Gå til innhold

Kjøpt Designerkjole - Kinakjole like bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har unnet meg en designerkjole som var fryktelig dyr... Og jeg er medlem på et annet bryllupsforum ved siden av dette. Der skrytes det hemningsløst av Kinakjolene til knapt en tusenlapp, både kvalitet og snitt er vistnok "helt likt"...

Er det jeg som har bestilt katta i sekken, og brukt for mye penger eller er det en forskjell?

Jeg mener jeg ser forskjell - både når det gjelder snitt og kvalitet, men det kan jo like gjerne være innbildning siden min allerede er bestilt. Det er kanskje å banne i kirken å si at man ikke synes kjolen som mange bestiller er all that.

Anonym poster: 2066dd10593395261837f1cdf004c3b6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har unnet meg en designerkjole som var fryktelig dyr... Og jeg er medlem på et annet bryllupsforum ved siden av dette. Der skrytes det hemningsløst av Kinakjolene til knapt en tusenlapp, både kvalitet og snitt er vistnok "helt likt"...

Er det jeg som har bestilt katta i sekken, og brukt for mye penger eller er det en forskjell?

Jeg mener jeg ser forskjell - både når det gjelder snitt og kvalitet, men det kan jo like gjerne være innbildning siden min allerede er bestilt. Det er kanskje å banne i kirken å si at man ikke synes kjolen som mange bestiller er all that.

Anonym poster: 2066dd10593395261837f1cdf004c3b6

Kvaliteten på materialet merker man sjeldent i stor grad hvis man bare bruker kjolen et par ganger - om du har tenkt å ha denne en stund vil du nok merke stor forskjell. Når det gjelder kvaliteten på søm og denslags vil det samme være tilfellet.

Snakker vi her skreddersøm eller ferdig basert på standardmål?

Jeg bruker selv en skredder i Nepal, men de koster ikke bare en tusenlapp for å si det sånn, og tar jo noen uker. Samt at jeg må jo betale for å få tatt skikkelige mål.

Anonym poster: 50402a4c132da479e00ccd830cadf452

Skrevet

Kvaliteten er langt derifra "helt lik", og det synes selvfølgelig for de som, tja, ser det. Det er ikke alle som ser eller forstår seg på kvalitetsforskjell. Jeg ser lett forskjell på halvgod hastesøm + polyestersateng og godt håndverk + satengvevd silke, men jeg kjenner folk som helt seriøst ikke ser det.

Man kan ha flaks med sweatshop-kjoler og få en hvor stoffet har riktig trådretning og den grovt underbetalte skredderen ikke har gjort noe feil med den altfor raskt utførte sømmen, og hvor stoffet ikke er den verste polyesteren eller til og med er silke, for all del, men selvfølgelig blir det ikke samme kvalitet som en kjole som er klippet til og sydd med omhu av gode materialer. Sømmen holder for en kveld uansett, om man synes det er OK å bruke sweatshops (det skinner kanskje gjennom at jeg ikke synes det...). Når det gjelder brudekjoler legger jeg mest merke til stoffet selv.

• Liker 1
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Det er min tråd - kom borti anonym knappen.

Jeg har bestilt min fra Pronovias i London, de sa at den blir sydd for hånd etc. Så jeg har jo den oppfatningen av at dette er virkelig skikkelige saker. hehe.

Og jeg trengte virkelig å høre at det er verdt pengene jeg legger i denne kjolen, og at jeg like gjerne kunne kjøpt en kina-kopi. Synes bare det er vanskelig å forsvare prisen når de fleste er mer enn fornøyd med en kopi... Derfor har jeg vært redd for at siden jeg mener jeg ser forskjell er det kun i mitt eget hode for å forsvare mitt eget valg.

Takk, for tilbakemeldingene. Var deilig å høre noe annet enn at kina-kjole er fantastisk og mer enn bra nok.

Skrevet

Selvfølgelig merker og ser man forskjell! I enkelte tilfeller også stor forskjell! Og ja - jeg tør påstå at kvaliteten på stoffet selvfølgelig merkes selvom man bare bruker det en gang. Det er en videsn forskjell å gå i kreppliknende og papiraktig materiale, og ordentlig materiale. Man skal da ikke være så naiv å tro man virkelig får det samme for 1000 kr som for 10.000. Det får da være grenser.

• Liker 2
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Nei, man skal ikke være så naiv. Men jeg blir fryktelig usikker når jeg ser mange av disse som lovpriser kvaliteten etc, at kanskje jeg skulle prøvd en kopi, spart pengene, kunne valgt annderledes etc.

Men igjen blir jeg veldig glad når jeg får bekreftet det jeg mener er rett for meg og mine valg.

Skrevet

Det ligger veldig mye håndarbeid og spesialdesign bak de dyre designer kjolene. Min kjole er og en designer kjole, dog uten de spesialdesignede blondene og perlebroderiene som de virkelig dyre har.

Jeg kjøpte en kina-kjole og den er ganske pen, men kvaliteten på den kjolen jeg skal bruke er en helt annen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener også at det er stor forskjell på ekte designerkjoler og billige Kina-kopier. Og man ser det ofte veldig godt selv om man ikke har peiling på sånt i utgangspunktet.

Amens: Gratulerer med morgendagen! :)

Skrevet (endret)

Nja, jeg tok min kjole til en skredder, som syr/lager bunader og brudekjoler (legger opp alle slike ting) og hun kunne ikke se at det var en "kinakjole". Kvaliteten er meget god og en jeg kjenner som jobber i brudesalong sier hun glatt kunne solgt min kjole for 7000 kr uten problemer, hadde den hatt et annet merke.

Noen ganger kan man være veldig heldig, og nei, jeg så ikke vits i å betale 14000 kr for en kjole jeg skulle bruke én gang. Og klart du ikke har kjøpt katta i sekken, men det blir for enkelt å si at kinakjoler er av dårlig kvalitet. Bare se på mange av de som reiser til si Kina eller Thailand og får kjøpt seg klær der nede, velger ut stoffer og får sydd kjole/andre klær. Min bestemor gjorde det, og det er jammen ikke dårlig kvalitet på de tingene der.

Min kjole ligner på Maggie Sotteros Phuong, men jeg synes min er mer unik fordi den ikke er prikk lik, hvilket er gjort med vilje. Jeg ser ikke vitsen med å kun kjøpe et merke, for meg var 14000 kr, som kjolen egentlig ville ha kostet i salong, bortkastet. Dessuten var det ikke mulig å få tak i brudekjolen da jeg kjøpte min brudekjole. Ergo hadde jeg ikke mye valg sånn sett. Stoffet er i tungt nydelig materiale og chiffon over der igjen, og jeg har fått veldig mye skryt over at det er en fin kjole.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Jeg liker forresten ikke å kalle det kinakjoler. Det det er snakk om er de sykelig billige sweatshopkjolene, ikke håndverk fra reale skreddere i Kina. Eller i Nepal, eller på Taiwan, eller i Thailand, eller på Filippinene.

Naturligvis kan man få stoff av god kvalitet, om man bestiller og betaler for det og ikke for gresselig, blank polyester. Man kan også få ikke-billige brudekjoler i gresselig, blank polyester (jeg ser ofte på Kjolen som sier ja og blir sjokkert over hvor fælt stoff det kan være i kjoler til for eksempel 3000 dollar), og det er ikke alltid så fantastisk godt arbeid i "ordentlige" brudekjoler heller.

Naturligvis kan man få helt anstendig eller god søm fra billigkjolebutikker. Mye avhenger også av hvem man handler fra og som sagt av flaks. Til og med Milanoo, som er velkjent som en av de verste i klassen, kan levere bra klær på en god dag.

Med en gang noe har med bryllup å gjøre skrus jo prisen opp tre hakk, og det finnes massevis av brudekjoler som er latterlig overpriset, men et skreddersydd plagg av god kvalitet vil alltid koste materialpris + betaling for antall timer arbeidet tar + fortjeneste. Sweatshops beregner del 2 av det etter hva de kan slippe unna med å betale de som syr, og jager på for å få dem til å sy fortere. Det blir det vanligvis ikke godt arbeid av, selv om man som nevnt kan ha flaks og det ikke har blitt feil.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde sikkert gått for en "Kinakjole" hvis jeg skulle giftet meg og kjøpt kjolen.

