Ryvre Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Er den eneste forskjellen på ME og FM at FM har triggerpunkter? Hvordan kan man i så fall finne ut om man har begge deler?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 ME, FM og MS har mange likhetstrekk. Felles for dem alle er at de kan være svært vanskelige å diagnostisere, så ofte får man ingen diagnose i det hele tatt eller så får man litt tilfeldig kastet på seg en av disse bare for å ha et navn på det. Dessverre forskes det altfor lite på disse "diffuse", men dog svært plagsomme sykdommene. Selv har jeg symptomer som passer inn i alle disse tre diagnosene, men jeg har ennå til gode å bli tatt på alvor av en lege. Jeg får høre at alle mine symptomer er helt normale, slikt som mange har. Men jeg klarer av en eller annen grunn ikke å få kommunisert videre at mine symptomer (f.eks. utmattethet) er langt forbi det som er vanlig og normalt, og at jeg omtrent blir handikappet av å ha det sånn. Huff ja, en digresjon der. Blir bare så frustrert av å ha en kropp som ikke fungerer uten å møte forståelse fra helsevesenet i det hele tatt. Anonym poster: 6ff89ab5d5c67b906175e5382225ead0
Vulpes Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 MS tror jeg er relativt lett å skille fra ME og FM. ME og FM er forskjellige sykdommer og diagnoser, men hva diagnosekriteriene for FM er er jeg usikker på. ME har derimot ganske klare diagnosekriterier (så lenge man har med en erfaren ME-lege å gjøre), så jeg skulle tro at for leger med god kunnskap om en eller begge sykdommene er det ganske lett å gi riktig diagnose?
Ryvre Skrevet 10. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2012 Hva er diagnosekriteriet for ME da? Jeg har FM, o i tillegg til prating og spørsmål om hva je sliter med så er det også triggerpunkter som skal sjekkes. Man har 18 punkter om jeg ikke husker feil, og man må ha utslag på ganske mange av dem for å få diagnosen. Utmattelse er et av symptomene hos FM pasienter, men mange mener at det kommer av smertene og at man blir utmattet av dem. Av det jeg har lest så ser jeg ingen forskjell på hvordan man setter diagnosen om man ser bort fra triggerpunktene.
Vulpes Skrevet 10. august 2012 #5 Skrevet 10. august 2012 Hva er diagnosekriteriet for ME da? Jeg har FM, o i tillegg til prating og spørsmål om hva je sliter med så er det også triggerpunkter som skal sjekkes. Man har 18 punkter om jeg ikke husker feil, og man må ha utslag på ganske mange av dem for å få diagnosen. Utmattelse er et av symptomene hos FM pasienter, men mange mener at det kommer av smertene og at man blir utmattet av dem. Av det jeg har lest så ser jeg ingen forskjell på hvordan man setter diagnosen om man ser bort fra triggerpunktene. Jeg kan ikke nok i detalj om ME-kriteriene, så jeg bare gir deg noen lenker i stedet. Det er så vidt jeg vet de såkalte Canada-kriteriene som er de som anses som riktige i dag, og som skal brukes når man setter diagnosen. Eller eventuelt en ny versjon av Canada-kriteriene, jeg husker ikke helt. http://www.me-forening.no/filer/Canada_definisjon.pdf http://www.me-foreningen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=43:canada-kriteriene&catid=24:generelle&Itemid=217 1
Ryvre Skrevet 10. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2012 Takk Der stod det bl.a at FM og ME går hånd i hånd/overlappende sykdommer
