. Hva burde jeg velge? Og om det er noen brus som er bedre enn andre?

Anonym poster: 776a9a22926b7b51591409a196d753e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bruker ikke sukker i vanlig brus. De bruker sirup.

Sukkerfri er sunnere, men ikke sunn.

Anonym poster: 41885df17f9cc0160c960152895792d1

• Liker 1
Skrevet

De bruker ikke sukker i vanlig brus. De bruker sirup.

Sukkerfri er sunnere, men ikke sunn.

Anonym poster: 41885df17f9cc0160c960152895792d1

Poteto potato. Takk for svar :)

Skrevet

Hørt at man kan bli infertil av overkonsumering av lettbrus :o ta med en klype salt, gidder ikke lete etter kilder.

Anonym poster: 3d4a318d71ddd767223935397b359a73

Skrevet

Jeg ville heller ha drukket sukkerbrusen. Sukker er ikke direkte sunt, men jeg vil heller ha det enn diverse mer-eller-mindre lugubre kjemikalier. Drikker du såpass lite vil det ikke ha stort å si uansett.

Anonym poster: 59a4d3b8287207d5aef1c3375db1714a

• Liker 1
Skrevet

hvis du kun drikker 0.5 liter i uken kan du med god samvittighet drikke sukkerholdig brus

Skrevet

Moralen er vel egentlig: Ikke drikk brus i det hele tatt da :P

Uansett, takk for svar alle sammen :)

• Liker 1
Skrevet

Sukker er dårlig i alle former- om det er snakk om sukker eller kunstig søtning er ett fett.

Anonym poster: 2d47fae6d450feef4c0daf33456ae3d1

Skrevet

Lærte på vgs. (kokkelinje) at kunstige søtningsstoffer er verre for deg enn rent sukker. Husker ikke hvorfor, men er noe med kreftkremkallende eller iallefall verre stoffer for deg. Begynner å bli noen år siden...

Så det ble anbefalt å drikke brus med sukker fremfor light-verjoner.

• Liker 1
Skrevet

Lærte på vgs. (kokkelinje) at kunstige søtningsstoffer er verre for deg enn rent sukker. Husker ikke hvorfor, men er noe med kreftkremkallende eller iallefall verre stoffer for deg. Begynner å bli noen år siden...

Så det ble anbefalt å drikke brus med sukker fremfor light-verjoner.

Det var gamle myter fra the days of yore. Det er motbevist for lenge siden, try to keep up, ok?

Anonym poster: 1a1d83451a17342d28724de0af3aab7e

• Liker 1
Skrevet

Du skal drikke MANGE liter brus HVER dag for at de kunstige søtstoffene skal være farlige.

På den annen side, en halvliter brus i uka er ikke skadelig mye. Velg den brusen som smaker best du, det er sunnest for trivselen. ;)

• Liker 1
Skrevet

Det var gamle myter fra the days of yore. Det er motbevist for lenge siden, try to keep up, ok?

Forstår meg virkelig ikke på den dobbelanonymeringen... Tør du virkelig ikke å fortelle meg DET en gang med ditt virkelige nick?

Men greit nok, har du noe bevis på at det ikke er skadelige stoffer i denne kunstige søtningen?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forstår meg virkelig ikke på den dobbelanonymeringen... Tør du virkelig ikke å fortelle meg DET en gang med ditt virkelige nick?

Men greit nok, har du noe bevis på at det ikke er skadelige stoffer i denne kunstige søtningen?

Har DU bevis for at det er skadelige stoffer i kunstig søtning Tror ikke de såkalt lærde blir enige om hva som er værst. Sukker eller søtningsstoffer.

Endret av OPIgirl
Skrevet (endret)

Jeg hadde valgt sukkerbrusen om jeg bare drakk en liten brus i uka. Så vidt jeg vet er det studier som viser at søtstoffer, spesielt aspartam, kan være både kreftfremkallende og forårsake Alzheimer.... på mus og rotter. Forskerne vet rett og slett ikke langtidseffekten på mennesker. Enda. Jeg har nylig droppet Pepsi Maxen på grunn av dette.

Endret av Pyntestøv
  • Liker 2
Skrevet

Viser ikke de nyeste forskningsartiklene at man må få i seg sinnsyke mengder aspartam for at det skal være skadelig?

Uansett er jo begge deler ikke spesielt sunne, og skadelige for tenna. Er dessverre litt vel avhengig av Pepsi Max selv, men har blitt mye flinkere til å kutte ned, så det går riktige veien :)

Skrevet

Viser ikke de nyeste forskningsartiklene at man må få i seg sinnsyke mengder aspartam for at det skal være skadelig?

Jepp. Ikke noe vanlige brusdrikkere skal bry seg om.

Skrevet

Er virkelig en halv liter brus i uka så lite? Selv ville jeg heller sagt at over en halv liter i uka er mye!

Jeg hadde valgt sukkerfri, siden jeg faktisk ikke synes det er så lite brus det er snakk om (jeg passer kalorier). Men selv velger jeg sukkerbrus når jeg drikker brus. Jeg er overbevist om at det er bedre for helsa/er sunnere, dessuten smaker det jo så mye bedre, og brus er jo tross alt en kose-drikk! :)

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hadde helt klart valgt med sukker.

Tror det gjør mye skader men alle kunstige tilsetningsstoffer. Hormonforstyrrelser, autoimune sykdommer etc etc.

Skrevet

Som igjen det ikke finnes noe bevis for. Og når skal skal folk slutte å bruke rotter og mus som sammenligning, vi er hverken mus eller roitter :lol:

Skrevet

Når du bare skal drikke 0,5l i uka, velg den du liker best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...