Hvorfor?

Fordi det er én kjole jeg skulle hatt på i 6-12 timer og aldri bruke igjen ( med mindre den skulle bli brukt som en referanse til " den gang da jeg var XX-år gammel og 65 cm rundt midjen "

Hva som får folk til å *kjøpe* en kjole til 10-15 000 er meg et mysterium.

" Mye bedre kvalitet når den er sydd for hånd "

Vel, du skal bruke kjolen tur-retur et alter/fotograf/festlokale.

IKKE på polartur med Lars Monsen

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde sikkert gått for en "Kinakjole" hvis jeg skulle giftet meg og kjøpt kjolen.

Hvorfor?

Fordi det er én kjole jeg skulle hatt på i 6-12 timer og aldri bruke igjen ( med mindre den skulle bli brukt som en referanse til " den gang da jeg var XX-år gammel og 65 cm rundt midjen "

Hva som får folk til å *kjøpe* en kjole til 10-15 000 er meg et mysterium.

" Mye bedre kvalitet når den er sydd for hånd "

Vel, du skal bruke kjolen tur-retur et alter/fotograf/festlokale.

IKKE på polartur med Lars Monsen

Det mysteriumet kan lett løses når en innser at for noen er 10.000 kr veldig mye penger, og for andre så er det ikke så mye ;)

Anonym poster: 231e223e9c9673be17f13a913d69ffda

• Liker 2
Skrevet

Kinakjolebrud her også, og jeg er strålende fornøyd med valget og følte meg vakker i kjolen på dagen.

Så vidt jeg kunne se var det ingen graverende forskjeller på orginalen jeg prøvde i salong og den jeg fikk fra Kina.

Eneste var at den jeg fikk ikke hadde 7 lag med stoff, men 5. Og for min del var det bare fint. Siden jeg syns den i salongen var litt i overkant "fluffy".

Timespris på over 1000 kr for en kjole som blir brukt en dag, er drøyt.

Nå skal min (ikke så rene og pene kjole etter hagebryllup) renses og henges vekk. Og den betyr vanvittig mye selv om den ikke kostet skjorta.

Kvaliteten holdt mer enn got nok til en dags bruk, og jeg kunne sikkert solgt den, men det vil jeg ikke.

Skrevet

Kinakjolebrud her også, og jeg er strålende fornøyd med valget og følte meg vakker i kjolen på dagen.

Så vidt jeg kunne se var det ingen graverende forskjeller på orginalen jeg prøvde i salong og den jeg fikk fra Kina.

Eneste var at den jeg fikk ikke hadde 7 lag med stoff, men 5. Og for min del var det bare fint. Siden jeg syns den i salongen var litt i overkant "fluffy".

Timespris på over 1000 kr for en kjole som blir brukt en dag, er drøyt.

Nå skal min (ikke så rene og pene kjole etter hagebryllup) renses og henges vekk. Og den betyr vanvittig mye selv om den ikke kostet skjorta.

Kvaliteten holdt mer enn got nok til en dags bruk, og jeg kunne sikkert solgt den, men det vil jeg ikke.

Hvorfor har du verdens vakreste Demetrios kjole som profilbilde dersom du er kinakjolebrud?

Er det kinakjole utgaven av den du har kjøpt? Jeg skal forøvrig gifte meg i originalen om noen uker, og jeg ville ikke hatt noe annet. Jeg vurderte billig kjole, men når jeg tok på meg den kjolen tror jeg alt annet hadde vært nedtur :P Jeg kom også frem til at jeg ville være sikker på hva jeg fikk, noe jeg vet at ikke alle som bestiller kinakjole kan være. Så det er så mye som spiller inn, jeg er generelt veldig opptatt av hvordan klærene tar seg ut, og jeg bestiller ikke hverdagsklær på nettet engang uten at jeg VET hva det er jeg får!

Anonym poster: 4e42d617834729967c89a58bbbb8f3a9

• Liker 1
Skrevet

Det mysteriumet kan lett løses når en innser at for noen er 10.000 kr veldig mye penger, og for andre så er det ikke så mye ;)

Anonym poster: 231e223e9c9673be17f13a913d69ffda

Jeg er såpass heldig at økonomi er et problem.