Vulpes Skrevet 10. august 2012 #7 Skrevet 10. august 2012 Å? Hvor står det? I den første lenken fant jeg bare informasjon om at mange med ME også kan ha blant annet FM, med mindre jeg misforstod teksten. I linken man finner i min andre link fant jeg dette (FMS er FM). Jeg tolker denne teksten som at ME og FM er forskjellige sykdommer, men at det i noen tilfeller kan være vanskelig å skille dem ettersom noen pasienter kan ha forvirrende symptombilde. Jeg kjenner det litt igjen fra ME, det at folk kan ha sykdommen veldig forskjellig. Noen fungerer greit kognitivt men sliter veldig mye med smerter i kroppen, mens andre har aldri smerter annet enn bittelitt hodepine nå og da, men er helt vrak kognitivt. Dette får en jo til å undres over hvorvidt diagnosen ME bør deles inn i undergrupper, for det kan jo tenkes at disse pasientene med forskjellig sykdomsbilde har litt forskjellige sykdomsårsaker i kroppen? Eller så er det bare det at kroppene reagerer forskjellig på samme sykdom. Tror flere forskere driver og jobber litt med akkurat dette. Differences Between ME/CFS and FMS ME and CFS probably are the same illness but their research defini- tions have emphasized different aspects of the illness. The diagnosis of myalgic encephalomyelitis and chronic fatigue syndrome are generally used interchangeably in Canada. The clinical case definition in this doc- ument emphasizes both the lack of stamina and fatigue as well as other symptoms that support a multi-system illness, which is referred to as ME/CFS. A syndrome may be delineated by means of a criterion that reflects a cutoff point on a continuum of symptoms and dysfunctions. Thus ME/CFS and fibromyalgia syndrome (FMS) can be differentiated on the basis of symptom balance in what many believe are variants of the same or similar disease pathogeneses. By criterial definition, pain is the major feature of FMS whereas post exertional malaise and fatigue are the major symptoms of ME/CFS. However the latter often involves sig- nificant cognitive dysfunction and pain, and overlap situations are com- mon where both pain and fatigue are of similar prominence. Some FMS patients have complex symptomatology that is often indistinguishable from ME/CFS. Indeed many patients are diagnosed with both ME/CFS and FMS. Approximately 75% of ME/CFS patients also meet the crite- ria for FMS (49). Some patients have a syndrome pattern that changes from one to the other. For example, FMS can evolve into ME/CFS and visa versa. Although it may sometimes be difficult to distinguish betweenME/CFS and FMS on the basis of symptomology, ME/CFS cases are commonly triggered by a viral infection, whereas physical trauma as well as other initiating events, trigger many FMS cases. Another important differ- ence is in the response to exercise. Patients with mild FMS may be better able to tolerate aerobic exercise whereas it often aggravates the symptoms in ME/CFS patients, who may need alternate forms of exer- cise and a gentler progression. The possibility of overlap with ME/CFS may give rise to confusion as different situations may require different approaches to exercise.
Ryvre Skrevet 10. august 2012 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2012 (endret) Det står nesten nederst på side 2 i første lenken Endret 10. august 2012 av Ryvre
Vulpes Skrevet 10. august 2012 #9 Skrevet 10. august 2012 Det står nesten nederst på side 2 i første lenken Mener du dette? Det betyr vel bare at FM er en av sykdommene/symptomene som ofte sees hos ME-syke? Det er slik jeg tolker det i hvert fall, selv om jeg ikke har hørt uttrykket «komorbitetstilstander» før. Komorbititetstilstander: Fibromylagi, myofascialt smertesyndrom, temporomandibulær dysfunksjon, irritabel kolon, interstitiell cystitt, irritabel blære, Raynauds fenomen, mitralklaffprolaps, depresjon, migrene, allergier, kjemisk hypersensitivitetssyndrom, Hashimotos thyreoiditt, Siccasyndrom, etc. Slik komorbiditet kan forekomme ved ME. Andre, slik som irritabel kolon kan ha vært tilstede over mange år før ME oppstod, men blir så forbundet med det. Det samme gjelder for migrene og depresjon. Deres tilknytning er derfor løsere enn mellom symptomene innenfor syndromet. ME og fibromyalgi henger ofte sammen og bør betraktes som «overlappende syndromer».