For meg vitner det mer om holdninger som viser til for mye penger og

alt for lite vett.

( Med særlig vekt på sistnevnte )

• Liker 1
Gjest GetOverIt
Skrevet

Jeg er såpass heldig at økonomi er et problem.

For meg vitner det mer om holdninger som viser til for mye penger og

alt for lite vett.

( Med særlig vekt på sistnevnte )

Så hvis man har penger til det, og ønsker en ordentlig og flott brudekjole, så har man altså for lite vett?

Ja, kongefamilien må være stokk dum, de velger seg jo dyre kjoler.

Skrevet

Så hvis man har penger til det, og ønsker en ordentlig og flott brudekjole, så har man altså for lite vett?

Ja, kongefamilien må være stokk dum, de velger seg jo dyre kjoler.

Det går fint an å finne en flott kjole til under 10 000 :)

Og nå er jeg veldig lite begeistret for monarki,

så tror vi skal legge den diskusjonen død :)

• Liker 1
Gjest GetOverIt
Skrevet

Det går fint an å finne en flott kjole til under 10 000 :)

Og nå er jeg veldig lite begeistret for monarki,

så tror vi skal legge den diskusjonen død :)

Selvfølgelig kan man finne en flott kjole som ikke er så dyr. Men om man har penger til det og ønsker seg en flott designerkjole, så er vel ikke det noe galt? Man har da ikke mindre vett om man velger det.

Skrevet

Huff, dette vitner om at diskusjonen går over på i den berømte Jantelov-greia...:-(. I Norge er det jo alltid galt å jobbe og tjene egne penger; spesielt hvis det er mer enn andre! Og hvis man i tillegg skulle være så gal å bruke de på seg selv så er man jo sprø!

Kan ikke folk få bruke pengene sine akkurat hvordan de selv ønsker, uten at noen kommer med spydige kommentarer om at det hadde vært bedre å bruke de på noe annet etc? Jeg skjønner det bare ikke... Om jeg bruker 200.000 på bryllupet mitt, inkludert en flott original designerkjole som jeg liker, og gjestene får mer enn nok av det de måtte ønske i flotte omgivelser så må vel det være helt greit? Noen bruker penger på hus, oppussing av hus/leilighete (skifter farge annethvert år), andre på reiser, noen på klær, noen på gourmetmat, andre på hobby og sport.

Så lenge en er bevisst på forbruket sitt, har råd til det, har jobbet og tjent ærlige penger og skattet av de - hvorfor i alle dager kan man da ikke bruke de på en dyr kjole isteden for en billig hvis man har lyst?

Ja - noen kommer sikkert med smarte kommentarer om at barn sulter, dyr lider osv. Det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig; være besvisst sine valg og støtte veldedige organsisasjoner. Selv har jeg valgt å betale dyrt for en kjole jeg vet hvor er produsert, og av hvem.

Til O___o: det går fint an å ha penger OG vett ;-)

• Liker 4
Skrevet

Jeg må si meg enig med Portvinspiken.Og jeg synes også det er bedre at man har én dyr kjole, enn to billige kjoler.

Jeg tenker at enhver må prioritere slik det passer dem. Noen prioriterer profesjonell napping av øyebrynene, farging av hår hos frisør hver fjerde uke og påsetting av punktvipper, mens andre heller kjøper garn til strikkehobbyen eller en ny innbundet bok med stive permer. Hvorfor må det ene være bedre eller verre enn det andre, så lenge man faktisk har råd til det og ikke drar kreditkortet når regningen skal betales? Hvis man har råd til det, hvorfor skal man ikke kjøpe den kjolen man helst vil ha?

Det eneste jeg ikke er tilhenger av er det vanvittige overforbruket mange har, spesielt når det gjelder klær og sko av dårlig kvalitet. Og jeg mener det er langt bedre å kjøpe én dyr kjole, enn to billige kjoler (eller kanskje én billig og deretter en dyr da man ikke var fornøyd med den billige). Kanskje får også de som har laget kjolen ok betalt, noe de som syr "kinakjolene" garantert ikke får.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...