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #10 Skrevet 10. august 2012 MS tror jeg er relativt lett å skille fra ME og FM. Jeg har ikke mulighet til å finne fram alle relevante artikler nå, men dette er en start: http://www.me-nyheter.info/?p=4202 Andre kan sikkert gjøre en bedre researchjobb enn meg, men bakgrunnen min for å hevde at ME/FM/MS flyter over i hverandre er samtale med helsepersonell som har kunnskap om dette. Noen punkter er totalt ulike, men mange punkter er like. Og hvis man da ikke har de symptomene som skiller seg veldig fra symptomene på de andre diagnosene så ender man med en diffus lidelse som ligner på både det ene og det andre. Og det finnes jo ingen blodprøve eller lignende man kan ta for å konkludere med at det er det ene eller det andre. Alle disse tre er i stor grad avhengig av pasientens egne opplevelser av symptomer. Anonym poster: 6ff89ab5d5c67b906175e5382225ead0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #11 Skrevet 10. august 2012 For å få diagnosen MS må man finne lesjoner i hjerne eller ryggrad. Altså er det en stor forskjell der. Det finnes mange hundre triggerpunkter hos de med FM, men det ble bestemt at diagnosekravene ble for snevre og man satte derfor standarden til minst 11 av 18. <br /><br /> Anonym poster: f65a3dce9990983b8f13b523de4b66a7 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #12 Skrevet 10. august 2012 For å få diagnosen MS må man finne lesjoner i hjerne eller ryggrad. Altså er det en stor forskjell der. Det er ikke alltid man finner det, og det er også mulig å finne det uten at det er MS. Det er ikke uvanlig å bli feildiagnostisert med MS. Anonym poster: 6ff89ab5d5c67b906175e5382225ead0
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #13 Skrevet 13. august 2012 Mulg jeg har vært heldig, vet ikke. Først vil jeg nesten påstå at FM er en sekkepost for alt og alle vondter? Selvfølgelig er det vondt, man er trett og orker ikke noe. Piller i fleng i perioder. Stiller meg tvilende til triggerpunkttesten. Alle får utslag på de. Da mener jeg også friske personer Var ute av arb.livet i tre år pga denne diagnosen. Ikke ble jeg bedre av å få den, den hjalp meg ikke noe. en periode ble jeg bare verre og verre,til slutt klarte jeg ikke å stå på bena a jeg sto opp, uten å kaste opp av smerter. Nå hadde smertene spredt seg hele kroppen. Jeg fikk ganske mye fysikalsk beh. den perioden,pluss at hun også var utd. kiropaktor. Da jeg kom dit så var bekken låst, det var låsninger i nakke. Jeg hadde gått så lenge at det var ikke gjort i en fei å bli bra. Musklaturen var helt stiv og låst. Mye mellom skulderblader osv. Sakte men sikkert begynte det å gå rette veien. At jeg var trett, skyldtes at jeg brukte mye energi på smerter. Spør du en kiropraktor, så vil han-hun bekrefte det med triggerpunkter En fm pasient får det rådet med tanke på å holde seg bra, hold deg i bevegelse,trim. Altså,noe som skal være en selfølge for alle. Oftest er det kvinner som får diagnosen. Mulig det kyldes de har de tyngste jobbene,pluss ansvar for hus og hjem,pluss at de skal være flinke til alt. Bare det kan gjøre noe med kroppen. Jeg har spurt flere av de med fm om de har blitt henvist av lege til kiropraktor,eller oppsøkt selv. Ingen har blitt henvist av lege. Noen har oppsøkt selv, det holdt med en time for mange...for det var vondt,så ble det ikke mere. (ps. dette er bare få av fmpas. jeg kjenner) I dag fungerer kroppen min. Jeg er vel den typen som reagerer kroppslig, får spenninger, så jeg tar meg i vare.Og min teori, er at vi som får denne diagnosen, sliter med noe som sitter dypt i oss. Kansje ikke klar over det selv? Av grunner jeg ikke skal komme inn på her, så fikk jeg hjelp av en psykolog. Der kom det frem traume som jeg ikke viste har plaget meg. Bare det har gjort noe med kroppen min Så om en får en slik diagnose, så betyr ikke det, at du ikke blir bra. Du kan bli bra. kansje denne diagnosen vil forsvinne om noen år? Hvem vet. Vi hadde samme syken i norge på 80 tallet. Samme symtomene,men da var det mest menn som fikk den. Den het jappesyken,men den fosvant den også Anonym poster: 0ce25a7786b4d578624436a897c61e28
Gjest Atania Skrevet 13. august 2012 #14 Skrevet 13. august 2012 Det er ikke alltid man finner det, og det er også mulig å finne det uten at det er MS. Det er ikke uvanlig å bli feildiagnostisert med MS. Anonym poster: 6ff89ab5d5c67b906175e5382225ead0 Hmm... Altså, det er riktig at man av og til kan finne lesjoner/arr i hjernen eller ryggmargen som kan være like de man ser ved MS eller andre demyeliniserende sykdommer, men diagnosekriteriene ved MS innbefatter (så vidt jeg vet) både sikre funn av lesjoner, nevrologiske utslag, minimum to separate atakker/schub som det kalles, og hos ca 50% er det også patologiske funn ved undersøkelse av ryggmarksvæsken. MS har også en viss arvelig komponent, korrespodansen hos eneggede tvillinger er fra 25-40 %.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå